Ny hund. Labrador. Han elller hun?
Fra : Erik Poulsen

Dato : 03-07-11 22:53

Hejsa

Vi skal have ny hund og vælge imellem en han el. hun Labrador.
Hvad er der af fordelle/ulemper?

Vi har begge tidligere haft hanhund blandinger.

På forhånd tak
Erik

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-07-11 07:16

"Erik Poulsen" <egpnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad er der af fordelle/ulemper?
>
> Vi har begge tidligere haft hanhund blandinger.

Tja, ud over at tæven et par gange om året, ikke er absolut pletfri, og det
kan være lidt af en opgave at holde diverse hanhunde væk fra hende, i den
tid, ser jeg ingen ulemper ved at have tæver....

Det åbner jo muligheden, for at prøve at få hvalpe, hvilket da så absolut
også har sine charmer.... Og sikrer sig, at selv farmand får et indgående
kendskab til, hvordan en gulvklud skal anvendes

Til gengæld er tæven oftest mildere af sind, og har ligesom, skal vi kalde
det, en indbygget blidhed overfor omgivelserne.... Men med en lige så
indbygget, skal vi kalde det, territorial low tolerance, når hun har helt
friske hvalpe.... Denne aftager i takt med at hvalpene vokser...

Hannen til gengæld, vil udvise den adfærd, der lige som siger.... " Årh for
helvede, skal vi nu have den larm igen " ) Og ellers virke nærmest
ligeglad....

Ellers er hannen jo som regel, større og stærkere, og mere tilbøjelig, til
at antage den " Her kommer jeg " attitude, og med en holdning der lige som
siger, " Så bør i andre altså flytte jer "...

Men begge er fortrinlige familiehunde, men hvis man vil leve en pletfri
tilværelse, ville jeg nok ikke vælge Labrador, som oftest ikke kan tåle at
se et vandhul, uden at skulle checke dybden på det.....

Den eneste, sådan rigtigt uheldige egenskab Labrador vel egentligt har, er
dens medfødte madglæde, hvor den ofte skal holdes i rimeligt stramme tøjler,
for ikke ret hurtigt at blive nemmere at hoppe over, end at gå udenom.... Og
altså. uanset om det er han eller hun, så har de brug for motionering /
motivering.... Den er jo en retriever, så den er ikke beregnet til, bare at
ligge foran kaminen. Og som før nævnt, den er en vandhund, så at bo i
nærheden af vand, vil hunden elske... Der er det måske mere dig, der er den
tvivlsomme .

M.V.H....Benny..

M.V.H....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 04-07-11 19:45

Benny Mortensen, skrev:
> [...]
> og det kan være lidt af en opgave at holde diverse hanhunde væk fra
> hende, i den tid, ser jeg ingen ulemper ved at have tæver....

Skal man ikke have hvalpe på hende klarer en sterelicering det problem

Ellers må jeg i det store hele erklærer mig enig med dig Benny.
Dog føler jeg ikke at Labhanner er så meget fremme i skoene som så mange
andre racer er det, så det bør ikke skræmme nogen.
Tæver er som du skriver blidere af sind, sagt lidt negativt, en anelse kedeligere.

Så det kommer meget an på ens temperament hvad det skal værer, der er det svært
at råde folk man ikke kender.

Jeg har selv haft en lab/schæfer han, som mest havde schæferens sind.
Han var en dejlig hund, dog ikke en blanding jeg skal have igen da hans sind
i bund og grund ikke passede til mig.

Jeg fik så en lab/rottweiler tæve, som mest har rottens sind.
Hun er også en dejlig hund som passer perfekt til mig.
Hendes fysik er dog lidt uheldig med for tung krop til tynde ben,
det har givet hende nogle probs, så den blanding vil jeg ikke anbefale.

Det sidste skud på stammen er en ren rottweilerhan.
Jeg ville helst have haft en tæve, men turde ikke få en mere da hende
jeg har nu er ret dominant.
Han er noget af en mundfuld, han skal virklig nu hvor han er 14 mdr fører
sig frem overfor andre hanhunde som han mener han kan dominerer.
Små hanhunde (under 20-25kg) er han dog blid som et lam overfor.
Tæver er han også altid flink overfor.
Men de probs er nok mere racerelateret, tror ikke du vil få de store probs
med en ren labrador.

