Økonomi km/l ?
Fra : Per

Dato : 05-07-11 08:34

Hej !

Hvad er grunden til, at "større" motorcykler ikke er mere økonomiske end
tilfældet er ?

Jeg sidder lige og læser TN og bemærker at

Yamaha TDM 900 abs er opgivet til 15,7 km/l
KTM 990 SM T er opgivet til 13,6 km/l
Honda VFR 800 X crossrunner 14-16 km/l

Det er godt nok ikke meget imo.

Det er som om at bilerne er langt foran på det punkt. Bliver der ikke
forsket i benzinøkonomi på motorcykler ?

Jeg ved godt at små maskiner kører meget langt på literen. Jeg har fx. en
YBR125, den kører mellem 35 og 45 km/l, men det er jo også en "gnalling"

Burde man ikke kunne få sportsmotorcykler til at køre mindst 20 km/l. De
vejer jo intet i forhold til biler ?

Mvh. Per

Fra : Knudsen

Dato : 05-07-11 01:42

Min F800ST kører nogenlunde konstant 21 km/l.
På længere ture har jeg målt noget der ligner fabriksopgivelserne på
29 km/l, men så går det også pænt og roligt

Man jo - bilerne er kommet godt efter det! Mere end MC'erne.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-07-11 09:35

"Per" <mesked@hotmail.com> writes:

> [...]
> end tilfældet er ?
>
> Jeg sidder lige og læser TN og bemærker at
>
> Yamaha TDM 900 abs er opgivet til 15,7 km/l

Jeg kan også undre mig. Særligt når jeg sammenligner med min egen Fazer
1000, som er 10 år gammel.

Jeg har lige været en tur i Tyskland. Ved motorvejs-kørsel med 130-140
km/t kører den 20-21 km/L.

Ved mange koldstarter og bykørsel i ydersæsonen får jeg kun 15-16 km/L,
men så har jeg også svært ved at få den til at bruge mere.

Ved almindelig frisk landevejskørsel kører den omkring 18 km/L.

Fazeren er formentlig nogenlunde som de ovenstående motorcykler hvad
vægt angår, men med en noget kraftigere motor. Til gengæld har den ikke
indsprøjtning som de ovenstående formentlig har.

> Burde man ikke kunne få sportsmotorcykler til at køre mindst 20 km/l.
> De vejer jo intet i forhold til biler ?

Til gengæld bliver de dog nok i de fleste tilfælde brugt noget
anderledes

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Anders Majland

Dato : 05-07-11 10:11

Fjenden er vindmodstanden. Aerodynamikken på selv den mest slikkede sportsmc
er tæt på håbløs når det drejer sig om vindmodstand.

Min gamle gyngehest kan også gå 20km/l - har jeg faktisk prøvet over en hel
tankfuld uden motorvej.

> Til gengæld bliver de dog nok i de fleste tilfælde brugt noget
> anderledes

Sammenligner man med biler med tilsvarende performance (mulighed) ser
brændstoføkonomien nok ikke så skidt ud.

En lille let bil som en lotus elise (var første indskydelse)
http://ekstrabladet.dk/biler/article1301093.ece
Ny Lotus Elise kører 16,3 km/l

Fra : Armand

Dato : 06-07-11 14:40

Den 05-07-2011 10:34, Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Jeg kan også undre mig. Særligt når jeg sammenligner med min egen Fazer
> 1000, som er 10 år gammel.
>
> Jeg har lige været en tur i Tyskland. Ved motorvejs-kørsel med 130-140
> km/t kører den 20-21 km/L.

Min 19 år gamle CBR600 (var der nogen der sagde: vintage?) skal op på
180km/t i marchfart før den kommer ned på de 16km/l som jeg har hørt fra
mange ynglinge som gennemsnits-forbrug.
At nyde rykket, samt lave alskens show-off indenfor bygrænsen koster
bensin og ikke mindst bag-gummi :-|

--
Armand.

