Prøvekørsel af nye mc
Fra : Steen F.

Dato : 30-06-11 00:40

Hvorfor er det egentlig så svært at få lov til at prøvekøre nye mc'er i
Danmark? Nye biler er der ingen problemer i af prøve, selvom bilerne tit
koster meget mere end motorcyklerne.

Og hvor mange af jer som har købt ny mc har overhovedet prøvet den inden
købet?

Fra : Jørgen

Dato : 30-06-11 05:35

Steen F. wrote:
> Hvorfor er det egentlig så svært at få lov til at prøvekøre nye mc'er
> i Danmark?

Har du da fået afslag af nogen forhandlere til at prøve en mc ?

I givet fald hvilke forhandlere nægter dette -det bør fremgå her gruppen ?
For så skal jeg da ikke handle der under nogen omstændigheder.

Jeg har altid (3 gange) prøvekørt en mc inden køb - ellers ingen handel. Det
fik forretningen også at vide.

Du skal bare gå ind i forretningen og sige at du overvejer at købe en
motorcykel, du ved dog ikke helt hvilken. Udpeg så en 3 mc´ere for sælgeren
og bed ham gøre dem klar til prøvekørsel - og afvent så.
Nægter han - siger du "fint - jeg handler et andet sted"
For selvfølgelig køber man ikke en MC uden at have prøvet den - det ligger
da helt fast. Er er nogen der har gjort det ??

>Nye biler er der ingen problemer i af prøve, selvom bilerne tit koster
>meget mere end motorcyklerne.

Mange MC forhandlere har stadigvæk meget at lære, hvad angår service osv..
Det emene har vist også være debatteret her i gruppen før. Ofte får man
endda gaver og kan vinde en bil og andet for at prøvekøre netop bil. Her
kunne mc markedet godt lære noget.
Og som du skriver, så er biler langt langt dyrere end MC - så hvis nogen
nægter en prøvekørsel, er de vist ikke rigtige købmænd.

Jørgen

Fra : PMH

Dato : 30-06-11 08:58

"Jørgen" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I givet fald hvilke forhandlere nægter dette -det bør fremgå her gruppen ?
> For så skal jeg da ikke handle der under nogen omstændigheder.

Det er nok ikke altid så lige til for en forhandler.
Feks. en mindre forhandler af nye mc'ere, kan jo ikke have en demo
cykel af samtlige modeller på programmet.
Hvis han skal trække en spritny cykel frem, hver gang en gut vil prøve
en håndfuld cykler, så kan han jo kun sælge "brugte" mc'ere.
Og når folk ser, at mc'en har kørt 50 km demo kørsel, så forventer de
at få 30.000,- i afslag.

Så må man slå til når der er åben hus arrangementer og lign.
Da er der rig mulighed for at prøve de modeller man ønsker.
Ellers må man finde en forhandler, som man ved har en demo stående
som man gerne vil prøve.

Jeg kører nu på min 4. nye mc, og ikke alle prøvede jeg før køb.
Selvfølgelig prøvede jeg en tilsvarende, men nøjagtig den købte model
prøvede jeg ikke.
Den eneste jeg prøvede en længere tur på, var en mc til 300.000,-.
Det var en spritny der blev klargjort til prøvetur, i den rigtige farve osv.
Aftalen var, at hvis det var cyklen for mig, så var det prøvecyklen jeg
købte,
og det var fint nok.
Selvfølgelig havde jeg muligheden for at sige nej, det var risikoen
forhandleren måtte tage.
Men han kunne godt mærke på mig, at det var cyklen jeg ville have

PMH

Fra : Pein

Dato : 01-07-11 06:54

On 30 Jun., 06:35, Jørgen <mes...@hotmail.com> wrote:

> For selvfølgelig køber man ikke en MC uden at have prøvet den - det
> ligger da helt fast. Er er nogen der har gjort det ??

Ja.
Fed cykel forresten.
--
Mvh.
Niels

Fra : Steen F.

Dato : 01-07-11 18:43

Den 30-06-2011 06:35, Jørgen skrev:
> Har du da fået afslag af nogen forhandlere til at prøve en mc ?

