Disable passagerairbag på Mercedes E-class~
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 02-06-11 19:59

Jeg har en E-class fra sidst i 2007. Så har jeg fået en ny søn, og manualen
i bilen anbefaler Britax Römer samt Britax egen "Fit finder" på
http://www.britax.co.uk/car-seats/fit-finder finder kombinationen Baby Safe
plus SHR II og belted base som "a good option".

Problemet er, at når man installerer basen på bagsædet som anbefalet, sidder
barnet i en helt forkert foroverbøjet stilling.

Jeg har snakket med en lokal forhandler, som kender til problemet, og hun
siger, at man bare skal lægge håndklæder ind uder stolen indtil vinklen
bliver korrekt. Problemet er, at der i stolens manual er beskrevet at det
absoulut ikke er tillade at løfte autostolen fra sædet på denne måde.

Så har jeg tænke montere den på forsædet... men jeg kan ikke hitte ud af,
hvordan man får bilen til at opfatte, at der sidder en barnestol på sædet,
så den dermed slår airbag'en fra. Der sidder en gul lampe, der skal tænde
når autostolen sidder i, som skal fortælle at passagerairbagen er slår fra,
men den slukker til tider når jeg kører med autostolen (og jeg går dermed ud
fra at den slår airbag'en til igen.

Så mit spørgsmål: Hvordan sikrer man at bilen _hver gang_ opfatter, at der
står en autostol på passagerforsædet, så den kan slå airbag'en fra? Er det
nogle bestemte punkter på sædet der skal trykkes ned, nogle fotoceller, der
aktivers eller bare vægten? Det sidste ser ikke ud til at være tilfældet...

Vh, Lars.

Fra : Mcwm

Dato : 02-06-11 20:59

Den 02-06-2011 20:59, Lars Bonnesen skrev:
> [...]
> aktivers eller bare vægten? Det sidste ser ikke ud til at være tilfældet...

Det lader til at det kan løses. Jeg har ikke rodet for dybt i det, men
du kan selv læse her;

http://www.codecard.lt/files/Universal%20emulator.pdf

Håber du finder en løsning ud fra det fundne.

Venligst
Mcwm

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 03-06-11 00:50

"Lars Bonnesen" <lars_bonnesen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogle bestemte punkter på sædet der skal trykkes ned, nogle fotoceller,
> der aktivers eller bare vægten? Det sidste ser ikke ud til at være

Hej Lars

Det fungerer faktisk med en transponder (i W211 som du har)
Der sidder simpelthen en sender i Römeren der fortæller bilen at her kommer
der et barnesæde - og så kvitterer bilen med at slå airbaggen fra.
I W210 var det ganske rigtigt en føler indbygget i sædepuden der afgjorde
sagen.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 04-06-11 21:44

Men hvordan får jeg det så til at virke _hver gang_ autostolen sidder i?

Som jeg skrev oprindeligt slukker den gule lampe i midterkonsollen af og
til - den, der indikrer at passagerairbagen er slået fra.

For sjov har jeg testet uden noget som helst på paassagerforsædet
(autostolen et pænt stykke derfra) - men med selen sat i... og så slukker
lampen.

På højre side af instrumentbrædtet, hvor man stiger ind, er der også et
stort skilt med en autostol med et rødt kryds hen over, men det finder jeg
mærkeligt, når jeg kan se, at den gule lamper tænder af og til.

Vh, Lars.