Ladelampe går ud, men lader først når den ~
Fra : Troels [around 9000]

Dato : 23-06-11 18:26

Hej NG,

Jeg har erhvervet mig en Lupo 3L, der téer sig lidt mystisk.

I tomgang lyser ladelampen - nogle gange - så snart man hæver omdrejningerne
lidt går ladelampen ud. Kan ikke tvinges til at tænde ved at lægge max.
forbrug på.

Til gengæld afslører VCDS (og et multimeter) at den ikke lader, selvom
ladelampen går ud. Spændingen forbliver den samme som i tomgang, ca. 12.2
volt.

MEN! hvis man gasser op over 3200 rpm ca, stiger spændingen til 14.4 volt,
og forbliver høj (ca. 13.9 volt) i tomgang, selv med forbrug. Så lader den
fint indtil man stopper motoren og starter den igen, og den lader ikke før
omdrejningerne har været over 3200 rpm.

Generatoren er ikke umiddelbart af typen med friløbsnav (den kører med
ganske alm. ribremskive uden den ekstra bredde som f.eks. en 120A VAG
generator med friløb kører med) - skal jeg mistænke laderelæet/kulholderen?

Bilen fik ny ombyttergenerator (pris 2400 + momme) november sidste år, men
sælgeren af denne vil ikke røre ved sagen, da det er over ½ år siden.

// Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 23-06-11 18:44

Den 23-06-2011 19:25, Troels [around 9000] skrev:

> Generatoren er ikke umiddelbart af typen med friløbsnav (den kører med
> ganske alm. ribremskive uden den ekstra bredde som f.eks. en 120A VAG
> generator med friløb kører med) - skal jeg mistænke laderelæet/kulholderen?

Bredden af remskiven har intet at gøre med om der er friløb eller ej.
Hvis du kigger ind på generatoren fra enden af, kan du se om der er
friløb eller ej.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 23-06-11 18:49

> Bredden af remskiven har intet at gøre med om der er friløb eller ej.
> Hvis du kigger ind på generatoren fra enden af, kan du se om der er friløb
> eller ej.

Jeg har nu ved visuel kontrol konstateret at den er uden friløb. :)

--
Uffe Bærentsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-11 19:46

"Troels [around 9000]" <plougmann.fjern@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG,
>

> Bilen fik ny ombyttergenerator (pris 2400 + momme) november sidste år, men
> sælgeren af denne vil ikke røre ved sagen, da det er over ½ år siden.
>

> // Troels

Jeg mener at der også her er tale om 2 års reklamationsret ?

Mvh Ebbe

Fra : KASO

Dato : 23-06-11 19:55

"Ebbe (7000)" <es44(snabela)pc[punktum]dk> skrev i meddelelsen

> "Troels [around 9000]" <plougmann.fjern@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at der også her er tale om 2 års reklamationsret ?
>
> Mvh Ebbe

Ja - men formodningsreglen gælder kun de første 6 måneder. Herefter er det
op til køber at bevise, at fejlen var tilstede ved købet.....

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-11 20:04

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja - men formodningsreglen gælder kun de første 6 måneder. Herefter er det
> op til køber at bevise, at fejlen var tilstede ved købet.....

Uden at være helt skråsikker, så mener jeg tværtimod, at sælger skal bevise
at varen har været "mishandlet". Så længe køber holder sig til, at den er
brugt efter forskrifterne, og der ikke er f.eks. kortslutninger eller andet
fælt, så skulle der ikke være noget at komme efter fra sælgers side. (dette
er hvad jeg har forstået ud fra tidligere, lignende forespørgsler)

Korriger mig gerne, men helst med dokumentation.

Mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 23-06-11 20:11

Hej Ebbe

> Korriger mig gerne, men helst med dokumentation.

Det er når det drejer sig om reservedele til biler komplet
ligegyldigt hvad der står hvor, men har alligevel intet
sted og gå hen med sin klage.

Max

Fra : KASO

Dato : 23-06-11 20:32

> [...]
>

> Det er når det drejer sig om reservedele til biler komplet
> ligegyldigt hvad der står hvor, men har alligevel intet

Man kan altid klage, hvor man har købt reservedelen.

Fra : Max

Dato : 23-06-11 20:52

Hej KASO

> Man kan altid klage, hvor man har købt reservedelen.

Og hvad gør du så hvis han ikke gider høre på dig ?

