Hævning går i stå
Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-06-11 08:52

At puste sig op til at være succerig hjemmebager, er en stenet vej at
betræde, må jeg konstatere. Jeg gør en masse erfaringer, men desværre
kun negative indtil nu.

I går lavede jeg en dej, som hævede i 24 timer ved køkkentemperatur.
Den var fin og flot hævet. Jeg delte dejen i to og kom den ene halvdel
i en gummiform, som jeg wrappede med folie og satte den ind i
varmludtovnen et par timer ved 35 grader.

Den hævede yderlige, om end ikke voldsomt. Jeg tog den ud og skruede
ovnen op til 220 grader. Jeg tænkte at det var bedst, at den kom
direkte ind, når temperaturen var nået, men den klaskede sammen. Nå,
ind med svinet, men nej ... hævningen var gået i stå og nu tager den
blot farve, men forbliver 2 centimeter høj.

Det er oplagt at jeg ikke skulle have taget den ud, men prøv lige at
fortælle mig hvad der sker?

Nu vil jeg opvarme min pizza/bagesten til 220 grader og bage den anden
halvdel, som nu har efterhævet ved køkkentemperatur i 3 timer som
foreskrevet, direkte på den ved 220 grader. Så må vi se ...

Jeg har desværre lidt problemer med at styre min tålmodighed. Det vil
være i fokus fremover
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-06-11 12:31

Kurt Hansen skrev:

> I går lavede jeg en dej, som hævede i 24 timer ved køkkentemperatur.

Køkkentemperatur og 24 timer — så tror jeg næppe der kommer gang i den
hvæning igen. Køleskab og 24 timer passer bedre sammen.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Bitcoin tip jar
gopher://port70.dk/ | 15hh3hyXm4PZDgynbtuA2d6xC3mi8o6Td4

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-06-11 13:12

Sun, 19 Jun 2011 11:31:12 +0000 (UTC) skrev Klaus Alexander Seistrup:

>Køkkentemperatur og 24 timer — så tror jeg næppe der kommer gang i den
>hvæning igen. Køleskab og 24 timer passer bedre sammen.

Det var hvad der stod i opskriften. Jeg er ikke helt med på hvad dit
svar betyder. Skal jeg forstå det sådan, at efter 24 timer ved
køkkentemperatur, er dejen færdighævet, så den ikke hæver yderligere i
ovnen?

Pudsigt nok var det lille brød (ca. to centimeter tykt) faktisk
luftigt, omend en anelse kompakt, men vi siser det da med stor
fornøjelse. At den klump jeg smed på en varm bageplade og satte
direkte ind ved 220 grader heller ikke hævede yderligere, understøtter
dit udsagn. Hmmm ...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-06-11 15:36

Kurt Hansen skrev:

> Skal jeg forstå det sådan, at efter 24 timer ved køkkentemperatur,
> er dejen færdighævet, så den ikke hæver yderligere i ovnen?

Det skal forstår således at jeg tror at det ikke vil hæve yderligere
ved evt. efterhævning, samt at hævning under bagning udelukkende vil
skyldes udvidelse af gasser i “luftbobler” i dejen og vand overgang
fra væske- til dampfase.

Mvh,