Sms til og fra udlandet
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 15-05-11 12:50

Min kones telefon er udstyret med 'udlandstelefoni'. Når hun vil sende sms
fra England til Danmark til min telefon, skal min så være udstyret med
samme facilitet for at kunne modtage - og for at svare tilbage?

Mvh.
Jørgen Grandt

Fra : Brian Kals

Dato : 15-05-11 13:04

Den 15-05-2011 13:50, Jørgen Grandt skrev:
> Min kones telefon er udstyret med 'udlandstelefoni'. Når hun vil sende sms
> fra England til Danmark til min telefon, skal min så være udstyret med
> samme facilitet for at kunne modtage - og for at svare tilbage?

Kort sagt, Nej.

> Mvh.
> Jørgen Grandt

Mvh
Brian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-05-11 13:11

Jørgen Grandt skrev:

> Min kones telefon er udstyret med 'udlandstelefoni'. Når hun vil sende sms
> fra England til Danmark til min telefon, skal min så være udstyret med
> samme facilitet for at kunne modtage - og for at svare tilbage?

Nej, men I skal være opmærksomme på at det er dyrt hvis hun
benytter sit danske simkort fra udlandet. Det er billigere at
købe et lokalt taletidskort.

--
Bertel

Fra : Brian Kals

Dato : 15-05-11 13:32

> Nej, men I skal være opmærksomme på at det er dyrt hvis hun
> benytter sit danske simkort fra udlandet. Det er billigere at
> købe et lokalt taletidskort.

Ja når hun sender en sms, men ikke når han skal svare tilbage.
En af parterne kommer uanset hvad til at betale udlandstakst.

Mvh
Brian

Fra : Claus E Beyer

Dato : 15-05-11 17:51

"Brian Kals" <esa1@houge.spamfree.dk> skrev i en meddelelse

> Ja når hun sender en sms, men ikke når han skal svare tilbage.
> En af parterne kommer uanset hvad til at betale udlandstakst.

Det er bedre at lade hende betale "udlandstakst" på sin danske telefon i
England, da den er begrænset af EU's priser for at sende sms fra et andet
EU-land. Prisen er ca. 1,00 DKK pr. sms.

Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-05-11 18:06

Claus E Beyer skrev:

> Det er bedre at lade hende betale "udlandstakst" på sin danske telefon i
> England, da den er begrænset af EU's priser for at sende sms fra et andet
> EU-land. Prisen er ca. 1,00 DKK pr. sms.

Okay, det vidste jeg ikke.

Hov! Telmore har endnu mere favorable vilkår, og dem er jeg kunde
hos:

   Prisen for at sende sms fra et dansk mobilnummer i Danmark til
   et udenlandsk mobilnummer er altid 2,70 kr. Sender du fra
   Danmark til et dansk mobilnummer i udlandet er prisen 20 øre.

--
Bertel

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-05-11 19:21

Bertel Lund Hansen formulerede søndag:
> Sender du fra
> Danmark til et dansk mobilnummer i udlandet er prisen 20 øre.

Øv.

UnoTel tar 2,70 kr.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-05-11 06:31

Hans Paulin (6310) skrev den 15-05-2011 20:20:
> Bertel Lund Hansen formulerede søndag:
>
> Øv.
>
> UnoTel tar 2,70 kr.

Også når man som afsender sender til et dansk mobilnummer, hvor
telefonen opholder sig i udlandet?

Hvad med opkald?

Det lyder meget utraditionelt.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-05-11 06:36

Carsten Riis skrev den 19-05-2011 07:30:

> Også når man som afsender sender til et dansk mobilnummer, hvor
> telefonen opholder sig i udlandet?

rettelse:

Også når man som afsender er i Danmark og sender til et dansk
mobilnummer, hvor modtager opholder sig i udlandet?

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 19-05-11 13:08

Hans Paulin (6310) wrote:
> Bertel Lund Hansen formulerede søndag:
>
> Øv.
>
> UnoTel tar 2,70 kr.

Næppe til en dansk mobiltelefon i udlandet.
Som afsender har man naturligvis krav på at kende prisen for
opkald eller SMS og derfor vil opkald eller SMS til en dansk
telefon normalt være uafhængig af, hvor denne befinder sig.
Modtageren vil til gengæld blive opkrævet for at modtage
opkaldet i udlandet. Jeg har endnu ikke hørt om nogen
operatører, der tager penge for modtagelse af SMS i udlandet.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-05-11 14:51

Per H. Nielsen skrev:

> Som afsender har man naturligvis krav på at kende prisen for
> opkald eller SMS og derfor vil opkald eller SMS til en dansk
> telefon normalt være uafhængig af, hvor denne befinder sig.

Da mine døtre var i Sydafrika for en hel del år siden, kostede
det mig 2,70 kr. pr. sms jeg sendte. Jeg kendte prisen i
forvejen. Den stod under "Sms til Sydafrika" på Telmores
hjemmeside, og jeg var nødt til at tilmelde mig "Udland" før det
virkede.

