Drejelys
Fra : Fly Christensen

Dato : 19-05-11 14:52

Davs.

Hvem af jer har "drejelys"? Det jeg mener, er når tågelygten i den side,
som der blinkes til, tænder.

Er det noget som I har noget ud af? Eller er det bare en gimmick?

Fly

Fra : .J.S...

Dato : 19-05-11 15:00

"Fly Christensen" wrote in message

Davs.

Hvem af jer har "drejelys"? Det jeg mener, er når tågelygten i den side,
som der blinkes til, tænder.

Er det noget som I har noget ud af? Eller er det bare en gimmick?

Har det på min Golf, mener blot man skal køre langsomt og dreje.
Det funker meget godt til at lyse ind i en parkeringsbås synes jeg.

mvh/JS

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-05-11 15:11

> Davs.
>
> Hvem af jer har "drejelys"? Det jeg mener, er når tågelygten i den side,
> som der blinkes til, tænder.
>
> Er det noget som I har noget ud af? Eller er det bare en gimmick?

Har det på bimmeren og mit er *ikke* via tågelygten/terne, men en speciel
linse i den inderste forlygte.

Det virker godt i mørke.......... på oplyst gade og vej, kan det være det
samme.

Kurvelyset er der i mod fænomenalt ..... i mørke..;)

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-05-11 16:17

Fly Christensen skriver:

> Er det noget som I har noget ud af? Eller er det bare en gimmick?

For mig at se mest en gimmick. Det er yderst sjældent jeg har noget ud
af det......

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : EjS

Dato : 19-05-11 12:39

On 19 Maj, 15:52, Fly Christensen <x_nospa...@gmx.net> wrote:
> [...]
> som der blinkes til, tænder.
>
> Er det noget som I har noget ud af? Eller er det bare en gimmick?

Jeg har drejelys (motorer i lygterne).

På mindre veje sammen med fjernlys er det rigtig godt. Ligeledes i
byerne på større vejudfletninger osv. er det også rigtig godt. Det er
lige før man starter svinget tidligere på rattet for at få lys i
starten af svinget.

På meget små veje og meget skarpe sving har det sine begrænsninger.

VH Esben

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-05-11 09:46

"EjS" <baatbyggaregatan236@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har drejelys (motorer i lygterne).

Det du taler om er kurvelys og ikke drejelys.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-05-11 10:09

Den 20-05-2011 10:46, Bjørn J. skrev:
> Det du taler om er kurvelys og ikke drejelys.

Kommer det ikke an på hvilken årgang definition af 'kurvelys' du bruger?

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-05-11 12:24

> Kommer det ikke an på hvilken årgang definition af 'kurvelys' du bruger?

Drejelys kræver en selvstændig lyskilde/pærer, da kurvelyset ikke kan dreje
så mange grader, at det bliver til drejelys.

http://www.magnetimarelli.com/english/auotomotive_afs.php

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-05-11 13:57

Den 20-05-2011 13:23, Bjørn J. skrev:
> Drejelys kræver en selvstændig lyskilde/pærer, da kurvelyset ikke kan dreje
> så mange grader, at det bliver til drejelys.
> http://www.magnetimarelli.com/english/auotomotive_afs.php

Nu har tingene det jo med at skifte betydning over tid og efter bilmærke.

Så kan du ikke lige komme med din definition af 'drejelys' og af 'kurvelys'?

I mine yngre dage var 'kurvelys' noget med at vride tåbelygterne nogle
grader, så de lyste ekstra ud til siderne.

Ved du i øvrigt hvad "Luggilys" (Luggilygter) er?

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-05-11 14:04

> Nu har tingene det jo med at skifte betydning over tid og efter bilmærke.
>
> Så kan du ikke lige komme med din definition af 'drejelys' og af
> 'kurvelys'?

Jeg behøver nu ikke opfinde hverken den dybe tallerken eller det varme vand
igen.

Der er i automobilindustrien konsensus omkring termerne. Det ses og læses
tydeligt i mit tidligere opgivne link..

> I mine yngre dage var 'kurvelys' noget med at vride tåbelygterne nogle
> grader, så de lyste ekstra ud til siderne.

I men unge dage var Citroen opfinderen af kurvelys. De kendte ikke til
drejelys.

Drejelys er blevet anvendt i USA i rigtig mange år. Min gamle Volvo S80 T&
kunne omprogrammeres til det ved anvendelse af tågelygterne..

> Ved du i øvrigt hvad "Luggilys" (Luggilygter) er?

Nope ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-05-11 15:34

Den 20-05-2011 15:04, Bjørn J. skrev:
> Jeg behøver nu ikke opfinde hverken den dybe tallerken eller det varme vand
> igen.

