Turbo ?
Fra : Bjarne K.

Dato : 21-06-11 21:14

Kunne sikkert læse mig til det grundlæggende på en eller anden wikia, men
håber alligevel, at det er ok, at spørge om disse "newbee" bil ting.

Min kollega har lige fået et 1,4L bil, med 140hk, sikkert p.g.a en turbo.
Synes det lyder af vældi' meget.
Ved godt at en F1 motor på 2,4L yder rigtigt mange hypper, men alligevel.
(ved ikke hvor stor sådan en er nu om dage)

Min anden kollega havde en fransk bil, også med turbo. Den stod af 2 gang på
ganske få år.

Har forstået det sådan, at en turbo, drøner rundt med 20000 omdr/min.

Er turbo noget der er beregnet til 24 timers løb (sådan lettere overdrevet)
, eller kan man regne med, (hvis det ikke er en fransk bil) , at turboen
holder lige så længe som resten af bilen ?

p.s. Lidt bil relateret musik
http://www.youtube.com/watch?v=y2iBbwocYZw

Bjarne K.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-06-11 21:34

"Bjarne K." skriver:

> Min kollega har lige fået et 1,4L bil, med 140hk, sikkert p.g.a en turbo.
> Synes det lyder af vældi' meget.

Er det slemt?
Min 1,4 har 160HK, men den har så ikke kun turbo, men også kompressor.

> Ved godt at en F1 motor på 2,4L yder rigtigt mange hypper, men alligevel.
> (ved ikke hvor stor sådan en er nu om dage)

Den er vel på 2,4 liter?
SPT er cirka 700-800HK

> Min anden kollega havde en fransk bil, også med turbo. Den stod af 2 gang på
> ganske få år.

Holdbarhed af turbo har meget at sige, hvordan den bliver kørt....

> [...]
> , eller kan man regne med, (hvis det ikke er en fransk bil) , at turboen
> holder lige så længe som resten af bilen ?

Se ovenstående....

Min Touran (2,0TDI/140 HK) runder ganske snart 200.000 km og 4½ år på
"den første turbo", min gamle Golf (1,9TDI/105HK)havde jeg kun glæden af
i 100.000 km og 4 år, hvorefter den blev til en nyere Golf
(1,4TSI/160HK), som ind til vidrere intet har fejlet.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Benny

Dato : 22-06-11 14:38

On 21 Jun., 22:33, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> [...]
> i 100.000 km og 4 år, hvorefter den blev til en nyere Golf
> (1,4TSI/160HK), som ind til vidrere intet har fejlet.

Der hvor jeg arbejder har vi en del Transitter og WV Crafters samt
nogle Hiace. Ser vi bort fra de enkelte gamle Transitter/Hiace uden
turbo kan vi sige følgende:

WV Crafters: Turboen holder til 90 til 125 kkm. Der er bare ingen
maling på disse biler.
Trasit: Ca 150 kkm og tager typisk motoren med i havariet (begynder at
gå på motorolie).
Hiace: En turbo er død lige efter 200 kkm. De andre ere ikke så gamle.

Vores biler løber hver 20 til 30 kkm årligt. Stort set alle kører med
max last ( eller over).

Nu vi har fat i emnet. Brændstof dyser i diesel motorer. I gamle dage
( f. eks. Bosch med 170 bar) sku de pilles ud og tjekkes for hver 100
kkm. Ja jeg ved godt at ingen gjorde det, men Bosch anbefalede at man
gjorde det. De nye dyser arbejder med op til 2500 bar. Er hårdheden på
dysematerialet øget med en faktor 15 eller lader man stadigvæk bare
stå til.

Benny

Fra : Armand

Dato : 27-06-11 12:34

Den 22-06-2011 22:37, Benny skrev:

> [...]
> gjorde det. De nye dyser arbejder med op til 2500 bar. Er hårdheden på
> dysematerialet øget med en faktor 15 eller lader man stadigvæk bare

Tidligere fungerede dyserne som en slags overtryksventil - Dieselpumpen
var en knast-aktiveret stempelpumpe og dyserne havde et specifikt tryk
som de åbnede ved. Det var dette åbningstryk der kontrolleredes hhv.
justeredes (v.h.a.) shims.
På CR-motorer er trykket jo vedvarende og dyserne elektrisk aktiverede
hhv. styrede, så det gamle problem er ikke aktuelt dér.

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 22-06-11 09:17

"Bjarne K." <nej@niet.pp> skrev i meddelelsen
> [...]
> overdrevet) , eller kan man regne med, (hvis det ikke er en fransk bil)
> , at turboen holder lige så længe som resten af bilen ?

