Petroleum til bådvarmer
Fra : Henning Jessen

Dato : 25-06-11 03:42

Hvor køber i petroleum til bådvarmer?

Jeg har en Wallas i min båd og er lidt i vildrede hvor jeg køber petroleum til en overkommelig pris - og hvad jeg skal bruge. Jeg har set noget om Esso Blue (hvis man da kan finde Esso overhovedet) eller Statoil Blue, som vist forhandles hos udstyrsforretninger, men med den dertilhørende overpris (de tror jo at bådejere per definition er millionærer).

Nogen forslag eller gode råd?

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-11 13:49

"Henning Jessen" skrev i meddelelsen

[...]

Jeg har altid købt på tankstationer eller hos landsbykøbmænd.
De spørger ikke, om man er sejler, før de prissætter
De har haft Esso Blue, som, efter min erfaring, er det eneste, der dur til
henholdsvis petroleumslamper, komfurer og varmere.
Det såkaldte "lugtfrie petroleum" er helt enkelt ikke anvendeligt, når man
sammenligner med rigtig petroleum.

MVH

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-11 16:44

Hej Henning.

Zippo kamin olie (eller petrolium) er det eneste rigtige, alt andet soder og
du bliver nød til at skifte tændtråd og væge sæt. = 300-400,-kr. Hold dig
væk fra lampeolie. Hvis det et ældre 1800B--XXX, ved faktisk ikke om du kan
få væger til den mere!

Mvh Jens

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-11 17:13

Hej.
For at sige det rent ud:
Hold fingrene væk fra alt andet end god gammeldags petroleum..!!
Hvad der findes af elendige vædsker, som unge fløse, der ikke tænker på
andet end profit og såkaldt "milieu" forsøger at sælge, er der ingen ende
på..!!
Jeg er en temmelig gammel dreng, der faktisk har levet i huse uden noget så
nymodens som elektricitet.
Og derfor henvist til petroleum.

Det er derfor erfaring, og udførte forsøg med mine gamle lamper og primuser,
der tilsiger:
Brug kun petroleum svarende til Esso Blue....!!!
Det nymodens pis kan kun frembringe svarende til en Fis(tælleprås) i en
hornlygte, i forhold til den ægte vare.
Dertil æder det nye væger, som græshopper æder korn.

Husk på: Dem der skriver annoncerne for alle herlighederne, er snothvalpe,
"uddannede" på handelsskoler, uden viden og erfaring, for ikke at tale om
dannelse, men som udelukkende kan fatte, om regnearket går i rødt eller
sort.

Og lad så stormen bryde løs

MVH

Egon

Fra : Langgaard

Dato : 25-06-11 15:33

On 25 Jun., 18:12, "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:

> Og lad så stormen bryde løs

Hvorfor, du har jo ret

--
Langgaard

Fra : Bessefar

Dato : 25-06-11 16:02

> [...]
> forhandles hos udstyrsforretninger, men med den dertilhørende overpris (de
> tror jo at bådejere per definition er millionærer).

Du kan bruge Lysfotogen fra Biltema det koster ca. kr. 30,00 /liter,
det gør jeg i min Wallas 1800 uden nogle problemer

Fra : Roderiet

Dato : 26-06-11 08:11

Hej der Det er svovlindholdet i den gængse petroldeum som får vægen til
at forstene, så den bliver hård og ikke længere kan fungere. Der er
derfor forskellige kvaliteter på markedet som afhængig af interesse for
problemet koster fra en bondegård til en skyskraber, uden at de er
væsentligt bedre end netop den lysfotogen som bessefar nævnte. Uden selv at
have erfaret det har jeg hørt mig til, at den brændvædske der sælges i
byggemarkeder til ca. 298,- for 20 L. skulle være svovlfattig nok til at
vægen i wallas-fyret kan holde. Til den gamle wallas er vægesættet vistnok
det eneste der stadig kan fåes og stadug billigst hos Kjøller. Jeg har selv
en 1800 B, så jeg er da med på en orientering om produktudvikling. Mit
problem er hvor jeg kan købe det inderste aftræksrør, det yderste kan fåes i
Biltema , så for nu hviler ovnen. mvh Niels F

Fra : Bent E.

Dato : 26-06-11 16:10

Henning Jessen wrote:
> [...]
> Statoil Blue, som vist forhandles hos udstyrsforretninger, men med
> den dertilhørende overpris (de tror jo at bådejere per definition er

Jeg har mailet og ringet til Statoil, men de gider vist ikke ha' med det
at gøre mere. De siger der er een forhandler i DK, og han bor i Silkeborg!
Nu køber jeg hos Harald Nyborg til ca.100 kr. for 5 liter, og det er
"raffineret".

Bent E.