Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fluer i skærmen
Fra : Soeren Friberg

Dato : 30-06-11 09:43

Nu har jeg både både i den bærbare og stationære skærm fået en eller
anden tordenflue hedder de vist - altså de der små sorte bæster ind i
mine skærme. Altså de sidder bag "glasset". Noget I har oplevet og
noget, der kan gøres noget ved?

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : N.B.DK

Dato : 30-06-11 09:58

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message
> [...]
> anden tordenflue hedder de vist - altså de der små sorte bæster ind i
> mine skærme. Altså de sidder bag "glasset". Noget I har oplevet og

Altså du skal nok have fat i et makro objektiv, og nogle mellemringe, det er
jo nogle små sataner at fotografere, en mp-e65 ville være et godt valg til
det motiv.

--
MVH
/Nicolai

Fra : Soeren Friberg

Dato : 30-06-11 10:04

Den 30-06-2011 10:58, N.B.DK skrev:
> [...]
> jo nogle små sataner at fotografere, en mp-e65 ville være et godt valg til

Ok; for Spot Removal tools fungerer ikke..

Fra : N.B.DK

Dato : 30-06-11 10:28

> Ok; for Spot Removal tools fungerer ikke..

Hint det har intet med foto at gøre....

Dk.edb.hardware.skaerm mener jeg den hedder.

--
MVH
/Nicolai

Fra : .J.S...

Dato : 30-06-11 15:53

"Soeren Friberg" wrote in message

[...]

De går ofte efter lyset, så hvis den stadig er levende kan man måske få den
til at kravle ud igen ved at slukke skærmen og så anbringe noget lys ude i
siden.

mvh/JS

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 30-06-11 18:37

On 30-06-2011 10:43, Soeren Friberg wrote:
> [...]
> anden tordenflue hedder de vist - altså de der små sorte bæster ind i
> mine skærme. Altså de sidder bag "glasset". Noget I har oplevet og

Jeg har opgivet at få de par stykker ud, der er i min Dell skærm.

Måske kunne man blæse dem ud med trykluft på dåse - forsigtigt... ?

/Mogens

Fra : Soeren Friberg

Dato : 30-06-11 18:54

Den 30-06-2011 19:37, Mogens Beltoft skrev:
> Jeg har opgivet at få de par stykker ud, der er i min Dell skærm

Ja også en Dell. Den kon så sidste år. Så tapede jeg den lidt til..
Men det hjalp ikke den bærbare..

Fra : N.B.DK

Dato : 30-06-11 19:39

> Ja også en Dell. Den kon så sidste år. Så tapede jeg den lidt til..
> Men det hjalp ikke den bærbare..

Ved man hvad man laver, kan man skille skærmen ad (og jeg mener helt ad), og
blæse dem væk, men man får NEMT ridset de fresnel "ark/linser" skærmen er
opbygget af.

--
MVH
/Nicolai

Fra : Soeren Friberg

Dato : 30-06-11 20:32

Den 30-06-2011 20:38, N.B.DK skrev:
> [...]
> blæse dem væk, men man får NEMT ridset de fresnel "ark/linser" skærmen er

Ja, det har jeg nok på fornemmelsen, men det tør jeg ikke.

Fra : skeptikeren

Dato : 01-07-11 06:42

On Thu, 30 Jun 2011 10:43:05 +0200, Soeren Friberg
> [...]

>anden tordenflue hedder de vist - altså de der små sorte bæster ind i
>mine skærme. Altså de sidder bag "glasset". Noget I har oplevet og

1) 0,1% rygende varmt Rodalonvand i badekarret. Nedsænk skærmen i 2
min. Skyl med nyt karfuld af lunkent vand og tør med hårtørreren. Der
er risiko for at evt.mærkater falder af.

2) Tænd op i en åben pejs til buldrende ild. Sæt skærmen foran i ½ m.
afstand til kanten bliver let brun (som på en Pizza). Skærmen vendes
hurtigt med bagsiden til da fluerne gerne gemmer sig for varmen på
bagsiden - brug handsker og vær forsigtig, da kanten kan blive blød.

3) Sæt en tændt lampe over skærmen natten over, så kravler de vel ud
mod lyset.

Jeg har haft disse fluer nogle gange; men p.gr.a. vægelsind og
skepsis overfor alle gode råd har jeg ikke kunnet vælge mellem
ovenstående, så jeg har bare ladet stå til. Fluerne er væk; men jeg
véd jo ikke, om de ligger døde af sult på bunden eller om de er
udvandret til et bedre liv.

mvh

Valdemar (skeptikeren)

Fra : N.B.DK

Dato : 01-07-11 07:14

"skeptikeren" <skeptikeren@privat.dk> wrote in message
> 1) 0,1% rygende varmt Rodalonvand i badekarret. Nedsænk skærmen i 2
> min. Skyl med nyt karfuld af lunkent vand og tør med hårtørreren. Der
> er risiko for at evt.mærkater falder af.

Og så er skærmen færdig, de lag plastic inde i skærmen bliver ALDRIG tørre
igen. (og der vil opstå pletter)

> [...]
> hurtigt med bagsiden til da fluerne gerne gemmer sig for varmen på
> bagsiden - brug handsker og vær forsigtig, da kanten kan blive blød.

Ja eller kaste skærmen på et bål....

> [...]
> ovenstående, så jeg har bare ladet stå til. Fluerne er væk; men jeg
> véd jo ikke, om de ligger døde af sult på bunden eller om de er

En hammer og syl på der sted hvor de er hjælper også så kan de jo kravle
ud.......

