Langsomtkørende computer.
Fra : Syphority

Dato : 28-04-11 22:07

Hej.

På det seneste har min bror oplevet nogle problemer med sin computer,
som langtfra fungerer optimalt. Det er en stationær computer der kører
Windows XP og han har for nyligt sat et nyt trådløst netværkskort i den,
da det gamle stod af. Derudover har han forsøgt at rydde op i
programmerne på computeren, da nogle af disse potentielt kunne sænke
hastigheden på den. Ikke desto mindre har dette ikke hjulpet specielt
meget, snarere tværtimod. Jeg har planer om at køre en
diskdefragmentering på computeren og eventuelt en scanning for diverse
vira, malware, spyware osv. Han har desuden en mistanke om at det kan
være manglende køling der får computerens CPU til at blive for varm og
derfor forringe ydelsen.

Er der nogen der har yderligere forslag til hvad der kan gøres og
eventuelt ved hvad der kan være problemet? Eventuelt nogle programmer
og andet der kan forbedre ydelsen på en sådan computer? Det skal siges
at computeren er forholdsvis ny og indtil for ganske nylig har
fungeret ganske glimrende.

På forhånd tak. :)

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-04-11 23:07

"Syphority" <syphority@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> og andet der kan forbedre ydelsen på en sådan computer? Det skal siges
> at computeren er forholdsvis ny og indtil for ganske nylig har

Hvorfor kører han xp på en forholdsvis ny pc? Slet midlertidige
internetfiler, se i joblisten om der er et baggrundsprogram, som bruger
mange resourcer. F.eks. et antivirus program som scanner i baggrunden osv.

Kurt

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 29-04-11 07:18

Den 29-04-2011 00:06, Kurt B. Andersen skrev:

> Hvorfor kører han xp på en forholdsvis ny pc? Slet midlertidige
> internetfiler, se i joblisten om der er et baggrundsprogram, som bruger
> mange resourcer. F.eks. et antivirus program som scanner i baggrunden osv.

Der er intet galt i at have XP på en ny PC. Man kan nok godt diskutere,
om Windows 7 er bedre, men Vista er langsommere.

Bjarne

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-04-11 10:14

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hvorfor kører han xp på en forholdsvis ny pc?

Hvorfor skulle man ikke - XP er stadig fremragende og er efterhånden
kureret for alle børnesygdommene - og meget hurrtigere og mindre
resourcekrævende end f.x. Vista.

Da jeg købte nye PC'er med Vista, var det første jeg gjorde, at lægge XP
på i stedet.

Windows 7 er så en meget optimeret Vista - men stadig noget tungere end
f.x. XP - også på en nyere PC.

Her har vi både PC'er med Windows 7 og XP - alle på ret nye PC'er - og
det har vi ikke tænkt os at ændre på foreløbig

Jan

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-05-11 00:10

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Her har vi både PC'er med Windows 7 og XP - alle på ret nye PC'er - og det
> har vi ikke tænkt os at ændre på foreløbig

Det var ikke for at forklejne xp, at jeg spurgte. Men hvis der var tale om
en forholdvis ny pc, så tyder det på, at den er blevet nedgraderet til xp -
og så tænker jeg på om det var muligt at hente de rette drivere? Eller har
man fundet drivere som man mener passer. Der er vist ikke så mange nyere
computere, hvor man kan få originale xp drivere til.

Kurt

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 29-04-11 07:16

Den 28-04-2011 23:06, Syphority skrev:
> [...]
> og andet der kan forbedre ydelsen på en sådan computer? Det skal siges
> at computeren er forholdsvis ny og indtil for ganske nylig har

Det bedste råd, men også det besværligste, er at formatere og installere
forfra igen.

Diskfragmentering er godt, men jeg har aldrig oplevet ligefrem mirakler
ved det.

Hvis det er manglende køling, så vil den sikkert være hurtig nok i
begyndelsen. Virker blæseren ikke?

Virus og andet kryb kan få en computer i slowmotion.

Du kan evt. også prøve en ad gangen at lukke for de forskellige tråde,
du har kørende, og se om det hjælper.

BJarne

Fra : Peter

Dato : 29-04-11 11:15

"Syphority" <syphority@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og andet der kan forbedre ydelsen på en sådan computer? Det skal siges
> at computeren er forholdsvis ny og indtil for ganske nylig har

Download programmet Ccleaner og kør en rensning.

Programmet er gratis og kan downloades her:
http://www.filehippo.com/download_ccleaner/

PeterB

Fra : Jørgen

Dato : 02-05-11 00:19

Jeg bruger CCleaner en gang imellem. Jeg har indtryk, at det er en barsk
Satan. Den kommer i alle krogene og sletter en masse ting. MEN DEN HAR
ALDRIG LAVET ULYKKER HOS MIG. Jeg synes, jeg kan mærke bagefter, at jeg har
fået mere liv i computeren. Jeg bruger den meget gerne igen og igen.
VH Jørgen

Fra : Henning

Dato : 29-04-11 13:02

>Er der nogen der har yderligere forslag til hvad der kan gøres og
>eventuelt ved hvad der kan være problemet? Eventuelt nogle programmer

Siden du spørger i en hardware-gruppe, må det være fodi du ønsker sådanne forslag? Installere mere
ram, hurtigere CPU, hurtigere disk, hurtigere grafikkort. Du skriver ikke hvad du har i forvejen, så
det er svært at give retningslinier.

Fra : emjeppesen

Dato : 29-04-11 13:16

Syphority skrev:

>Derudover har han forsøgt at rydde op i
>programmerne på computeren, da nogle af disse potentielt kunne sænke
>hastigheden på den.

Du kan prøve at slette alle gendannelsespunkterne og slå den til igen
efterfølgende.
Der kan ligge adskillige GB og fylde op der, hvis plads er en del af
problemet.

Hvilket virusprogram bruger han. Nogle af dem er virkelig med til at
træge maskinen. Selv kører jeg nu Microsoft Security Essentials
som dels er gratis og som er rigtig god til at holde skidtet fra
dørene.

Hilsen emj