Rust, off topic
Fra : Roderiet

Dato : 23-06-11 16:21

Spørgsmål til professoren, Harding: I forbindelse med rustbehandling har
en kemilærer engang sagt, at linoliefernis smurt på fastsiddende rust vil
fylde rusten op så ilten ikke kan bide i jernet. Er det rigtigt ? og
i så fald hvordan virker det. I øvrigt har jeg megen glæde af Hardings
udførlige beskrivelser af både dette og hint, så alle de sure skribenter kan
passende bruge deres tid på noget andet. mvh Niels F.

Fra : Preben

Dato : 23-06-11 16:38

Den 23.06.2011 kl. 17:20 skrev Roderiet <niels-astrid@webspeed.dk>:

> [...]
> glæde af Hardings udførlige beskrivelser af både dette og hint, så alle
> de sure skribenter kan passende bruge deres tid på noget andet.

Brown nose

--
mvh/Preben

Fra : HO

Dato : 23-06-11 19:21

"Preben" skrev i meddelelsen
news.vxjcechgqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
<<Brown nose

or brown tongue :=O

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 23-06-11 19:59

Roderiet wrote:
> [...]
> øvrigt har jeg megen glæde af Hardings udførlige beskrivelser af
> både dette og hint, så alle de sure skribenter kan passende bruge

Hej Niels F

Det er da i orden, at du synes, som du gør, og at du så gerne vil have
verdens skabelse med, hver gang et spørgsmål bliver stillet.
I den henseende så siger man jo, at gentagelsen fremmer forståelsen.
Desværre er jeg ikke professor udi brugen af linoliefernis, men da du
inddrager nogle andre som værende sure skribenter, så er det i den
henseende, at jeg skriver.

Jo - jeg er sur - en sur gammel mand, der ikke vil finde sig i, at nogen
"taler ned" til mig som bedrevidende og nedgør mit intellekt, uden at vide
en skid om min baggrund, mit bagland i øvrigt (uanset hvad han har kunnet
finde via sin ven Google).
En mand, der ikke forstår at sætte sin finger i jorden, inden han begynder
at klistre og klippe svar og som ofte efterfølgende forsvarer sig med, at
han vil give grundige svar, er en mand, der ikke har formatet til som
udgangspunkt at regne sine medmennesker som ligeværdige.

Sådan er det, og du har ret til at have den modsatte mening.

Med venlig hilsen
Torben

Fra : Bo Carlé

Dato : 23-06-11 20:14

Hej Niels F.
Jeg har banket på en del rust, og behandlet det bawetter.....
Hvis “splinterny” installation, rør eller et eller andet,
gav vi ALTID dimsen masser af linoliefernis før grunderen o.s.v.
Saltvand, ilt samt solen vil ødelægge ALT gennem årene, bare se på mig..
-
Hvordan dette ville virke på fastsiddende rust ved jeg ikke.
Men det bør behandles, rustangrebet altså.
Linoliefernis lægger en hinde på det påsmurte, og nok derfor holder det
ilten væk.
Rustfrit stål anbefales. Bondejern, er også set på fartøjer, mest de ældre,
og det ruster.

Alrusta:
Prags Boulevard 65
2300København
Tlf. 32 954 502
De ved det, hvis du får flere ubrugelige svar..

Høres
Bo
----------------------

Fra : BoA

Dato : 24-06-11 07:07

Den 23-06-2011 17:20, Roderiet skrev:
................... linoliefernis smurt på fastsiddende rust
> vil fylde rusten op så ilten ikke kan bide i jernet. Er det rigtigt ? og
> i så fald hvordan virker det. ............ mvh Niels F.

Hvordan virker det ?:
Når jern ruster er der tale om at jernet indgår i forbindelse med ilt
under tilstedeværelse af vand. Det går derved fra at være et nyttigt
metal til at være irriterende, flaget, porøs og sprød rust. Samtidigt
kommer det til at fylde ca 7 gange så meget som metallet.
Linolien er en såkaldt "tørrende olie", som efterhånden optager ilt og
derved omdannes til stoffet linoxyn, der er fast og meget bestandigt.
Før fremkomsten af moderne syntetiske malinger var linolie tilsat
diverse pigmenter og evt. bly/kobolt/krom-forbindelser den eneste
nogenlunde anvendelige maling på jern. Imidlertid er selv helt
færdigoxyderet linoxyn stadigvæk i nogen grad gennemtrængelig for ilt og
vandmolekyler, så selv ganske tykke lag efter længere tid ikke
forhindrer dannelse af yderligere rust under malinglaget, der derved
løsnes og bliver yderligere utæt.

