Frø i brød
Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-06-11 06:24

Det er jo så moderne at komme f.eks. hørfrø i (rug)brød, men de går
vel ufordøjede igennem systemet, så man ikke får fat i indholdet. og
hele frø afgiver vel heller ikke smag til brødet?

Hvorfor så putte dem i?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-06-11 07:11

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> de går vel ufordøjede igennem systemet, så man ikke får fat i
> indholdet. og hele frø afgiver vel heller ikke smag til brødet?

For syns skyld, tænker jeg.

Det er rigtigt at hørfrø går mere eller mindre ufordøjede gennem
systemet (det kan enhver der har arbejdet på plejehjem bevidne).

Der er dog én ting jeg tror man får glæde af ved hørfrø, og det er
de vandopløselige fibre — det er dem der danner “slim” hvis man
lægger hørfrøene i vand — som skulle være gavnlige for kroppen, i
stil med de vandopløselige fibre i fx havre og rug.

En anden ting ku' måske være at hørfrøene opsuger vand og derved
er med til at holde brødet frisk længere?

Netop for at undgå at hørfrøene bare ryger ud igen, har jeg nogle
gange malet dem på kaffekværnen inden jeg kom dem i dejen — det
giver en lidt nøddeagtig smag til brødet, men man mister så det
visuelle indtryk (jeg bager af hjemmekværnet fuldkornsmel, så
brødet bliver meget mørkt, selv når der ikke er hørfrø i, måske
vil det have en hel anden effekt hvis man kommer malede hørfrø i
et hvidt hvedebrød — det vil jeg overlade til gruppen her).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Bitcoin tip jar
gopher://port70.dk/ | 15hh3hyXm4PZDgynbtuA2d6xC3mi8o6Td4

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-06-11 08:19

Sun, 19 Jun 2011 06:10:50 +0000 (UTC) skrev Klaus Alexander Seistrup:

>For syns skyld, tænker jeg.

That's my point.

> [...]

>lægger hørfrøene i vand — som skulle være gavnlige for kroppen, i
>stil med de vandopløselige fibre i fx havre og rug.

Tamam, det er noteret.

> [...]
>vil det have en hel anden effekt hvis man kommer malede hørfrø i
>et hvidt hvedebrød — det vil jeg overlade til gruppen her).

Jeg skal gerne gøre forsøget, men vi (to personer) har svært ved at
følge med til at fortære alt det brød jeg bager, selv om jeg halverer
opskrifterne

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-06-11 12:04

Kurt Hansen skrev:

> vi (to personer) har svært ved at følge med til
> at fortære alt det brød jeg bager, selv om jeg
> halverer opskrifterne

Brød kan fryses, det har Hatting, Kohberg og
mange andre praktiseret gennem mange år.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-06-11 20:58

Kurt Hansen wrote:

> Tamam, det er noteret.

Tamam, Du har vist været i Tyrkiet

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-06-11 12:33

Kurt Hansen skrev:

> Jeg skal gerne gøre forsøget, men vi (to personer) har svært
> ved at følge med til at fortære alt det brød jeg bager, selv
> om jeg halverer opskrifterne

Jeg kender det, men så må man bare væbne sig med tålmodighed til
når gennem listen på det der skal prøves.

Mvh,

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-06-11 12:34

Allan Vebel skrev:

> Brød kan fryses, det har Hatting, Kohberg og
> mange andre praktiseret gennem mange år.

Det er vel bare at rulle snebolden foran sig? PÃ¥ et tidspunkt
skal brødene vel spises…

Mvh,

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-06-11 12:43

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Det er vel bare at rulle snebolden foran sig?
> På et tidspunkt skal brødene vel spises…

Jo, men Kurt halverer opskriften - det er der
ingen grund til, når man bare kan lægge sit
brød i fryseren. Så kan altid servere friskbagt
brød når der kommer uventede gæster.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-06-11 13:13

Sun, 19 Jun 2011 13:42:44 +0200 skrev Allan Vebel:

>Jo, men Kurt halverer opskriften - det er der
>ingen grund til, når man bare kan lægge sit
>brød i fryseren. Så kan altid servere friskbagt
>brød når der kommer uventede gæster.

Jeg har en fuldautomatisk 40 mm Bofors i firlingaffutage i hvert
hjørne af grunden. Vi får INGEN uventede gæster her!

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 19-06-11 13:50

On Sun, 19 Jun 2011 14:13:16 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid>
wrote:

>Jeg har en fuldautomatisk 40 mm Bofors i firlingaffutage i hvert
>hjørne af grunden. Vi får INGEN uventede gæster her!

>--

Jeg kan forstå at du sidder i spjældet i USA med internetadgang. Hvad
fanden har du lavet derovre?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-06-11 18:20

Sun, 19 Jun 2011 14:49:59 +0200 skrev folmer@rasmussen.dk:

>Jeg kan forstå at du sidder i spjældet i USA med internetadgang. Hvad
>fanden har du lavet derovre?

