Fryd hvis monopolsvinet TDC kommer til at ~
Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 21-06-11 17:38

Nu har TDC i årevis udnyttet deres monopol til at flå os alle indirekte
uanset udbyder, så jeg synes kun det er rimeligt de må til lommerne.

Desværre trækker deres advokater nok det hele i langdrag, eller der
bliver pludselige tekniske vanskeligheder som så mange gange før.

Mvh
Bruno

PS.Se cw.dk, b.dk m.fl.for mere info.

Fra : Hauge

Dato : 21-06-11 17:52

Den 21-06-2011 18:38, Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:
> Nu har TDC i årevis udnyttet deres monopol til at flå os alle indirekte
> uanset udbyder, så jeg synes kun det er rimeligt de må til lommerne.

Tjaeh, du aner tydeligvis ikke hvad monopol betyder.

Så det vil være endnu federe, hvis folk selv kommer til at betale for
det de køber.

/Hauge

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 21-06-11 19:51

On 21/06/11 18.51, Hauge wrote:

> Tjaeh, du aner tydeligvis ikke hvad monopol betyder.

Vil det sige du ikke mener TDC har monopol på kobberet?

> Så det vil være endnu federe, hvis folk selv kommer til at betale for
> det de køber.

I et frit marked gerne, men når et firma igen og igen har udnyttet deres
position er det ikke et frit marked.

Mvh
Bruno

Fra : Hauge

Dato : 21-06-11 20:06

Den 21-06-2011 20:51, Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:
> Vil det sige du ikke mener TDC har monopol på kobberet?

Enhver kan grave et kabel i jorden, at staten har solgt Tele Danmark,
incl. kobberet i jorden, til et privat firma engang i start-90'erne, er
jo ikke deres skyld, vel?

> I et frit marked gerne, men når et firma igen og igen har udnyttet deres
> position er det ikke et frit marked.

Tjaeh. Virkeligheden du ved, ingen andre end Microsoft leverer Windows.

/Hauge

Fra : Anders Majland

Dato : 22-06-11 11:16

> Vil det sige du ikke mener TDC har monopol på kobberet?

De er da bestemt ikke enige om at grave kabler/fiber i jorden.
Dernæster er teknologien jo efterhånden lidt ligegyldig

Så hvorvidt de har monopol på kobberet er imho lidt uinteressant - de ejer
det, men udlejer det til andre selskaber. Så er det jo heller ikke et
monopol i foprhold til slutkunden ....

Imho ser det ikke ud til at TDC har noget monopol på telefoni eller på
internetforbindelser - har begge dele og det er ikke direkte leveret af TDC.
Min mobil anvender dog TDC's netværk

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 22-06-11 20:17

On 22/06/11 12.15, Anders Majland wrote:

> [...]
> ejer det, men udlejer det til andre selskaber. Så er det jo heller ikke
> et monopol i foprhold til slutkunden ....

Jeg forstår ikke hvordan I kan det som værende så uproblematisk. TDC
sidder meget hårdt på kobberet og har i gennem årene spændt ben alt hvad
de kan, når det gælder om at lade andre bruge det og samtidig tager de
sig vældig godt betalt. Os bruggere betaler gildet med høje priser,
langsom udruldning af teknologi osv.

TDC har igen og igen brugt deres størrelse, hvis vi holder os til
internet så er et af de seneste eksempler købet af DONG's firbernet og
det var klart for at kvælge en konkurrent. Se bare på deres "tilbud" til
kunderne efterfølgende og udmeldingerne om ADSL.

> Imho ser det ikke ud til at TDC har noget monopol på telefoni eller på
> internetforbindelser - har begge dele og det er ikke direkte leveret af
> TDC. Min mobil anvender dog TDC's netværk

Hvis ikke du sidder på et af de få uafhængige net, så betaler du "skat"
til TDC via regningen fra din ISP. Prøv at sammenligne priserne i DK med
Sverige og du kan se resultatet.

Selvfølgelig skal TDC have lov at tjene penge, men der er flere måder at
drive forretning på og det synes tydeligt hvad kapitalfondene ser som
det rigtige

Mvh
Bruno

PS. Monopol betyder bogstavligt der er en sælger af en vare, men ordet
bruges også når en sælger har en kontrollerende position (nok fordi det
rigtige ord "oligopol" er lidt kompliceret).

Fra : Hauge

Dato : 22-06-11 20:34

Den 22-06-2011 21:17, Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:
> [...]
> de kan, når det gælder om at lade andre bruge det og samtidig tager de
> sig vældig godt betalt. Os bruggere betaler gildet med høje priser,

Tjaeh, TDC, tidligere Tele Danmark, har *købt* firmaet incl. kobberet af
staten, så du kan tude til Poul Nyrup og co.

> [...]
> det var klart for at kvælge en konkurrent. Se bare på deres "tilbud" til
> kunderne efterfølgende og udmeldingerne om ADSL.

Tjaeh, grav selv kabler ned.