Er det rigtigt ? :
Ja - til dels,men kun på kort sigt. Især i vådt og saltholdigt miljø er
holdbarheden begrænset. Ombord på jernskibe var det tidligere et fast
(møg-)arbejde at banke rust og male - indtil man bankede sig gennem
pladerne.

Nutidens syntetiske malinger er langt bedre som rustbeskyttelse, og er
desuden nemmere at arbejde med og generelt mere ugiftige end tidligere
tiders malinger. Som dreng har jeg stået og rørt blymønje-pulver i
linolie uden handsker eller støvmaske. Det var ikke noget man
overhovedet tænkte på dengang - heldigvis udskilles bly efterhånden fra
kroppen igen !

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-06-11 05:20

Den teknologiske udvikling ennem de sidste 30 år har skabt en
efterstørgsel efter overflader med specielle egenskaber, til løsning
af en lang række teknologiske problemer. Den moderne
overfladeteknologi har også medført at det er gjort muligt at
konstruere emner i langt billigere og mindre lødige materialer og
dernæst foretage en overfladebehandling med henblik på at forsyne
delen med egenskaber som grundmaterialet ikke er i besiddelse af.
Man kan vælge grundmaterialet ud fra vægt, styrke og
fremstillingsmetode, mens overfladen vælges ud fra helt andre forhold
så som hårdhed, slid, korrosion ect.
De fleste vigtige egenskaber for malede overflader er bindemidlet, der
er bestemmende for den måde malingen danner film på.
Disse egenskaber kan ikke ændres fundamentalt, men ved fornuftig
formulering er det muligt at forøge og modificere, og i nogle tilfælde
ydermere tilføje nye egenskaber til malingen.
Når en ståloverflade opbevares tørt vil den ikke ruste. Hvis
ståloverfladen derimod udsættes for fugt og ilt, angribes den omgående
af et tyndt lag rust.
Hvis korrosionen af jern derimod foregår i et surt miljø vil
reduktionen af ilt i stedet blive udskiftet med reduktion af
hydrogenioner. Korrosionshastigheden i sure omgivelser er højere end i
neutrale, da korrosionsprodukterne opløses i syren, så et evt. oxidlag
ikke er i stand til at forsinke de elektrokemiske reaktioner og dermed
korrosionshastigheden.
En barriereeffekt opnås med tykke lag med lav vandgennemtrængelighed.
Typiske eksempler er bitumen, kultjæreepoxy, vinyltjere, epoxy eller
polyyuretantjære.

De gamle beskyttende metoder med en blanding af lindoliefernis,
pishustjere og cement virkede udmærket men med baggrund i den nye
forskning er det andre produkter der har taget over.
Beskyttelse mod korrosion er det mest almindelige primære krav, men
også beskyttelse mod begroning, mod forurenende produkter og mod
nedbrydning er væsentlige krav.
Ved valg af malersystem skal de mange ulige påvirkninger vurderes. det
kan være klemikalier, UV-stråling, slid, industriatmosfære,
opløsningsmidler, olie/fedt, temperatur, havvand, spildevand, kondens
og derudover om malingen kan arbejde sammen med underlaget og de
udviddelser der her kan fforekomme. Desuden reflektion af lys og
varme, fleksibilitet, skridsikkerhed, brandsikring, advarsels- og
sikkerhedsfarver, glans- og kulørbestandighed og
vedligeholdelsesvenlighed.

Som du kan se af overstående er der i dag mange flere faktorer man
skal tage hensyn til end dengang da lindoliefernis var hvad man havde.
Lindoliefernis var det man kunne bruge til beskyttelse af overfladen
mod ilt og fugt.

Jeg håber at emnet er blevet lidt belyst; men spørg endelig videre for
overfladebehandling er et meget interessant emne.

Du har ret i at de sure skribenter, som en "Maren i Kæret", ikke
bidrager positivt her i gruppen.

Mvh/Harding

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 24-06-11 14:02

Hej
Min erfaring er, at linolie efter relativ kort tid hærder til en stærk
og sej masse, som ikke er til at fjerne igen. Erfaringen stammer fra
behandling af trægulve, men linolien er vel den samme. Når linolie
hærder bliver det i værste fald ligesom tyggegummi.

