/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Uheld på E45/Djurslandsmotorvejen
Fra : Anders Majland


Dato : 05-07-11 06:22

Så for helvede - så har jeg anden gang lavet skammer på en bil ! Men
heldigvis holdt jeg mig også denne gang på hjulene...

Kommer ad E45 fra nord og skal ned mod havnen i Århus så tager afkørsel 46
Djurslandsmotorvejen. Ved det "nye" fletværk ved Tilst kommer der så en
vognbane fra min højre side og vejen er derfra 2sporet. Tror det er E45 fra
syd der fletter ind der
WGS84: N 56° 13.273', E 10° 7.710'
WGS 84 - decimal: 56.22122, 10.12849

Derfra kommer så en båtnakke der fortsætter direkte fra svinget og ud i
anden vognbane - hvor jeg er. Jeg er oppe på siden af hende og rammer hende
med min sidetaske på hendes fordør - og bliver slået noget ud af kurs. Men
holder den dog på hjulene. Fandt ikke sjovt at være "kegle" med 110km/t
......

Talte med politiet i Østjylland. Sålænge der ikke er personskade mente de
ikke det var "nødvendigt"* at optage rapport. Selvom hun sikkert vil forsøge
at orientere sig den kommende tid så ville hun helt sikkert have kort af at
en kørelærer lærte hende hvordan man gør ! Fra den vinkel hun kommer kan
hun intet se i spejlene

* Som i - de er helst fri og har bedre ting at bruge tiden på

Jeg skal lige have checket ordenligt efter om sidetaskestativet er blevet
skævt. Bilens skader er en godt ridset dør over ~1 meter og et sidespejl der
måske blot er bukket rundt ...

Pas på jer selv derude - der er squ ikke andre der gør det !


 
 
Palle (05-07-2011)
Kommentar
Fra : Palle


Dato : 05-07-11 10:12


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:4e12a6dc$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
> Så for helvede - så har jeg anden gang lavet skammer på en bil ! Men
> heldigvis holdt jeg mig også denne gang på hjulene...
>
> Kommer ad E45 fra nord og skal ned mod havnen i Århus så tager afkørsel 46
> Djurslandsmotorvejen. Ved det "nye" fletværk ved Tilst kommer der så en
> vognbane fra min højre side og vejen er derfra 2sporet. Tror det er E45
> fra syd der fletter ind der
> WGS84: N 56° 13.273', E 10° 7.710'
> WGS 84 - decimal: 56.22122, 10.12849
>
> Derfra kommer så en båtnakke der fortsætter direkte fra svinget og ud i
> anden vognbane - hvor jeg er. Jeg er oppe på siden af hende og rammer
> hende med min sidetaske på hendes fordør - og bliver slået noget ud af
> kurs. Men holder den dog på hjulene. Fandt ikke sjovt at være "kegle" med
> 110km/t .....
>
> Talte med politiet i Østjylland. Sålænge der ikke er personskade mente de
> ikke det var "nødvendigt"* at optage rapport. Selvom hun sikkert vil
> forsøge at orientere sig den kommende tid så ville hun helt sikkert have
> kort af at en kørelærer lærte hende hvordan man gør ! Fra den vinkel hun
> kommer kan hun intet se i spejlene
>
> * Som i - de er helst fri og har bedre ting at bruge tiden på
>
> Jeg skal lige have checket ordenligt efter om sidetaskestativet er blevet
> skævt. Bilens skader er en godt ridset dør over ~1 meter og et sidespejl
> der måske blot er bukket rundt ...
>
> Pas på jer selv derude - der er squ ikke andre der gør det !

Jeg har min daglige gang på en 600 mtr. strækning klods op af
Djurslandsmotortrafikvejen. Og som der bliver kørt på denne, af både to- og
firehjulede, er det nemt at forstå, at nærkontakt kan opnås.

Palle



Anders Majland (05-07-2011)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 05-07-11 10:34

> Jeg har min daglige gang på en 600 mtr. strækning klods op af
> Djurslandsmotortrafikvejen. Og som der bliver kørt på denne, af både to-
> og firehjulede, er det nemt at forstå, at nærkontakt kan opnås.

Det er vist ikke specielt for Djurslandsmotorvejen ... Men i mere end 999 ud
af 1000 farlige situationer er jeg kommet ud af det uden "møde" eller
skrammer - men jeg forudså simpelthen ikke hendes vognbaneskifte ... Begge
uheld har været bilister der foretog et vognbaneskift (sidste gang var det
så over spærrelinier, men jeg tror der var stiplet på djurslandsmotorvejen).
Og så et ikke møde uheld omkring år 2000 hvor jeg væltede i en
undvigemanøvre - eneste af dem der gav knubs.

Kan se af GPS log'en at jeg har ligget konstant på 113-114km/t (ja det er 4%
for stærkt) på mere end 600 meter ned ad bakken, men jeg kiggede mere på
trafikken foran end på speedometeret og holdt bare god afstand til denne.
Jeg ved ikke hvad hendes hastighed var da hun skiftede vognbane, men det var
mit indtryk inden uheldet at sporet sydfra kom med stort set samme
hastighed, måske en smule mindre så mit gæt er 100 - 110 km/t.

Men tror ikke lige at for høj hastighed kan angives som ulykkesårsag her ...

