Et par Lastbil spørgsmål ?
Fra : Per

Dato : 28-05-11 16:24

Hej NG !

Har lige været på en længere tur igennem DK og DE - og i begge lande
bemærkede jeg følgende:

1: Lastbiler, hvor dækkene sprænger under kørsel. Det så jeg flere gange
"live" - ser godt nok vildt ud - og kan være farligt, hvis man ligger lige
bag ved. Men hvorfor sker det ?
Det sker "aldrig" på personbiler. Kører lastbilerne med elendige dæk eller
hvad ?

2: Lastbiler der overhaler hindanden meget langtsomt, med stor ulempe for
den øvrige færdsel.
Hvorfor sætter den overhalende ikke hastigheden bare et par km ned, så
overhalingen hurtigt kan overståes ? Det var der Ingen, der gjorde og jeg så
mange overhalinger. Den tabte hastighed må da hurtigt kunne indhentes pga.
mindre vindmodstand, når den overhalende kører ind igen !?
Er der noget indforstået med at "det gør man ikke" ?

Mvh. Per

Fra : Ivan Madsen

Dato : 28-05-11 16:31

On Sat, 28 May 2011 17:23:48 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>bag ved. Men hvorfor sker det ?
>Det sker "aldrig" på personbiler. Kører lastbilerne med elendige dæk eller

Et svar fra en "uvidende" - lastbilers last er ofte tæt på dækkenes
grænse og der bruges "genbrugsdæk" - dvs. en gang brugte dæk, der har
fået en ny slidbane. Så er man ofte tæt på grænsen for, hvad dækket
kan klare - og pludselig. *bum*

> [...]
>mindre vindmodstand, når den overhalende kører ind igen !?
>Er der noget indforstået med at "det gør man ikke" ?

Det sker overalt - de gider ikke række ned og fjerne murstenen fra
speederen ) Nogle gider klikke piloten en trin eller to -
flertallet er for macho! ) Og det gælder så også vejarbejder med
70/50 i dag - gæt lige hvad der kom brølende med 89 )

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-05-11 18:42

Den 28-05-2011 17:31, Ivan Madsen skrev:
> [...]
> grænse og der bruges "genbrugsdæk" - dvs. en gang brugte dæk, der har
> fået en ny slidbane. Så er man ofte tæt på grænsen for, hvad dækket

Den med at der køres "tæt på grænsen" holder ikke, for så skulle
problemet jo være næsten lige stort uanset om der blev brugt originale
dæk eller om der blev brugt regummierede dæk.

Derimod er den med "genbrugsdækkene" god nok. Det er ganske almindeligt
at bruge regummierede dæk på trailerne.

> [...]
> flertallet er for macho! ) Og det gælder så også vejarbejder med
> 70/50 i dag - gæt lige hvad der kom brølende med 89 )

Desværre er der nogen der har besluttet at når de ikke selv vil køre
mere end 88 km/t skal ingen andre gøre det.

Og når der så er nogen der overhaler alligevel, skal de "straffes".

Jeg har set tysk politi trække den der blev overhalet, og ikke ville
give sig, ind til en kontrol.

Det er ikke sikkert at der er noget at bøde for, men hvis budskabet
bliver gjort klart; At det ville havde været smartere at give sig de
sekunder der skulle til, i stedet for at "få lov" at bruge nogle
minutter på en kontrol, er det noget de, IMHO, godt må udbredde til hele
Europa.

At bøde den der overhaler giver "kun" 500,- kr i bødekassen (§3)'*',
mens den anden metode godt kunne gå hen og skabe en god tradition.

(* under forudsætning af at det er udenfor en forbudszone.)

Fra : Steen F.

Dato : 28-05-11 23:02

Den 28-05-2011 19:42, Finn Guldmann skrev:
> [...]
> mens den anden metode godt kunne gå hen og skabe en god tradition.
>
> (* under forudsætning af at det er udenfor en forbudszone.)

Jeg tror ikke det holder at begynde og give bøder til de folk der bliver
overhalet. Det er den der overhaler som må vurdere om han mangter det.
Ikke den der pænt kører i indersporet. Hvis man skulle sætte forten ned
hver gang man blev overhalet kunne man jo ikke bestille andet. Og
herregud, det er måske 5 minutter som man vinder fra skagen til gedser
ved at overhale med 1 km/t. Husk nu på, der er ingen der ejer vejene
mere end andre, selvom det tit ser sådan ud.