Som Klaus skriver, så afhænger det af, hvordan man bruger bilen - herunder
om man tuner den. Som udgangspunkt er en turbo ikke mere skrøbelig end så
meget andet i bilen. Alle dieselbiler idag er udstyret med turbo, og flere
og flere benzinbiler følger efter. Fiat har f.eks. en 2-cyl motor på (svjh.)
0.8l med 105HK, og VW har en meget rost 1.2 på samme ydelse.

Jeg kan huske en bekendt, der for år tilbage havde en Fiat Uno Turbo. Den
blev ikke skånet, og efter ca. 220.000km blev den solgt. Inden da blev den
chekket igennem, og den var stadig sund, motoren havde fuld kompression og
der var ingen svaghedstegn.

Fra : Anders Majland

Dato : 22-06-11 09:17

> Er turbo noget der er beregnet til 24 timers løb (sådan lettere
> overdrevet) , eller kan man regne med, (hvis det ikke er en fransk bil)
> , at turboen holder lige så længe som resten af bilen ?

Her i landet skal en bil gerne holder 3-500.000km og 15-20år

Sålænge er der mange turboer (og gearkasser / koplinger) der ikke holder.
For ikke at tale om indsprøjtningsdyser og diverse remme og kæder.

På min lille bil har jeg fået problemer med wastegate armen på turboen efter
blot 2år og 45000km - Nu er den ved service blevet smurt godt, men ikke
sikkert det holder.... Så hedder det 5500 til en ny turbo. Årsag måske at
jeg har kørt for pænt så den ikke er blevet motioneret sammenholdt med dansk
vintervejr. Men nu sidder den også udsat nærmest bag/under motoren og over
udstødningen. I mere alm. biler er motorrummet noget bedre beskyttet mod
elementerne.

Imho ingen vej uden om turbo idag hvis man vil have en brændstoføkonomisk
bil

/A

Fra : Kim H

Dato : 24-06-11 11:38

[...]

En stor del af de turboer som bliver skiftet , fejler ikke andet end de er
kokset til indeni, men mam skifter bare til en ny , for så er man sikker ,
men hvis man kan få en mekanikker , til at pille den af , kan de renses
indvendig med ovnrens eller de kan ultralydrenses , og så kører de mange
gange som ny igen efter montering

Mvh. Kim H

Fra : Leo Havmøller

Dato : 27-06-11 08:00

> [...]
> indvendig med ovnrens eller de kan ultralydrenses , og så kører de mange

Kokset til? Det må vel dreje sig om diesel eller hvad?

Leo Havmøller.

Fra : Kim H

Dato : 27-06-11 20:40

"Leo Havmøller" skrev i meddelelsen news:iu99pv$tls$1@speranza.aioe.org...

> [...]
> gange som ny igen efter montering

Kokset til? Det må vel dreje sig om diesel eller hvad?

Ja på en diesel , der kan der komme koks i turboen , som ikke kan renses
uden at den afmonteres

Kim H

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 22-06-11 09:59

On Tue, 21 Jun 2011 22:14:08 +0200, "Bjarne K." <nej@niet.pp> wrote:

>Har forstået det sådan, at en turbo, drøner rundt med 20000 omdr/min.

>--

Enten har du glemt et nul, eller også har du ikke forstået det.

Lidt afhængigt af turboens størrelse og hvor den er monteret, så
ganger du bare dine 20.000 rpm med 10, så er det betydeligt mere
realistisk.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : oz3bto

Dato : 22-06-11 13:31

"Bjarne K." <nej@niet.pp> skrev i en meddelelse
> [...]
> overdrevet) , eller kan man regne med, (hvis det ikke er en fransk bil)
> , at turboen holder lige så længe som resten af bilen ?

Grunden til at mange turboer dør idag på diesel biler er fordi at ejeren
ikke køre den rigtig ..

Oftes er det enten fordi man for tideligt giver bilen rpm altså når den er
helt kold..
Eller fordi man er for hurtig til at slukke den når man kommer hjem.. efter
normal kørsel bør man holde i tomgang i 30 sek før man slukker.. Har den
lige fået motorvejs høvl så lidt længere

Fra : MicJen

Dato : 22-06-11 18:47

> [...]
> ikke køre den rigtig ..
>
> Oftes er det enten fordi man for tideligt giver bilen rpm altså når den er

Den er jeg med på. Det gælder også benzin motorer.
En motor skal have den rette drifttemperatur før den får "en spand havre"

> Eller fordi man er for hurtig til at slukke den når man kommer hjem..
> efter normal kørsel bør man holde i tomgang i 30 sek før man slukker..
> Har den lige fået motorvejs høvl så lidt længere

Den teori forstår jeg så ikke.
Ved motorvejshøvl får den jo rigeligt med køling, hvorimod den ved tomgang
ingen køling får så den bliver varmere.

