Lapning af dæk
Fra : Steen F.

Dato : 05-07-11 21:32

Jeg har fået lappet et billigt bagdæk (en type med nylon i stedet for
stål inden i). Men efter lapningen på et værksted buler dækket ud og det
hopper vanvittigt når jeg kører. Værkstedet trækker på skulderen.

Har værkstedet ramt nogle nylontråde inde i dækket som er sprunget, og
defor blevet deform? Eller hvad kan årsagen være?
Det er et lille 10" hjul.
Jeg kørte et par km med helt fladt dæk, og troede måske at det var
derfor skaden var opstået. Men der blev pumpet luft i dækket inden
lapning, og da var dækket helt fint og rundt. Så det må være sket i
forbindelse med lapningen, vil jeg tro. (forkert brug af dækjern el.lign?)

Fra : John

Dato : 05-07-11 22:17

Steen F.:

> Jeg kørte et par km med helt fladt dæk

Måske fælgen

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Steen F.

Dato : 06-07-11 01:24

Den 05-07-2011 23:16, John skrev:

> Måske fælgen

Fælgen er fin nok, det er dækket der buler ud.

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-07-11 22:25

On Tue, 05 Jul 2011 22:31:52 +0200, "Steen F." <steen@steenmartin.dk>
wrote:

Hej Steen.

> [...]
>lapning, og da var dækket helt fint og rundt. Så det må være sket i
>forbindelse med lapningen, vil jeg tro. (forkert brug af dækjern el.lign?)

At lappe et slangeløst dæk er en nødløsning.
Det kan anvendes til at få køretid nok til at komme til et værksted
der kan skifte dækket.
Det er ikke en permanant løsning.
Det er nok derfor værkstedet trækker på skuldrene.

--
Steen Gruby
Ducati Paso 750 - Nu på 17" hjul.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-07-11 13:17

Steen F. wrote:
> Fælgen er fin nok, det er dækket der buler ud.

Og det er ikke ved ventilen?

// Hans

Fra : Steen F.

Dato : 07-07-11 19:23

Den 06-07-2011 14:17, Hans Joergensen skrev:
> Og det er ikke ved ventilen?

Jo det er lige omkring ventilen det buler ud. Altså ud mod slidbanen.
Ikke på dækvæggen.
Hvad kan det betyde?

Fra : Armand

Dato : 06-07-11 14:46

Den 05-07-2011 22:31, Steen F. skrev:
> Jeg kørte et par km med helt fladt dæk, og troede måske at det var
> derfor skaden var opstået. Men der blev pumpet luft i dækket inden
> lapning, og da var dækket helt fint og rundt.

Var du da ude at køre på det? Næppe :-/

> .....Så det må være sket i
> forbindelse med lapningen, vil jeg tro. (forkert brug af dækjern el.lign?)

Ingen vold ved dæk af/på -montage kan være så stor som at køre et par km
med fladt dæk :-|

Jeg kværnede engang et dæk på bilen blot ved at trille over en
gårdsplads til et luftudtag indenfor værkstedsporten

--
Armand.

Fra : Steen F.

Dato : 06-07-11 14:52

Den 06-07-2011 15:45, Armand skrev:
> Var du da ude at køre på det? Næppe :-/

Jeg kørte fra mit hjem og hen til en tankstation med fladt dæk. Der
pumpede jeg dækket op og kørte videre til mekanikeren.
Punkteringen var en siver, som tabte ca 1 bar pr. døgn.

Fra : Armand

Dato : 06-07-11 15:32

Den 06-07-2011 15:51, Steen F. skrev:

> Jeg kørte fra mit hjem og hen til en tankstation med fladt dæk. Der
> pumpede jeg dækket op og kørte videre til mekanikeren.
> Punkteringen var en siver, som tabte ca 1 bar pr. døgn.

I Tyskland må man ikke lappe bildæk
Det skyldes at der med tiden kan opstå usynlige rustskader på stålbæltet
under slidbanen hvorved at der er risiko for at slidbanen slynges af
pågældende sted.

Dæk er en sliddel, og kan det ikke lappes succesfuld efter en punktering
må det regnes for afskrevet :-|

--
Armand.

Fra : Steen F.