Mvh
Steen F.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-05-11 06:21

Den 29-05-2011 00:02, Steen F. skrev:
> [...]
> ved at overhale med 1 km/t. Husk nu på, der er ingen der ejer vejene
> mere end andre, selvom det tit ser sådan ud.

Da der er en grænse for hvor hurtigt lastbiler kan køre, kan problemet
ikke løses ved at den der overhaler sætter farten op.

Og da du ikke kan finde to mennesker der er 100% enig om alt, kan du
heller ikke finde to chauffører der er det. Så der vil altid være
forskellig opfattelse af hvor hurtig der skal køres.

Jeg snakker ikke om at bøde den der bliver overhalet, for ikke at holde
lidt igen. Men om at politiet hjælper med at indføre en tradition for
lige at holde lidt igen, når der kommer en kollega med en lidt anden
opfattelse af hastighed.

Hvis der er en risiko for at man kan komme til at bruge nogle minutter
på en kontrol, hvis man ikke vil bruge nogle sekunder på at forkorte en
overhaling, tror jeg på at en hel del vil lære lektien. Og mange af de
lange overhalinger vil forsvinde.

Jeg ved så ikke om det jeg har set ske i Tyskland er en følge af hvordan
tingene blev gjort før der kom fartbegrænser i lastbilerne.

80 km/t var (og er) den tilladte hastighed, men vi fik lov at køre 90
km/t. Og det blev kørt.

Mange tyske lastbiler lå på 85 km/t. Men når der så kom en udenlandsk
lastbil og overhalede, blev farten lige hævet til 88-89 km/t, i et
forsøg på at få den overhalende lastbil til at køre mere end 90 km/t.

Dengang var BAG (tysk tungvogns kontrol) ejet at
vognmandsorganisationerne, og fordelingen af kontroller mellem tyske og
udenlandske lastbiler var ret skæv (det der blev grunden til at staten
overtog BAG).

Så som dansk lastbil var det næsten hver gang man nærmede sig grænsen at
man lige blev vinket ind på den sidste rasteplads inden. Af naturlige
grunde fik den tilnavnet "Betalingsstedet".

Og det eneste de var interesseret i var hastighed. Jeg har præsteret at
klare en kontrol, fra jeg bliver vinket ind, får kigget skiven og er ude
på motorvejen igen - på 50 sekunder.

Jeg "opnåede" ikke af få en bøde på "Betalingsstedet", selvom jeg kom
forbi der næsten dagligt.

Når jeg kom ud for at min overhaling 'gik i stå' blev jeg på de 90 km/t,
fordi jo længere den jeg overhalede blev ved med at køre stærkere end
han havde gjort da jeg begyndte at overhale, jo nemmere ville det være
at få øje på, på skiven, at han havde sat hastigheden op.

Herhjemme koster det 500,- kr hvis politiet skønner at din overhaling
bliver for lang (§3), mens det koster et klip i kortet at sætte
hastigheden op hvis man bliver overhalet. Jeg tror at et lignende
forhold gælder i andre lande.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-05-11 12:39

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> bliver for lang (§3), mens det koster et klip i kortet at sætte
> hastigheden op hvis man bliver overhalet. Jeg tror at et lignende forhold

Men den kan være svær at bedømme - fordi hvem har lige sat hastigheden op
eller ned, uforsætlig eller med vilje? Den ene lastbil trækker måske bedre
end den anden lastbil lige på det stykke hvor overhalingen påbegyndes, og
ham der kørte hurtigst nedad finder sig nu pludselig den langsomme opad.

Jeg har prøvet - med campingvogn på ryggen - at køre 90 km/t på fartpiloten
på en iøvrigt horisontal vej - at der kommer en lastbil ud på motorvejen og
lægger sig 3 meter bag mit vogntog :). 10 km senere ligger han der stadig,
men beslutter sig for at overhale - men han _kan_ ikke køre hurtigere end
jeg gør, så han ligger til venstre bag mig uden at hans forende kommer forbi
bagenden af min campingvogn. Dér ligger vi så - mens jeg (og formentlig også
den kære italiener) kan se at jeg nærmere mig forankørende langsommere
trafik i mit spor. Jeg speeder op og overhaler en hel del køretøjer og han
fremviser stolt sit arsenal af langt lys og øvhorn. 500 meter foran ham
trækker jeg ind i højre spor igen med fartpiloten på on.

