Ingen løn til Saab ansatte
Fra : Per

Dato : 23-06-11 08:27

Fra : Jensen

Dato : 23-06-11 02:08

On 23 Jun., 09:27, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> http://epn.dk/brancher/industri/bil/article2470684.ece
>
> Farvel Saab, det var det !
>
> / Per

Det ender sgu nok med, at SAAB begynder at sælge deres biler som man
sælger cykler: Leveres usamlet, så der bliver noget at lave for
perlegrusmekanikerne.

Fra : KASO

Dato : 23-06-11 09:33

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> http://epn.dk/brancher/industri/bil/article2470684.ece
>
> Farvel Saab, det var det !
>
> / Per

I forvejen stod produktionen stille, fordi der ikke var penge til at betale
leverandørerne. Nu er der så heller ikke penge til de ansatte længere. Det
er svært at se, hvordan de skal komme videre efterhånden med mindre de kan
finde flere naive russere og kinesere, de kan lokke penge ud af til et par
ugers produktion.....

Det bliver spændende at høre Henrik B.s bortforklaringer denne gang - jeg
henter lige Cola og popcorn....

Fra : Brian

Dato : 23-06-11 10:19

Den 23-06-2011 09:27, Per skrev:
> http://epn.dk/brancher/industri/bil/article2470684.ece
>
> Farvel Saab, det var det !

Det bliver nok dementeret om lidt af Henrik.

Skulle det være sidste krampetrækninger, synes jeg nu det er lidt trist.
Saab byder/har budt på at leve noget lidt anderledes, hvilket egentligt
er tiltrængt i en bilverden hvor de alle er smeltet over samme skabelon
og idéer.

/Brian

Fra : Jens

Dato : 23-06-11 21:36

Den 23-06-2011 11:18, Brian skrev:

> [...]
> Saab byder/har budt på at leve noget lidt anderledes, hvilket egentligt
> er tiltrængt i en bilverden hvor de alle er smeltet over samme skabelon

Meget enig, det er ærgerligt - håber de overlever, måske i andet regi.

--
http://www.cuoresportivo.dk

Fra : KASO

Dato : 24-06-11 12:54

"Jens" <skriv_i_gruppen@tak.invalid> skrev i meddelelsen

> Meget enig, det er ærgerligt - håber de overlever, måske i andet regi.

Jeg synes ikke, at der er så megen innovation i at klæde gamle Opel'er,
Subaru'er og Chevrolet'er ud i lidt andet tøj og flytte tændingslåsen. Det
er vel netop fordi de ikke rigtigt har haft noget nyt at byde ind med i
mange år, at salget er dalet til et niveau, hvor det ikke længere var
rentabelt at drive bilproduktion.

Jeg vil gerne have variation på vejene - og et stærkt Saab ville være fint,
så jeg håber også, at de overlever, men umiddelbart er det ikke voldsomt
sandsynligt - og det er tvivlsomt om de ville kunne komme i en position,
hvor de kunne levere noget nyt. Hvis de overlever, bliver det formentlig på
kinesiske hænder, med produktionen flyttet til Kina - og i værste fald med
udviklingen sammesteds.

Fra : Brian

Dato : 24-06-11 20:15

Den 24-06-2011 13:53, KASO skrev:

> [...]
> Det er vel netop fordi de ikke rigtigt har haft noget nyt at byde ind
> med i mange år, at salget er dalet til et niveau, hvor det ikke længere

En Saab er stadig markant anderledes at opholde sig i, end 9/10 biler på
markedet.
Om det "anderledes" er noget man bryder sig om eller ej, er så en smagssag.

Jeg tror bare at vi (og Saab) må indse, at nicheprodukter ikke kan
overleve i en globaliseret verden... med mindre det er virkelig high-end.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-11 07:43

"Brian" <nej@tak.du> wrote in message news:4e04e231$0$308$14726298@news.sunsite.dk...

> En Saab er stadig markant anderledes at opholde sig i, end 9/10 biler på markedet.
> Om det "anderledes" er noget man bryder sig om eller ej, er så en smagssag.

Synes nu ikke der er noget som helst anderledes, andet end de små variationer som der er fra mærke til mærke. I øvrigt det samme ved
min 320d og en mondeo....her er det eneste markante da kun om der er RWD og FWD.

> Jeg tror bare at vi (og Saab) må indse, at nicheprodukter ikke kan overleve i en globaliseret verden... med mindre det er virkelig
> high-end.

Alfa, BMW er ikke så store men klarer sig åbenbart alligevel.