Nej, men emnet dukkede op ved en samtale blandt venner forleden aften.
En af dem havde købt en ny Yamaha XT 600 for 10 år siden (dengang den
var primitiv og kun kostede 59.995 fra ny).
Han havde spurgt "ham den gamle" hos Bruun-Larsen & Søn i Odense (det må
have været ejeren dengang), og var blevet nægtet en prøvetur med den
begrundelse som andre også har forelagt herinde, at man ikke kan sælge
den som ny bagefter, hvis alle kommer og prøver.
Det sjove var, at min kammerat alligevel underskrev kontrakten og
bagefter spurgte om han måtte prøve den, men blev igen nægtet indtil
pengene forelå!
Jeg synes det er halvdårlig service, også selvom det er en maskine i den
billige ende. Men han købte den da, men solgte den igen året efter da
det netop var et fejlkøb.

Jeg forstår godt at mange gerne vil prøvet netop den cykel som de er ude
og prøve. Det er lidt mere tricky med gearskift osv. på de enkelte
modeller fremfor på biler, og har man fundet en som bare spiller, så vil
man selvfølgelig gerne have netop den. Derfor er man lidt afhængig af
hvem der har hvad på lager og i hvilke farver osv.

Samtalen kom op fordi jeg kørte forbi Bruun-Larsen i Odense i onsdags,
og af nysgerrighed kiggede jeg lige på vinduer og så en ret lækker
maxi-scooter. Sådan noget troede jeg slet ikke fandtes i Danmark, der
kører i hvert fald stort set ingen (det var en Yamaha X-Max 250) til
48.5000 kr. på tilbud som ny. Man ser dem overalt i fx Italien og synes
virkelig godt om aut.gear og den åbenlyse komfort.
Men det er nok ikke Bruun-Larsen jeg skal ind til, medmindre de har
skiftet forretningspolitik

Og forresten... Bruun-Larsen havde lovet at sætte en alarm på XT'eren,
men den var ikke sat på da han skulle afhente den. En uge senere kom han
tilbage for at få den på, og så viser det sig at der slet ikke var plads
til alarmen på cyklen! Så kan fik aldrig alarm på, selvom det var et
must. Den stod nemlig på gaden og ikke i garage. Han fik da bl.a.
stjålet nr.pladen 2 gange (ved ikke om alarmen ville være gået, sikkert
ikke. Men 3. gang fik møtrikkerne til nr.pladen en svejseklat!).

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 03-07-11 08:08

"Jørgen" skrev i meddelelsen

For selvfølgelig køber man ikke en MC uden at have prøvet den - det ligger
da helt fast. Er er nogen der har gjort det ??

Ja, da flere gange!......

/Dennis

Fra : Jørgen

Dato : 03-07-11 16:46

Dennis Hellan Pedersen wrote:
> "Jørgen" skrev i meddelelsen
>
> For selvfølgelig køber man ikke en MC uden at have prøvet den - det
> ligger da helt fast. Er er nogen der har gjort det ??
>

> Ja, da flere gange!......

Men hvorfor ?

Gad du ikke at bruge tid på at prøve, er det fair nok. Men siger de nej =
videre til næste forhandler HVER GANG. Tænk at ligge måske flere
hundredetusinde kr. uden at vide hvad man får... Det er helt og aldelses
absurd i min verden.

Jeg er vant til at få gaver, være med i konkurrencer mv. bare for at blive
ulejliget med at prøve en bil for en forhandler. Ikke at få et nej. Det er
nærmest en personlig fornærmelse

Bilforhandlere ved præcist hvad det drejer sig om - Kundeservice og tillid
er ordene !! = "her er nøglerne min gode mand, giv dig god tid - og nyd nu
turen"..
Som det mest naturlige i verden.

Der er en grund til at Mc branchen har krise !!!!¨

Jørgen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-07-11 19:56

Den 03-07-2011 17:45, Jørgen skrev:

> [...]
> og nyd nu turen"..
> Som det mest naturlige i verden.
>
> Der er en grund til at Mc branchen har krise !!!!¨

hmm

At sammenligne en branche hvor det mest succesfulde mærke sælger 500
enheder ALLE modeller inc., med bilbranchen, er absurd.

Der er hverken hoved eller hale i at forhandlerne (der er 52
registrerede) skal hjemtage demomodeller - det vil ende med at der var
flere demomodeller end der blev solgt motorcykler.

Det næste absurde er at forestille sig at man på en legestue tur på 30
min kan blive ret meget klogere - men sjovt er det da :-\

En motorcykel er kun for de færreste et produkt der er meget andet end
en hobby - hvorfor det (i hvert fald for mig) er fløjtende ligegyldigt
om produktet har kørt 10, 1000, eller 10000 km, - enten står der "0" på
ODO, eller også gør der ikke! Det vil påvirke prisen noget mere end for
en madkasse. Det tab forhandleren har her, pålignes øvrige produkter,
hvilket næppe vil falde i god jord hos flertallet :-\

De forhandlere der kan yde servicen - super - men det kan ikke bringe
mit pis i kog hvis ikke. Der er andre veje til at samle viden og indsigt
i om det er noget man kan bruge.