Derefter går det til højre op over Brenner, hvor jeg ikke sparer på
hastigheden - ligger den meste af tiden omkring de 90 km/t på fartpiloten.
Efter et par timer kører vi ind på en tilfældig rasteplads. Der kommer jeg i
snak med en nordmand eller svensker, som tilfældigvis står tættere på min
førerdør end jeg, da den i øvrigt skaldede og tatoverede italienske
lastbilchauffør kommer og siger en hel del gloser på italiensk med høj
stemmeføring. Svenskeren/nordmanden står uforstående og da den Luigi (det
kan vi jo kalde lastbilchaufføren :)) endelig er færdig med at gøre sig
bemærket suser han hen til sin lastbil igen. Jeg forklarer
svenskeren/nordmanden hvad der er sket og vi griner af det - og jeg hilser
da pænt på italieneren, da jeg langsom lister forbi ham ud på motorvejen
igen :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Steen F.

Dato : 30-05-11 19:42

Den 29-05-2011 07:20, Finn Guldmann skrev:
> Da der er en grænse for hvor hurtigt lastbiler kan køre, kan problemet
> ikke løses ved at den der overhaler sætter farten op.

Derfor er jeg også inde på, at den som overhaler må vurdere om det kan
lade sig gøre. Hvis ikke, så lader man være.
Du overhaler vel heller ikke i din personbil medmindre du er sikker på
at kunne gennemføre?

> [...]
> lidt igen. Men om at politiet hjælper med at indføre en tradition for
> lige at holde lidt igen, når der kommer en kollega med en lidt anden

Dvs den chauffør som er udstyret med den langsomste elefant i buret, bør
lette foden hver gang alle de andre vil forbi? Jeg kan virkelig ikke se
at der er hans problem at de andre vil overhale.
Som jeg skrev før, så ender det med at han skal køre 70 fordi der hele
tiden er nogen der vil overhale. Stakkels mand.

> 80 km/t var (og er) den tilladte hastighed, men vi fik lov at køre 90
> km/t. Og det blev kørt.

Fik lov? Ikke på skrift, går jeg ud fra

> Mange tyske lastbiler lå på 85 km/t. Men når der så kom en udenlandsk
> lastbil og overhalede, blev farten lige hævet til 88-89 km/t, i et
> forsøg på at få den overhalende lastbil til at køre mere end 90 km/t.

Tja, overhold reglerne og den slags problemer ville slet ikke opstå i
første omgang Hvis alle de østeuropæiske lastbiler kørte 100 i DK så
ville de danske chaufutter sikkert også blive sure når der kom nogle
fremmede ind på deres territorie og kørte som ånsvage og overhalede hele
tiden.

Men jeg er heller ikke chauffør, og ved da godt at mange ting i teorien
ikke virker i praksis. Men at have et job hvor man overtræder loven i 8
timer om dagen, må sgu være træls. Og det er der ingen der tvinger jer
til. Find et andet job så

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-05-11 21:38

Den 30-05-2011 20:42, Steen F. skrev:
> [...]
> lade sig gøre. Hvis ikke, så lader man være.
> Du overhaler vel heller ikke i din personbil medmindre du er sikker på

Netop af ovennævnte grund kan du ikke sammenligne en lastbiloverhaling
med en personbiloverhaling. Personbiler har ikke fartbegrænser - endnu.

> [...]
> Som jeg skrev før, så ender det med at han skal køre 70 fordi der hele
> tiden er nogen der vil overhale. Stakkels mand.

Undrer mig lidt over dobbeltmoralen i at lastbilerne skal lege politi
overfor hinanden, mens de absolut ikke må det overfor personbilerne.

Men det er vel blot at når man sidder bag rattet i en personbil vil man
helst have at tingene sker så de er til størst fordel for en selv.

> Fik lov? Ikke på skrift, går jeg ud fra

Mellem Stockholm og Rom bliver det accepteret at lastbilerne kører 90
km/t på motorvejene. (I nogle af landene er det endda lovligt)

Det kommer af at med jo mere ens hastighed lastbilerne kører, jo mindre
bliver de i vejen for personbilerne. Hvorfor politiet accepterer at den
nemmeste måde at finde en fælles hastighed er at bruge den
fartbegrænseren giver.

