leje overfald
Fra : Thomas P

Dato : 04-07-11 13:40

Så sq da også
I forbindelse med at jeg er i gang med at stille ventiler på min
Suzuki, er gevind "tappen" i midten af et af lejeoverfaldene (som
ventildækslet er fastgjort til) knækket af, heldigvis er har jeg
bjærget stumperne.
Årsagen til brudet er at der på et tidspunkt er blevet boret en
helicoil i, og " tappen" der ved er svækket.
Nu er jeg i den heldige situation at jeg har en reservedels cykkel,
hvor jeg kan "låne" et overfald.
Det er ikke mugligt at købe et nyt, da det i så fald er et helt
topstykke.
Er der nogen der har erfaring med ligende. evt. rep af det beskadige.

Thomas
GSX 1100

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-11 21:02

On Mon, 4 Jul 2011 12:40:14 -0700 (PDT), Thomas P wrote:

> Nu er jeg i den heldige situation at jeg har en reservedels cykkel,
> hvor jeg kan "låne" et overfald.

Nej, det kan du ikke. Overfaldet og topstykket er samlet når lejerne til
knastakslen bores. Placeringen og nøjagtigheden er ikke stor nok til at du
kan bruge et overfald fra et andet topstykke. I bedste fald bliver
lejespillerummet enormt, i langt de fleste tilfælde fastklemmes knastakslen
pga. sideforskydning de halve huller imellem.

> Det er ikke mugligt at købe et nyt, da det i så fald er et helt
> topstykke.

Af nøjagtig samme grund.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 21-4-2011

Fra : Thomas P

Dato : 04-07-11 23:19

On 4 Jul., 22:02, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> Nej, det kan du ikke. Overfaldet og topstykket er samlet n r lejerne til
> knastakslen bores. Placeringen og n jagtigheden er ikke stor nok til at du
> kan bruge et overfald fra et andet topstykke. I bedste fald bliver
> lejespillerummet enormt, i langt de fleste tilf lde fastklemmes knastakslen
> pga. sideforskydning de halve huller imellem.

> Af n jagtig samme grund.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersenhttp://www.tfv-org.dkhttp://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 21-4-2011

Tak for det Orla
Jeg vil prøve at køre forbi cylinder service, for at høre om de kan
lime stumpen på igen.
Ellers må jeg prøve om jeg kan undvære den ene fastgørelse.
Nogen erfaringer ?

Thomas

Fra : Armand

Dato : 06-07-11 14:29

Den 04-07-2011 21:40, Thomas P skrev:
> [...]
> bjærget stumperne.
> Årsagen til brudet er at der på et tidspunkt er blevet boret en
> helicoil i, og " tappen" der ved er svækket.

Øhh?

Kan vi lige få et foto hér!?

--
Armand.

Fra : Thomas P

Dato : 07-07-11 00:18

On 6 Jul., 15:28, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Den 04-07-2011 21:40, Thomas P skrev:> Så sq da også
>
> Øhh?
>
> Kan vi lige få et foto hér!?
>
> --
> Armand.

Det bliver lidt svært da ventildækslet er monteret igen (med leje
overfald :) )
For at præsicere er Tappen/muffen kun 1 ud af 14.
Efter at have vendt det med et par kammier, som også har haft
problemet, har jeg ind til videre valgt at køre sersonen, med den
risiko at ventildæksel pakningen kan svede lidt.
Til vinter vil jeg få maskinværkstedet til at lave et ekstra
"overfald" ovenover det eksisterende. fastgørelser til ventildækslet.

Fra : Armand

Dato : 07-07-11 12:00

Den 07-07-2011 08:18, Thomas P skrev:

> Det bliver lidt svært da ventildækslet er monteret igen (med leje
> overfald :) )
> For at præsicere..........

Ikke nødvendigt!
ved denne gen-gennemlæsning af beskrivelsen, faldt tiøren for mig!

På Ebay surfede jeg mig til et billede der viser hvorledes sagerne er
designet:
<http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?VISuperSize&item=350459189608>

Det ér sq noget lort, og jég har ikke noget umiddelbart bud på hvorledes
det kan reddes - måske noget med stille og rolig opbygning af en
aluminiums-klat uden at sagerne bliver for varme (samlet og med en
dummy-aksel, forståes) :-/
Der er en detalje med højden af de påsvejste: Læs nedenfor!

Jeg ville nok også gennemføre sæsonen uden, hvis det kunne lade sig
gøre, men hvordan holder du bolt-hullet tæt?

Grunden til at topdæksler har en fed gummipakning er at isolere det fra
motorens vibrationer således at det ikke udgør en decideret højttaler
inde under tanken.
Samme fede gummi-isolering gælder skiverne under dækslets bolte og for
ikke at (over)spænde disse helt flade er der et bryst på bolten som
bestemmer hvor langt at disse kan spændes ned.
Med tiden krymper gummiet og bliver stift og eftersom at det er umuligt
at spænde bolten længere ned er det let at komme til at overspænde
gevindet i forsøget på at slippe af med 'sved' ved skiven!
Mon ikke at du kan genkende scenariet???

--
Armand.

Fra : Thomas P

Dato : 08-07-11 08:42

On 7 Jul., 13:00, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> motorens vibrationer s ledes at det ikke udg r en decideret h jttaler
> inde under tanken.
> Samme fede gummi-isolering g lder skiverne under d kslets bolte og for
> ikke at (over)sp nde disse helt flade er der et bryst p bolten som
> bestemmer hvor langt at disse kan sp ndes ned.
> Med tiden krymper gummiet og bliver stift og eftersom at det er umuligt
> at sp nde bolten l ngere ned er det let at komme til at oversp nde
> gevindet i fors get p at slippe af med 'sved' ved skiven!
> Mon ikke at du kan genkende scenariet???

Ventildækslet bliver altid spændt med moment, hvor brystet på bolten
uvilkårligt vil spændes imod muffen på overfaldet.
Problemet med hullet har jeg løst ved st montere en 8mx30 bolt med
skive, fra undersiden med en skærmskive og 2 kontramøtriker, samt
flydende pakning.
Jeg vil se om jeg ikke kan få lagt nogle billeder ud som jeg tog i går
sammen med mål.

Når jeg for tid vil jeg lave en tegning i inventor, over den bro jeg
havde tænkt mig at få lavet.

Thomas