/Jens

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-07-11 18:12

"Erik Poulsen" <egpnews@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hvad er der af fordelle/ulemper?
>
> Vi har begge tidligere haft hanhund blandinger.

Bare min mening.

Første gang = Han Hund

Anden gang = Hun hund.

Sorry sådan er det bare :0)

Derefter er der frit valg på alle hylder.

Bjarne K.

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-07-11 00:05

Erik Poulsen skrev:

> Vi skal have ny hund og vælge imellem en han
> el. hun Labrador.

Vi valgte en lyshåret han af følgende grunde:

Hanner drypper ikke - ingen mens
Hanner er nemmere at opdrage
Lyshårede hunde er nemmere at se i mørke
Lyshårede hunde er nemmere af finde flåter på

Jeg kan ikke finde ulemper, Buster er en dejlig
hund.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/hund/

Fra : Anelise

Dato : 10-07-11 08:57

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> [...]
> Lyshårede hunde er nemmere at se i mørke
> Lyshårede hunde er nemmere af finde flåter på
>
> Jeg kan ikke finde ulemper, Buster er en dejlig

Har selv en gul og en sort lab.tæve, som er steriliserede, ikke blot for at
undgå løbetid, men mest for at nedsætte risikoen for mammacancer (kræft i
mælkekirtlerne) og livmoderbetændelse.
Den gule er nemmere at fotografere, man kan få udtrykket i ansigtet og de
smukke brune øjne med, mens det for den sortes vedkommende mest er
reflekserne i øjnene, der kommer med på billedet.
Jeg valgte i sin tid (1979) en tæve, fordi jeg ville undgå hanhundens
evindelige strinteri og soignering af sin penis, hvilket jeg ikke finder
særligt charmerende
Og jeg har holdt fast ved tæverne lige siden og har aldrig fortrudt det.
Mine tæver har været nemme at træne og opdrage, måske lige med undtagelse af
den sidste, og har været meget knyttede til hjemmet og til mig.
mvh Anelise

Fra : Pwh

Dato : 10-07-11 18:47

Allan Vebel, skrev:

> Vi valgte en lyshåret han af følgende grunde:
>
> Hanner drypper ikke - ingen mens

Ikke helt rigtigt, rigtige hanhunde har forhudsbetændelse

> Hanner er nemmere at opdrage

Kommer nok meget an på racen.

> Lyshårede hunde er nemmere at se i mørke

Diodehalsbåndet er opfundet

> Lyshårede hunde er nemmere af finde flåter på

Sikkert
Personligt er jeg gammeldags i den retning, en Lab skal værer sort
Ligesom en schæfer skal værer brun med sort saddel, og ikke ensfarvet.
Den eneste rigtige hund, en Rottweiler, fåes heldigvis kun i en kulør

/Jens

Fra : John

Dato : 10-07-11 18:52

Efter mange tanker skrev Pwh:

> Ikke helt rigtigt, rigtige hanhunde har forhudsbetændelse

Kastration fjernet det

> Personligt er jeg gammeldags i den retning, en Lab skal værer sort
> Ligesom en schæfer skal værer brun med sort saddel, og ikke ensfarvet.
> Den eneste rigtige hund, en Rottweiler, fåes heldigvis kun i en kulør

Me brunepletter i hovedet :D

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Aprilia RSV Mille

Fra : Pwh

Dato : 10-07-11 19:52

John, skrev:

> Kastration fjernet det

Så er det jo ikke en rigtig hanhund mere

> Me brunepletter i hovedet :D

Jeg sagde ikke noget om at Rotter er smukke
Malede jeg Balder sort kunne han med sin lange hale nok
gå for en skulderbred Labrador

/Jens

Fra : John

Dato : 10-07-11 20:42

Pwh forklarede:

> Jeg sagde ikke noget om at Rotter er smukke
> Malede jeg Balder sort kunne han med sin lange hale nok
> gå for en skulderbred Labrador

Har de ikke et par brune pletter ved eller over øjnene

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Pwh

Dato : 10-07-11 20:52

John, skrev:
> Pwh forklarede:

> Har de ikke et par brune pletter ved eller over øjnene

De har masser af "brune pletter", farven kaldes black and tan
http://www.hundegalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=75311

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-07-11 07:51

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ligesom en schæfer skal værer brun med sort saddel, og ikke ensfarvet.
> Den eneste rigtige hund, en Rottweiler, fåes heldigvis kun i en kulør

Nu tror jeg da godt lige, jeg vil træde ind, til tævens forsvar...