> [...]
> ville de danske chaufutter sikkert også blive sure når der kom nogle
> fremmede ind på deres territorie og kørte som ånsvage og overhalede hele

Brasso?

> [...]
> ikke virker i praksis. Men at have et job hvor man overtræder loven i 8
> timer om dagen, må sgu være træls. Og det er der ingen der tvinger jer

Som du selv er inde på så er noget teori og noget andet praksis.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-05-11 22:15

Finn Guldmann skriver:

> Mellem Stockholm og Rom bliver det accepteret at lastbilerne kører 90
> km/t på motorvejene. (I nogle af landene er det endda lovligt)

Så vi skal bare køre 145 km/t i personbiler på motorvejen, bare vi alle
gør det?

Nå nej, allerede der løber man som billist ind i en skærpet bøde,
hvorimod lastbilerne må overtræde som de lyster. Det er jo også stakkels
de sjafutter........

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : RK

Dato : 29-05-11 16:20

mere end 88 km/t skal ingen andre gøre det.<<

Og hvor hurtigt var det så lige at de må køre?
Nå ja...80 km/t.

Så omskrivningen er "fordi der er nogen der har valgt ikke at være pisse
uforsvarlige og køre 95 km/t som flertallet, så
bliver de automatisk en roadblock for de klaphatte der ikke fatter en meter
af reglerne. Men de kører jo også med en mursten på gassen,
som en tidligere beskrev".

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-05-11 18:53

Den 29-05-2011 17:20, RK skrev:
> mere end 88 km/t skal ingen andre gøre det.<<
> Og hvor hurtigt var det så lige at de må køre?
> Nå ja...80 km/t.

Skal du låne lidt Brasso?

> [...]
> bliver de automatisk en roadblock for de klaphatte der ikke fatter en
> meter af reglerne. Men de kører jo også med en mursten på gassen,

Dit 95 km/t kan du stikke op hvor du er højest når du plukker jordbær.

De kommer af en fejlvisning i dit udstyr, og ikke af at lastbilerne
kører det. Alt over 90 km/t er en indikator for at der er pillet ved
udstyret. Og hvad er det lige det koster at pille ved udstyret? Jo, det
er en ubetinget frakendelse af kørekortet.

Fra : RK

Dato : 29-05-11 19:13

"Finn Guldmann" skrev i meddelelsen

Den 29-05-2011 17:20, RK skrev:
> mere end 88 km/t skal ingen andre gøre det.<<
> Og hvor hurtigt var det så lige at de må køre?
> Nå ja...80 km/t.

Skal du låne lidt Brasso?

> [...]

udstyret. Og hvad er det lige det koster at pille ved udstyret? Jo, det
er en ubetinget frakendelse af kørekortet.

De 95 km/t er den fart de reelt kører med, uanset om du siger noget andet
eller ej.
Efter at have monteret mine sommerfælge, så stemmer mit speedometer og min
gps overens (på nær 1 km/t)
og lastbilerne kører 95 km/t uanset hvad du siger.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-05-11 19:43

Den 29-05-2011 20:13, RK skrev:
> [...]
> udstyret. Og hvad er det lige det koster at pille ved udstyret? Jo, det
> er en ubetinget frakendelse af kørekortet.

Ja, til dit gloriepudsning.

> [...]
> min gps overens (på nær 1 km/t)
> og lastbilerne kører 95 km/t uanset hvad du siger.

Du kan være "heldig" at træffe på enkelte lastbiler der, om natten,
bevæger sig med den hastighed.

Men det vil typisk være udenlandske. De kan nemlig "nøjes" med et
kørselsforbud der kun gælder i Danmark.

På grund af at dæk slides, og der tages højde for det, kan der være en
afvigelse indenfor +/- 1-2 km/t.

Men resten, op til de 95 km/t´, må du lede efter i fejlvisning i dit
eget udstyr.

Hvor tit får du i øvrigt det kontrolleret for fejlvisning, af et
autoriseret værksted? Lastbilernes bliver det mindst hvert andet år.

Fra : RK

Dato : 30-05-11 06:14

> [...]