Max

Fra : KASO

Dato : 24-06-11 12:40

> Hej KASO

> Og hvad gør du så hvis han ikke gider høre på dig ?

Det sker yderst sjældent - hvis ikke den, der står bag disken gider høre på
mig, må han finde sin chef - og hvis han ikke gider, så har han en chef. Jeg
plejer at få løst mit problem

Skulle alt svigte - og er beløbet stort nok - har man jo forskellige
forbrugerinstanser...

Fra : Max

Dato : 24-06-11 16:09

Hej KASO

> Skulle alt svigte - og er beløbet stort nok - har man jo forskellige
> forbrugerinstanser...

Nej, du har kun retten at gå til, forbrugerinstanserne tager
sig nemlig ikke af reservedele til biler.

Max

Fra : KASO

Dato : 24-06-11 16:26

> Hej KASO

> Nej, du har kun retten at gå til, forbrugerinstanserne tager
> sig nemlig ikke af reservedele til biler.

Både og..
http://www.bilklage.dk/Forside (reparationer)

Og man kan jo inddrage FDM (hvis man er medlem)

Fra : alexbo

Dato : 24-06-11 16:42

"KASO" skrev

> http://www.bilklage.dk/Forside (reparationer)

Det kan en sælger af en generator være temmelig ligeglad med, han har ikke
repareret noget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-06-11 13:41

> Det kan en sælger af en generator være temmelig ligeglad med, han har ikke
> repareret noget.

Hvis han har skiftet generatoren og jeg har betalt ham en arbejdsløn
(hvilket jeg har), har han da repareret bilen.

Troels

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 25-06-11 13:46

On Sat, 25 Jun 2011 14:40:34 +0200, "Troels [around 9000]"
<plougmann.fjern@gmail.com> wrote:

>Hvis han har skiftet generatoren og jeg har betalt ham en arbejdsløn
>(hvilket jeg har), har han da repareret bilen.

>--

Der er forskel på at montere og reparere. Indtil videre har han vel
kun monteret?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-06-11 13:49

> Der er forskel på at montere og reparere. Indtil videre har han vel
> kun monteret?

Han har afmonteret en defekt generator, og monteret en fabriksny /
ombytter - og taget løn for det.

Det er vel at foretage en reparation på bilen?

Troels

Fra : KASO

Dato : 25-06-11 19:49

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Der er forskel på at montere og reparere. Indtil videre har han vel
> kun monteret?

I så fald er der vel stort set ingen, der reparerer biler mere - de monterer
blot nye stumper....

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-06-11 20:35

> I så fald er der vel stort set ingen, der reparerer biler mere - de
> monterer blot nye stumper....

Nydelsmontør

Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-06-11 21:34

Den 25-06-2011 21:34, Troels [around 9000] skrev:

> Nydelsmontør

Faktisk en god betegnelse for mange der i dagens DK kalder sig
automekanikere.

--
Uffe Bærentsen
(må hellere krybe i skjul for hvad der måtte komme flyvende)

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-06-11 22:48

> Faktisk en god betegnelse for mange der i dagens DK kalder sig
> automekanikere.

I nogle tilfælde forstår man det måske godt, i stedet for at fejlfinde
på en kompliceret del, så udskifte den, da ekstra pris for reservedelen
kontra arbejdsløn til fejlfinding ofte er større end sidstnævnte.

MÉN - det lærer man ikke noget af...

Troels

Fra : alexbo

Dato : 25-06-11 20:55

"Troels> skrev

> Hvis han har skiftet generatoren og jeg har betalt ham en arbejdsløn
> (hvilket jeg har), har han da repareret bilen.

Hvis og hvis, du skriver "sælger" ikke reparatør, værksted eller lignende.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-06-11 22:49

> Hvis og hvis, du skriver "sælger" ikke reparatør, værksted eller lignende.

My bad.

Værksted, i så fald. De har solgt og monteret reservedelen.

Troels

Fra : Max

Dato : 24-06-11 17:14

Hej KASO

> Både og..
> http://www.bilklage.dk/Forside (reparationer)

De har intet med reservedele at gøre.

> Og man kan jo inddrage FDM (hvis man er medlem)

Ja, det kan man da godt.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-11 20:13

> [...]
> forespørgsler)
>
> Korriger mig gerne, men helst med dokumentation.