Men jeg er godt nok lidt uerfaren

Tæven kan dryppe lidt, 2 gange om året... Hvilket er et tal, der holder sig
rimeligt stabilt, gennem hele tævens liv. Det gør Hanhunden ikke ( I
Starten )... Når den begynder, er det først lidt uskyldigt smådrypperi...
Hvilket så udvikler sig, og bliver som regel kun værre og værre...

Tæven, er efter min erfaring, langt den letteste, at have med at gøre...
Lettere at opdrage, et skønnere, mere afdæmpet temperament, og ikke nær så
tilbøjelig til at strejfe rundt på egen hånd... Kort og godt, Blid som en
dejlig kvinde.... Og vi kender jo sangen. Spin lissom en killing... Men
altså man skal jo huske, når man træder dem for nær... Så synger hun... "
Hvæs først som en tiger, når du har fået ham. )... Men altså, der er jo
som sagt, Ca 6 uger om året, hvor man helst skal vide hvor hun er, og måske
mere vigtigt... Hvem hun er sammen med... Ellers udbetales lønnen for ens
uagtsomhed, sådan Ca 2 Mdr senere ... Men det er nu også meget sjovt.

M.V.H....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 11-07-11 17:27

Benny Mortensen, skrev:

> Nu tror jeg da godt lige, jeg vil træde ind, til tævens forsvar...

Ikke mig du skal forsvarer tæverne overfor
Jeg havde valgt en tæve igen hvis det ikke var fordi Angel er så dominerende af sig.
Tævens temperament passer absolut bedst til mig.
Balders pusten sig op overfor andre hanhunde er faktisk lidt anstrengende

/Jens

Fra : John

Dato : 11-07-11 18:08

Pwh har bragt dette til os:

> Balders pusten sig op overfor andre hanhunde er faktisk lidt anstrengende

Hmmm der kan du se hvad vi andre har sagt i årevis.
Brugshunde hanner er ikke for nybegyndere, som jeg ikke regner dig for.

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Pwh

Dato : 11-07-11 19:21

John, skrev:
> Pwh har bragt dette til os:

> Hmmm der kan du se hvad vi andre har sagt i årevis.

Da har som altid ret John

> Brugshunde hanner er ikke for nybegyndere, som jeg ikke regner dig
> for.

Næh, jeg indretter mig også bare efter det og styrer udeom andre hanhunde.
Jeg kan godt kontrollerer ham, men helt at få pillet den tendens ud af ham med
at skulle vise andre hanhunde af ca samme størrelse hvem der er stærkest tror jeg ikke på jeg kan.
Feks sådan en labradorhan virker simpelthen som en rød klud på ham.
Den skal helst ned på ryggen med stængerne i vejret og ham stående triumferede henover,
så har han det rigtigt godt med sig selv
Tror ikke din Milo og ham skulle have lov til at "lege" sammen.

På den anden side er jeg ikke til de bløde og underdanige racer,
så jeg må tage det sure med det søde

Ps.
Fik i nugensinde den der minigravhund :-?

/Jens

Fra : John

Dato : 11-07-11 19:24

Den 11-07-2011, skrev Pwh:

> Ps.
> Fik i nugensinde den der minigravhund :-?

Nej jeg kan ikke tage mig sammen, så jeg har nok ikke interesse nok.
Kigger da af og til

Har en kammerat der skal skilles og ingen af dem kan have den med så
jeg har da tilbudt at tage den, så nu må vi se.

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-07-11 10:02

> [...]
> Tævens temperament passer absolut bedst til mig.
> Balders pusten sig op overfor andre hanhunde er faktisk lidt anstrengende

Jamen jeg vidste godt, de somme tider skulle efterfyldes
Hvor sidder den ventil du puster i

M.V.H....Benny..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-07-11 10:08

> [...]
> Tævens temperament passer absolut bedst til mig.
> Balders pusten sig op overfor andre hanhunde er faktisk lidt anstrengende

Nej det ved jeg godt...

Nu har Skrubtudsen igen kastet mig ud i et vildt projekt...

Vi har lige adopteret en knap 2 år gammel Sct. Bernhard tæve..
Så hende håber vi da at få en masse glæde ud af...