Tja...jeg kører tit 100 km/t fra Lolland og hele vejen til arbejde, så min
glorie er helt blank.
Desuden smadrer jeg ikke 5-6 personbiler hvis jeg crasher, ligesom en
lastbil på 45 tons gør.

bevæger sig med den hastighed.<<

Nope. Sker dagligt med både danske og udenlandske.
Sidst var det en fra "FREJA" og jeg ved godt at selve førerhusdelen kan være
udenlandsk, men det er de ikke.

kørselsforbud der kun gælder i Danmark.<<

De gør det også, men til tider op til 100-105 kmt.

eget udstyr.<<

Tvivler jeg meget på.

autoriseret værksted? Lastbilernes bliver det mindst hvert andet år.<<

Hvilket gør at de ikke monterer noget efter de er kontrolleret og afmnterer
det inden de skal kontrolleres igen???

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 30-05-11 08:09

On Mon, 30 May 2011 07:14:18 +0200, "RK" <Hej@der.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvilket gør at de ikke monterer noget efter de er kontrolleret og afmnterer

Der foregår en regelmæssig udlæsning af kontrolapparatet, ligesom der
foregår en regelmæssig udlæsning af det personlige førerkort som
chaufføren har puttet i selvsamme kontrolapparat.

Alle disse oplysninger skal opbevares hos vognmanden, eller en
godkendt virksomhed der er specialiseret i dette.

Mangler der bare dokumentation for nogen ganske få minutter, så står
man næsten med det ene ben i spjældet.

Kontrollen af kontrolapparatet er en blanding af en kalibrering og en
kontrol maf at der ikke er sket uautoriserede indgreb i apparatet,
samt at der foretages en ny plombering, for at undgå førnævnte
ulovligheder.

Det er iøvrigt god skik ikke at udtale sig om emner man ikke aner en
hujende fis om. ,-)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Steen F.

Dato : 31-05-11 00:40

Den 30-05-2011 09:08, folmer@rasmussen.dk skrev:
> [...]
> ulovligheder.
>
> Det er iøvrigt god skik ikke at udtale sig om emner man ikke aner en

Jeps, og jeg har kørt taxa engang, og ved også hvilken dokumentation man
skal vise i hoved og røv for sine vagter, km-tal og tilladelser for
sygetransport osv osv. Og ved du hvad? De bliver gemt aller nederst i
vognmandens skuffe og kommunen ser aldrig skyggen af dem.
Selv tusindvis af "skæve km" (privatkørte km med kunder) bliver
afskrevet som defekt kontroludstyr i vognen. Der kan laves RIGTIG mange
sorte penge, så det kontrolapparat-tjek er vist mest teoretisk.
Og bare se bybussernes partikelfilter-skandale for nyligt. Den kontrol
virkede da helt perfekt...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-05-11 19:20

Finn Guldmann skriver:

> [...]
> udstyret. Og hvad er det lige det koster at pille ved udstyret? Jo, det
> er en ubetinget frakendelse af kørekortet.

Men det sker jo alligevel......
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/02/23/121949.htm?rss=true

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-05-11 19:46

Den 29-05-2011 20:20, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Finn Guldmann skriver:

> Men det sker jo alligevel......
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/02/23/121949.htm?rss=true

Ja, der vil altid være nogen der ikke kender deres begrænsning.

Fra : Henning

Dato : 28-05-11 20:00

> [...]
>overhalingen hurtigt kan overståes ? Det var der Ingen, der gjorde og jeg så

Hvis een lastbil gør det, så vil den næste også bare trække ud for at overhale. Så er vi lige vidt!
Du sætter sikkert heller ikke farten ned i personbil, når du bliver overhalet? Jeg gør ikke,
fartpiloten bliver stående hvor den er.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 28-05-11 20:13

On Sat, 28 May 2011 21:00:13 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

> [...]
>Du sætter sikkert heller ikke farten ned i personbil, når du bliver overhalet? Jeg gør ikke,

Hvis ham derude hænger for længe letter jeg altså - men det er nok
bare fordi min t.... er stor nok )

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-05-11 22:04

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvis ham derude hænger for længe letter jeg altså - men det er nok
> bare fordi min t.... er stor nok )

t....?? Jeg tænkte p.. :)

Fra : Per

Dato : 28-05-11 22:00

Henning wrote:

> [...]
> overhale. Så er vi lige vidt! Du sætter sikkert heller ikke farten
> ned i personbil, når du bliver overhalet? Jeg gør ikke, fartpiloten

Hej Henning !