Fra : Brian Sørup

Dato : 22-06-11 19:16

"MicJen" <michaelgsjensen_FJERN_DETTE_TAK@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Den teori forstår jeg så ikke.
> Ved motorvejshøvl får den jo rigeligt med køling, hvorimod den ved tomgang
> ingen køling får så den bliver varmere.

Det er ikke kun kølingen der er problemet...
....det er også hastigheden på turbinehjulet - hvis det snurrer 100000+rpm
når du stopper motoren varer det et stykke tid inden det står stille - men
når du stopper motoren er der ikke mere olieflow....
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Anders Majland

Dato : 22-06-11 20:46

> Grunden til at mange turboer dør idag på diesel biler er fordi at ejeren
> ikke køre den rigtig ..

Det forklarer så ikke at en wastegate gror fast ...

Altså medmindre man ved værd tur skal huske at trykke den af når den er
driftsvarm ...

Men med tendensen mod mindre og mindre (trykladede motorer) motor så må de
alt andet lige også bliver hurtigere driftsvarme end større motorer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-06-11 22:37

MicJen skriver:

> Den teori forstår jeg så ikke.
> Ved motorvejshøvl får den jo rigeligt med køling, hvorimod den ved tomgang
> ingen køling får så den bliver varmere.

Ved motorvejshøvl, får den masser af køling - korrekt, men den har også
en helveds masse varme den skal af med.

Når du går ned i tomgang køles den cirka lige så meget som ved fuld gas,
da det er olien der køler den og den pumpes med fuldt tryk unaset om du
giver slæden tæsk, eller går i tomgang.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 22-06-11 22:52

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Når du går ned i tomgang køles den cirka lige så meget som ved fuld gas,
> da det er olien der køler den og den pumpes med fuldt tryk unaset om du

Derfor kobler man bare ud lidt før afkørslen, så den kan trille det sidste
stykke til og opad afkørslen fra motorvejen. Så får man kølet turboen og
sparer samtidig brændstof.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-06-11 23:03

KASO skriver:

> Derfor kobler man bare ud lidt før afkørslen, så den kan trille det sidste
> stykke til og opad afkørslen fra motorvejen. Så får man kølet turboen og
> sparer samtidig brændstof.

Kobler ud?

Næh, man slipper bare speederen.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 22-06-11 23:45

> KASO skriver:

> Kobler ud?
>
> Næh, man slipper bare speederen.

Mjah - det kommer an på, hvor hurtigt man vil stoppe. Ved at slippe
speederen får du jo motorbremsning, så du hurtigere stopper - og derfor ikke
kan trille så langt. Til gengæld falder forbruget til nul, hvor du med
udkoblingen kan trille længere, men har motoren i tomgang med et beskedent
forbrug til følge. Den samlede besparelse er ca. den samme - men med
udkoblingsmetoden når du at køle turboen lidt længere.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-06-11 05:42

KASO skriver:

> Mjah - det kommer an på, hvor hurtigt man vil stoppe. Ved at slippe
> speederen får du jo motorbremsning, så du hurtigere stopper - og derfor ikke
> kan trille så langt.

I min gamle TDI'er var motorbremsningen ikke særligt voldsom. I den nye
TSI er motorbremsningen endnu mindre, forskellen til at koble ud er
nærmest umålelig.

> Til gengæld falder forbruget til nul, hvor du med
> udkoblingen kan trille længere, men har motoren i tomgang med et beskedent
> forbrug til følge.

Har du prøvet at mårke forskel på udkobling og motorbremsning?

> Den samlede besparelse er ca. den samme - men med
> udkoblingsmetoden når du at køle turboen lidt længere.

Anbefalingen er at man motorbremser, hvis man vil spare brændstof.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 23-06-11 09:23

> KASO skriver:

> I min gamle TDI'er var motorbremsningen ikke særligt voldsom. I den nye
> TSI er motorbremsningen endnu mindre, forskellen til at koble ud er
> nærmest umålelig.