/A


Pein (05-07-2011)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 05-07-11 05:39

On 5 Jul., 07:21, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> Så for helvede - så har jeg anden gang lavet skammer på en bil ! Men
> heldigvis holdt jeg mig også denne gang på hjulene...
>
> Kommer ad E45 fra nord og skal ned mod havnen i Århus så tager afkørsel 46
> Djurslandsmotorvejen. Ved det "nye" fletværk ved Tilst kommer der så en
> vognbane fra min højre side og vejen er derfra 2sporet. Tror det er E45 fra
> syd der fletter ind der
> WGS84: N 56° 13.273', E 10° 7.710'
> WGS 84 - decimal: 56.22122, 10.12849
>
> Derfra kommer så en båtnakke der fortsætter direkte fra svinget og ud i
> anden vognbane - hvor jeg er. Jeg er oppe på siden af hende og rammer hende
> med min sidetaske på hendes fordør - og bliver slået noget ud af kurs. Men
> holder den dog på hjulene. Fandt ikke sjovt at være "kegle" med 110km/t
> .....
>
> Talte med politiet i Østjylland. Sålænge der ikke er personskade mente de
> ikke det var "nødvendigt"* at optage rapport. Selvom hun sikkert vil forsøge
> at orientere sig den kommende tid så ville hun helt sikkert have kort af at
> en kørelærer lærte hende hvordan man gør !  Fra den vinkel hun kommer kan
> hun intet se i spejlene
>
> * Som i - de er helst fri og har bedre ting at bruge tiden på
>
> Jeg skal lige have checket ordenligt efter om sidetaskestativet er blevet
> skævt. Bilens skader er en godt ridset dør over ~1 meter og et sidespejl der
> måske blot er bukket rundt ...
>
> Pas på jer selv derude - der er squ ikke andre der gør det !

En måde at passe på sig selv, er at undgå at køre ved siden af nogen.
Som en følge deraf; at sørge for at overhalinger ikke tager lang tid,
og at indfletninger lettes.
Så når der f.eks. fletter en bane ind fra højre, og hastighed og
afstand for en af bilerne passer med min egen, så sætter jeg farten
lidt op eller ned, så når vi kommer til at ligge ved siden af
hinanden, så er jeg et sted hvor der er hul i trafikken.
Det gør jeg både i bil og på mc.

Ja - selvfølgelig skal de der kommer ind fra højre blive hvor de er
indtil de ved hvad der rører sig omkring dem. Men hvad nu hvis een
ikke gør? Så hjælper det fedt at have ret. Så er det rart nok at have
sørget for der er hul til klovnen.

Og forresten, ovennævnte "taktik" får mig ofte til at køre for stærkt.
Når der kommer nogen ind fra højre, og der er plads foran, så får
Banditten lidt håndtag, og så er de ikke noget problem længere.
(politisk ukorrekt - yes, I know
--
Mvh.
Niels
Bandit 1250 SA

Anders Majland (05-07-2011)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 05-07-11 13:06

> En måde at passe på sig selv, er at undgå at køre ved siden af nogen.
> Som en følge deraf; at sørge for at overhalinger ikke tager lang tid,
> og at indfletninger lettes.

Ja man skal for alt i verden ikke ligge i folks blinde vinkler - så troede
jeg mig trods alt sikrere på siden af "naboen" ...

> Så når der f.eks. fletter en bane ind fra højre, og hastighed og
> afstand

Nu var der ikke flet på stedet - hendes tilkørselsbane fortsætter som
højrespor hvor min ensporede vej så blev til venstre vejbane ... Der kunne
åbenbart godt være brug for et par hundre meter med en spærrelinie så de fra
tilkørslen for tid til at orientere sig ... (Ret generelt ville jeg ofte
ønsker at der også var spærrelininer mellem første og andet spor ved
tilkørsler. Altså således at der kan skiftes spor ( gives plads ) frem til
selv tilkørslen, men der i fletområdet ikke er tilladt at skifte fra første
til andet spor (eller fra tilkørsel til andet spor). Specielt i mellemtæt
trafik nær hovedstaden oplever jeg ofte at folk kører direkte fra tilkørslen
og ud i andet spor og der er til unødig ulempe/fare.

> Så hjælper det fedt at have ret. Så er det rart nok at have
> sørget for der er hul til klovnen.

I morgen myldertiden kniber det at skaffe plads til at der ikke er nogen ved
siden af ...

> Banditten lidt håndtag, og så er de ikke noget problem længere.
> (politisk ukorrekt - yes, I know

Jeg nåede ikke at geare ned og så var acc. muligheden ret begrænset - men
med kontrastyring fik jeg kastet mc'en med til venstre. Ren reflex for at
bevare dækkenen nedaf ...

--
/A
XTZ750 med sidetasker ^z^z^z deformationzoner


Kai Harrekilde-Peter~ (05-07-2011)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 05-07-11 18:15

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:

> Nu var der ikke flet på stedet - hendes tilkørselsbane fortsætter som
> højrespor hvor min ensporede vej så blev til venstre vejbane ... Der
> kunne åbenbart godt være brug for et par hundre meter med en
> spærrelinie så de fra tilkørslen for tid til at orientere sig ... (Ret
> generelt ville jeg ofte ønsker at der også var spærrelininer mellem
> første og andet spor ved tilkørsler. Altså således at der kan skiftes
> spor ( gives plads ) frem til selv tilkørslen, men der i fletområdet
> ikke er tilladt at skifte fra første til andet spor (eller fra
> tilkørsel til andet spor).

Jeg oplevede tilsvarende for nogle år siden at en bilist helt uvarslet
skiftede fra inderbanen til yderbanen, men jeg var ved at overhale ham.

Selv om jeg dyttede af ham så han ikke ud til at tage notits eller nogen
form for overraskelse over at han var ved at køre mig ned.

*suk*

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)
Yamaha YZF-R6 '08 (humlebi) http://dfmc.dk/?id=29

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177417
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407867
Brugere : 218876

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste