Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Fornuftig måde at investere 100.000kr
Fra : Jens Hansen

Dato : 17-04-11 14:12

Har planer om at investere 100.000kr (de står pt. på en højrente konto
uden binding til 2.25%) - og det er altså "frie midler"

Min bank (Sparekassen Sjælland) har noget VIP aktieordning noget, med
minimum 100kkr indskud - og som udgangspunkt er det denne ordning jeg
har i tankerne; men man læser jo hele tiden om hvor dyre bankerne er
osv, så vil da lige høre om der er andre gode muligheder inden jeg tager
i banken og hører salgstalen...

NB: Vil ikke selv styre min investering.
Jeg er interesseret i at se de 100.000 vokse fornuftigt og nogenlunde
sikkert; men vil ikke se hele fortjenesten blive ædt op af
administration og gebyrer

Fra : alexbo

Dato : 17-04-11 15:36

"Jens Hansen" skrev

> [...]
> Jeg er interesseret i at se de 100.000 vokse fornuftigt og nogenlunde
> sikkert; men vil ikke se hele fortjenesten blive ædt op af administration

Så flyt dem til en konto med binding, din sparekasse har en 4 års binding
til næsten 4% det er udemærket.

Spørg din sparekasse om hvordan deres investeringsforeninger har klaret sig
de sidste 5 år.

Det er muligt at aktier generelt er på vej op, det er også muligt at det kun
lige er en optur inden den helt store nedtur.
En højrente eller noget obligationskøb er fornuftigt og sikkert, det
afhænger en del af tidshorisonten, hvis du vil spille på aktier bør du gøre
det selv.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens Hansen

Dato : 18-04-11 08:45

Den 17-04-2011 16:35, alexbo skrev:
> Så flyt dem til en konto med binding, din sparekasse har en 4 års
> binding til næsten 4% det er udemærket.
Den er under overvejning, problemet er dog at det koster en mindre
formue hvis man af en eller anden årsag skal ud af det i utide

> Spørg din sparekasse om hvordan deres investeringsforeninger har klaret
> sig de sidste 5 år.
God ide, det vil jeg huske

> [...]
> En højrente eller noget obligationskøb er fornuftigt og sikkert, det
> afhænger en del af tidshorisonten, hvis du vil spille på aktier bør du
Jeg går ud fra deres investeringsporteføljer spreder risikoen afhængig
af tidshorisonten - det gør de i hvert fald på mine pensionsopsparinger..
Hvorfor bør jeg gøre det selv hvis jeg satser på aktier? Jeg ønsker jo
netop ikke at deltage aktivt, så jeg slipper for bekymringer hver gang
jeg åbner avisen og læser Vestas går tilbage eller lign.
Desuden er jeg tilpas naiv til at tro på professionelle kan gøre det
bedre end mig

Det jeg nok mest efterlyser er om der findes investeringsforeninger uden
om bankerne, hvor gebyrer og omkostninger er væsentlig lavere - eller
det bare er at betale ved kasse 1?

Fra : alexbo

Dato : 18-04-11 10:47

"Jens Hansen" skrev

> Den er under overvejning, problemet er dog at det koster en mindre formue
> hvis man af en eller anden årsag skal ud af det i utide

Det synes jeg så ikke, men det afhænger sevfølgelig af hvad man mener med en
formue.
Så vidt jeg kan se koster det 2% af det hævede beløb, og da renten er 1,5%
højere end din nuværende er skæringspunket ca. 1,5 år.
Efter 1,5 år kan du hæve og så er du blot hvor du er nu, hæver du halvdelen
efter 3 år vil det være langt bedre end at blive hvor du er.

> God ide, det vil jeg huske
Ja og lad dem ikke kun vise dig den bedste men alle sammen.

> Desuden er jeg tilpas naiv til at tro på professionelle kan gøre det bedre
> end mig
Ja nogen gange, men uanset om det går op eller ned kommer du til at betale.

> Det jeg nok mest efterlyser er om der findes investeringsforeninger uden
> om bankerne, hvor gebyrer og omkostninger er væsentlig lavere - eller det
> bare er at betale ved kasse 1?
For at vide om det er billigere skal man have noget at sammenligne med, hvad
koster Sparekassen?

Der findes ingen måde hvorpå man kan se sin formue vokse trygt og stærkt,
det er enten trygt eller risikofyldt.
De sidste par år har vi set banker og finansfyrster gå konkurs, den ene
efter den anden, folk der mente de havde forstand på tingene.

På my banker kan man sammenligne banker, jeg ved ikke om der er side der
sammenligner investeringsforeninger, eller bankernes puljer.

http://www.mybanker.dk/

mvh
Alex Christensen