Jeg syntes i øvrigt, at tonen her i nyhedsgruppen har fået en
ubehagelig og grim lyd. Harding prøver vel efter bedste evne at hjælpe
os alle ud fra hans synspunkt og bidrager positivt med en utrolig stor
baggrundsviden om mange emner. Sommetider kan denne viden bare ikke
bruges til ret meget? Men så kan man jo bare overse den. For mit eget
vedkommende har jeg da flere gange trukket på smilebåndet over
Hardings måde at skræmme fugle væk eller over indholdet af
reservedelskassen men det er jo venligt ment. Derudover vil jeg da
anbefale læserne, at besøge http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/9
hvis de har noget de skal have fixet på båden. Denne side har et meget
pænere sprog og en god humor til opgaverne, selv om de også har deres
"experter" som har løsningen på alt.

Kom nu til tasterne og lad være med at tage denne nyhedsgruppe mere
alvorligt end den fortjener? Livet er for kort til at være bitter over
andres skriverier
Hilsen

Ole Jeppesen
Larsen 28 "Søfie"
Hejlsminde

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 24-06-11 21:24

Ole Jeppesen wrote:
> [...]
>
> Kom nu til tasterne og lad være med at tage denne nyhedsgruppe mere
> alvorligt end den fortjener? Livet er for kort til at være bitter over

Hej Ole
Det er da fint nok, at du forsøger at gyde olie på de oprørte vande, men du
sætter på sæt og vis kikkerten for det blinde øje.
Her er direkte klippet fra det, som du omtaler, som "Harding prøver vel
efter bedste evne at hjælpe....." ;

> [...]

>Et par hundehoveder og hængerøve, fedtefyre, fjogede fnatmider,
>bløddyr, et par lusede amatører og elendige klamphuggere,
>klodsmajorer, et par feje hunde og jammerkommoder elendige amatører
>kvajhoveder, liderlige svin og bollelamede idioter, slapsvanse,
>latterlige skidesprællere, talentløse skiderikker, impotente
>grødbønder, skvatpissere og narrerøve, småbørnspædagoger og
>socialdemokrater.
>Værre lusepustere og hængerøve skal man lede længe efter.

>Jeg tror aldrig man kan blive træt af Ove Sprogø´s skideballer i Olsen

- og du har da sikkert ret i, at det er venligt ment, men det ændrer ikke
på, at manden ikke som udgangspunkt evner at se deltagere her i gruppen som
ligeværdige, og at han ikke kender begrænsningernes kunst.
Ja - man kan springe over, og det har jeg så valgt af grunde, der
efterhånden må være velkendte.
Åndshovmod af værste skuffe er det - uanset om det er aldrig så venligt
ment.

Med venlig hilsen
Torben

Skrevet i forhold til, at du selv bragte ved til bålet

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-06-11 23:56

On 24-06-2011 22:23, Torben Skovgaard Bach wrote:

> Med venlig hilsen
> Torben
>
> Skrevet i forhold til, at du selv bragte ved til bålet

En mand kendes ikke på det han siger, men på det han _ikke_ siger.

Eller som vi Vendelboer siger;

"Når alle brallerrøvene er blevet trætte, skal vi nok tage over"

På vendelbomål:

"Nær føst åll brallerrøvn e blyvn trææt, så ska vi nok ta øvver"

Karl Erik.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 25-06-11 21:51

Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
>
> På vendelbomål:
>
> "Nær føst åll brallerrøvn e blyvn trææt, så ska vi nok ta øvver"

Skul gammel venskab rent forgå

Brallerrøvene opdager slet ikke, at andre tager over - sådan er det at sidde
som en solkonge i eget elfenbenstårn.
I øvrigt forstår den slags brallerrøve ikke jysk, så nogle få ignoranter
fortsætter med at bralre op.
Heldigvis skal man kun bruge én finger for at tælle den slags her i gruppen

Den skæve humor længe leve.

Nær føst all brallerrøvn e blevn trææt, så ska vi nok ta øvver - og sådan
det det bare - tøhø

Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-06-11 01:42

Hej Ole,

Ja den med slangen til at skræmme fugle med var lidt anderledes, en
ide fra U.S.A. og den er med god virkning både over for fuglene og
smilebåndene.
Værktøjskassen har hjulpet mange sejlere der ikke kunne komme videre
p.g.a. manglende værktøj og reservedele i deres egen båd.