Hvad så med at prøve med den varme tallerken og det dybe vand?

> Der er i automobilindustrien konsensus omkring termerne. Det ses og læses
> tydeligt i mit tidligere opgivne link..

Jeg ville ellers gerne kende DIN definition.
(Men du kender den måske ikke?)

> I men unge dage var Citroen opfinderen af kurvelys. De kendte ikke til
> drejelys.

Årgang hvornår?

> Drejelys er blevet anvendt i USA i rigtig mange år. Min gamle Volvo S80 T&
> kunne omprogrammeres til det ved anvendelse af tågelygterne..

I "I mine yngre dage" var en Volvo en 544 eller en Amazon og en Saab en
96.

> Nope ?

Ok, det er også noget lastbil-noget.

Det er når den ene af toplygterne rettes så meget over til venstre at
den rammer rabatten ovre på den anden side af de modkørende, 200-300 m
længere fremme. Det har en aldeles gavnlig virkning mht. at få de
modkørende til at blænde ned.

At de har fået et italiensk navn kommer af at det, dernede, er meget
almindeligt at lade den enkelte kørselsretning have sin egen hældning.
Så dem der kommer den ene vej ikke kan se lyset fra dem der kommer den
anden vej.

Der tænkes blot ikke på at lastbilchaufføren sidder et par meter højere
oppe, hvorfor han får lyset lige i "smasken".

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-05-11 19:57

> Hvad så med at prøve med den varme tallerken og det dybe vand?

> Jeg ville ellers gerne kende DIN definition.
> (Men du kender den måske ikke?)

Jeg anvender som sagt industriens definition som tidligere linket til.

> Årgang hvornår?

Det er nemmere at give dig et link til Citroen DS 21 mv.

Se under "Directional headlights. Citroen DS introducerede det i september
1967 !....

Ok.

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-05-11 20:02

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Ups...glemte link:

http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_DS

Fra : EjS

Dato : 24-05-11 12:31

On 20 Maj, 10:46, "Bjørn J." <mrb...@post.tele.dk> wrote:

> Det du taler om er kurvelys og ikke drejelys.
>
> --
> Mvh/Bjørn J.
> Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Det er en adaptiv version der også kun aktiveres når det er mørkt.
Desuden kan begge dele slåes helt fra hvilket er en fordel ved meget
hurtige ratbevægelse og høj hastighed.

VH Esben

Fra : Bjørn J.

Dato : 24-05-11 20:57

>Det er en adaptiv version der også kun aktiveres når det er mørkt.
>Desuden kan begge dele slåes helt fra hvilket er en fordel ved meget
>hurtige ratbevægelse og høj hastighed.

Hvil du fortælle om hvilket bilmærke/bil du har ?

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 19-05-11 21:10

Den 19/05/11 15.52, Fly Christensen skrev:
> [...]
> som der blinkes til, tænder.
>
> Er det noget som I har noget ud af? Eller er det bare en gimmick?

Om ikke andet er det i hvert fald et godt middel til at komme i kontakt
med andre trafikanter.

På firmaets parkeringsplads har jeg oplevet flg:

kollega: "hvorfor kører du med tågelys ?"

mig: "Jeg kører ikke med tågelys..."

kollega: "Jo du gør, og det venstre virker ikke!"

mig: "Åhh - det er ikke tågelys, men derimod drejelys..."

kollega: "Drejelys . hvad er det ??"

mig: "....."

Andreas M. Hansen

Fra : Lars [6710]

Dato : 20-05-11 12:11

Den 19-05-2011 22:09, Andreas Møller Hansen skrev:
> Den 19/05/11 15.52, Fly Christensen skrev:

> kollega: "hvorfor kører du med tågelys ?"
>
> mig: "Jeg kører ikke med tågelys..."
>
> kollega: "Jo du gør, og det venstre virker ikke!"

Ja den har jeg også hørt, og nogen gange forvirrer det faktisk
med(mod)trafikanterne... for i min skodas version af softwaren er
drejelyset aktiveret altid(sammen med kørelyset)... det betyder at det
også virker i dagslys, og så tror mange (selvom jeg så ikke lige kan
forstå hvordan de kan tage fejl) at det er en form for blinklys....
Det har givet nogle trælse situationer ind imellem...

Det er ikke en feature jeg har noget imod at undvære

mvh
Lars

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-05-11 12:28

"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det har givet nogle trælse situationer ind imellem...
>
> Det er ikke en feature jeg har noget imod at undvære

Jeg vil påstå, drejelys ved hjælp af en tågelygte er en dårlig løsning, da
den ses ret frem også.

Jeg er ikke sikker på, du vil bemærke drejelyset på min bimmer ret frem.