Det er åbenbart anderledes nu, men din teoretiske forklaring på
hvordan det hænger sammen, er ikke meget værd.

> Modtageren vil til gengæld blive opkrævet for at modtage
> opkaldet i udlandet. Jeg har endnu ikke hørt om nogen
> operatører, der tager penge for modtagelse af SMS i udlandet.

Det kostede heller ikke hverken dem eller mig penge at modtage
sms'er, men de betalte 4 kr. pr. sms med et lokalt taletidskort.

--
Bertel

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 19-05-11 15:11

> Da mine døtre var i Sydafrika for en hel del år siden, kostede
> det mig 2,70 kr. pr. sms jeg sendte. Jeg kendte prisen i
> forvejen.

Det lyder som om det har været til et lokalt telefonnummer så, ikke et
medbragt dansk abonnement.

> Den stod under "Sms til Sydafrika" på Telmores
> hjemmeside, og jeg var nødt til at tilmelde mig "Udland" før det
> virkede.

Det lyder meget, meget mystisk...

> din teoretiske forklaring på
> hvordan det hænger sammen, er ikke meget værd.

Ikke desto mindre er jeg enig med Per.

--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 19-05-11 16:01

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> forvejen. Den stod under "Sms til Sydafrika" på Telmores
> hjemmeside, og jeg var nødt til at tilmelde mig "Udland" før det

At du har skullet tilmelde dig specielt til udland bekræfter blot,
at du ikke har sendt til en dansk mobiltelefon men til et
lokalt abonnement - formentlig det lokale taletidskort,
som du selv nævner senere i dit svar.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : emjeppesen

Dato : 19-05-11 16:43

Bertel Lund Hansen skrev:

>Da mine døtre var i Sydafrika for en hel del år siden, kostede
>det mig 2,70 kr. pr. sms jeg sendte.

...og det koster det stadig, hvis man har Telmore

Citat fra Telmore.dk
Priser fra Danmark til danske numre i udlandet koster almindelig dansk
takst
Pris for sms til udenlandske numre 2,70 kr. pr. styk.

Hilsen emj

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 21-05-11 21:32

Per H. Nielsen frembragte:
> Næppe til en dansk mobiltelefon i udlandet.

Nej, det var fra en dansk i udlandet til en dansk i Danmark :)

Men: det koster kun 16 øre; har lige tjekket februar-maj; har i årevis
troet det kostede 2,70 kr.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 15-05-11 20:02

> Sender du fra
> Danmark til et dansk mobilnummer i udlandet er prisen 20 øre.

Sådan er det hos alle selskaber (ikke nødvendigvis 20 øre, men alm.
SMS-takst).
Det er den danske telefon i udlandet der opkræves max 1,04 kr. pr. SMS.

Så nej, det vil oftest være en dårlig ide at købe et lokalt taletidskort for
at skrive fra UK med dansk telefon i Danmark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-05-11 10:03

Michael Kjærsgård skrev:

> Så nej, det vil oftest være en dårlig ide at købe et lokalt taletidskort for
> at skrive fra UK med dansk telefon i Danmark

Det vil jeg skrive mig bag øret.

Men hvad med samtaler? Kan det ikke være dyrt at modtage opkald i
udlandet med et dansk simkort? Der var engang én der måtte bløde
150 kr. for to forgæves opkald som han ikke havde besvaret.

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 16-05-11 13:37

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> udlandet med et dansk simkort? Der var engang én der måtte bløde
> 150 kr. for to forgæves opkald som han ikke havde besvaret.

EU har sat en maximumpris for roaming. Så helt så dyrt kan det vist ikke
blive, med mindre nogen ringer og taler mange minutter til telefonsvareren.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 16-05-11 13:39

> Men hvad med samtaler? Kan det ikke være dyrt at modtage opkald i
> udlandet med et dansk simkort? Der var engang én der måtte bløde
> 150 kr. for to forgæves opkald som han ikke havde besvaret.

Der har formentlig været noget viderestilling til telefonsvarer med ind i
billedet for at det kan blive så dyrt - hvis du afviser et kald i udlandet
og ikke har viderestilling slået til, så bon'es du ikke.
I hele EU kan du tilmed have viderestilling til telefonsvarer slået til uden
at blive opkrævet for dette (lovkrav) - flere udbydere (konkret ved jeg
Telenor) har udvidet dette til at gælde hele verden.

Maxprisen for at modtaget et opkald i EU er også fastsat, jeg husker ikke
det konkrete max, men så længe det er indenfor EU bliver du i hvert fald
ikke flået.

Se t.ex. priser for at modtage opkald i udlandet hvis du er Telenor-kunde
http://www.telenor.dk/privat/kundeservice/kundeservice/mobil/abonnementer-priser/udlandspriser/udlandet/index.aspx -
1,39 kr./min. indenfor EU og max. 16 kr. i minuttet udenfor.