Prøv at slippe speederen 500m før en afkørsel på motorvejen - og check
hastigheden for enden af afkørslen - og prøv så samme øvelse med koblingen
trådt ned. Det er rigtigt at motorbremsningen ikke er voldsom på dagens
biler, men du vil kunne se en klar forskel.

> Har du prøvet at mårke forskel på udkobling og motorbremsning?

Jeg skifter mellem metoderne afhængig af situationen.

> Anbefalingen er at man motorbremser, hvis man vil spare brændstof.

Det kommer an på, hvem der kommer med anbefalingen
Skal man alligevel op og holde for rødt lys - så er motorbremsningen mest
effektiv, men når man "triller af" motorvejen, kan man trille længere med
udkobling (uden at genere sine medtrafikanter). Besparelsesmæssigt er det
nok ca. det samme - men så er det vi vender tilbage til kølingen af turboen.

Fra : Armand

Dato : 27-06-11 12:46

Den 22-06-2011 19:46, MicJen skrev:

> [...]
>
> Den teori forstår jeg så ikke.
> Ved motorvejshøvl får den jo rigeligt med køling, hvorimod den ved tomgang

Vi kender alle billedet af rødglødende turboer og bl.a. risikoen for at
sådan en glødende klump sætter noget i brand på eller omkring en
stillestående bil/motor er grunden til tippet om ikke at trykke den af
lige til stop.
Varme og smøring m.fl. argumenter holder ikke når man tænker på pitstops
med de gamle turbo-F1'ere hhv. langistangeracerne - Dé holder om nogen
pedalen i bund til det sidste :-|

Til gengæld er det med glødende turboer ikke problemet på dieselmotorer,
der har langt køligere udstødningsgas!
Læser man på hvorledes FAP-dieselfiltre fungerer, opgøres udstødningens
temperatur ved partikelfilteret til sølle 150 grader (jern gløder orange
ved omkr. 1000 grader) og at filteret brændes ren ved at øge
temperaturen kunstigt og kortvarigt.
Min Hdi's turbo er pakket ind i en isolerende kappe, som jeg egentlig
regner for at være monteret for at driftstemperaturen skal forekomme så
tidligt som muligt og holde sig så stabil som mulig :-/
Faktisk har jeg for længe siden købt mig et trådløst stegetermometer for
at undersøge om temperaturen og hvor tidligt/hurtigt den bliver varm,
men forsøgene er endnu ikke gennemført

--
Armand.

Fra : Claus B. P.

Dato : 03-07-11 22:28

Den 27-06-2011 13:46, Armand skrev:
> [...]
> Faktisk har jeg for længe siden købt mig et trådløst stegetermometer for
> at undersøge om temperaturen og hvor tidligt/hurtigt den bliver varm,

Jeg tror du tager fejl, såvel udstødningsmanifoldet som turboen kan
blive overordentlig varme på dieselmotorer. Desuden er der store skift i
temperaturer, afhængig af driftsforholdene. På motorbåde med dieselmotor
er der vandkøling af udstødningsmanifolden, og ikke desto mindre er det
en af de (ikke mekaniske) dele der oftest må udskiftes. Det er nu heller
ikke ukendt for biler med turbo, at udstødningsmanifolden må skiftes,
fordi den flækker. Har aldrig set et indsugningsmanifold der måtte
skiftes...

Det er ikke de høje temperaturer der slår turboer og manifold ihjel, det
er store temperaturskift. Derfor står turbomotoren i tomgang lidt inden
man slukker, så den kan køle langsomt af.

/Claus

Fra : Armand

Dato : 06-07-11 14:56

Den 03-07-2011 23:28, Claus B. P. skrev:

> [...]
> er store temperaturskift. Derfor står turbomotoren i tomgang lidt inden
> man slukker, så den kan køle langsomt af.

Som smed har jeg betænkt om ikke at det er den uheldige kombination af
aluminiums-topstykke og støbejerns-manifold, der er årsag til at også(!)
manifolds på alm. bensinmotorer har en kedelig tendens til at flække :-/

Men jeg kan se at jeg må se at få taget mig samme til at få
stegetermometeret brugt til det indkøbte formål!

--
Armand.

Fra : Claus B. P.

Dato : 03-07-11 22:30

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-06-11 20:57

"Bjarne K." <nej@niet.pp> skrev i meddelelsen
> Kunne sikkert læse mig til det grundlæggende på en eller anden wikia, men
> håber alligevel, at det er ok, at spørge om disse "newbee" bil ting.

Vil bare lige sige tak, for de mange interessante svar.

Bjarne K.