Det er korrekt!

Før tiden med 2 års reklamation var der ikke noget, der hed
formodningsregel.
Den blev indført som en absolut garanti de første 6 mdr.
Resten af den toårige reklamationsret er nøjagtig som den gamle etårige
reklamationsret, der gjaldte tidligere.
Det er blot lyssky forretningsfolk der prøver at hælde den over på
forbrugeren.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : KASO

Dato : 23-06-11 20:31

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> reklamationsret, der gjaldte tidligere.
> Det er blot lyssky forretningsfolk der prøver at hælde den over på

Nej - det har du helt og aldeles misforstået!

Vi har aldrig haft en 1-årig reklamationsret - det var en 1-årig _garanti_ -
som er noget ganske andet end _reklamationsret_. Det har vi så ikke mere -
nu har vi 2 års _reklamationsret_, hvor formodningsreglen gælder i de første
6 måneder. Herefter er det op til køber at dokumentere, at fejlen var
tilstede ved købet. Det er så mere diffust, hvordan køberen skal
dokumentere....

http://taenk.dk/gode-r%C3%A5d/garanti-og-reklamationsret-kvikguide

http://nettjek.dk/?vis=vejledninger&emne=reklamationsret

Bemærk specielt:
"Reklamationsretten indeholder en såkaldt formodningsregel, der er gældende
for de første 6 måneder af reklamationsperioden. Hvis en fejl eller mangel
viser sig indenfor disse 6 måneder, formodes fejlen at have været til stede
på købstidspunktet. Det er således sælgeren, der skal sandsynliggøre/bevise,
at fejlen ikke var til stede på købstidspunktet, hvis han vil afvise
reklamationen. I de resterende 18 måneder af reklamationsperioden vender
bevisbyrden, således at du skal godtgøre, at fejlen var til stede på
købstidspunktet, hvis sælgeren afviser reklamationen."

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-11 21:53

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Vi har aldrig haft en 1-årig reklamationsret - det var en 1-årig
> _garanti_ - som er noget ganske andet end _reklamationsret_.

Nej du har helt og aldeles uret.
Den gamle købelov gav et års reklamationsret - ikke garanti.

> [...]
> første 6 måneder. Herefter er det op til køber at dokumentere, at fejlen
> var tilstede ved købet. Det er så mere diffust, hvordan køberen skal

Nej, det er ikke spor diffust. Når du klager, erklærer du blot, at apparatet
er brugt som tiltænkt og i overensstemmelse med brugsmanualen.
Dermed har du løftet din bevisførelse.
Den er ikke længere.

Hele miseren ligger i, at man har indført en forstærket perode i 6 mdrs
reglen - i realiteten en garanti.
Problemet ligger i, at forhandleren fortolker restperioden negativt istedet
for at fortolke 6 mdrs perioden som positivt.
Men det har han ikke ret til!

Den gamle købelov omtalte intet om en formodningsregel.
De gav køber ret til at klage over fejl og mangler i 12 måneder efter købet.

> [...]
> reklamationsperioden vender bevisbyrden, således at du skal godtgøre, at
> fejlen var til stede på købstidspunktet, hvis sælgeren afviser

Bemærk ordet godtgøre!
Der står intet om "at bevise"
Du skal altså blot erklære, at apparatet er brugt i overensstemmelse med den
tiltænkte brug.
Det er nok.

Sælgeren af en ombytningsdel i en bil kan ikke afvise en reklamation med
begrundelsen, at den er ældre end 6 mdr.
En generator kan ikke bruges på forkert måde i en bil.
Den kan måske ødelægges af en defekt installation, emn hvis det ikke er
tilfældet, kan sælgeren ikke undgå at håndtere reklamationen.

Hvis han ikke er bedre end det, bør han slet ikke ha lov til at drive
virksomhed i mine øjne.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : KASO

Dato : 24-06-11 12:47

> [...]

Nej - det står sort på hvidt!

Så må du bo uden for Danmark - for her er det som jeg har beskrevet det.

> Nej du har helt og aldeles uret.
> Den gamle købelov gav et års reklamationsret - ikke garanti.

Det kan du jo så lige dokumentere?

Nej - for det blev klart beskrevet, at det var en forringelse af gå fra 1
års garanti til 2 års reklamationsret.