Jeg synes ikke du kan sammenligne det med biler. Biler har jo et langt langt
større overskud og en overhaling kan (som oftest) foregå ret hurtigt,
ligesom en motorcykel. Begge lastbiler kører til gengæld med fuld pedal og
ingen ekstra overskud.

Den bil, der overhaler, kan jo bare overhale med en forskel på fx. 5 km/t =
overhalingen er meget hurtigt overstået.

Mvh. Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-05-11 06:26

Per skriver:

> [...]
> større overskud og en overhaling kan (som oftest) foregå ret hurtigt,
> ligesom en motorcykel. Begge lastbiler kører til gengæld med fuld pedal og

Overskud?

Det heddder vidst hastighedsbegrænser.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 29-05-11 10:26

wrote:

> [...]
>Du sætter sikkert heller ikke farten ned i personbil, når du bliver overhalet? Jeg gør ikke,

Efter i nogle år at have været beskæftiget i dele af
transportbranchen, hvor tysklandkørsel i var en option, blev det så
aktuelt igen sidst i 90'erne.

Lad mig bare sige det sådan, at der var kommet noget mere trafik på
Autobahn mens jeg var fraværende.

Min første tur gik til Meer, som er grænseby mellem Holland og
Belgien.

Nu havde det maget sig således, at jeg havde holdt pause på en Autohof
inde i Hamburg, og skulle så videre sydpå efter at
eftermiddagsmyldretiden stort set var ophørt. det gik glimrende
indtil der var en kollega der ville køre forbi mig.

Han havde ikke kigget langt nok frem i trafikken, og blev derfor
fanget af, at det begyndte at gå op ad bakke, og at han derfor mistede
det overskud han havde i forhold til mig, da det gik ligeud.

I modsætning til hvad I tror, har jeg altid været en flink mand, så
jeg lettede selvfølgelig lidt på gassen, så staklen kunne komme ind på
plads.

Holy Moses!!! At kigge i venstre spejl var som at se de fint
opstillede dominobrikker falde. Jeg siger Jer, der gik ikke
splitsekunder før hele rækken var på vej ud i 2. spor!

Hele vejen forbi Bremen og ned til Osnabrück, hvor jeg heldigvis
skulle svinge fra, måtte jeg lide den tort at samtlige LKW-fahrere der
var i besiddelse af en walkie-talkie brugte hele den lange vej til
højlydt at udtrykke tvivl om mine åndsevner.

Siden den dag har jeg stort set fulgt de uskrevne regler - også på det
punkt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-11 09:07

Hæftede mig ved du så det flere gange "live".
Burde næsten være en statistisk umulighed.

Fra : Jakob

Dato : 29-05-11 10:30

Den 29-05-2011 10:06, >> Eque << skrev:
> Hæftede mig ved du så det flere gange "live".
> Burde næsten være en statistisk umulighed.

Jeg har selv set det 3 gange inden for de sidste 2 år. Den seneste gang
(i Belgien) var endda den lastbil jeg lige havde overhalet hvor dækket
på hængeren i "min" side eksploderede da jeg var 5 meter foran. Jeg fik
godt nok et chok og måtte holde ind for at tjekke min bil for
følgeskader, men der var ikke noget. Lastbilen kom uskadt ind i nødsporet.

Mvh
Jakob

Fra : -=JF=-

Dato : 29-05-11 10:53

Den 29/05/11 10.06, >> Eque << skrev:
> Hæftede mig ved du så det flere gange "live".
> Burde næsten være en statistisk umulighed.
>
> "Per"<mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse> 1: Lastbiler, hvor
> dækkene sprænger under kørsel. Det så jeg flere gange "live"

Jeg undrede mig også
Jeg har kørt bil dagligt i mere end 30 år, kører til sydeuropa og retur
hvert år, kører ind i mellem til Tyskland, og oftere til Fyn og Jylland
- men har aldrig oplevet at se det live!

Jeg har selvfølgelig oplevet at se de tabte slidbaner ligge og flyde i
vejkanten, men jeg er da ikke sikker på at jeg ser det mere end en gang
om året, hvis endda så ofte...

At se det flere gange på en tur til Tyskland og retur... Naah, det lyder
som den festlige udgave af fortællingen

--
Mhv.
John

Fra : Per

Dato : 29-05-11 10:54

> Hæftede mig ved du så det flere gange "live".
> Burde næsten være en statistisk umulighed.

2 gange så jeg lasbildæk, der sprængte, over en 4-dages periode !