Så vi får sikkert nok at se til, lige den første tid...
Men det går da allerede bedre, med de to andre...
Så mon ikke hun er helt accepteret om et par dage.

M.V.H....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 12-07-11 19:40

Benny Mortensen, skrev:

> Vi har lige adopteret en knap 2 år gammel Sct. Bernhard tæve..
> Så hende håber vi da at få en masse glæde ud af...

Altid sjovt/udforordrende at skulle kører to køtere sammen :))
Jeg lærte en del da jeg fik Balledyret (min rottehan)
Der gik nogle uger inden den gamle gimpe acccepterede ham,
men nu er alt fryd og gammen, hvis andre hunde ellers kan accepterer
at Angel tilhører Balder.
Kan de ikke det, er det grovfilen :)))

Sjovt nok har Angel

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-07-11 08:45

> [...]
> Der gik nogle uger inden den gamle gimpe acccepterede ham,
> men nu er alt fryd og gammen, hvis andre hunde ellers kan accepterer

Den så ud til at slutte lidt tidligere end planlagt

Vi havde nu 2 i forvejen, og at det så blev nok en tæve, Var nok mest fordi,
Fie jo med sine 10 år, må anses for at nærme sig... At være for gammel til
igen at få hvalpe... Det hjælper da også på Olga som jo efterhånden også er
blevet 7 år gammel... Begge skal efterhånden behandles lidt varsomt, for
ikke at få benproblemer... Så derfor løb vi ikke risikoen med en hanhund
igen... Donk, som vi jo desværre måtte aflive sidste år, nåede jo kun at
blive far til 37 små pragtfulde Hovsaarter. Og nå ja, vi ved jo Hans & Zofia
har sikret sig, at han også blev Bedstefar ... Så lige helt hvor meget
han er skyld i, er lidt uvist, men han forsvandt da ikke helt sporløst. Så
derfor blev det sidste nye skud på stammen Alli... En sød lille dame, som
størrelsesmæssigt, ikke lige er til at overse

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 13-07-11 21:34

Benny Mortensen:
> vi ved jo Hans & Zofia har sikret sig, at han også blev Bedstefar

Hvad med Blackies søster; har I ikke hende? :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-07-11 07:23

> Benny Mortensen:
>
> Hvad med Blackies søster; har I ikke hende? :)
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> www.zofiaoghans.dk

Hej Hans

Nej, hun kom over på en ejendom, ikke så langt herfra... Men hun blev
desværre aflivet, ganske kort efter...

Jeg må indrømme, jeg har slet ikke forliget mig med tanken.. De påstår hun
havde bidt et barn... Men jeg tror nu mere på, det var den lille hund de
havde i forvejen... Det lyder mere rigtigt i mine ører, da den også bed mig,
første gang jeg var derovre. Og da Caya var vokset op med 3 små børn, og
aldrig på nogen måder havde udvist nogen som helst form for agressivitet
overfor børn ( Nå ja, heller ikke voksne )... Så må jeg indrømme, jeg har
lidt svært ved at tro på det.
Faktisk var det jo hendes store kærlighed til netop børn, der gjorde at hun
kom tilbage.... For Jeanne var jo dagplejemor, og nutidens Sterile
Vacuumpakkede børn, må jo ikke komme i nærheden af en hund....

Nå ja, du ved jo selv, hvor let Hovsaarten er, at få til at bide folk....
Blackie hentede jeg jo hjem, fra hans første hjem, for at undgå, han en dag
pludseligt skulle give råt tilbage for usødet. Nå ja... Det er da endt med,
at samme knægt er blevet tvangsfjernet, fordi man troede, at hans nye far
var voldelig mod ham... På grund af nogle blå mærker )))) )))))
))))... Nå ja, sådan var jeg nødt til at gøre det... Det fortæller, hvor
lidt Aalborg Kommune reelt kendte til hans Nye far... Som da ganske vist, er
en Ret Stor Mand... Men mere fredelig mand, skal man da godt nok lede længe
efter... Knægten var en Vildbasse, og i starten Kropumulig... Det ved jeg
med sikkerhed, for det var mig selv, der pillede det af ham... Nå Ja,
Blackie's far hjalp mig, for som du jo havde bemærket. Ham skulle man ikke
træde for nær, så fik man læst teksten. Endnu værre er, at Kommunen efter
hvad jeg ved, har anbragt ham sammen med den eneste person på denne jord,
han IKKE MÅ være sammen med.... Så jeg frygter, hvordan det er gået... Nu
havde vi ellers fået sådan en herlig knægt ud af ham...