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 05-07-11 18:07

Den 05-07-2011 09:33, Per skrev:
Min gamle Ducati 748, kører til daglig en 15-18 km/l ved blandet kørsel,
på langtur på hovedvej er 25 km/l ikke noget problem, selv på motorvej
med 150+ kører jeg normalt aldrig under 17-18 km/l, på bane kan jeg jeg
ikke få mere end 10-13 km/l ud af den

også lige et billede fra min sidste banedag
http://dethlefsens.dk/download/foto/2011-06-22_PadborgPark_DD_01.jpg

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-07-11 18:18

"Dan \"748\" Dethlefsen" <748@dethlefsensOST.dk> writes:

> [...]
> motorvej med 150+ kører jeg normalt aldrig under 17-18 km/l, på bane
> kan jeg jeg ikke få mere end 10-13 km/l ud af den

Retteren kører ca 16km/L nærmest uanset hvad jeg gør. Eneste gang jeg
har oplevet at den har kørt længere, var da jeg kørte en hel tankfuld på
småveje ved 60-80 km/t og uden stop.

> også lige et billede fra min sidste banedag
> http://dethlefsens.dk/download/foto/2011-06-22_PadborgPark_DD_01.jpg

Nice :)

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : oz3bto

Dato : 05-07-11 22:03

> [...]
> YBR125, den kører mellem 35 og 45 km/l, men det er jo også en "gnalling"
>
> Burde man ikke kunne få sportsmotorcykler til at køre mindst 20 km/l. De

En MC motor er jo noget hårdere pumpet som bil motore

Fra : Anders Majland

Dato : 05-07-11 23:23

> En MC motor er jo noget hårdere pumpet som bil motore

Moderne bilmotorer giver efterhånden også stor ydelse på et lille
slagvolumen - godt hjulpet af turboer. VAG hiver f.eks 125 hk ud af en en
1,4benziner (det er stadig noget under hvad en mc med tilsvarende volumen
yder)

Der er en motor der både fåes i bil og mc - den 3 cylindrede disesel i en
smart fortwo og en track T-800CDI http://www.dieselmotorfiets.nl/

Smarten klarer eu snittet på 29/30km/l (afhængigt af om det er med åbent
eller lukket partikelfilter)

MC'en findes der ikke samme tal på - et sted skriver de ca 28km/l - et andet
op til 45km/l

http://www.topspeed.com/motorcycles/motorcycle-reviews/eva-products/2009-eva-track-t-800cdi-ar71304.html
90 km/h: 2.5 - 2.1Lltr/100 km
120 km/h: 3.5 - 3.1Lltr/100 km
175 km/h: 4.7 - 4.2Lltr/100 km
Acceleration: Torque above hp
0-100 km/h: (3.75)sec
Top speed: 175 km/h

Ved 120km/h går smarten tættere på 5l/100km-Den skal ned på under 90 for at
kommer over de 30km/l

Så ovenstående viser vel egenligt at jeg ikke har ret - vindmodstanden er
mindre på mc'en end bilen - men smarten har også en umanerlig dårlig
vindprofil. Og så er smarten 4-5 gang længere om at nå til 100km/h - vægt og
vindmodstand.

DEsuden skal den have medvind for at kommer over de 130km/h.

En audi a2 er der væsentligt bedre

Så den primære foreklaring på knap så god brændstoføkonomi er vel blot at
det er prioriteret meget lavere end performance/design etc

Fra : frølårsraketten

Dato : 06-07-11 11:08

"oz3bto" <no@in.dk> skrev:
> En MC motor er jo noget hårdere pumpet som bil motore

Såh...

Min 18 år gamle utunede P 405 T16 2,0l smækker 220 hk ned via de fire dæk,
når den er i godt humør (men kun i 25 s. derefter er det 200 hk).

Hvis min bimmer havde samme litereffekt skulle den yde knap 132 hk, men den
er "kun" opgivet til 109 ;-(

Økonomien er sjældent over 10 km/l og når der køres stærkt i Nordtyskland
synker den til 3-4 km/l, men så er farten osse højere end de fleste mc'ers.
Bimmeren kan klare 25 km/l ved koncentreret økomomikørsel.