> Hvis ikke du sidder på et af de få uafhængige net, så betaler du "skat"
> til TDC via regningen fra din ISP. Prøv at sammenligne priserne i DK med
> Sverige og du kan se resultatet.

Flyt til sverige.

> Selvfølgelig skal TDC have lov at tjene penge, men der er flere måder at
> drive forretning på og det synes tydeligt hvad kapitalfondene ser som
> det rigtige

Ja netop. Sådan er livet.

> PS. Monopol betyder bogstavligt der er en sælger af en vare, men ordet
> bruges også når en sælger har en kontrollerende position (nok fordi det
> rigtige ord "oligopol" er lidt kompliceret).

Og hvad vil du sige med det?

Hvis du ikke kan klare det kapitalistiske samfund, så flyt til indien
eller lign. sted.

/Hauge

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 22-06-11 21:28

On 22/06/11 21.34, Hauge wrote:
> Hvis du ikke kan klare det kapitalistiske samfund, så flyt til indien
> eller lign. sted.

LOL - Jeg klarer det helt fint. En del af det er, at man som forbruger
kan sige sin mening.

Det er sjovt du foreslår at grave kabler ned. Det absurde i det forslag
er netop der hvor TDC har sit monopol, så du ved det godt og fyre bare
floskler af for at provokere.

Mvh
Bruno

PS. Hvad får dig til at tro Indien ikke er kapatilistisk

Fra : Hauge

Dato : 23-06-11 04:08

Den 22-06-2011 22:28, Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:
> LOL - Jeg klarer det helt fint. En del af det er, at man som forbruger
> kan sige sin mening.

Men du kan tydeligvis ikke forholde dig til virkeligheden, eller til
mere end én linje af et indlæg.

Kommer du lige fra gymnasiet?

/Hauge

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 24-06-11 00:43

On 23/06/11 5.08, Hauge wrote:

> Men du kan tydeligvis ikke forholde dig til virkeligheden, eller til
> mere end én linje af et indlæg.

Hvorfor skullejeg kommenterer på alt dit vås, det ene øjeblik mener du
et og når du så ikke kan argumentere mener du noget andet.

> Kommer du lige fra gymnasiet?

Trold - du spilder alles tid.

EOD

Fra : Hauge

Dato : 24-06-11 06:57

Den 24-06-2011 01:42, Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:
> Hvorfor skullejeg kommenterer på alt dit vås, det ene øjeblik mener du
> et og når du så ikke kan argumentere mener du noget andet.

Nåda, jeg skrev at kobberet er solgt af vores regering til et privat
firma, men det kunne du ikke forholde dig til, sikkert fordi det var før
din tid. Så derfor tuder du i vilden sky, klag til Nyrup og co., ingen,
udover tudevennerne, gider småbørnstuderi.

> Trold - du spilder alles tid.

Ok det gør du, tænkte det nok, det er jo dem med de spidse albuer og
"mig mig mig", det virker du også som at være.

/Hauge

Fra : Anders Majland

Dato : 23-06-11 21:50

> [...]
> vældig godt betalt. Os bruggere betaler gildet med høje priser, langsom

Langsom udruldning ja - men lastmile problmematikken er ikke ny. Det er
svært at få økonomi i at rulle ny teknologi ud i tyndt befolkede områder.

Indtil for et år siden lagde elselskavet tomrør i jorden heromkring når de
erstattede luftledninger med kabel - det er de desværre (for mig) holdt op
med (andre elkunder ser nok også helst at de investerer hvor det er
rentabelt)

Så ja, jeg har kobber i jorden her på matriklen - som skrevet faktisk hele
4 kobberpar samt 2 lysledere - men det er jo et fedt hvis der ikke er nogen
der vil levere noget i dem jeg kan bruge. Så vi har wimax som primær
forbindelse og 3g som backup (det er lige så hurtigt som adsl her)

Mit primre telefoni er med sip protokollen og ligger et helt 3. sted

Så jeg har ikke noget problem med TDC (mere) da jeg ikke er kunder der

/A

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 24-06-11 00:50

On 23/06/11 22.49, Anders Majland wrote:

> Langsom udruldning ja - men lastmile problmematikken er ikke ny. Det er
> svært at få økonomi i at rulle ny teknologi ud i tyndt befolkede områder.

Bestemt.

> [...]
> de erstattede luftledninger med kabel - det er de desværre (for mig)
> holdt op med (andre elkunder ser nok også helst at de investerer hvor

Det med elselskaber der bliver internet leverandører er ikke
uproblematisk, men efter min mening mest fordi kritikerne ikke tænker
langsigtet nok. Udrulning af fiber rækker langt frem i tiden.

> [...]
> er nogen der vil levere noget i dem jeg kan bruge. Så vi har wimax som
> primær forbindelse og 3g som backup (det er lige så hurtigt som adsl her)

Ikke nogen dårlig løsning, når nu det skal være.