Han var da stadig en Vildbasse, men på en helt anden måde.... Så at han af
og til fik et blåt mærke, det kommer på ingen måder bag på mig.... Så lige
nu, må jeg gå og gemme mig, så Kommunen ikke får øje på mine ben, for gør de
det, bliver jeg nok også tvangsfjernet )).

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 14-07-11 13:53

Benny Mortensen har bragt dette til verden:
> hun blev desværre aflivet, ganske kort efter...

Det var godtnok synd; kunne du ikke ta hende tilbage?

> Jeg må indrømme, jeg har slet ikke forliget mig med tanken..

Dét forstår jeg godt!

> [...]
> kom tilbage.... For Jeanne var jo dagplejemor, og nutidens Sterile
> Vacuumpakkede børn, må jo ikke komme i nærheden af en hund....

Ok

> Nå ja, du ved jo selv, hvor let Hovsaarten er, at få til at bide folk....

Blackie har endnu ikke sat tænderne i nogen.

> [...]
> at samme knægt er blevet tvangsfjernet, fordi man troede, at hans nye far var
> voldelig mod ham... På grund af nogle blå mærker ) ) )... Nå ja,

Det var osse godt nok.

> [...]
> Knægten var en Vildbasse, og i starten Kropumulig... Det ved jeg med
> sikkerhed, for det var mig selv, der pillede det af ham...

Nogen billeder? ;)

> [...]
> sammen med.... Så jeg frygter, hvordan det er gået... Nu havde vi ellers fået

Hvis han vitterlig har mishandlet Blackie må jeg tilstå at min
tålmodighed kan være på et meget lille sted...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-07-11 14:04

> Benny Mortensen har bragt dette til verden:
>
> Det var godtnok synd; kunne du ikke ta hende tilbage?

Jo det havde jeg gerne gjort, men fik ikke chancen...

For hun var en dejlig tøs.

> Hvis han vitterlig har mishandlet Blackie må jeg tilstå at min tålmodighed
> kan være på et meget lille sted...

Mishandlet, det kunne han vel ikke, men han troede vist godt nok
at Blackie var en boksebold....

Det var det, jeg ikke turde blive ved med... For hvis han nu pludseligt
syntes de skulle finde ud af, hvem der var den stærkeste... Ved jeg godt,
hvem der ville vinde.

Nå nu kommer Skrubtudsen hjem... Så jeg må hellere... Hygge jer.

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 14-07-11 14:17

Følgende er skrevet af Benny Mortensen:
> Jo det havde jeg gerne gjort, men fik ikke chancen...
>
> For hun var en dejlig tøs.

Ja!

> [...]
>
> Det var det, jeg ikke turde blive ved med... For hvis han nu pludseligt
> syntes de skulle finde ud af, hvem der var den stærkeste... Ved jeg godt,

Nå, så får han lidt karma nu...

> Nå nu kommer Skrubtudsen hjem... Så jeg må hellere... Hygge jer.

Vi snakkes...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Leif

Dato : 12-07-11 07:07

Den 10-07-2011 19:46, Pwh skrev:

> [...]
> Ligesom en schæfer skal værer brun med sort saddel, og ikke ensfarvet.
> Den eneste rigtige hund, en Rottweiler, fåes heldigvis kun i en kulør

Nåh, men der er Rottweilere med en hvid plet på brystet. Dem farver
visse udstillere før showet.
Men bortset fra det, så synes jeg stadig, at Rottweiler er en pragtfuld
hund. Jeg har haft en tæve og en han og foretrækker hanhunden.
Jeg troede, jeg var for gammel til at få en ny Rottweiler og fik derfor
en dejlig brun Labrador han. Men jeg synes nu, det var nemmere at
opdrage Rottweileren.
Nok fordi Labradoren er meget udadvendt og mener, at der skal hilses
på alle. Sådan var mine Rottweilere ikke. Man kunne godt hilse på dem,
men så måtte man ulejlige sig hen til dem.
Jeg har med fornøjelse fulgt dine billeder og videoer af din Rottweiler.
Venlig hilsen
Leif