Dækstr.
Fra : Steen F.

Dato : 06-07-11 11:30

Mit nuværende bagdæk har str. 3.50 - 10". Dvs. 3,5 tommer i både højde
og bredde = 89 mm.
Jeg har kigget på et nyt dæk der har str. 90/90 - 10". Dvs at det er
"lavprofil" i forhold til det gamle dæk (90% af 90mm = 81 mm).

Betyder forskellen på minus 8 mm i diameter, at tophastigheden bliver
lavere?

Fra : Henrik Jensen

Dato : 06-07-11 12:06

> [...]
> "lavprofil" i forhold til det gamle dæk (90% af 90mm = 81 mm).
>
> Betyder forskellen på minus 8 mm i diameter, at tophastigheden bliver

Ja, men næppe noget der har noget at sige.
8 mm er ikke mange % af de 10"+ 5-6" i dækhøjde.
2-3% totalt

Henrik

Fra : Armand

Dato : 06-07-11 14:51

Den 06-07-2011 13:05, Henrik Jensen skrev:
> "> Jeg har kigget på et nyt dæk der har str. 90/90 - 10". Dvs at det er

> Ja, men næppe noget der har noget at sige.
> 8 mm er ikke mange % af de 10"+ 5-6" i dækhøjde.
> 2-3% totalt

8mm på diameter er omtrent det der forsvinder under et dæks nedslidning.
Sagt på en anden måde, så vil den køre videre med omtrent samme
omdrejningstal som ved det nedslidte dæk, hvilket jeg ikke tror vil
ændre nævneværdigt på tophastigheden :-/

--
Armand.

Fra : Steen F.

Dato : 06-07-11 15:02

Den 06-07-2011 15:50, Armand skrev:
> [...]
> omdrejningstal som ved det nedslidte dæk, hvilket jeg ikke tror vil
> ændre nævneværdigt på tophastigheden :-/

Jeg tror også I har ret. Det er vel værre at køre med fx for lavt
dæktryk, der vil hjuldiameteren være mindre? Eller er vi igen ovre i
småtingsafdelingen?

Fra : Ole Mogensen

Dato : 22-08-11 15:21

> [...]

> omdrejningstal som ved det nedslidte dæk, hvilket jeg ikke tror vil
> ændre nævneværdigt på tophastigheden :-/

Faktisk kunne man risikere at kunne køre hurtigere :-\

Fik dæk på bilen med større diameter, det gav lavere
tophastighed (sløv bil)

Ole