Så jo - fsva. samtaler kan der være en ide i at købe et lokalt taletidskort,
hvis modparten i DK kan finde et selskab med lav udlandstakst (IP-telefoni,
taletid fra Lebara el. lign.).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-11 22:48

Michael Kjærsgård skrev:

> Der har formentlig været noget viderestilling til telefonsvarer med ind i
> billedet for at det kan blive så dyrt

Ja. Han havde ikke slået viderestilling fra, og han havde slukket
sin mobil. Derved blev det så dyrt.

> hvis du afviser et kald i udlandet
> og ikke har viderestilling slået til, så bon'es du ikke.

Nej, det har været sådan længe.

> I hele EU kan du tilmed have viderestilling til telefonsvarer slået til uden
> at blive opkrævet for dette (lovkrav) - flere udbydere (konkret ved jeg
> Telenor) har udvidet dette til at gælde hele verden.

Fedt. Så er der i dag spærret for de værste overraskelser.

Den fyr jeg skrev om, fattede ikke hvordan han kunne blive bonet
for 150 kr. når hans mobil havde været slukket på hele turen, men
han fik forklaringen.

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 18-05-11 22:20

> Den fyr jeg skrev om, fattede ikke hvordan han kunne blive bonet
> for 150 kr. når hans mobil havde været slukket på hele turen, men
> han fik forklaringen.

Den kan ikke have været slukket hele turen, for så ville den ikke have
haft en VLR adresse på et udenlandsk net. Derfor har den unægteligt
været tændt mindst længe nok til at melde sig på et udenlandsk netværk.

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-11 22:45

Chano Andersen skrev:

> Den kan ikke have været slukket hele turen, for så ville den ikke have
> haft en VLR adresse på et udenlandsk net. Derfor har den unægteligt
> været tændt mindst længe nok til at melde sig på et udenlandsk netværk.

Nå ja, det er også rigtigt. Men han havde hverken ringet eller
modtaget opkald.

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 20-05-11 10:42

> Nå ja, det er også rigtigt. Men han havde hverken ringet eller
> modtaget opkald.

Nej, men bare den melder sig på nettet, så er den registreret som
værende i udlandet, og jeg er næsten sikker på, at denne registrering
ikke slettes før mobilen igen melder sig på dansk net.

- Chano Andersen

Fra : Ivar

Dato : 17-05-11 21:20

Bertel Lund Hansen skrev:

> Men hvad med samtaler?

Det er afhængigt af land og selvfølgelig udbyder. Det er helt
ugennemskueligt, man kan ikke sige noget generelt, andet end det
er dyrt.

Jeg spurgte TDC for nogle måneder siden om de totale udgifter for
opkald til eller fra Danmark for nogle forskellige lande. Det var de
totale omkostninger for:
- dansk mobil i udlandet til dansk mobil i Danmark
- dansk mobil i Danmark til dansk mobil i udlandet
- dansk mobil i udlandet til dansk fastnet
- dansk fastnet til dansk mobil i udlandet
Jeg fik de samlede udgifter for tre lande. Priserne virke helt
tilfældige. Fx kostede mobil - mobil til USA 2-3 kr, mens den
modsatte vej var 10 kr.

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-05-11 06:29

Jørgen Grandt skrev den 15-05-2011 13:50:
> Min kones telefon er udstyret med 'udlandstelefoni'. Når hun vil sende sms
> fra England til Danmark til min telefon, skal min så være udstyret med
> samme facilitet for at kunne modtage - og for at svare tilbage?

kun at I begge bør huske at skrive +45 foran telefonnumrene.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 19-05-11 15:08

> kun at I begge bør huske at skrive +45 foran telefonnumrene.

Det er ikke nødvendigt hvis det er 2 danske abonnementer - det er stadig den
danske operatørs SMSC der benyttes.
Til gengæld er det vigtigt at operatørens SMSC-nummer er kodet korrekt ind
(incl. +45) på den mobiltelefon der er i udlandet.

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-05-11 17:13

Michael Kjærsgård skrev den 19-05-2011 16:08:

> [...]
> Til gengæld er det vigtigt at operatørens SMSC-nummer er kodet korrekt ind
> (incl. +45) på den mobiltelefon der er i udlandet.

ok.

Jeg har bare lagt mig den vane ind at huske at skrive +45 på alle numre,
når de indkodes på mobilen/gmailkontaktpersoner.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 19-05-11 17:15

> Jeg har bare lagt mig den vane ind at huske at skrive +45 på alle numre,
> når de indkodes på mobilen/gmailkontaktpersoner.

Det er også en ganske fornuftig vane, for forsøger du at ringe hjem fra
udlandet uden +45 så har vi balladen, det er kun ved SMS det kan undlades.