°/¥\°
«=(Ô)=»
[] Pierre

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-07-11 18:51

Den 05-07-2011 09:33, Per skrev:
> [...]
> tilfældet er ?
>
> Jeg sidder lige og læser TN og bemærker at
>
> Yamaha TDM 900 abs er opgivet til 15,7 km/l

Jeg kører altid over 20km/l på min TDM 900. Alm. pendling 2*30km blandet
- mest motorvej.

--
vh
Torben

Fra : Edvard

Dato : 07-07-11 14:54

Jeg blev lidt overasket over, at min BMW K 75 RT gik længere på
literen på tyske Autbahns end herhjemme. Ikke meget, men oop mod de 20
km/l, hvor jeg ligger på 16/17 km/l herhjemme.
Iøvrigt meget tæt på hvad min Skoda Superb bruger med en 1,4 l 125 hk
motor.
Jeg havde en overgang en Yamaha SR 250 - den gik normalt + 30 km/l.
En MZ 250 ETS gik normalt 22-25 km/l når jeg trillede til sydeuropa

Jeg så en ældre prøvekørsel af en Wauxhall Victor 2,2 - Den nåede ned
på 7 km/l ved 100 kmt.
For biler er det en væsentlig salgsparameter med lavt benzinforbrug.
..
Det er det ikke med motorcykler - Og indtil det sker, skal vi ikke
forvente et anstændigt benzinforbrug.
Ude i grænsen af min hukommelse ligger der en NSU Fox 125 med
fuldkåbe og ultralav sidde/ligge position. Jeg mener den rundede 100
km/l på Nürburgring, men det er mange år siden jeg læste om den, så
lad eksperterne rette.

mvh

Edvard Korsbæk

Fra : Anders Majland

Dato : 08-07-11 11:12

> For biler er det en væsentlig salgsparameter med lavt benzinforbrug.

> Det er det ikke med motorcykler - Og indtil det sker, skal vi ikke
> forvente et anstændigt benzinforbrug.

Og så alligevel - rækkevidde på en tankfuld er en parameter i nogle
segmenter (i.e touring)

Og nogle fremhæver det også i deres reklamemateriale:

http://www.yamaha-motor.dk/dk/produkter/motorcykler/adventure/xt660z-tenere-abs.aspx
"udstyret med en 23 liters benzintank har denne maskine en fortræffelig
rækkevidde."

http://www.suzuki-mc.dk/content/dk/modeller/suzuki_motorcycler - Suzuki
V-Strom DL650AL0
Kraftfuld 645 cc vandkølet motor med 66,5 heste trækker dig støt derudaf i
timevis.

Så nej ikke en reklame for god brændstoføkonomi men for rækkevidder der jo
dog kræver at den går lidt mere end 10km/l

Men lidt sjovt at brændstoføkonomi ikke engang skal oplyses - For biler er
der jo krav om energimærkning / bogstavsmærkning (Begge vore biler er A
mærkede med årlige ejerafgifter på hendholdsvis 740 & 1960 kr)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-07-11 22:13

Edvard wrote:
> Jeg så en ældre prøvekørsel af en Wauxhall Victor 2,2 - Den nåede ned
> på 7 km/l ved 100 kmt.

Altså ca. det samme som en Yamaha RD350 YPVS hvis man er lidt
frisk.. ;)

Dnepr'en går ca. en 10-12 stykker, med mindre man kører meget pænt.

// Hans

Fra : Armand

Dato : 08-07-11 00:36

Den 07-07-2011 23:13, Hans Joergensen skrev:

> Altså ca. det samme som en Yamaha RD350 YPVS hvis man er lidt
> frisk.. ;)

Til min RGV250, som jeg racede på i 6 sæsoner, brugte jeg tallet 8,5
km/l til at beregne mindstemålet af bensin-indhold i tanken før løb (man
må jo spare alle steder når der ikke er sparet synderligt indenfor
læderet ), og jeg oplevede aldrig at løbe tør - Sagt på en anden
måde: Dén kørte længere end 8,5 km/l med rouladen helt i bund!