Ja tonen er ikke god her i gruppen, nogle skifter spor fra gruppens
formål til noget andet, og i et noget grov retning.

Man kunne bruge humoren til beskrivelsen som f.eks.:

Maren i Kæret undrede sig over, at alle mulige mennesker, hun ikke
kendte, forsøgte at skrive til hende. Det til trods for at hun dybest
set ikke havde den fjerneste interesse i at læse de tonstunge paller
med udredninger, bekendtgørelser, direktiver og mange andre akademiske
stileøvelser, som blev skrevet til hende.
Faktisk var hun ganske overrasket over den berømmelse, der pludselig
tilfaldt hende. Men desværre for hende selv, havde hun nok været for
høflig i sine afslag på at modtage mere information. I hvertfald blev
det bare ved med at vælte ind med disse alenlange publikationer.
Senere begyndte det at gå over gevind. Hun måtte finde sig i at blive
peget fingre ad af folk hun ikke kendte. Og allerværst var det, når
folk helt uden blusel omtalte hende som en der ikke kunne lægge to og
to sammen - bare fordi hun var fra landet. Det blev hun faktisk rigtig
ked af.
Og hun forstod heller aldrig hvorfor det lige var hende, der skulle
bruge tid på at sætte sig ind i alle disse dokumenter, som hun hidtil
havde klaret sig fint foruden? Der måtte da være en masse andre
mennesker, som havde mere brug for den slags.
Hun betroede mig, at hun meget hellere ville læse en af de små aviser,
der dengang ikke fyldte så meget - det var før gratisavisernes tid.
Her var historierne korte og overskuelige og nogen havde sørget for,
at hun fik det vigtigste at vide. Og hvis der var noget, hun virkelig
var interesseret i at høre mere om, spurgte hun nogen hun kendte eller
gik på bibliotekket - eller så lidt tv til aftenkaffen.
Til sidst blev det for meget for Maren i kæret.
Og hvis det går som hun selv håber, vil hun aldrig mere blive besværet
af alle disse akademikere, som vil fortælle hende alt muligt, som hun
ikke har brug for at få at vide.

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 25-06-11 21:03

"Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej Ole,

Klip

[...]

Topposting er stadig et varemærke til sammen med et indlæg, der gør Erasmus
Montanus til en væsen, der slet ikke kan være med i vore dage og slet ikke
her i NG

I øvrigt er det besynderligt, at skribenten, som ellers ynder at fortælle,
hvad man kan finde på nettet omkring den ene og anden person, at skribenten
tilsyneladende slet ikke har lavet sig en statistik, der måske kan forklare
fraværet af en del ellers positive bidragydere her i gruppen.
Måske gider de ikke på grund af mig, men det kunne så være af andre grunde -
måske skribenten, fordi man er træt af professoren her i gruppen - svaret
blæser i vinden.

Jeg har antydet det før. På landsplan må der være mange, der kunne være
deltagere her - måske er der rigtigt mange, som "bare" læser med og ikke
"tør" være med i debatten med helt almindelige spørgsmål.

Det kan også være, at "vi" ikke er ret mange.

Jeg har på min side lovet at melde tilbage omkring installering af en ny
motor i nærmeste fremtid, og så er jeg ret sikker på, at jeg lukker ned som
deltager.

Generelle indlæg, der ikke er baseret på skribentens egne erfaringer kan jeg
ikke bruge til en dyt.

Den lange historie (240611) omkring den teknologiske udvikling igennem de
sidste 30 år gav jo ikke spørgeren noget svar - blot som eksempel.
Næste indlæg (250611) var noget om Maren i Kæret, som har det til fælles med
mig, at jeg ikke har brug for en hel masse akademiske informationer i
forhold til dagligdagens praktiske problemer.

Ha´ en rigtig god sommer alle sammen.

Om ca. 14 dage har jeg en spritny motor i min båd, som dermed er blevet
opdateret i forhold til vor tid incl. hynder, kaleche osv., men det er ikke
sikkert, at arvingerne i den sidste ende vil mene, at det har været en
fordel for dem, når den tid kommer, at boet skal deles.

