Hvordan virker blinklys egentligt på en BM~
Fra : Edvard

Dato : 04-07-11 03:30

Hej allesdammen - Rart at være tilbage!
Min BMW har pludseligt fået den ide, at den ikke vil dreje til
venstre.
Intet om politiske holdninger her!
Systemet bag er jo sådan, at man klikker på en 'Venstre blinklys', og
så skal blinklyset starte, indtil man klikker på 'Annuler' knappen.

Jeg skilte håndtaget ad i går, fjernede lidt edderkoppespind mm, g gav
det en grundig gang kontaktrens.
Nu virker hornet øjeblikkeligt!
Så vidt jeg kunne se, er det sådan, at 'Venstre blink' giver kontakt
mellem en blå ledning og en brun(stel).
Så jeg prøvede lynhurtigt at se hvad der skete når jeg kortsluttede de
to ledninger med en skruetrækker.
Ingenting, så jeg formoder at håndtaget er i orden.

Men hvad sker der egentligt inde bagved - Der må være et blinkrelæ der
bliver aktiveret (Og relæet virker, høje blink fungerer upåklageligt)
- Og hvordan finder systemet egentligt ud af, at den skal tænde for
venstre side i stedet for højre side?

Nogen der kan hjælpe med hvad jeg skal kigge efter/bestille hjem?

mvh

Edvard Korsbæk

Fra : jens s

Dato : 04-07-11 14:43

On 4 Jul., 11:30, Edvard <Edv...@bb-soft.dk> wrote:
> Hej allesdammen - Rart at være tilbage!
> Min BMW har pludseligt fået den ide, at den ikke vil dreje til
> venstre.

så bliver det ikke nemt at komme med på tur, hvis du skal dreje til
højre altid.

sorry, kunne ikke dy mig

jens s
bmw k1200s

Fra : Edvard

Dato : 04-07-11 22:27

Tjah - Jeg var med på fællestur med MC Patruljen for mange år siden.
Ham der skulle finde vej kørte på en Norton Commando - Den sprang
sikringerne hver gang han skulle til venstre.
Det var en besværlig tur!

Ingen der kender noget til BMW og blinkrelæer?

Edvard

Fra : Jørgen Mangor Iverse~

Dato : 05-07-11 22:05

Den 05-07-2011 06:26, Edvard skrev:

> Ingen der kender noget til BMW og blinkrelæer?

Jeg havde min blinkrelæ enhed åbnet for nogle år siden og jeg syntes
bestemt at der var separat relæ for højre og venstre side. Jeg kunne i
hvert fald udlede, at hvis jeg trykke på blinkkontakten til begge sidder
samtidig, blinkede den med alle lamper samtidigt, ligesom et
katastrofeblink (ekstraudstyr). Men en fiks detalje jeg efterfølgende
brugte ved kø-kørsel og lignende.

Det var godt nok på en ældre K100RS, men de ligner hinanden temmelig
meget. Jeg vil næsten tro at det er samme reservedelsnummer på den
komponent.
--
Jørgen

Fra : Edvard

Dato : 07-07-11 14:43

Det viser sig, at relæet er en temmelig speciel omgang, der har
indgang til højre blinklys, venstre blinklys og afbryd og ledninger ud
til alle 4 blinklys.
Den er egentligt nem at tjekke - kortslut fra venstre start til stel,
og venstre blinklys skal lyse, kortslut fra højre start til stel og
høje side skal gøre det samme - Så ved du om det er relæet eller
håndtaget/ledninger der gjorde det.
Den koster den beskedne sum af 95´3,- kr. med moms!
Relæet ligger sammen med alle de andre relæer i kasse under tankens
bagerste ende. At få tanken helt af er en større opgave har jeg fundet
ud af, men da det er nok at løfte bagenden bliver det lidt nemmere når
relæet kommer i morgen.

Så, nu kan jeg blive naturligt venstreorienteret igen!

mvh

Edvard Korsbæk

Fra : kim holm

Dato : 06-08-11 14:02

det er ikke fordi at jeg vil modsige disse gode råd men har du prøvet at
skifte pære ????
hvad angår relæ på dim BMW så er der ikke ret mange dikedare der du kan med
lethed selv skifte det, hvis du har en værkstedshåndbog på den og
anskaffelse er også nemt nærmeste mc forhandler der handler med BMW så er
den ordnet

kim holm