--
MVH
/Nicolai

Fra : j.val

Dato : 01-07-11 10:19

> [...]
> tordenflue hedder de vist - altså de der små sorte bæster ind i mine
> skærme. Altså de sidder bag "glasset". Noget I har oplevet og noget, der

Hvad har dit spørgsmål med foto at gøre?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 02-07-11 04:42

Den 01-07-2011 11:18, j.val skrev:
> "Soeren Friberg"<hushovmesteren@msn.com> wrote in message
>>

> Hvad har dit spørgsmål med foto at gøre?

Først og fremmest vil jeg byde dig rigtig meget velkommen som aktiv
deltager her i fotogrupperne. Som i alle andre grupper - og menneskelige
sammenhænge - er der overskudspersoner og underskudspersoner.
Sidstnævnte er "fejlfindere", men bidrager sjældent eller aldrig med
noget konstruktivt. Ja, i fotogrupperne er det ikke det værste at
bidrage med billeder, så man kan se om ens teknik fungerer.
Overskudsmennesker for mest ud af det - sikkert også et længere og
lykkeligere liv. De bidrager med billeder og relevante tekniske
detaljer, men går sjældent op i alle andres fejl. I fotogrupperne er vi
også sådan lidt som en slags sammentømret familie, der diskuterer vores
koner og børn eller kaffevalg - ligesom ovre i fotoklubben. Tag dig ikke
af det. Ingen er sat i verden til for at give DIG relevante frivillige
bidrag. Yd noget selv og se om du kan bruge noget er mit ydmyge råd til
dig. Endnu en gang velkommen til.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-07-11 13:53

Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> skrev i meddelelsen
4e0e9386$0$303$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> for at give DIG relevante frivillige bidrag. Yd noget selv og se om
> du kan bruge noget er mit ydmyge råd til dig. Endnu en gang velkommen

Fuck, du er godt nok svær at holde af. Denne gruppe har været udsat for
mange med ekstremt overdrevent ego og selvhøjtidelighed, men du slår sgu' da
alle rekorder. Hvad siger dine elever egentlig?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 04-07-11 09:59

Den 03-07-2011 14:52, Jens Bruun skrev:
> [...]
> mange med ekstremt overdrevent ego og selvhøjtidelighed, men du slår sgu' da
> alle rekorder. Hvad siger dine elever egentlig?

Fuck, du har bare ikke kunnet levere et eneste konstruktivt indlæg i
fotogrupperne i nu 4 år ud over rene banaliteter. Din misundelse over
NRE, undertegnede og andre, der kan levere flot kunst, stinker bare..

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : j.val

Dato : 19-07-11 14:03

> [...]
> selv og se om du kan bruge noget er mit ydmyge råd til dig. Endnu en gang

Tak for din venlige velkomst.
Og jeg kan som nybegynder udi fotograferingens kunst næppe bidrage med noget
konstruktivt på nuværende tidspunkt.
Jeg opfattede bestemt ikke dine små fluer bag skærmen som en fejl. Undrede
mig bare over hvad det mon havde med foto at gøre.

mvh

jval

Fra : Soeren Friberg

Dato : 21-07-11 18:32

Den 19-07-2011 15:03, j.val skrev:
> Undrede
> mig bare over hvad det mon havde med foto at gøre.

Ja, det lille kræ sidder på hver eneste billede, som jeg ser på den
skærm fra nu og sikkert til evig tid

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 02-07-11 08:26

Soeren Friberg wrote:
> [...]
> anden tordenflue hedder de vist - altså de der små sorte bæster ind i
> mine skærme. Altså de sidder bag "glasset". Noget I har oplevet og

Hej Søren,

Der er vist egentlig kun den hårde måde: Luk skærmen op, fjern
tordenfluen og så det vanskelige job med at samle skærmen igen uden at
sætte fedtfingre og støv mellem panelet og beskyttelsesglas og folie.
Ellers må du enten leve med det eller anskaffe en ny skærm og klaptop.

Du vil ganske givet kunne få mere kvalificeret hjælp om hvordan de
fjernes ved at spørge i f.eks dk.teknik.elektronik (mit bedste bud)
eller i en af EDB-hardware grupperne.

/Lars

Fra : Kim Jensen

Dato : 03-07-11 12:08

> [...]
> anden tordenflue hedder de vist - altså de der små sorte bæster ind i
> mine skærme. Altså de sidder bag "glasset". Noget I har oplevet og

Jeg har oplevet det MANGE gange på min (Dell 24") skærm. Dog har de
altid været væk dagen efter jeg har slukket skærmen. Ganske sært, men
ikke desto mindre sindsygt irriterende.

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Soeren Friberg

Dato : 04-07-11 09:52

Den 03-07-2011 13:07, Kim Jensen skrev:

> Jeg har oplevet det MANGE gange på min (Dell 24") skærm. Dog har de
> altid været væk dagen efter jeg har slukket skærmen. Ganske sært, men
> ikke desto mindre sindsygt irriterende.

Ja, min Dell er så den samme og den eneste gang, jeg ser det, blev den
sku siddende.

Fra : KsK

Dato : 04-07-11 18:42

"Soeren Friberg" skrev i meddelelsen

> [...]
> ikke desto mindre sindsygt irriterende.

Ja, min Dell er så den samme og den eneste gang, jeg ser det, blev den

Prøve at rense din sensor
KsK