Gode råd til en ny katteejer søges?
Fra : Michel Husted

Dato : 24-04-11 12:37

Hej,

Jeg har omsider besluttet mig for, at jeg meget gerne vil have en kat.
De er simpelthen så pragtfulde.

Men kan I give et par gode råd. Der er intet mere skønt end en
killing, men som ny katteejer, vil jeg nok satse på en voksen kat fra
Inges kattehjem eller lignende. Og det skal nok være en gråstribet
huskat eller måske en norsk skovkat, men skal det være en hun eller
han? Jeg har ladet mig fortælle, at hunkatte som regel er mest kælne,
og jeg vil gerne have en kat, der ruller sig sammen i mit skød, når
jeg ser tv, og den må også gerne ligge i min seng om natten, hvis den
vil.

Jeg bor i lejlighed, så jeg kan ikke bare sende katten ud. Det er der
dog mange andre, der gør, da der er meget lidt trafik, hvor jeg bor,
men det vil jeg bare ikke. Hvad er det bedste? Hvis katten er vant til
at være en indekat, så er det måske det bedste at holde den inde, men
hvad er jeres erfaringer med kat i sele.

Et sidste spørgsmål er, hvad jeres katte får at drikke. Jeg er godt
klar over, at de ikke bør have mælk, men er vand det bedste, eller bør
de også have fløde fortyndet med vand.

Mange hilsner
Michel

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 24-04-11 20:25

Den 24-04-2011 20:36, Michel Husted skrev:
> [...]
>
> Et sidste spørgsmål er, hvad jeres katte får at drikke. Jeg er godt
> klar over, at de ikke bør have mælk, men er vand det bedste, eller bør

Du får sikkert mange gode svar, her er lidt at starte med.

Det er en meget smuk tanke at adoptere et af alle de skønne dyr på
internaterne, der søger et kærligt hjem.

Mælk er forbudt og frisk vand er godt.
Det holder sig rigtigt godt i sådan en her:
http://www.zooplus.de/shop/katzen/fressnapf/katzentraenke/7194

Vi har i en del år brugt kvalitetstørfoder i stedet for dåsemad og
billigt tørfoder, og det gør en stor forskel, også i kattebakkerne.
Vi køber hos www.zooplus.de.

(Kastrerede) hankatte kan være fantastisk kælne.

Kattesele er en god idé at prøve, men det kommer an på katten, hvor godt
den har det med det.

Katte er lige så forskellige som mennesker er forskellige.

Katte er intelligente og meget følsomme væsener og hvis ordet "sjæl"
overhovedet giver mening, så har katte helt sikkert en sjæl lige som
mennesker.

Katte er helt anderledes end hunde og skal ikke "dresseres", men kan
blive meget gode venner med deres menneske-slaver.

Du er selv med til at gøre katten tryg og kælen. Det forudsætter masser
af tålmodighed og ro og at du er god til at lytte til katten.

Og katten holder også øje med dig og er tryg, når den kan mærke, du er
glad og ikke stresset.

Bjarne

Fra : Ragna

Dato : 25-04-11 17:21

Michel skrev:

> Jeg har omsider besluttet mig for, at jeg meget gerne vil have en kat.
> De er simpelthen så pragtfulde.

Foruden de gode råd, du allerede har fået, vil jeg gerne tilføje et mere.
Hvis du på nogen måde har mulighed for det, skulle du få to katte, der
kender hinanden, på én gang.
Det giver ikke dobbelt arbejde, men mere end dobbelt glæde.
Fornøjelsen ved at iagttage samspillet mellem dem er utrolig stor, og der er
behov, som kun kan dækkes af artsfæller. Der skal en kat til at slikke en
anden kat bag øret!
Desuden har man ikke så dårlig samvittighed, når man går fra dem, fordi de
har hinanden.
Man skal ikke tro på gamle myter om, at kattene bliver mindre knyttet til
ejeren, når de er to.

--
Mange hilsener fra Ragna.