Jeg kom bare til at sige "Ich bin ein Laden" og så var fanden løs i
Elm Street

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-06-11 14:42

Allan Vebel <spam@do.not> skrev i meddelelsen
4dfde0b1$0$311$14726298@news.sunsite.dk:

> Jo, men Kurt halverer opskriften - det er der
> ingen grund til, når man bare kan lægge sit
> brød i fryseren. Så kan altid servere friskbagt
> brød når der kommer uventede gæster.

Der er ikke meget "friskbagt" ved brød, man hiver op af fryseren. Friskbagt
brød er... friskbagt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-06-11 09:44

Jens Bruun wrote:

> Der er ikke meget "friskbagt" ved brød, man hiver op af fryseren.

Jo, hvis du ikke bare det helt færdigt og giver det nogle minutter i
ovnen. Så vil de færreste kunne afgøre om det har været frosset.

Fra : Max

Dato : 19-06-11 12:38

Hej Kurt

> Hvorfor så putte dem i?

De går ihvertfald ikke ufordøjede igennem
systemet, det kan mange mennesker med
alt tydelighed registrere når de spiser brød
med hørfrø, ligeledes er de giftige at indtage
i for store mængder.

Tænk på kommen i ost, det ser også ufordøjet
ud, men ingen vil vel tænke på at de kunne
undværes.

Max

Fra : Cykelsmeden

Dato : 19-06-11 14:00

Den 19-06-2011 13:38, Max skrev:
> De går ihvertfald ikke ufordøjede igennem
> systemet, det kan mange mennesker med
> alt tydelighed registrere når de spiser brød
> med hørfrø, ligeledes er de giftige at indtage
> i for store mængder.
Det var engang ganske almindeligt for personer med maveproblemer at
indtage en daglig kop te lavet på hørfrø.
Hørfrøets olie indeholder iøvrigt pæne mængder flerumættede fedtsyrer.

//finn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-06-11 15:38

Max skrev:

> De går ihvertfald ikke ufordøjede igennem
> systemet, det kan mange mennesker med
> alt tydelighed registrere når de spiser brød
> med hørfrø,

Hvordan kan folk “med al tydelighed” registrere det?

> ligeledes er de giftige at indtage
> i for store mængder.

Det har næppe nogen relevans i de mængder hørfrø findes i brød.

Mvh,

Fra : Max

Dato : 19-06-11 16:32

Hej Klaus

> Hvordan kan folk "med al tydelighed" registrere det?

Kender du begrebet "tyndskid" ?

Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-06-11 17:30

Max skrev:

> Kender du begrebet "tyndskid" ?

Ja, det gør jeg da — og formentlig bedre end du kan forestille dig.
Men hvis man ikke får tyndskid af at spise 3 spsk kværnede hørfrø
om dagen, får man det næppe af at spise brød med hørfrø i.

Mvh,

Fra : Max

Dato : 19-06-11 17:37

Hej Klaus

> Men hvis man ikke får tyndskid af at spise 3 spsk kværnede hørfrø
> om dagen, får man det næppe af at spise brød med hørfrø i.

Nej, men nogen får det altså af bare at spise brødet.

Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-06-11 19:22

Max skrev:

> Nej, men nogen får det altså af bare at spise brødet.

Nu var det hørfrø vi snakkede om, og ikke brød generelt.

Mvh,

Fra : Max

Dato : 19-06-11 19:33

Hej Klaus

> Nu var det hørfrø vi snakkede om, og ikke brød generelt.

Nej, snakken var om hørfrø i brød.

Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-06-11 09:35

Max skrev:

> snakken var om hørfrø i brød.

Ja, og folk får hverken mere eller mindre tyndskid af at der er en
smule hørfrø i brødet.

Slut herfra.

Mvh,

Fra : Max

Dato : 20-06-11 09:46

Hej Klaus

> Slut herfra.

Eftersom du åbenbart heller ikke har styr på den
sag, så er det nok også bedst at du slutter.

--
Mvh Max

Fra : Henrik

Dato : 21-06-11 16:08

On 19 Jun., 07:24, Kurt Hansen <k...@ugyldig.invalid> wrote:
> Det er jo så moderne at komme f.eks. hørfrø i (rug)brød,
>
> Hvorfor så putte dem i?
> --

Hørfrø bruges også til utætte kølesystemer på en bil ... tænk lige
over det

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-06-11 04:56

Tue, 21 Jun 2011 15:07:33 -0700 (PDT) skrev Henrik:

>Hørfrø bruges også til utætte kølesystemer på en bil ... tænk lige
>over det

Av, av, av, det kunne godt gå hen og give problemer med outputtet, når
brødet er fordøjet

Fra : Max

Dato : 22-06-11 07:04

Hej Henrik

> Hørfrø bruges også til utætte kølesystemer på en bil ... tænk lige
> over det

Det gør kanel også.

--
Mvh Max

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-06-11 07:44

Den 22-06-2011 00:07, Henrik skrev:
> Hørfrø bruges også til utætte kølesystemer på en bil ... tænk lige
> over det

Det er da smartere end bleer, hvis man er lidt utæt

//finn