Fra : Mcwm

Dato : 20-05-11 12:36

Den 20-05-2011 13:28, Bjørn J. skrev:
> Jeg vil påstå, drejelys ved hjælp af en tågelygte er en dårlig løsning
Det er vist også et kraftigere(generende)lys fra en tågelygte, ikke?

Venligst
Mcwm

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-05-11 13:52

"Mcwm" <me@home.invalid> skrev i en meddelelse
> Det er vist også et kraftigere(generende)lys fra en tågelygte, ikke?

Jeg ved ikke om det føles generende, men det får da tåbelyshadere og andre
pernittengryn til at reagere, når det tændes..

Fra : Mcwm

Dato : 20-05-11 17:36

Den 20-05-2011 14:52, Bjørn J. skrev:
> men det får da tåbelyshadere
Det var det der fik tankerne frem. Mange gange har man her i gruppen
læse om "tumperne med deres tændte tågelys", I det tilfælde er de altså
tåbelige, mens samme lygter bruges ved kurve/svingning er smart....

Håber alt er vel i din ende af landet!

Venligst
Mcwm

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-05-11 20:00

> [...]
> om "tumperne med deres tændte tågelys", I det tilfælde er de altså
> tåbelige, mens samme lygter bruges ved kurve/svingning er smart....

Er nede med en discusprolabs, så det er lidt hårdt. Skal nok opereres.

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 20-05-11 20:54

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev :

>Er nede med en discusprolabs, så det er lidt hårdt. Skal nok opereres.

Fyfasan da - føler med dig , jeg har prøvet turen 2 gange, ej sjovt
at gå sidelæns

(Har du været til Myelografi ?)
--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-11 20:59

<jan@froerup.dk> wrote in message news:glhdt65n66182ss5gn711rj4agttc2ceck@news.sunsite.dk...

> Fyfasan da - føler med dig , jeg har prøvet turen 2 gange, ej sjovt
> at gå sidelæns

Enig har "kun" prøvet med nogle never i klemme efter et tungt løft. Shyt mand
hvor det gjorde ondt. Kunne ikke engang trykke koblingen ned uden voldsomme
smerter.

--
Tom

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 20-05-11 22:08

"Tom" <<nospam>> skrev :

>Enig har "kun" prøvet med nogle never i klemme efter et tungt løft. Shyt mand
>hvor det gjorde ondt. Kunne ikke engang trykke koblingen ned uden voldsomme
>smerter.

Tror du "man" var glad for sin pløreturbine ? :)

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-05-11 00:44

<jan@froerup.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> (Har du været til Myelografi ?)

Jeg har fået taget røntgen (duer ikke) samt været i MRI-scanneren i Give.

En MRI-scanning viser det hele meget tydeligt også min ryg er slidt, men det
kommer med stelnummeret..;)

Den sidder mellem 4 og 5 ryghvirvel.

Surt sjov !

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-05-11 22:23

"Bjørn J." skriver:

> Er nede med en discusprolabs, så det er lidt hårdt. Skal nok opereres.

Fy for fasan.

God bedring.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-05-11 00:44

KLIP

> Fy for fasan.
>
> God bedring.

Af hjertet tak.

Fra : Mcwm

Dato : 20-05-11 22:29

Den 20-05-2011 20:59, Bjørn J. skrev:
> Skal nok opereres
Der føler jeg sgi med dig... har jo selv været en del igennem som du ved.

Hvis du mener at kunne have trøst i det, ville jeg hjælpe hvor jeg
kunne, der er dog en vis afstand.

Lad os håbe det bliver overstået i en fart!

Venligst
Mcwm

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-05-11 00:45

"Mcwm" <me@home.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der føler jeg sgi med dig... har jo selv været en del igennem som du ved.
>
> Hvis du mener at kunne have trøst i det, ville jeg hjælpe hvor jeg kunne,
> der er dog en vis afstand.

Af hjertet tak.

> Lad os håbe det bliver overstået i en fart!

Ditto..

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-05-11 16:32

Den 20-05-2011 20:59, Bjørn J. skrev:

> Er nede med en discusprolabs, så det er lidt hårdt. Skal nok opereres.

Håber det bedste for dig.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-05-11 17:33

"Uffe Bærentsen" <leiti_FJERNES_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Håber det bedste for dig.

Af hjertet tak.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 21-05-11 17:10

On Fri, 20 May 2011 20:59:41 +0200, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>"Mcwm" <me@home.invalid> skrev i en meddelelse

>Er nede med en discusprolabs, så det er lidt hårdt. Skal nok opereres.

Avs da! Håber operation kan klare det!

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-05-11 17:34

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Avs da! Håber operation kan klare det!

Det håber jeg også, kommer det så vidt.

Der er en lille fremgang at spore, men ikke meget.