Jeg kørte den ene gange lige bagved og den anden gang et par 100 meter
bagved.....

Så jeg blev pludselig opmærksom på fænomenet og tænkte hvorfor det sker

Mvh. Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-05-11 11:57

On Sun, 29 May 2011 11:53:57 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>bagved.....
>
>Så jeg blev pludselig opmærksom på fænomenet og tænkte hvorfor det sker

For lavt dæktryk ?

/Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-05-11 12:47

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> For lavt dæktryk ?

Eller stærk varmeudvikling fra (defekte) bremser ..

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-05-11 01:45

On 29 Maj, 07:20, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> [...]
> han havde gjort da jeg begyndte at overhale, jo nemmere ville det være
> at få øje på, på skiven, at han havde sat hastigheden op.

Det siger jo alt

--
Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-05-11 08:48

"Christian B. Andresen" skriver:

> Det siger jo alt

Kong gulerod?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-05-11 02:15

On 29 Maj, 19:53, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> [...]
> udstyret. Og hvad er det lige det koster at pille ved udstyret? Jo, det
> er en ubetinget frakendelse af kørekortet.

Så måler man en lastbil til 95 med sin GPS er der vel pillet ved den ?
Hvor ligeglade er det lige østeuropæerne er ?

--
Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-05-11 11:33

Den 31-05-2011 10:14, Christian B. Andresen skrev:
> Så måler man en lastbil til 95 med sin GPS er der vel pillet ved den ?

Ja, den afvigelse er for stor til at det kan være dækkene der giver den.

"Pillet ved" kan i nogle tilfælde også være at fartbegrænseren er blevet
justeret på et udenlandsk værksted, et sted hvor man, for lidt ekstra
håndører, ikke er helt så nøjagtig med justeringen som man burde være.

> Hvor ligeglade er det lige østeuropæerne er ?

Dem hverken kan eller vil jeg tage ansvar for.

Men hvis det er dem man kører og måler til 95 km/t må man da godt lige
nævne det. I stedet for at skrive det som om det er alle lastbiler der
kører sådan.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-05-11 13:27

> "Pillet ved" kan i nogle tilfælde også være at fartbegrænseren er blevet
> justeret på et udenlandsk værksted, et sted hvor man, for lidt ekstra
> håndører, ikke er helt så nøjagtig med justeringen som man burde være.

Den slags kan de ... eller kunne efter afsløringen i tv ... skam klare på et
værksted i Padborg ..

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-05-11 15:23

Den 31-05-2011 14:27, Per Henneberg Kristensen skrev:
> Den slags kan de ... eller kunne efter afsløringen i tv ... skam klare
> på et værksted i Padborg ..

Det er ikke den måde jeg tænker på.

Det her går ud på at man kommer på et autoriseret værksted, i udlandet,
som så giver dig papirer på at de har repareret uret. Justeret det igen,
men så det viser for lidt, og plomberet det.

Det handler om det der hedder 'vejdrejtal'. Hvis der står det samme tal
på attesten/mærkesedlen som der står i uret er det ikke noget der
opdages i en kontrol. Og chaufføren kan hævde at han er i god tro, for
speedometeret viser jo kun 90 km/t.

Det er bare ikke noget der foregår herhjemme, for bliver et værksted
afsløret i at lave den slags små julelege, forsvinder autorisationen.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-05-11 15:59

On Tue, 31 May 2011 16:22:54 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Det er bare ikke noget der foregår herhjemme, for bliver et værksted
>afsløret i at lave den slags små julelege, forsvinder autorisationen.

>--

Det er prisværdigt at du vil pudse danske glorier, men det hænger bare
rigtigt dårligt sammen med Padborg-sagen.

Man kan lige så godt se i øjnene, at der findes en del fuskere og
platugler alle vegne, også etniske danskere.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mcwm

Dato : 31-05-11 16:57

Den 31-05-2011 16:58, folmer@rasmussen.dk skrev:

> [...]
>
> Man kan lige så godt se i øjnene, at der findes en del fuskere og
> platugler alle vegne, også etniske danskere.

Venligst
Mcwm

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-05-11 20:21

"Mcwm" <me@home.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]

Det sidste må du godt lige bevise :)

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-05-11 20:34

On Tue, 31 May 2011 21:21:05 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phkfjern@klikpost.dk> wrote:

>"Mcwm" <me@home.invalid> skrev i meddelelsen

>Det sidste må du godt lige bevise :)

>--

Jeg skal ikke bevise noget som helst.