Så inden man beskylder forhandlerne for ikke at "fatte en skid", så
burde man måske overveje hvem det er der ikke....

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Jim Andersen

Dato : 30-06-11 09:22

Steen F. wrote:
> [...]
> bilerne tit koster meget mere end motorcyklerne.
>
> Og hvor mange af jer som har købt ny mc har overhovedet prøvet den

Til Åbent Hus kan du da prøvekøre en del forskelligt.

Og de fleste forhandlere giver da også en tur, hvis de fornemmer du er
seriøs.

/jim

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-06-11 17:15

> [...]
> koster meget mere end motorcyklerne.
> Og hvor mange af jer som har købt ny mc har overhovedet prøvet den inden

Jeg har købt motorcykel tre gange - den første (XS400 Seca) brugt og der
prøvede jeg inden købet.
Nummer to var helt ny (FZ6) og det tog 1½ måned at få Fisker MC til at
klargøre en model så jeg kunne prøve den (ville ikke købe før jeg havde
prøvet den). Det var han ikke særlig villig til, men det lykkedes til
sidst, måske fordi han skulle holde et åbent hus arrangement et par uger
efter.
Nummer tre var brugt (CBF600) og den første jeg kiggede på så fin ud,
dog med lidt mange kilometer på sig, men da han ikke ville tilbyde en
prøvetur, var det en nem beslutning og jeg gik hurtigt videre. Jeg fandt
en anden der havde kørt langt mindre og her ville sælger godt gå med til
en prøvetur, hvis jeg var seriøs. Jeg syntes dog at det faktum at jeg
var taget fra København til Kolding for at se den burde have været et
tydeligt tegn på at jeg var seriøs.

Jeg har dog også snakket med kolleger som har købt en helt ny MC uden
prøvetur. Det er nok en af forklaringerne på at man kan finde en del
brugte motorcykler der kun lige har fået 1000 km service, at folk
simpelthen har købt noget der var helt forkert til dem.

--
Mvh. Martin

Fra : John

Dato : 30-06-11 17:27

Martin Sørensen skrev:

> Jeg har dog også snakket med kolleger som har købt en helt ny MC uden
> prøvetur.

Det er sgu da hul i hovedet at købe "ubeset"/prøvet.
Min koster 350,000 fra ny og ville da aldrig smide så mange penge efter
noget jeg ikke var sikker på.

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-06-11 20:03

> Det er sgu da hul i hovedet at købe "ubeset"/prøvet.

Det kan vi hurtigt blive enige om. Man mister hurtigt 30kkr hvis man
finder ud af det ikke duer alligevel.

En kollega havde lige fået kortet hvorefter han så en ny ZX-6R ved
forhandleren. 'Den ser fed ud' tænkte han og det var så det.
Heldigvis er han stadig glad for den.

> Min koster 350,000 fra ny og ville da aldrig smide så mange penge efter
> noget jeg ikke var sikker på.

I den klasse tror jeg heller ikke at ret mange køber uden at prøve. Det
skulle ikke være svært at få en prøvetur ved en BMW motorcykelforhandler
f.eks.. De ved godt at deres kunder ikke køber uden en prøvetur, men det
er nok også et lidt mere 'modent' publikum og nok ikke så risikabelt som
en 21 årig med et helt nyt kort der vil prøve en 600+ccm racer.

--
Mvh. Martin

Fra : Armand

Dato : 01-07-11 20:28

Den 30-06-2011 21:02, Martin Sørensen skrev:

> [...]
> er nok også et lidt mere 'modent' publikum og nok ikke så risikabelt som
> en 21 årig med et helt nyt kort der vil prøve en 600+ccm racer.

- - - Og træder ind i forretningen i gummisko, jeans og en bomuldsjakke,
samt en pilothjelm.

Selv til diverse roadshows har jeg set flere sådanne blive afvist når de
stod og sitrede ved de store sportsmaskiner - Point for dét til
forhandleren - Superbikes kræver fuld påklædning IMO!

--
Armand.

Fra : Steen F.

Dato : 02-07-11 00:25

Den 01-07-2011 21:27, Armand skrev:
> [...]
> stod og sitrede ved de store sportsmaskiner - Point for dét til
> forhandleren - Superbikes kræver fuld påklædning IMO!

