Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
børnepenge, fradrag for rejser
Fra : Leif Neland

Dato : 14-06-11 10:24

Er der forskel skattemæssigt på

A: Den forælder, barnet ikke bor hos, betaler X kr for billetter til barnets
rejser imellem forældrene
B: Den forælder, barnet ikke bor hos, betaler X kr til den anden forælder,
der betaler for billetter til barnets rejser imellem forældrene

Kan X kr skrives på selvangivelsen, eller skal der være en aftale med
statsforvaltningen?

X kr overskrider ikke normalbidraget, men nærmer sig (flybiletter)

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-06-11 20:46

Leif Neland skrev den 14-06-2011 11:24:
> [...]
> der betaler for billetter til barnets rejser imellem forældrene
>
> Kan X kr skrives på selvangivelsen, eller skal der være en aftale med

Fuldstændig irrelevant om du bor om hjørnet med dit afkom eller om de er
den modsatte ende af landet.

Den udgift må du selv klare.

Her er ligningsvejledningens afsnit om den type fradrag:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=104057

***privat kommentar***

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Leif Neland

Dato : 18-06-11 23:08

Den 17-06-2011 21:45, Carsten Riis skrev:

> Fuldstændig irrelevant om du bor om hjørnet med dit afkom eller om de er
> den modsatte ende af landet.
>
> Den udgift må du selv klare.

Jeg synes ikke du svarer på spørgsmålet.

Er dette ikke korrekt:
A betaler til B, og kalder det underholdsbidrag.
A kan trække det fra i skat. (Dog kun normalbidraget)
Om B benytter pengene til leverpostej eller flybilletter er irrelevant.

Leif

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-06-11 19:07

Leif Neland skrev den 19-06-2011 00:07:
> Jeg synes ikke du svarer på spørgsmålet.

Så læs selv ligningsvejledningen!

> Er dette ikke korrekt:
> A betaler til B, og kalder det underholdsbidrag.

Glem det!
Underholdsbidrag er mellem tidligere ægtefæller!
Børnebidraget skal betales for at man har afkom og at afkommet er hos
den anden forælder. Om man har været gift med den anden forælder eller
ej spiller ingen rolle.

At kalde noget for noget som det reelt ikke er for at opnå fradrag er
ikke kvalificerende for at få fradraget. Der skal ligesom noget
realitet bag!

I ligningsvejledningen er det ret godt beskrevet hvad der skal til for
at pengeoverførsler mellem adskilte forældre med fællesbørn skal have af
grundlag, for at man kan kalde pengeoverførslen for et
fradragsberettiget beløb.

> A kan trække det fra i skat. (Dog kun normalbidraget)
> Om B benytter pengene til leverpostej eller flybilletter er irrelevant.

Når nu du har svaret selv (eller gerne vil have bekræftet dit twistige
tankesæt)...hvorfor så spørge?

Jamen, så søg SKAT om bindende svar, hvis du er utilfreds med svaret!
Det koster 300 kroner.

Eller sæt det på selvangivelsen...vent på at det bliver
genoptaget...svar på sagsbehandlerens korrespondance...afvent
afgørelse...klag til skatteankenævnet...den proces koster ikke noget
udover renter for det skyldige beløb, men processen i sig selv er gratis!
Går skatteankenævnet dig imod kan du for 800 kroner få prøvet
skatteankenævnets afgørelse i Landsskatteretten... Taber du også der, så
er de almindelige domstole den næste mulighed.

Derudover fortalte du intet om at der betales børnebidrag!
Du fortalte om x-kroner...og at disse x-kroner bliver brugt til
flybilletter.
Børnebidraget skulle man mene, at der skal betales i forvejen!
Hvorfor det er naturligt, at x-kroner er et beløb udover børnebidraget!

****privat kommentar****