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 26-06-11 18:53

Den 26-06-2011 08:42, Tom < skrev:

> [...]
> variationer som der er fra mærke til mærke. I øvrigt det samme ved min
> 320d og en mondeo....her er det eneste markante da kun om der er RWD og

Jeg synes nu der er markant forskel fra E46 til Mondeo MK2 - som jeg
også har ejet begge to - henholdsvis 328 og V6. Hele den oplevede
følelse omkring bilerne var ikke noget nær det samme - til BMW'ens fordel.

> Alfa, BMW er ikke så store men klarer sig åbenbart alligevel.

BMW er da ret stor, og sælger over alt - ikke kun til entusiaster.
Så vidt jeg ved, er de ikke en del af en større koncern?

Alfa har indset at man ikke kan leve af nicheprodukter alene, hvilket
tydeligt ses på deres nuværende modelprogram - og så deler de jo en del
med Fiat koncernen.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-06-11 20:10

Brian skriver:

> [...]
>
> Alfa har indset at man ikke kan leve af nicheprodukter alene, hvilket
> tydeligt ses på deres nuværende modelprogram - og så deler de jo en del

BMW sælger så også af deres know-how til andre. Mini er en af køberne og
Citroen en anden.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Brian

Dato : 26-06-11 20:21

Den 26-06-2011 21:09, Klaus D. Mikkelsen skrev:

> BMW sælger så også af deres know-how til andre. Mini er en af køberne og
> Citroen en anden.

Er MINI ikke ejet af BMW ?

Men jo, der var vist noget med en motorsamarbejde med PSA, men det
ændrer jo ikke på at BMW ikke ligefrem er et nicheprodukt.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-06-11 20:37

Brian skriver:

> Er MINI ikke ejet af BMW ?

Jo, men bilerne er langt fra BMW kvalitet.....

> Men jo, der var vist noget med en motorsamarbejde med PSA,

Der er noget med de der PSA dieseler, men det er også BMW der har været
inde over ved en af motorerne i DS3

> men det
> ændrer jo ikke på at BMW ikke ligefrem er et nicheprodukt.

Nej, BMW er ganske fine hverdagsbiler.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Brian

Dato : 26-06-11 21:29

Den 26-06-2011 21:36, Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Jo, men bilerne er langt fra BMW kvalitet.....

Klaus - jeg kender svaret, men er selvfølgelig nødt til at prikke til
dig; har du ejet det ene eller det andet ?

> Nej, BMW er ganske fine hverdagsbiler.

Netop - ihvertfald flertallet af BMW'erne på vejene.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-06-11 21:46

Brian skriver:

> Klaus - jeg kender svaret, men er selvfølgelig nødt til at prikke til
> dig; har du ejet det ene eller det andet ?

Nej, men har spenderet en del dage dage i en 320 med 6-7 år på bagen og
godt en uge i en MINI med under 30.000 på klokken. Førstnævnte led ikke
at alle de "underlige lyde" som numemr 2 kunne frembringe (knirken,
knagen og flapren). Let overrasket gav jeg mig til at læse om det og jeg
er langt fra den eneste der har haft sådan en oplevelse

> Netop - ihvertfald flertallet af BMW'erne på vejene.

Sådan en 1-serie er også i en ganske overkommelig pris.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Brian

Dato : 27-06-11 11:49

Den 26-06-2011 22:45, Klaus D. Mikkelsen skrev:

> [...]
> knagen og flapren). Let overrasket gav jeg mig til at læse om det og jeg
> er langt fra den eneste der har haft sådan en oplevelse

Altså en af dine sædvanlige analyser på et snævert grundlag

Du har muligvis ret, det skal jeg ikke kunne sige - jeg har kun egen
erfaring med BMW.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-06-11 16:30

Brian skriver:

> Altså en af dine sædvanlige analyser på et snævert grundlag

Nej...... BMW har jeg yderligere erfaring med over en lang årrække, både
spritnye og ældre biler. Dog ikke mere end endagsture.

Ingen af dem har lidt af "knirken og ralsen" som MINI'en gjorde og som
jeg har hørt/læst mange andre have erfaring med.

> Du har muligvis ret, det skal jeg ikke kunne sige - jeg har kun egen
> erfaring med BMW.

Knager den nogen steder?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Brian

Dato : 27-06-11 18:23

Den 27-06-2011 17:29, Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Knager den nogen steder?

Overhovedet ikke.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-06-11 22:21

Brian skriver:

> Overhovedet ikke.

Så det passer meget godt med mine oplevelser med rigtige BMW biler....

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Brian

Dato : 28-06-11 10:49

Den 27-06-2011 23:20, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Brian skriver:

> Så det passer meget godt med mine oplevelser med rigtige BMW biler....

Jep - hvilket jeg sådan set heller ikke opponerede imod - det var mere
dine skråsikre analyser af biler du har begrænset erfaring med.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-06-11 17:19

Brian skriver:

> Jep - hvilket jeg sådan set heller ikke opponerede imod - det var mere
> dine skråsikre analyser af biler du har begrænset erfaring med.