Bare læs referaterne fra storvognsrazziaerne.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-05-11 17:26

> Det er prisværdigt at du vil pudse danske glorier, men det hænger bare
> rigtigt dårligt sammen med Padborg-sagen.

Nu er det ikke just for at pudse glorier, men nok mere for at belyse at
sanktionerne herhjemme ikke hører til de mildeste.

I øvrigt er det to forskellige måder der bruges.

'Padborg-sagen' handler om at chaufføren aktivt forstyrrer
registreringen af data. Det koster lige kortet, ubetinget, at blive
afsløret i det.

Den jeg nævner koster ikke chaufføren noget. Han har jo papirer, fra et
autoriseret værksted, på at tingene er som tingene bør være. Hvorfor han
kan hævde at være i god tro.

Og at tachografen kodes med et forkert vejdrejtal KAN faktisk godt ske
ved en fejl.

Men så længe det vejdrejtal der kan aflæses i tachografen er det samme
som det der står på papirene fra værkstedet, har chaufføren ryggen fri.

> Man kan lige så godt se i øjnene, at der findes en del fuskere og
> platugler alle vegne, også etniske danskere.

Deri kan vi kun være enige.

F.eks. gik der ikke mere end to uger fra Scania sendte deres "4-serie"
på gaden, og til det var fundet ud hvordan man lavede en "pause-knap".

Men svjv var det speditørerne der fandt ud af den, og stod for udbredelsen.

Den kunne godt afsløres i en kontrol, men hvis den ikke blev voldbrugt
skulle det være ved en ransagning af bilen.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-05-11 07:19

On 31 Maj, 12:32, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> Den 31-05-2011 10:14, Christian B. Andresen skrev:>>> Så omskrivningen er "fordi der er nogen der har valgt ikke at være pisse
>
>  >
> Ja, den afvigelse er for stor til at det kan være dækkene der giver den.

Ja det vil jeg også mene.

> "Pillet ved" kan i nogle tilfælde også være at fartbegrænseren er blevet
> justeret på et udenlandsk værksted, et sted hvor man, for lidt ekstra
> håndører, ikke er helt så nøjagtig med justeringen som man burde være.

Det tror jeg på.

> [...]
>
> Men hvis det er dem man kører og måler til 95 km/t må man da godt lige
> nævne det. I stedet for at skrive det som om det er alle lastbiler der

Man skal vel næsten snakke med chauføren for at vide det, der kan vel
være østeuropæere i biler indregistreret i vestlande eller ?

--
Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-05-11 15:29

Den 31-05-2011 15:19, Christian B. Andresen skrev:
> Man skal vel næsten snakke med chauføren for at vide det, der kan vel
> være østeuropæere i biler indregistreret i vestlande eller ?

Det er mindst lige så meget hvilket land lastbilen kommer fra.

Jeg tror ikke en østeuropæer, der får job med at køre en dansk lastbil,
vil vil begynde at bruge tricks han kender hjemme fra.

Der ville ikke gå lang tid inden han ikke havde jobbet mere.

Den med at vognmanden holdes ansvarlig for hvad chaufførerne laver
bruges ikke så meget andre steder som den bruges herhjemme.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-05-11 20:24

> Den med at vognmanden holdes ansvarlig for hvad chaufførerne laver bruges
> ikke så meget andre steder som den bruges herhjemme.

Hvad med frakendelse af kørekort for overtrædelse af K/H - er det kun
herhjemme det sker (jeg tænker på situationen for en tysker i Tyskland,
Østriger i Østrig osv.?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-06-11 00:41

Den 31-05-2011 21:23, Per Henneberg Kristensen skrev:
> Hvad med frakendelse af kørekort for overtrædelse af K/H - er det kun
> herhjemme det sker (jeg tænker på situationen for en tysker i Tyskland,
> Østriger i Østrig osv.?

Det eneste jeg ved om hvordan de har det med det i andre lande er at de
i Tyskland kan få inddraget kørekortet for en given tid.

Når den tid så er gået kan de hente kørekortet igen. Men der skal nok
være et max antal måneder der kan gå uden at de skal op til ny prøve.

Jeg mener at noget som promillekørsel giver nogle måneder uden kortet.