Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål om låsning af spejl og AEB. Cano~
Fra : Ukendt

Dato : 30-06-11 11:06

Hej,

Jeg vil gerne forsøge med lidt AEB, og har prøvet følgende både på Canon EOS
7D og EOS 40D:

1. Jeg sætter selvudløser til og vælger AEB. Når tiden er gået tages de 3
billeder. Ok.

2. Jeg sætter selvudløser til uden AEB og vælger spejllås. Når udløseren
aktiveres, åbner spejlet, og billedet tages, når tiden er gået. Også ok.

3. Nu sætter jeg selvudløser til, vælger AEB og aktiverer spejllåsen. Nu
forventer jeg at spejlet åbnes, når jeg trykker på udløseren, og at der
tages 3 billeder, når tiden er gået. Men der tages kun et billede, og man
skal aktivere udløseren for at tage det næste, og endnu engang for at tage
det sidste billede. Hvilket er temmelig upraktiskt/uanvendeligt.

Nogen ideer eller gode forklaringer på, hvorfor det er sådan?

Mvh Sven

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-06-11 13:54

On 2011-06-30 12:05:58 +0200, "Sven Lindhardt"
<svt(snabela)lindhardt(dot)net> said:

> [...]
> upraktiskt/uanvendeligt.
>
> Nogen ideer eller gode forklaringer på, hvorfor det er sådan?

Nej det der ikke uanvendeligt og tværtimod sådan det bør være. Når du
aktiverer spejllås så er det fordi spejlet vil give rystelser ved
billedtagning. Så hvis dit kamera tog 3 billeder i rap, så ville der
komme rystelser. Nu kan du i stedet steppe dig igennem tagningen af
billederne og lægge en passende pause mellem hvert billede. Den bedste
metode er at bruge en kabel udløser (eller trådløs) og så trykke dig
igennem serien med spejllås aktiveret og sørge for 4-5 sekunder imellem
afhængig af stabilitet af stativ og brændvidde.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-11 15:49

> [...]
> bruge en kabel udløser (eller trådløs) og så trykke dig igennem serien med
> spejllås aktiveret og sørge for 4-5 sekunder imellem afhængig af

Tak for svaret.
Jeg kan høre at spejlet går op og ned i situation 1. ovenfor. Jeg havde
håbet at de 3 billeder i rap under situation 3 ville være blevet taget med
spejlet oppe. Der er vel ikke andet der ryster, når der tages billeder?

Men jeg tror jeg har fundet en løsning:
Spejllåsning deaktiveres, selvudløser slås til og live view aktiveres. Når
der trykkes på udløseren, og tiden er gået, tages de 3 billeder. Så vidt jeg
kan høre er spejlet oppe hele tiden.

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-06-11 17:19

On 2011-06-30 16:49:19 +0200, "Sven Lindhardt"
> [...]

> Når der trykkes på udløseren, og tiden er gået, tages de 3 billeder. Så
> vidt jeg kan høre er spejlet oppe hele tiden.

Ja, du kan bruge live view isf. spejllås, hvis dit kamera kan tage
billeder i "silent mode" og det kan både 40D og 7D. Silent mode betyder
at eksponering start sker ved elektronisk reset af sensoren og
afslutning ved at lukkeren går ned. Spejlet er oppe hele tiden. Du
bruger så selvfølgelig en del batteri på den måde. Læs manualen omkring
ting du bør være opmærksom på ved brug af live view (bla. live
histogram og eksponering).