> [...]
>
> Nej, det er ikke spor diffust. Når du klager, erklærer du blot, at
> apparatet er brugt som tiltænkt og i overensstemmelse med brugsmanualen.

Sådan fungerer det ikke - læs nu, hvad jeg har linket til!

> [...]
>
> Den gamle købelov omtalte intet om en formodningsregel.
> De gav køber ret til at klage over fejl og mangler i 12 måneder efter

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=godtg%C3%B8re&query=herrenice

"Godtgøre: Påvise rigtigheden af"
Det er ikke nok at påstå, at fejlen var der fra starten af. Det har du
(også) misforstået.

> Du skal altså blot erklære, at apparatet er brugt i overensstemmelse med
> den tiltænkte brug.
> Det er nok.

Nej - det står sort på hvidt!

> [...]
> Den kan måske ødelægges af en defekt installation, emn hvis det ikke er
> tilfældet, kan sælgeren ikke undgå at håndtere reklamationen.

Det er stadig køber, der står med bevisbyrden! Kan køber sandsynliggøre, at
fejlen var tilstede ved købet, skal sælger dække - ellers ikke. De fleste
sælgere er dog sjældent så besværlige - de vil gerne have, at kunderne
kommer igen, men de er i deres ret til at kræve dokumentation.

> Hvis han ikke er bedre end det, bør han slet ikke ha lov til at drive
> virksomhed i mine øjne.

Hvad du mener, er ganske irrelevant ifht. lovgivningen - og den har du så
ikke helt forstået.

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 24-06-11 13:43

On 24/06/11 13.47, KASO wrote:

> [...]
>
> Nej - for det blev klart beskrevet, at det var en forringelse af gå fra
> 1 års garanti til 2 års reklamationsret.

Der står specifikt i købeloven at det ikke er garanti.
<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419>
Bemærk rettelsen fra 22/4/2002. Der ændres paragraf 54 stk 1 fra "et år"
til "to år". - dvs reklamationsretten ændres fra 1 år til to år.
For du vil vel ikke påstå at der nu er to års garanti i stedet for 1?

Mvh Jonas

Fra : KASO

Dato : 24-06-11 15:27

> [...]
> til "to år". - dvs reklamationsretten ændres fra 1 år til to år.
> For du vil vel ikke påstå at der nu er to års garanti i stedet for 1?

Hmm - efter nærlæsning, har du faktisk ret - det var tilsyneladende 1 års
reklamationsret tidligere, men mange/de fleste valgte dengang at give 1 års
garanti istedet. Nu er der en del, der fastholder reklamationsretten - som
jo er ringere end garanti.

Jeg beklager!

Fra : KASO

Dato : 24-06-11 15:29

Nej - hvis sælger kan godtgøre, at fejlen IKKE var tilstede ved købet, har
han ingen forpligtelser. Det er IKKE en "absolut garanti".

Hmm - efter nærlæsning, har du faktisk ret - det var tilsyneladende 1 års
reklamationsret (ikke garanti, som jeg påstod) tidligere, men mange/de

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-06-11 21:03

> Ja - men formodningsreglen gælder kun de første 6 måneder. Herefter er
> det op til køber at bevise, at fejlen var tilstede ved købet.....

Nej, køber skal sandsynliggøre at fejlen var tilstede, ikke bevise det,
hvilket er en betydelig forskel. En køber kan ikke forventes at være
ekspert så denne kan ikke formodes at kunne komme med et konkret bevis.
Køberen skal forelægge sagen for forhandleren, og denne skal så vurdere
sagen og evt. reparere/udskifte, og det gælder hele den 2 årige
reklamationsperiode.

--
Mvh. Martin

Fra : KASO

Dato : 24-06-11 12:56

"Martin Sørensen" <demolition@laxity.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> Køberen skal forelægge sagen for forhandleren, og denne skal så vurdere
> sagen og evt. reparere/udskifte, og det gælder hele den 2 årige

Sælger har også vurderet sagen - og afvist den. Det er han i sin ret til.
Det er så op til køber at dokumentere/sandsynliggøre, at fejlen var tilstede
ved købet.

Fra : KASO

Dato : 24-06-11 12:57

> [...]

bevisbyrden, således at du skal godtgøre, at fejlen var til stede på
købstidspunktet, hvis sælgeren afviser reklamationen."

Bemærk "Vender _bevisbyrden_"!