Forøvrigt et glædeligt genhør fra 'Fantastico'!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-11 09:16

> [...]
> tilfældet er ?
>
> Jeg sidder lige og læser TN og bemærker at
>
> Yamaha TDM 900 abs er opgivet til 15,7 km/l

Hej

Min ZZR1400 går 13,5km/l.

Når i nu regner disse km/l ud, tager i så højde for en evt fejlvisning på
ODO? - følger den speedo så er der vel fejl på 8-10%

/HKL, ZZR1400

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-07-11 21:00

> Min ZZR1400 går 13,5km/l.
> Når i nu regner disse km/l ud, tager i så højde for en evt fejlvisning på
> ODO? - følger den speedo så er der vel fejl på 8-10%

Jeg har kontrolleret km-tælleren på de motorcykler jeg har haft op mod
en kendt længere motorvejsstrækning, og de har alle været ret præcise,
dvs. inden for 1-2%, selv om speedometret typisk viser 5-10% for meget,
så det er ikke min erfaring at fejlvisningen på de to følges ad.
Speedometret er vel med vilje sat lidt for højt, så man ikke kan komme
og beskylde producenten hvis man får en fartbøde. Det samme er jo ikke
gældende for km-tælleren.

--
Mvh. Martin

Fra : Froc

Dato : 08-07-11 09:22

Min 93'er VFR kører mellem 17,5 og 18 stort set uanset mit køremønster.
Motorvej, småveje mm. ændrer ikke rigtig på det målt over de sølle 240-50 km
jeg kører på en tank.
Men jeg kan iøvrigt anbefale spritmonitor.de, som flere af Jer sikkert
kender. Jeg registrerer alle mine køretøjer (3 biler, 2 mc og overvejer at
få min Gudenaa registreret når der kommer en plæneklipperkategori. Dog er
der ingen km-tæller, men det må jo så blive timer i stedet. :) )

Spritmonitor fik da lige en kammerat til at genoverveje en Grand Espace 2,2
tdi.

FROC

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 08-07-11 09:41

Den 05-07-2011 09:33, Per skrev:
> [...]
>
> Burde man ikke kunne få sportsmotorcykler til at køre mindst 20 km/l. De

Jeg kører mellem 10 og 16 afhængig af kørselsmønster, men skal jeg være
helt ærlig, er jeg pisse ligeglad :)

Kun på langture kan jeg være generet, da aktionsradius typisk er under
180 km. på en tank (16 liter effektivt)

I madkassen er det en anden sag. I min gamle Octavia 1,9TDI ligger jeg
mellem 19 og 23 kl/l ( jeg følger forbruget vha. "kørgrønt.dk)

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : John

Dato : 08-07-11 10:20

"J.C.Kløve" kom med følgende:

> Jeg kører mellem 10 og 16 afhængig af kørselsmønster, men skal jeg være helt
> ærlig, er jeg pisse ligeglad :)

Har det lige så
Min Mille står til 13 kml
Var det for økonomien fandt man nok et andet transport middel

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 09-07-11 21:27

> Min Mille står til 13 kml
> Var det for økonomien fandt man nok et andet transport middel

Den er vel næsten dyrere i dæk end i brændstof ...

Men selvom jeg selv servicerer motorcyklen så er service bestemt ikke
ubetydeligt.

PÅ XT600Z'en jeg kørte 67000km endte servicen på 47øre/km - Ca samtidigt
havde vi en skoda fabia Den kostede over 65000km kun 20øre/km

Samlet med værditab på XT'en 1,68kr/km mens fabia'en var kun lidt dyrere med
2,05.

Fuldstændig irrelevant sammenligning men under 50øres forskel på at køre på
en 20år gammel mc og lave alt service selv til en fabriksny (lille)
familibil med autoriseret service ...

XTZ'en der er eneste mc i stalden nu ligger samlet omkring 2,50kr/km

Fra : John

Dato : 09-07-11 21:53

Anders Majland:

> Den er vel næsten dyrere i dæk end i brændstof ...
1600 for et bagdæk B-)

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Aprilia RSV Mille

Fra : Armand

Dato : 10-07-11 21:56

Den 09-07-2011 22:27, Anders Majland skrev:

> Den er vel næsten dyrere i dæk end i brændstof ...

Da jeg havde GPZ900R hhv Peugeot 205 1,1 var brændstofforbruget og
forsikringsudgifterne omtrent det samme.
Men selvom dæk og kædekit var merudgifter på motorcyklen gjorde den
simple detalje at Kawa'en kørte på 92OKT hvor 'Gøjten skulle have det
dyrere Super, at motorcyklen var en anelse billigere at køre på!

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 08-07-11 23:09

""J.C.Kløve"" skrev i meddelelsen

Jeg kører mellem 10 og 16 afhængig af kørselsmønster, men skal jeg være
helt ærlig, er jeg pisse ligeglad :)

8<----------------------------

Hej.

Det plejede jeg også at være, men nu hvor fruen også har egen cykel og vi
som oftest køre de samme strækninger, 2 x benzin og 2 x broafgift osv-osv,
så er jeg ikke helt ligeglad mere

/Dennis

Fra : Armand

Dato : 10-07-11 21:31

Den 09-07-2011 00:09, Dennis Hellan Pedersen skrev:

> [...]
> vi som oftest køre de samme strækninger, 2 x benzin og 2 x broafgift
> osv-osv, så er jeg ikke helt ligeglad mere

Til gengæld foregår det i hendes tempo nu, hvorved at den bedre økonomi
er selvskabt

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 13-07-11 18:36

"Armand" skrev i meddelelsen

> [...]
> osv-osv, så er jeg ikke helt ligeglad mere

Til gengæld foregår det i hendes tempo nu, hvorved at den bedre økonomi

8<----------------------

He-he

/Dennis

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-07-11 12:46

"HKL" <zx10rATlynneDOTdk> writes:

> Når i nu regner disse km/l ud, tager i så højde for en evt fejlvisning på
> ODO? - følger den speedo så er der vel fejl på 8-10%

Det har jeg ikke gjort, men fejlvisningen på mit speedometer er heller
ikke mere end 2-3% i følge min GPS, så jeg vil tro at fejlmargin på hvor
meget jeg lige får fyldt tanken er mindst lige så stor.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-07-11 21:27

Martin Sørensen <demolition@laxity.dk.invalid> writes:

> Speedometret er vel med vilje sat lidt for højt, så man ikke kan
> komme og beskylde producenten hvis man får en fartbøde.

Nej, det er fordi loven kræver at hastighedsmålerens nøjagtighed skal
ligge indenfor -0% og +10% (dvs den må ikke vise for lidt, men gerne op
til 10% for højt).

Kai

Fra : Armand

Dato : 10-07-11 21:29

Den 08-07-2011 22:26, Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Nej, det er fordi loven kræver at hastighedsmålerens nøjagtighed skal
> ligge indenfor -0% og +10% (dvs den må ikke vise for lidt, men gerne op
> til 10% for højt).

Og den sats er mange steder ud fra den maksimale visning, hvorfor man
indimellem ser speedometre med ganske urealistiske hastigheder på
speedo'et

--
Armand.

Fra : Edvard

Dato : 09-07-11 05:46

"Så nej ikke en reklame for god brændstoføkonomi men for rækkevidder
der jo
dog kræver at den går lidt mere end 10km/l"

Kan være lidt sjov.
For nogle år siden kørte jeg ud af Miami med fuld tank.
Næste tank var i Napples - Der er 124 miles ~200 km.
Have jeg lørt på min Honda Silverving var jeg ikke kommet frem.
Nu foregik det på en HD Electra Glide. Stor tank, og begrænset
benzinforbug, så det gik fint.

Gad vide hvor lank en Kawasaki Mach 3 (500 ccm/3 cyl/to takt 60 hk)
kunne komme?

