Stikkontakt på en Campingplads.
Fra : Ukendt

Dato : 19-06-11 15:39

Hvor langt kan der typisk være hen til den stikkontakt, fra hvor man
pladsere sit telt ?

Jeg mener de kabler man anbefaler færdiglavet, skal de absolut
være 25 meter ?

Mvh Kim

Fra : GiWeo

Dato : 19-06-11 16:26

Hej

>Hvor langt kan der typisk være hen til den stikkontakt, fra hvor man
>pladsere sit telt ?

MEGET forskelliigt, men det kan den konkrete plads oplyse dig om

>Jeg mener de kabler man anbefaler færdiglavet, skal de absolut
>være 25 meter ?

Hellere for meget end for lidt !

25m er faktisk ikke ret meget, hvis man vælge at trække kabket rund i
hjørnerne på pladsen, fremfor det ligger midt i det hele, så man
falder over det.

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-11 14:38

"Kim" <1_2_3.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor langt kan der typisk være hen til den stikkontakt, fra hvor man
> pladsere sit telt ?

Der kan være op til 25 meter. (jeg mener at have læst et sted at der højst
må være 25 meter, men hvem ved om alle campingpladser i Europa også har læst
det ?)
Jeg har 25 m. kabel med og det har altid været nok.

> Jeg mener de kabler man anbefaler færdiglavet, skal de absolut
> være 25 meter ?

Det kan muligvis hænge sammen med ovenstående regel (?)
Hvis kablet er 25 m. og max. afstand til elstander også er 25 m. så undgår
du samlinger på kablet.

Per.

Fra : Lars Clement

Dato : 20-06-11 19:18

"Kim" skrev i meddelelsen news:4dfe0aa0$0$311$14726298@news.sunsite.dk...

[...]

Hej Kim
Man har ALDRIG for meget kabel med. Jeg har 2 x 25 m med, og på sidste tur
brugte jeg alle 50 m.

( så kan man nemlig nå de pladser som ligger fredeligt i yderkanten )
Venligst

Lars Clement

Fra : Kim Olsen

Dato : 20-06-11 22:08

I Tjekkiet har jeg tit brugt 50-75 meter.

Vi har 3 x 25 meter og et 10 meter kabel samt adaptorer så vi kan starte med
hhv. blå cee-stik, tysk schuco og alm. 3 pol.

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-11 15:53

> Vi har 3 x 25 meter og et 10 meter kabel samt adaptorer så vi kan starte
> med hhv. blå cee-stik, tysk schuco og alm. 3 pol.

Er det virkelig nødvendigt at trække kabel hele vejen hjemmefra ?

Per.

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-11 15:55

Undskyld. Tilføj

Per.

Fra : Kim Olsen

Dato : 21-06-11 22:03

Næ men ind i mellem har en gammel østeuropæer for mange år siden besluttet,
at elstandere billigt kan afløses af en kæmpe stor stander mindt på
pladsen - med 100 udtag.

Fra : Lars Clement

Dato : 22-06-11 07:50

"Kim Olsen" skrev i meddelelsen

Næ men ind i mellem har en gammel østeuropæer for mange år siden besluttet,
at elstandere billigt kan afløses af en kæmpe stor stander mindt på
pladsen - med 100 udtag.

..... Og små tyske pladser udvider med en sø uden strøm på modsat side:
Vi ruller kabel ud hjemmefra !
Venligst

Lars Clement

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-11 14:04

> Næ men ind i mellem har en gammel østeuropæer for mange år siden
> besluttet,
> at elstandere billigt kan afløses af en kæmpe stor stander mindt på
> pladsen - med 100 udtag.

Har ikke været på østeuropæiske pladser og er måske lidt farvet af et andet
indlæg hvor Kim skrev at de skulle til Tyskland, Holland, Belgien og
Frankrig.

Per.

Fra : Lars Clement

Dato : 23-06-11 11:58

"Per Olsen" skrev i meddelelsen

> [...]

Har ikke været på østeuropæiske pladser og er måske lidt farvet af et andet
indlæg hvor Kim skrev at de skulle til Tyskland, Holland, Belgien og

Det har du ret i Per. Men tyskerne er ikke helt med overalt i den ØSTlige
del af tyskland.
Venligst

Lars Clement

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 27-06-11 15:41

Kim wrote:
> Hvor langt kan der typisk være hen til den stikkontakt, fra hvor man
> pladsere sit telt ?
>
> Jeg mener de kabler man anbefaler færdiglavet, skal de absolut
> være 25 meter ?

Hej Kim,

Linket her kommer fra et lettere off-topic indlæg i tråden om Vanddunk,
men det er til at få forstand af når der snakkes El og kabel på danske
campingpladser.

http://www.dcu.dk/forum/campingidanmark/el-kabel.../?listlimit=100

Opsummering fra linket: Reglen for et kabel er at det skal kunne bære
sikringens mærkestrøm, derfor krav om 2,5 kvadrat. Det skal også være
langt nok til at gå fra standeren til forbrugsstedet uden samlinger for
ar undgå probler med med vand og fugt i samlingerne eller at samlingen
bliver trådt eller kørt istykker, derfor anbefalet 25m - hverken mere
eller mindre. Og det skal formentlig også have en sådan kvalitet at det
ikke beskadiges af at blive kørt over, derfor H07RN eller på på dansk
"GummiKabel, Svær, Oliebestandig med Jord (GKSOJ)".

Tilbage til dine spørgsmål:
Jeg må melde pas til det første og henvise til andres erfaringer, men
til det sidste kan jeg svare at det ikke nødvendigvis skal være et
færdiglavet hvis du selv er kapabel til at skrue det sammen men det er
altså det nemmeste og ikke specielt dyrere at købe et færdigt kabel.

Du kan være lige så godt forsynet ved at købe en rulle 3 * 2,5 kvadrat
kabel hos Harald Nyborg eller hvem der kan levere en rulle til en
fornuftig pris samt nogle stik og så selv skrue det sammen eller få
nogen til at hjælpe dig hvis du ikke selv kan forbinde det.
Køber du en 50m rulle kan du dele den i to længder - evt dele den til
17m + 33m hvis du i forvejen har en længde på de anbefalede 25m.

/Lars