Fra : Trolden

Dato : 23-06-11 13:52

> Jeg mener at der ogs her er tale om 2 rs reklamationsret ?

Jeg sætter pris på jeres opbakning omkring reklamationsretten, men jeg
kan nu engang skifte laderelæet hurtigere end jeg kan køre til Viborg
for at stille bilen (og undvære den et par dage), så egentlig vil jeg
helst forsøge at komme hen til hvor problemet mon ligger?

// Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 23-06-11 21:24

Den 23-06-2011 21:52, Trolden skrev:

> [...]
> for at stille bilen (og undvære den et par dage), så egentlig vil jeg
> helst forsøge at komme hen til hvor problemet mon ligger?

Jeg ville først se efter tilstanden på kullene, derefter slæberingene på
rotoren.

Når den lader, hyler den så?

Sidder der forresten et dæksel på remskiven?

--
Uffe Bærentsen

Fra : Armand

Dato : 23-06-11 23:57

> [...]
> for at stille bilen (og undvære den et par dage), så egentlig vil jeg
> helst forsøge at komme hen til hvor problemet mon ligger?

Giv generatoren et gok med et hammerskaft/lign. når den ikke lader og se
om dét kan få den til at slukke ladelampen!
Ifald, er der et problem med kullene (slidt ned eller hænger), hvorefter
at du har noget at skrue for!

--
Armand.

Fra : Trolden

Dato : 23-06-11 14:34

> [...]
> rotoren.
>
> Når den lader, hyler den så?
>
> Sidder der forresten et dæksel på remskiven?

Problemet er lidt at kullene er MEGET utilgængelige i sådan en
Lupobastard. Faktisk kan jeg slet ikke gennemskue hvordan man skal
komme til kullene mens generatoren sidder på, og ikke se hvordan man
skulle få generatoren af, uden at tage front inkl. køler af bilen.

Den hyler ikke, nej - der er ingen mislyde i motorrummet. Jeg synes
faktisk ikke engang lysstyrke i instrumenter / nærlys stiger?!

Der sidder ikke et dæksel på remskiven, og jeg kan stikke en finger
ned i remskiven og mærke en god gammeldags møtrik der spænder
remskiven på akslen.

Troels

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 23-06-11 21:38

> Den hyler ikke, nej - der er ingen mislyde i motorrummet. Jeg synes
> faktisk ikke engang lysstyrke i instrumenter / nærlys stiger?!

.... lige at tilføje, naturligvis taler jeg om når spændingen stiger når
motoren lige får "en spand kul" i frigear. Styrken forbliver den samme.

Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 23-06-11 22:03

Den 23-06-2011 22:34, Trolden skrev:

> [...]
> komme til kullene mens generatoren sidder på, og ikke se hvordan man
> skulle få generatoren af, uden at tage front inkl. køler af bilen.

Har aldrig kigget ned i maskinrummet på en Lupo, så jeg bliver dig svar
skyldig.
Kan du se hvad slags generator det er (fabrikat)?
Har hørt at på Audi skal fronten trækkes frem for at komme til generator

> Der sidder ikke et dæksel på remskiven, og jeg kan stikke en finger
> ned i remskiven og mærke en god gammeldags møtrik der spænder
> remskiven på akslen.

Det lyder som om det er en 'normal' remskive.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 23-06-11 22:17

> [...]
> Kan du se hvad slags generator det er (fabrikat)?
> Har hørt at på Audi skal fronten trækkes frem for at komme til generator

Jeg synes at have læst det skulle være "åh så let" hvis bare man skruer
remstrammeren af også. Jeg synes nu det ser jammerligt besværligt ud -
nu får vi se.

http://www.vwvortex.com/artman/uploads/engine.jpeg

Og der ér lige så lidt plads mellem motor og frontplade som det ser ud
til. Jeg glæder mig virkelig ikke!

Det kunne bare være rart hvis nogen kunne råbe "LADERELÆ" med sikkerhed
i stemmen - for ellers er jeg "bange" for der ryger en helt anden
generator på, bare for at være sikker... Jeg gider ikke skille den af
flere gange end allerhøjst nødvendigt.

Jeg synes faktisk det på bagpladen ser ud som om der bare er et lyn. Det
ligner heller ikke den typiske VW-bagplade, helt ærligt tror jeg det er
en kinesergenerator tidl. ejer er blevet bonget 2400 + moms for.

