Kørekort udløb?
Fra : ERLO

Dato : 04-06-11 10:54

Hej
Mit kørekort til stort køretøj udløber 01.01.2011?
Hvordan fornyr man det?

Mvh. Ernst L..

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-06-11 11:28

ERLO wrote:

> Mit kørekort til stort køretøj udløber 01.01.2011?
> Hvordan fornyr man det?

Jeg har aldrig hørt om at stort kørekort udløber før det lille gør, hvornår
er man begyndt på det?

Hvis du mener Erhvervs-delen af dit kort, så fornyr du det ved at gå til din
læge, og få en lægeattest, ligesom da du fik kortet i sin tid, den og dit
kørekort går du så på kørekortkontoret på rådhuset med, og så klare de
resten.

Hvis man vitterligt har lavet det, så det alm. stort kørekort udløber, så
gør du vel som med erhvervs kortet, formoder jeg,,,

BTW så skal du have penge med til både læge, og rådhuset.

Ivar Madsen

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 04-06-11 11:53

On Sat, 04 Jun 2011 12:28:19 +0200, Ivar Madsen <news@milli.dk> wrote:

>Jeg har aldrig hørt om at stort kørekort udløber før det lille gør, hvornår
>er man begyndt på det?

Næh, det udløber normalt først når man fylder 70 år, meen nu er der jo
kommet EU-beviset til, og afhængigt af hvornår man er født, så må der
ikke køres stor vogn uden.

Det kræver et pissedyrt kursus, og selve kortet koster også en
bondegård, og skal naturligvis fornyes hvert 5. år.

> [...]

>læge, og få en lægeattest, ligesom da du fik kortet i sin tid, den og dit
>kørekort går du så på kørekortkontoret på rådhuset med, og så klare de

Hvis det er den del der er tale om, så er der fornyelse hvert 5. år,
og det tror jeg ikke vil komme bag på nogen, hvis man har det.

> [...]

>gør du vel som med erhvervs kortet, formoder jeg,,,
>
>BTW så skal du have penge med til både læge, og rådhuset.

Ja, og så vil jeg jo med stor ihærdighed gøre politiet opmærksom på
problemet, da der i forvejen ikke er nok at lave til os andre.
Fritidschaufførerne kan vi undvære. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-06-11 21:47

folmer@rasmussen.dk wrote:

> [...]
> Det kræver et pissedyrt kursus, og selve kortet koster også en
> bondegård, og skal naturligvis fornyes hvert 5. år.

Ja, jeg har godt hørt om det. Jeg nåede dog ikke at skulle have det inden
jeg forlod arbejdsmarkedet 1/2 sidste år.

Ivar Madsen

Fra : alexbo

Dato : 04-06-11 12:04

"Ivar Madsen" skrev

> Jeg har aldrig hørt om at stort kørekort udløber før det lille gør,
> hvornår
> er man begyndt på det?

Jeg mener det kom samtidig med at man ikke længere fik C og D på en gang.
Stort kørekort udløber når man fylder 50 år, for kort udstedt efter (1997
tror jeg det er.)

Nu bliver det snart lavet om igen, fra 2013 gælder lille kørekort i 15 år.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 04-06-11 16:30

On Sat, 4 Jun 2011 13:03:43 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>tror jeg det er.)
>
>Nu bliver det snart lavet om igen, fra 2013 gælder lille kørekort i 15 år.

Dejligt - betyder det så at man skal op til køreprøve for at forny, eller er det nok at lægen siger
ok?

Fra : Søren M

Dato : 04-06-11 21:07

"ERLO" skrev i meddelelsen news:4dea00a0$0$312$14726298@news.sunsite.dk...

Hej
Mit kørekort til stort køretøj udløber 01.01.2011?
Hvordan fornyr man det?

1. du skal til lægen og ha´ en helberdsastet (kat 2)
2. du skal ha et pasfoto
3. du skal en tur i borgerservice på dit lokale kommunekontor
4. kommunen sender det hele ind til rigspolitiet der så behandler din
ansøgning
og hvis der ikke er noget i vejen med 1 og foto er som det skal være
får du dit ny kørekort med posten og du må føre stor køretøj 5 år mere
(mener jeg det er efter de fyldte 50 år)

jeg har lige selv været møllen igemmen

Søren M

Fra : ERLO

Dato : 05-06-11 07:40

Tak.
Så er det bare at komme igang.
Mvh. ERLO

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-06-11 07:25

"Søren M" <soren@mylers.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> får du dit ny kørekort med posten og du må føre stor køretøj 5 år mere
> (mener jeg det er efter de fyldte 50 år)

Er det et erhvervskort du har fået fornyet? Taxa eller bus?

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Martin 5250 DK-FYN

Dato : 07-06-11 22:37

Jeg har til Taxi, har dog aldrig brugt det endnu i erhvervs sammenhæng,
det skal fornyes hvert 5 år...
Jeg her også til forvogn og hænger det gælder til jeg bliver 50 og B til
jeg er 70, det var lige ved at jeg ikke kunne få til taxa da jeg tog
det... for snart 10 år siden da man skal have min. 50% syn på det
"dårlige øje" men da jeg i 1997 tog til forvogn og hænger var der ikke
de regler.. så jeg ringede til motorkontoret og spurgte om det kunne
være rigtigt at jeg måtte køre en tonstung lastvogn rundt inde i by
midten men at jeg ikke måtte køre en taxa fordi mit syn var lidt dårligt
på det ene øje.. !!!! hvad er mest farligt i trafikken !!!! jeg tog til
lægen igen og han sagde træd lige et skridt frem og læs då den miderste
linie med det dårlige øje.. ok du har min 50% syn på det øje.. kald det
fusk og svindel... det skal lige siges jeg køre ikke truck, har kun
kortet som "backup" hvis jeg skulle gå hen og blive fyret, samme med
Taxa.. jeg har betalt selv for begge kort...

mvh. Martin