> Mit primre telefoni er med sip protokollen og ligger et helt 3. sted
>
> Så jeg har ikke noget problem med TDC (mere) da jeg ikke er kunder der

Jeg ville ønske, at jeg kunne sige det samme. Indtil nu er der kun ADSL
her, hvilket vil sige penge til for kobberet, og kabeltv er YouSee så
det er samme historie.

Mvh
Bruno

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 24-06-11 21:50

Den 22.06.2011 kl. 21:34 skrev Hauge <hauge@cutsmart-tech.dk>:

> Tjaeh, TDC, tidligere Tele Danmark, har *købt* firmaet incl. kobberet af
> staten, så du kan tude til Poul Nyrup og co.

Kobbert har altid været TDC's ejendom. Det var jo ejet af de
telefonselvskaber
som blev samlet til TDC. TDC er senere solgt til et privat firma af, ganske
rigtigt, Nyrup regeringen, men er ikke sikker på om forarbejdet var lavet
under
Schlütter.

mvh
Henning

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 25-06-11 17:23

On 24/06/11 22.49, Henning Præstegaard wrote:

> Kobbert har altid været TDC's ejendom. Det var jo ejet af de
> telefonselvskaber
> som blev samlet til TDC.

Præcis KTAS,JTAS osv.blev til TeleDanmark hvilket senere blev tilTDC.

TDC er senere solgt til et privat firma af, ganske
> rigtigt, Nyrup regeringen, men er ikke sikker på om forarbejdet var
> lavet under
> Schlütter.

Jeg synes salget var helt forkert. Egentlig er jeg for privatisering,
men jeg sætter grænsen ved infrastruktur (og politi, forsvar o.lign),
samtidig gik selskabet til ren foræringspris. Vores politikere dengang,
som nu, var ikke fremsynet, de skulle havde solgt Postvæsenet i stedet.

Mht. forarbejdet kan jeg ikke huske der dengang blev skrevet at det
startede hos Schlütter, men det skulle ikke undre. Jeg har tit tænkt det
er Dyremose der stod bag og at hans pause mellem folketinget og TDC mest
var for syns skyld. Jeg kunne ikke lide ham i folketinget og det er ikke
blevet bedre siden.

Hvis kobberet havde været i offentligt eje, så kunne der være sikret en
hel anden konkurrence på området og vi kunne havde haft internet som i
Syd Korea. Hvilket spild.

Mvh
Bruno

Fra : Lars

Dato : 25-06-11 17:46

On Sat, 25 Jun 2011 18:22:49 +0200, "Bruno, Copenhagen - Denmark"
<dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

>Hvis kobberet havde været i offentligt eje, så kunne der være sikret en
>hel anden konkurrence på området og vi kunne havde haft internet som i
>Syd Korea. Hvilket spild.

Spørgsmålet er så om det ville være det, hvis kobberet var offentlig
ejet. De el-selskaber, som er offentlig ejet (kommunale) må ikke
sælger fiberforbindelser til private, men kun til offentlige
virksomheder iflg. lovgivningen. Så spørgsmålet om det ikke ville være
røget ind under samme lovgiving?

--
Lars

Fra : Hauge

Dato : 25-06-11 17:50

Den 25-06-2011 18:22, Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:
> Præcis KTAS,JTAS osv.blev til TeleDanmark hvilket senere blev tilTDC.

Hvem ejede hvert af disse selskaber? Private eller staten?

> Jeg synes salget var helt forkert.

Og? Det hjælper vel ikke at tude over det her, når det er vores valgte
regering der solgte dem til et privat firma?

Prøv dk.politik

> [...]
> samtidig gik selskabet til ren foræringspris. Vores politikere dengang,
> som nu, var ikke fremsynet, de skulle havde solgt Postvæsenet i stedet.

Gå ind i politik.

> Hvis kobberet havde været i offentligt eje, så kunne der være sikret en
> hel anden konkurrence på området og vi kunne havde haft internet som i
> Syd Korea. Hvilket spild.

Tjaeh, virkeligheden er en anden.

Men det betyder ikke at vi er uenige, for det er vi ikke, men tuderiet
hjælper intet.

Jeg synes det er endnu ringere, at regeringen hhv. Telestyrelsen kan
tvinge andre ind på TDC's net, når nu de selv solgte kobberet hhv.
"hybridnettet" til en privat virksomhed. men ok, det er jo netop fordi
regeringen lytter til tudehønsene.

Jeg regner ikke med at kunne få lov til at se tv, på det tv jeg solgte i
den blå avis forrige uge, til en for mig totalt ukendt person.

/Hauge

Ps.: Jeg har ikke solgt et tv i den blå.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 25-06-11 19:03

Hauge skrev den 25-06-2011:
> [...]
> til en privat virksomhed. men ok, det er jo netop fordi regeringen lytter til
Hvis det var en del af salgsaftalen er det vel OK.

> Jeg regner ikke med at kunne få lov til at se tv, på det tv jeg solgte i den
> blå avis forrige uge, til en for mig totalt ukendt person.
Hvis det var en del af salgsaftalen, men så var det næppe blevet solgt.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]