> Det lyder som om det er en 'normal' remskive.

Det var også mit bud. Jeg arbejder til dagligt på et autogenbrug så jeg
ser mange generatorer med friløbsnav kontra ganske almindelig remskive
Ikke dermed sagt jeg ikke kan tage fejl...

Troels

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-06-11 09:27

On Thu, 23 Jun 2011 23:17:03 +0200, "Troels [around 9000]"
<plougmann.fjern@gmail.com> wrote:

>Jeg synes at have læst det skulle være "åh så let" hvis bare man skruer
>remstrammeren af også.
Alt er let når man ved hvordan og har erfaringen i at gøre det, første
gang kan derimod godt drille en del.

>Og der ér lige så lidt plads mellem motor og frontplade som det ser ud
>til. Jeg glæder mig virkelig ikke!
Send den på værksted.

>Det kunne bare være rart hvis nogen kunne råbe "LADERELÆ" med sikkerhed
>i stemmen
Du har fået at vide "Kul", derefter "Slæbering" og det er faktisk et
rigtigt godt bud.
Kul kan skiftes evd at skifte laderelæet, som er både kulholder og
laderelæ, regn med en god 500 kr. til denne del som minimum.
Med det i mende kan det nok betale sig at pille generator af og finde
laderelæet og se om man ikke hos en lokal elektro kan købe løse kul,
det kan man ofte og til meget små penge.

> - for ellers er jeg "bange" for der ryger en helt anden
>generator på, bare for at være sikker... Jeg gider ikke skille den af
>flere gange end allerhøjst nødvendigt.
Det er de første 3 gange der driller lidt, derefter går det som en
leg.

/Hans

Fra : Armand

Dato : 24-06-11 00:02

> [...]
> komme til kullene mens generatoren sidder på, og ikke se hvordan man
> skulle få generatoren af, uden at tage front inkl. køler af bilen.

Måske noget med nedefra og under-ud :-/

--
Armand.

Fra : Henning

Dato : 23-06-11 22:23

On Thu, 23 Jun 2011 19:25:33 +0200, "Troels [around 9000]" <plougmann.fjern@gmail.com> wrote:

> [...]
>lidt går ladelampen ud. Kan ikke tvinges til at tænde ved at lægge max.

Har du prøvet noget så simpelt som et nyt batteri? Det er trods alt det der bliver ladet - er der
fejl på det, kan det give alle mulige fejl. Et batteri er sliddel og dækkes ikke af reklamationsret.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 23-06-11 22:33

> Har du prøvet noget så simpelt som et nyt batteri? Det er trods alt det der bliver ladet - er der
> fejl på det, kan det give alle mulige fejl. Et batteri er sliddel og dækkes ikke af reklamationsret.

Den fik nyt batteri sammen med generatoren (samme værksted, samme
ordre), et 72ah Hankook til 1000+ moms, indikatoren er stadig flot grøn.

Man kan måske ikke stole på indikatoren? Har ingen idé om hvor
pålidelige de er.

Troels

Fra : alexbo

Dato : 24-06-11 09:57

"Troels skrev

> [...]
> fint indtil man stopper motoren og starter den igen, og den lader ikke før

Jeg synes det tyder på at den ikke får ordenlig startstrøm gennem
ladelampen.

Inden du adskiller denne næsten nye generator ville jeg foreslå du forsøger
udenom ladelampen, sæt en ledning direkte fra batteri til ladelampens
tilslutning inden start, og sørg for at der er god forbindelse.

Ladelampens tilslutning er udover ladelampefunktionen at give generatoren
startstrøm, det tyder på at denne funktion svigter, måske p.g.a. dårlig
forbindelse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus

Dato : 24-06-11 15:17

Hejsa,

> [...]
> ganske alm. ribremskive uden den ekstra bredde som f.eks. en 120A VAG
> generator med friløb kører med) - skal jeg mistænke

Uanset generatorstørrelse (90A/120A) er en Lupo 3L som standard forsynet med
friløb på generatoren ab fabrik. Punktum.

* Mål strømmen på klemme DF til generatoren - ikke spændingen

* Kontroller/rens stelkabel mellem chassis og motorblok - det ligger i høje
side af motorrummnet set forfra

* Har du tændt ladelampe ved tænding trin II?

* Knækket ledning til klemme DF?