Med venlig hilsen

Edvard Korsbæk

Fra : Armand

Dato : 10-07-11 21:36

Den 09-07-2011 13:45, Edvard skrev:
> [...]
> Have jeg lørt på min Honda Silverving var jeg ikke kommet frem.
> Nu foregik det på en HD Electra Glide. Stor tank, og begrænset

Jup!
Stor tank ér virkeligt et gode!
Min tidl. GPZ900R havde 23-24 liter at gøre det med. At daffe gennem
germanien på dén var noget anderledes end min første Yamaha med
11-liters tank, hvorpå jeg ikke engang kunne køre jylland på langs

> Gad vide hvor lang en Kawasaki Mach 3 (500 ccm/3 cyl/to takt 60 hk)
> kunne komme?

Synes at huske at man i klubben talte om 90 km, dengang at både H2 og
Holland-træf var populære

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-11 16:23

Hej

Den 05-07-2011 09:33, Per skrev:
> [...]
> mellem 35 og 45 km/l, men det er jo også en "gnalling"
>
> Burde man ikke kunne få sportsmotorcykler til at køre mindst 20 km/l. De vejer jo intet i

Jeg kører 15 - 16 km /l på Suzuki bandit 1200 fra 98 ved "normal" kørsel.
Er det i kolonne kan den strække sig til 18 km /l.

--
Hilsen
Knud Aagaard

Fra : Ole Mogensen

Dato : 10-07-11 16:03

Den 05-07-2011 09:33, Per skrev:
> [...]
>
> Burde man ikke kunne få sportsmotorcykler til at køre mindst 20 km/l. De

Hej Per

En MC har en CW værdi som en lastbil så ved høje hastigheder
er det dyrt.

Ole

max 12 KM/L på Guzzien, da jeg havde sidevogn på var det
ca 16 KM/L, jeg kørte på en anden måde.

Fra : Per V. Misser

Dato : 10-07-11 21:13

Hej Per
> [...]
> YBR125, den kører mellem 35 og 45 km/l, men det er jo også en "gnalling"
>
> Burde man ikke kunne få sportsmotorcykler til at køre mindst 20 km/l. De

BMW har faktisk gjort noget ved det i det segment du nævner, hvis F800 må
være med sammen med fx VFR800.
BMW F800 har vanskeligt ved at komme under 20 km/l ved blandet kørsel. Ofte
er jeg over 23 km/l. Hvis jeg kører pæn lovlig touringkørsel på danske veje,
(130/110/80) er den altid over 22 km/l. Ved ren landevejskørsel (max 90) er
den altid over 25 km/l.
Jeg ved ikke hvad forklaringen er. Det er måske kombinationen af en let MC,
og en nykonstrueret motor som er meget højkomprimeret, og desuden klemt til
mager blanding for at opfylde Euro3-normen. Måske kombineret med en
veludviklet motorstyring (stammende fra bilerne?).
Om der er mindre indre friktion i en twin, frem for en række-4 eller v4 skal
jeg ikke kunne sige. Ej heller om remtrækket stjæler mindre effekt end et
kædetræk.
Indtil videre plejer jeg ikke at besøge omdrejningsbegrænseren, og det har
nok også noget at sige

--
Per V. Misser
F800ST08

Fra : Kent

Dato : 12-07-11 16:53

Per forklarede den 05-07-2011:
> Hej !
>
> Hvad er grunden til, at "større" motorcykler ikke er mere økonomiske end
> tilfældet er ?

Jeg har altid kørt omkring de 17 km/l. Måske med undtagelse af den Moto
Guzzi V50, som jeg havde en kort tid. Den tilbragte en del tid på
værkstedet.

Men efter jeg har fået bil, en Peugeot 107 som kører omkring 20 km/l,
bruger jeg mest min BMW R 1150 R til få og længere ture. Nu er jeg også
oppe på omkring de 20 km/l på motorcyklen. Turene er typiske et par
hundrede kilometer med hastigheder på typisk 70 - 90 km/t.

En moderne motorcykel bliver meget hurtigt varm (men måske ikke
gennemvarm?), men mange motorcykler bliver kørt forholdvis korte
afstande og med høj belastning. Med deraf højt benzinforbrug. Og
sikkert til stor fornøjelse for deres førere.

Der er sikkert en hel del nye(re) biler af Ford Escort størrelse, som
heller ikke har mulighed for at opnå den normale benzinøkonomi for
klassen.

--

Kent