Helt sikkert. Skide være med evnerne, ik'?
http://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4&feature=player_embedded

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 02-07-11 07:32

Den 02-07-2011 01:24, Steen F. skrev:

> Helt sikkert. Skide være med evnerne, ik'?
> http://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4&feature=player_embedded

....hvilket enhver der bare ved lidt om MC kørsel, ved ikke nødvendigvis
er udtryk for manglende evner, men for at det altid - altid kan gå galt,
og især mår man sidder på rigtig rigtig mange heste.

Armand's pointe understøttet. ;)

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Steen F.

Dato : 02-07-11 11:43

Den 02-07-2011 08:32, "J.C.Kløve" skrev:
> ...hvilket enhver der bare ved lidt om MC kørsel, ved ikke nødvendigvis
> er udtryk for manglende evner, men for at det altid - altid kan gå galt,
> og især mår man sidder på rigtig rigtig mange heste.

Hehe vil du dermed sige at ham på videoen har gode evner? Så vil jeg
gerne se en med dårlige evner...

Fra : Jørn Villesen Christ~

Dato : 02-07-11 16:33

On 2011-07-02 12:42, Steen F. wrote:

> Hehe vil du dermed sige at ham på videoen har gode evner? Så vil jeg
> gerne se en med dårlige evner...

Jeg har ladet mig fortælle at det sker fra tid til anden når en mc lige
har fået nye dæk monteret. De skal vidst lige køres til et par kilometer
før de griber ordentligt i asfalten.

~Jørn

Fra : John

Dato : 02-07-11 17:00

Efter mange tanker skrev Jørn Villesen Christensen:

> Jeg har ladet mig fortælle at det sker fra tid til anden når en mc lige har
> fået nye dæk monteret. De skal vidst lige køres til et par kilometer før de
> griber ordentligt i asfalten.

Reglen er forsigtig kørsel et par hundrede km

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Per

Dato : 02-07-11 21:58

John wrote:

> Reglen er forsigtig kørsel et par hundrede km

Ufatteligt, at dækproducenterne ikke har formået at udvikle et produkt, så
døkkene ikke er glatte, når de er nye....

Det er mig en gåde - at de ikke kan lave noget så simpelt..

Mvh. Per

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-07-11 22:21

On Sat, 2 Jul 2011 22:58:04 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

Hej Per.

>Ufatteligt, at dækproducenterne ikke har formået at udvikle et produkt, så
>døkkene ikke er glatte, når de er nye....
>
>Det er mig en gåde - at de ikke kan lave noget så simpelt..

Det er lidt en øv sag.

Hvis dækproducenterne skulle fjerne "støbefilmen" fra dækkene vil det
koste et eller andet, måske mindre, beløb.
Det vil hæve prisen på sådanne dæk.
Når vi køber dæk er vi villige til at gå langt for at skaffe dækkene
så billigt som muligt - Se blot på hvor mange der køber dæk på
Internet for at få det sidste med.
Hvis en fabrikant så beslutter at efterbehandle dækkene, vil deres dæk
blive dyrere end konkurrenternes.
Dermed falder salget med garanti
Så hvis det skal have gang på jorden skal alle fabrikanter tvinges til
at levere dæk der er efterbehandlet på en måde hvor den glatte
overflade er fjernet.
Hvis det sker brokker vi os bare over at dækkene er blevet dyrere.

Og hvad søren - Så slemt er det vel ikke at opføre sig som en kylling
et par hundrede Km

Jeg har til dato ikke oplevet en forhandler der ikke advarer kunden om
at nye dæk er glatte.
Alle ved det.

--
Steen Gruby
Ducati Paso 750

Fra : John

Dato : 02-07-11 22:45

Steen Gruby skrev:

> Jeg har til dato ikke oplevet en forhandler der ikke advarer kunden om
> at nye dæk er glatte.
> Alle ved det.

Har lige fået bagdæk på og de havde sat en lille klistermærkat på
styret med "forsigtig kørsel 200km"

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-07-11 23:03

On Sat, 02 Jul 2011 23:45:02 +0200, John <admin@jp-web.invalid> wrote:

Hej John.

>Har lige fået bagdæk på og de havde sat en lille klistermærkat på
>styret med "forsigtig kørsel 200km"

Og ikke desto mindre er der stadig nogen der tror det er for sjov og
skrotter modellen i det første sving på vejen.

Jeg har netop selv skiftet dæk, og ved samme lejlighed monteret min
Paso med 17" hjul.
De første 200 Km blev kørt med let højre hånd og helt oppe på
tåspidserne.