Din beskrivelse passer helt med at du ikke får magnetiseret generatororen,
hvilket er ens med manglende strøm på kl. DF.

/Claus

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-06-11 13:56

> Uanset generatorstørrelse (90A/120A) er en Lupo 3L som standard forsynet med
> friløb på generatoren ab fabrik. Punktum.

Bemærk at den "jo" har fået ny generator - der ganske som beskrevet var
af typen uden friløb!

> [...]
>
> Din beskrivelse passer helt med at du ikke får magnetiseret generatororen,
> hvilket er ens med manglende strøm på kl. DF.

Generatoren var af en gammel type hvor laderelæet var af typen der gav
besked til ladelampen (som i øvrigt virkede når bilen blot var til
tænding uden startet motor), samt omdrejningstal (ved dieselbil).
Ledningsnettet var klippet og der var skiftet til en anden type stik end
det mere afrundede nye VAG biler er født med.

Som jeg har forstået det kører Lupoens org. generator med et stik der
har en DFM (Digital Field Monitor) samt L terminal, i modsætning til
typen med DF/D+ som den uoriginale generator kørte med.

Bilen har nu fået ny (brugt) org. BOSCH generator med spritny
kulholder/laderelæ/hvad jeg nu kan tillade mig at kalde det, samt har
jeg skiftet tilbage til den org. type stik, og nu fungerer det bare 100%.

Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-06-11 14:27

Den 25-06-2011 14:56, Troels [around 9000] skrev:

> [...]
> besked til ladelampen (som i øvrigt virkede når bilen blot var til
> tænding uden startet motor), samt omdrejningstal (ved dieselbil).

Dvs. den var uden den DFM terminal, som du nævner længere nede?

> [...]
> har en DFM (Digital Field Monitor) samt L terminal, i modsætning til
> typen med DF/D+ som den uoriginale generator kørte med.

Dynamic Field Monitor
Fortæller motorstyringen hvor megeet generatoren er belastet.
D+ og L er så absolut heller ikke samme terminal, selv om de begge
'hedder' lampeterminal.

> Bilen har nu fået ny (brugt) org. BOSCH generator med spritny
> kulholder/laderelæ/hvad jeg nu kan tillade mig at kalde det, samt har
> jeg skiftet tilbage til den org. type stik, og nu fungerer det bare 100%.

Når enden er god........

--
Uffe Bærentsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-06-11 14:33

> Dvs. den var uden den DFM terminal, som du nævner længere nede?

Hvis jeg ser på dette dokument:

http://www.qxcomponents.co.uk/tech.pdf

.... var den gamle med Type 2 stik, dvs. DF / D+

Den "nye" generator kører med Type 3, som jeg bestemt også regner med
bilen var født med. Tænk sig at klippe i ledningsnettet for at få et
andet stik på - det er jo "nok" det samme jo... Eller noget!

> Dynamic Field Monitor

I ovennævnte PDF-dokument kaldes det Digital, deraf min fejl :P

> D+ og L er så absolut heller ikke samme terminal, selv om de begge
> 'hedder' lampeterminal.

Du må meget gerne forklare forskellen, hvis du orker / gider. Det er
skønt at blive klogere! :)

Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-06-11 20:09

Den 25-06-2011 15:32, Troels [around 9000] skrev:

> Du må meget gerne forklare forskellen, hvis du orker / gider. Det er
> skønt at blive klogere! :)

På denne side finder du en beskrivelse af D+ terminalen:
http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/showthread.php?38257-Why-does-my-Alternator-Light-glow

En L terminal er (normalt) uden diode-trio og forbundet direkte til
regulatoren.
Men hvordan den ellers er forbundet internt i generatoren er et åbent
spørgsmål, der er rigtig mange varianter.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-06-11 20:39

> På denne side finder du en beskrivelse af D+ terminalen:
> http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/showthread.php?38257-Why-does-my-Alternator-Light-glow

Dejlig og brugbar læsning!

> En L terminal er (normalt) uden diode-trio og forbundet direkte til
> regulatoren.
> Men hvordan den ellers er forbundet internt i generatoren er et åbent
> spørgsmål, der er rigtig mange varianter.

Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men kan forskellen mellem DF/D+
og DFM/L-"opsætning" være årsagen til den fejl jeg oplevede tidligere?

Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-06-11 21:32

Den 25-06-2011 21:39, Troels [around 9000] skrev:

> Dejlig og brugbar læsning!

> Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men kan forskellen mellem DF/D+
> og DFM/L-"opsætning" være årsagen til den fejl jeg oplevede tidligere?

En generator med D+ terminal har 'normalt' en lampestrøm på ca. 100mA
når tænding er slået til, men motor ikke startet.
Jeg kan tvivle på at ladelampen i Lupo 3L er en normal glødepære, fordi
i den bil er stort set alle kneb brugt for at få forbruget ned, måske
lysdiode i stedet for glødepære.
Dette kan give underlige fejl.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-06-11 22:50

> [...]
> Jeg kan tvivle på at ladelampen i Lupo 3L er en normal glødepære, fordi
> i den bil er stort set alle kneb brugt for at få forbruget ned, måske

Jeg er ret overbevist om at den kører med diode i stedet for pære, for
som du selv siger har VW gjort ALT for at gøre den brændstoføkonomisk -
hvilket den da så sandeligt også er

Troels

Fra : Claus

Dato : 25-06-11 17:50

Hejsa,

> Bemærk at den "jo" har fået ny generator - der ganske som beskrevet var af
> typen uden friløb!

Jeg håber du ved skiftet til en Bosch-generator har fået friløbet med
tilbage på Lupoen. Alt andet vil relativt hurtigt koste en ny remstrammer
(+1000kr)

Mekanikeren har begået en fejl ved at montere en generator der ikke er egnet
til bilen. Godtgørelse for følgeskader efter en forkert/ukorrekt reparation
af en bil må være muligt.

/Claus

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-06-11 18:38

> Jeg håber du ved skiftet til en Bosch-generator har fået friløbet med
> tilbage på Lupoen. Alt andet vil relativt hurtigt koste en ny remstrammer
> (+1000kr)

Det kan du tro - den fik nyt friløb ved monteringen. Længe leve Biltema
en lørdag, de havde lige værktøjet til det, og den lokale
reservedelspusher havde et nyt friløb på lager.

Det virker bare 100%. Bilen skifter i øvrigt gear meget blødere nu, det
er som om et elektrisk overskud gør ting og sager for hydraulikken ;)

> Mekanikeren har begået en fejl ved at montere en generator der ikke er egnet
> til bilen. Godtgørelse for følgeskader efter en forkert/ukorrekt reparation
> af en bil må være muligt.

Jeg har kontaktet sælger pr. mail, med følgende ordrette formulering:

"Jeg vil gerne høre om I ønsker at forholde Jer til ovennævnte, da jeg
er ærgerlig over at have haft ekstra udgifter på baggrund af at I har
udført en forkert og i øvrigt sjusket reparation."

Jeg har naturligvis forklaret hvori fejlen bestod, og hvorfor jeg mener
reparationen har været udført sjusket (klemmemuffer i stedet for
krympeflex - benyttet på et iøvrigt unødvendigt indgreb, havde
generatoren været den rette til bilen).

Vælger de at ignorere henvendelsen agter jeg at gøre en anmeldelse af
dem på TrustPilot - de har ikke en eneste vurdering endnu.

Billeder af det "forkerte", "defekte", kald-det-hvad-du-vil-apparat,
findes her:

http://www.skalborgsynshal.dk/generator/

Troels

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-06-11 13:46

> Jeg har erhvervet mig en Lupo 3L, der téer sig lidt mystisk.

Og nu téer den sig ikke mystisk længere.

Det viste sig at der var monteret en helt anden type generator end dén
bilen har været født med, der bl.a. kører med det ældre firkantede VW
stik, i modsætning til det nye og mere afrundede VW stik, og dertil er
født UDEN! friløbsnav (som nævnt). Generatoren er af mærket "Magneton"
(lavet i Tjekkiet)

Jeg erhvervede mig så en brugt org. BOSCH generator, skiftede kulholder
i den (laderelæ? Hvad pokker skal jeg kalde det), og skiftede
generatoren. Nåjo, og stikket til generatoren. Der var klippet i det
org. ledningsnet og monteret et andet stik (som nævnt før, et firkantet
fremfor det org. stik) - igen et tegn på det ikke er den rigtige generator.

Faktisk en overraskende let opgave, tog ca. ½ time, og tænk sig: Nu
lader den bare perfekt. 14.3 volt i tomgang, også med max. forbrug.

Tak for jeres hjælp! , og god weekend

Troels