Som for eksempel?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Brian

Dato : 28-06-11 18:51

Den 28-06-2011 18:19, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Brian skriver:

> Som for eksempel?

Jeg gider ikke, Klaus - se det som et udokumenteret postulat.

/Brian

Fra : KASO

Dato : 27-06-11 07:58

> BMW er da ret stor, og sælger over alt - ikke kun til entusiaster.
> Så vidt jeg ved, er de ikke en del af en større koncern?

Det kommer an på, hvad du kalder "en større koncern". De har mærkerne BMW,
Mini og Rolls Royce, og fremstiller motorcykler m.m.

> Alfa har indset at man ikke kan leve af nicheprodukter alene, hvilket
> tydeligt ses på deres nuværende modelprogram - og så deler de jo en del
> med Fiat koncernen.

Hvordan er Alfas program mindre "nichepræget" end Saabs?
(Udover at de rent faktisk har købere til deres biler)

Det er rigtigt, at de deler en del teknik med Fiat-koncernen. Saab har så
Opel/GM platforme, Opel og Fiat-motorer etc.

Fra : Brian

Dato : 27-06-11 11:58

Den 27-06-2011 08:57, KASO skrev:

> Det kommer an på, hvad du kalder "en større koncern". De har mærkerne
> BMW, Mini og Rolls Royce, og fremstiller motorcykler m.m.

Jeps - det er klart at det er en stor butik.

> Hvordan er Alfas program mindre "nichepræget" end Saabs?

Alfa er stille og rolig blevet mere mainstream - væk er gearkasserne
monteret bagtil, ingen twinspark eller boxer motor - de har fulgt
udviklingen, og fjernet alt der var anderledes. 159 fik tilmed hug for
ikke at styre som en "rigtig" Alfa, da den kom frem.

Modelprogrammet viser da IMO tydeligt, at de gerne vil sælge biler til
alle. En lille model som Mito, kunne Saab sikkert have haft gavn af.

Jeg prøver såmænd ikke at forsvare det ene eller andet mærke, men det
bliver de fleste tråde hurtigt vendt til, i denne gruppe.
Jeg har haft ejerskab af 9 forskellige mærker på 12 år, og synes
egentlig selv at jeg er ganske nuanceret - men mit hjerte banker
selvfølgelig hurtigere for nogle af de biler jeg har ejet, end andre...
man er vel kun en dreng

/Brian

Fra : KASO

Dato : 28-06-11 10:08

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> [...]
> udviklingen, og fjernet alt der var anderledes. 159 fik tilmed hug for
> ikke at styre som en "rigtig" Alfa, da den kom frem.

Tjoh - det er da rigtigt (det ville nu også være upraktisk med gearkassen
bagtil i forbindelse med forhjulstræk ). Omvendt betyder det blot, at
Alfa er blevet lidt mindre nichepræget end de har været.

> Modelprogrammet viser da IMO tydeligt, at de gerne vil sælge biler til
> alle. En lille model som Mito, kunne Saab sikkert have haft gavn af.

Det er/var angiveligt også planen - problemet er jo så, at de har stået
stille i alt for mange år, og nu kniber det med penge til investeringer - og
endda også til den daglige drift.

> [...]
> selv at jeg er ganske nuanceret - men mit hjerte banker selvfølgelig
> hurtigere for nogle af de biler jeg har ejet, end andre... man er vel kun

Jeps - helt enig!

En løs optælling siger, at jeg vist kun har haft 6 forskellige mærker, men
har kørt rigtigt mange flere. Jeg forsøger at vælge den bedste til det
aktuelle behov/prisramme fra gang til gang. Bilvalg er altid et kompromis.
Jeg kan f.eks. godt lide Alfa - men de laver ikke rigtigt noget, der egner
sig til vores formål. Andre mærker siger mig ikke så meget - men det kan jo
ændre sig. F.eks. må man sige, at Opel på det seneste har været gode til at
ryste det støvede image af sig. Generelt synes jeg, at det er godt at smag
og behag er forskellig, da det giver mere variation i gadebilledet.

Tendensen idag er jo, at biler i stadig større grad er ens under skallen.
Dieselmotorer leveres af PSA, Fiat, Renault og VW til en meget stor del af
bilerne på det europæiske marked, platforme går igen på mange biler, og mere
end 50% af dagens biler leveres idag af underleverandører, der er fælles for
branchen. Det betyder så til gengæld lavere priser. Eksempelvis købte vi i
1997 en af de første Renault Scénic i DK - den kostede 190.000kr. for en
1.6. Idag kan du købe en ny Scénic med langt mere udstyr, plads og
sikkerhed - for 200.000 kr. - efter 14 års inflation.