Ikke nok med de nye dæk, men knallerten havde ændret køreegenskaber -
Ganske markant.
Fra at være stærkt overstyrende er den nu 100% neutral, hvilket er en
lise for sjælen, men har krævet nogen tilvænning

--
Steen Gruby
Ducati Paso 750 - Nu på 17" hjul.

Fra : John

Dato : 02-07-11 23:12

Steen Gruby har bragt dette til verden:

> De første 200 Km blev kørt med let højre hånd og helt oppe på
> tåspidserne.
Ja jeg har det ligeså, og må indrømme at det er det eneste tidspunkt
jeg har rigtig voldsom respekt for min Mille

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Per V. Misser

Dato : 02-07-11 22:30

Hej

> Ufatteligt, at dækproducenterne ikke har formået at udvikle et produkt, så
> døkkene ikke er glatte, når de er nye....
> Det er mig en gåde - at de ikke kan lave noget så simpelt..
> Mvh. Per

Gåder kan løses
Dækkene bliver hos fabrikanten påsprøjtet et tyndt lag voks for at forhindre
nedbrydning og iltning af gummiet fra dag 1. Mao. man overlader det til
slutbrugeren at initialisere ældningsprocessen, som kan tage livet af et
dæk, før det der slidt op på vejen.

Alle samvittighedsfulde dækmontører forklarer køber, at voksen enten skal
slides af på asfalten, eller fjernes mekanisk med sandpapir eller andet,
eller fjernes med noget kemi.

Jeg foretrækker at slide det af på asfalten. Det giver en god føling med at
dækkets anlægsflade har sine begrænsninger mht friktion (bid). Det er godt
at have på rygmarven, også når dækket er kørt til.
Såvel som nye/tilkørte dæk er der jo også forskel på kolde/varme dæk, eller
tør/våd asfalt, eller almindelige kurver/rundkørsler med hensyn til bid

--
Per V. Misser

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 02-07-11 23:20

Den 02-07-2011 22:58, Per skrev:

> Ufatteligt, at dækproducenterne ikke har formået at udvikle et produkt,
> så døkkene ikke er glatte, når de er nye....
>
> Det er mig en gåde - at de ikke kan lave noget så simpelt..

Continental her løst "gåden", med deres helt nye conti Road Attack 2,
med "tracktion Skin"

http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/motorcycle/themes/motorcycletires/sport_touring/road_attack2/contiroadattack2_en.html

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 06-07-11 13:25

> Helt sikkert. Skide være med evnerne, ik'?

Det er vel især fordi det er umuligt at vurdere interesseredes
kvalifikationer at man er interesseret i at de er klædt ordentligt på 'i
tilfælde af'!?

> http://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4&feature=player_embedded

Hæ!
Dér har jeg selv været efter 10 år og på 6 motorcykler: Lige udenfor
dækmandens port!
Shit happens

--
Armand.

Fra : frølårsraketten

Dato : 30-06-11 18:42

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev:
> Og hvor mange af jer som har købt ny mc har overhovedet prøvet den inden
> købet?

Det har jeg ikke! Da jeg skulle ha min nuværende cykel, havde forhandleren
den ikke på lager. Så jeg støttede mig til en test i Touring Nyt (nr. 2/2005
s.42) og bestilte den. Og har aldrig fortrudt det, selv om den ruster fælt

Min første cykel, en Suzuki 650 Savage, købte jeg brugt efter en lang
prøvetur. God som "begyndercykel".

°/¥\°
«=(Ô)=»
[] Pierre

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-11 05:37

Jeg prøvede heller ikke min. Da jeg i 97 ville have en Blackbird var der
ingen til prøvekørsel.
Har den stadig (dog lidt ændret) og har aldrig fortrudt.
Hygge PD CBR1100t

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 01-07-11 18:24

Den 01-07-2011 06:37, Poul Dam skrev:
> Har den stadig (dog lidt ændret)

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 03-07-11 18:22

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> writes:

> [...]
> tit koster meget mere end motorcyklerne.
>
> Og hvor mange af jer som har købt ny mc har overhovedet prøvet den

Min Rettere. Lagde depositum i November 2001 på en 02 model, og da havde
jeg kun set den på et billede. Måtte droppe at skaffe den i DK i April
og fandt en i Helsingborg i slutningen af Maj 2002. I den rigtige farve

Den blev så stjålet 1 år og 5 dage efter at jeg havde hentet den og i
April 2004 købte jeg en 2003 model (som er næsten identisk med 2002
modellen - jo, der er forskelle ud over farver/grafik).

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)