Dato : 06-07-11 16:55

Den 06-07-2011 16:31, Armand skrev:
> [...]
> pågældende sted.
>
> Dæk er en sliddel, og kan det ikke lappes succesfuld efter en punktering

Fair nok. Jeg kigger mig om efter et nyt dæk. Et 10" er jo ikke så dyrt
og så er jeg blevet lidt klogere. Dumt at betale 125 kr. for en
lapning når man efterfølgende skal ud og købe et nyt dæk alligevel.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-07-11 15:34

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> On Tue, 05 Jul 2011 22:31:52 +0200, "Steen F." <steen@steenmartin.dk>
> wrote:
>
> Hej Steen.

> At lappe et slangeløst dæk er en nødløsning.

Well, der er mindst en leverandør af MC dæk som bekriver hvordan man
korrekt kan udføre en lapning, samt under hvilke betingelser, så
'nødløsning' er en lidt bombastisk udtalelse efter min mening.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-07-11 22:54

On Thu, 07 Jul 2011 16:33:38 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.

>Well, der er mindst en leverandør af MC dæk som bekriver hvordan man
>korrekt kan udføre en lapning, samt under hvilke betingelser, så
>'nødløsning' er en lidt bombastisk udtalelse efter min mening.

Jeg burde nok have skrevet: " Må betragtes som en nødløsning".
Jeg er helt klar over at der er nogen der mener de slipper godt fra
det, og der findes vulkanisører der kan lave det rigtigt.

Jeg har een gang ladet et slangeløst dæk lappe.
Det var, heldigvis, til bilen.
Der blev skudt en prop i dækket der havde en krave så stor som en
tokrone på bagsiden, og den skulle være tæt.

Der gik dog ikke lang tid før slidbanen slog sig løs fra karkassen, og
så var dækket definitivt færdigt - Jeg tør slet ikke tænke på hvad der
kunne være sket hvis det havde været et MC dæk.

Fra : frølårsraketten

Dato : 08-07-11 19:16

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev:
> [...]
> så var dækket definitivt færdigt - Jeg tør slet ikke tænke på hvad der
> kunne være sket hvis det havde været et MC dæk.

Sidste sommer punkterede jeg på en øde strækning midt i Scotland. Det skar
lidt i hjertet, at skulle udvide hullet i det næsten nye bagdæk med en
"ornepit" af en stålsyl. Efter endt lapning og oppumpning med den medbragte
minikompressor, lovede jeg mig selv ikke at køre mere end 80 km/t, indtil
jeg fik lejlighed til at skifte dækket. Der gik nu ikke mange timer før jeg
havde glemt alt om lapningen, og jeg var tilbage i det vante køremønster.

Dækket sidder stadig på cyklen efter yderligere 5000 km. Det taber 0,2-0,3
bar pr. uge, men da jeg er bevidst om det, efterfyldes der bare. Utætheden
kommer ikke fra lapningen, så jeg er helt tryg. Før næste tur sydpå blir
dækket nok skiftet, selv om det har mange km tilgode.

°/¥\°
«=(Ô)=»
[] Pierre

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-07-11 21:04

Steen F. wrote:
> Jo det er lige omkring ventilen det buler ud. Altså ud mod slidbanen.
> Ikke på dækvæggen.
> Hvad kan det betyde?

At dækket ikke er ordentligt nede på plads.. men du burde kunne se
om det sidder ordentligt?

// Hans

Fra : Steen F.

Dato : 07-07-11 23:17

Den 07-07-2011 22:04, Hans Joergensen skrev:
> At dækket ikke er ordentligt nede på plads.. men du burde kunne se
> om det sidder ordentligt?

Hmm jeg forstår ikke helt. Det er et slangeløs dæk, og hvis det ikke
sidder rigtigt første gang, så fiser der luft ud langs fælgen.
Visuelt ser det ud til at sidde rigtigt nok.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-07-11 21:31

> [...]

> Der blev skudt en prop i dækket der havde en krave så stor som en
> tokrone på bagsiden, og den skulle være tæt.

Det er også den eneste måde jeg har fundet beskrevet på en dækfabrikant
hjemmeside.

Kai

Fra : Steen F.

Dato : 09-07-11 22:49

> [...]
> lapning, og da var dækket helt fint og rundt. Så det må være sket i
> forbindelse med lapningen, vil jeg tro. (forkert brug af dækjern el.lign?)

Nu viser det sig at dækket stadig taber luft
Skal værkstedet udbedre det gratis eller hvad?