Mvh
Torben

Fra : Allan

Dato : 28-06-11 16:47

Den 25-06-2011 22:02, Torben Skovgaard Bach skrev:

> Generelle indlæg, der ikke er baseret på skribentens egne erfaringer kan
> jeg ikke bruge til en dyt.

Det kan jeg.

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 28-06-11 20:11

Allan wrote:

> Det kan jeg.
>
> Med venlig hilsen
> Allan

Altid dejligt at se, at der er debatdeltagere, der har hele "buketten" af
emnet med i sit indlæg.
I forhold til dit svar her, Allan, så er det da ok, "at du kan" i modsætning
af mig, og det er jo det, der gør det hele til en demokratisk proces.

Alligevel kan jeg - uden at google og på anden vis trække statistikker -
konstatere fraværet af mange, der tidligere bidrog med erfaringer osv. her i
nyhedsgruppen.
Af samme grund er jeg bange for, at gruppen slet ikke er basis for det, jeg
troede - et landsdækkende forum at personer med samme interesse - et forum,
hvor enhver - uanset uddannelse mv. kan bidrage med erfaringer til løsning
af diverse praktiske problemer omkring det at håndtere en båd - uanset om
det så er et skib, båd, fartøj eller noget helt andet i forhold til
dk.fritid.sejlads

Det betyder ikke, at det ikke er tilladt at bidrage med "raketvidenskab",
når det er relevant - set i min optik

Men at fremføre "raketvidenskab" til næsten *enhver tid* - er OT - igen set
herfra min optik.

Smag og behag er forskellig - nævnte "raketvidenskab" bruges ofte til af
fremhæve sig selv i forhold tild en "dumme" eller "uvidende" spørger - et
problem, der måske kan forklare, at der tilsyneladende ikke er ret mange
aktive aktører tilbage her i nyhedsgruppen.

Ha´ en rigtig god sommer.

Med venlig hilsen
Torben

Fra : Allan

Dato : 29-06-11 18:22

Den 28-06-2011 21:11, Torben Skovgaard Bach skrev:

> [...]

klip

> [...]
> til løsning af diverse praktiske problemer omkring det at håndtere en
> båd - uanset om det så er et skib, båd, fartøj eller noget helt andet i

Ja, og præcis derfor er det vigtigt ikke at prøve på at censurere
bestemte personer eller meninger eller bestemte måder at formulere sig
på. Formuleringer fremtræder ofte mere hårde på skrift, end de egentlig
var tiltænkt. OG, nogle gange skal man bare vende den anden kind til,
selvom det kan være svært.

klip

> Ha´ en rigtig god sommer.

Tak, og i lige måde til dig, og til alle, der bidrager på den ene eller
anden måde.

Med sejlerhilsen
Allan

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 29-06-11 21:37

Allan wrote:
> [...]

> kind til, selvom det kan være svært.
>
> klip

> Tak, og i lige måde til dig, og til alle, der bidrager på den ene

Hej Allan
Det kan vi slet ikke blive uenige om - tværtimod.
Til gengæld er der af og til nogle indlæg, der er omvendt-censurering i
forhold til feks. at bidrage gruppen med personlige oplysninger omkring en
deltager her i gruppen, og det er noget, man ikke sådan lige kan vende den
anden kind til.
Ej heller svar i tågen i forhold til en forespørgsel omkring "Havets
arbejdshest" - Bladt motoren.
En reklame sat på min båd og med en efterfølgende forespørgsel her i gruppen
resulterede faktisk i den værste mudderkastning i form af vage svar, der
ikke relaterede sig til mine spørgsmål, men kun havde til formål at afsløre,
hvem jeg er jfr. hvad man kan Google sig til samt at nedgøre mit intellekt.
For at sige det lige ud - utroligt irriterende, at blive udsat for den slags
af en person, der her i gruppen anses for professoren omkring alt muligt.
Det er så mit udgangspunkt - og ja - jeg husker som en elefant

Pt. har har afleveret min båd til SK-Marine i Assens med henblik på at få en
ny motor installeret. Resultatet bringes her i gruppen, når projektet er
gennemført i.f. højst et par uger.
Og ja - det bliver ikke en Bladt-motor !!

I øvrigt rart at se, du og flere andre godt kan finde ud af at klippe en hel
masse af - som har været bragt i tråden - incl. ikke at topposte

Mvh
Torben