Ørepropper
Fra : Mads Madsen

Dato : 17-06-11 21:59

Jeg har kørt meget da jeg var 18-22 år og derefter holdt pause indtil
sidste år. Nu kører jeg en del igen og passer noget bedre på mig selv
end dengang. Derfor vil jeg også gerne passe på ørerne.

Her til aften kørte jeg så for første gang en tur med ørepropper. Det
var både en god fornemmelse at slippe for vindstøjen, men også en
underlig afkoblet fornemmelse. Værst af det hele var at jeg ikke rigtigt
synes at jeg kunne høre motoren (fazer 600 med orig. potte).

Ørepropperne var helt almindelige 'skumfiduser' som selvfølgelig dæmper
meget. Jeg har også et sæt 'juletræer' til koncerter som dæmper mindre,
men jeg kan ikke have dem på under hjelmen.

Hvilke ørepropper med passende dæmpning og pasform kan anbefales?

/Mads

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-06-11 23:57

> [...]
> underlig afkoblet fornemmelse. Værst af det hele var at jeg ikke rigtigt
> synes at jeg kunne høre motoren (fazer 600 med orig. potte).

Det vænner man sig til. Efter noget tid så synes jeg at man hører
tingene alligevel da ørerne vænner sig til det lavere lydniveau. Jeg
føler derfor heller ikke at det er et problem mht. udrykninger som nogle
bruger som argument imod ørepropper.

Til koncerter vil man også opdage at med ørepropper så kan man næsten
stå og snakke sammen i normalt toneleje på trods af den høje musik i
baggrunden, hvilken ville være umuligt uden.

> Hvilke ørepropper med passende dæmpning og pasform kan anbefales?

Min erfaring siger mig at en passende dæmpning er så meget som muligt.
Efter en 200+ km motorvejstur, så har jeg altid en svag susen for ørerne
på trods af en kåbe på cyklen, en relativt støjsvag hjelm og ørepropper
der tager 35-50 dB (næsten så meget som det kan lade sig gøre). Susen
for ørerne betyder at man har overbelastet ørerne, så hvis man kører
rigtigt meget motorvej, så kan man sikkert sagtens få høreskader på
trods af ørepropperne.

Der er en grænse for hvor meget lyd man kan lukke ude ved at lukke
ørekanalen (noget vil vandre gennem kraniet og direkte ind i mellemøret,
og det kan man ikke gøre så meget ved, udover det hjelmen tager).
Turbulens bør man derfor undgå da det er lavfrekvent og derfor let
kommer gennem hjelm og ind i øret på trods af ørepropperne.

Pasformen er meget individuel og afhænger bl.a. af øregangens diameter.
Jeg har hørt flere der sværger f.eks. til Multi-Max, mens andre føler at
de er meget ubehagelige pga. trykket på øregangen. Derfor prøv nogle
forskellige og find ud af hvad der er mest behageligt for dig. EAR
propperne som man kan købe mange steder er f.eks. meget ubehagelige for
mig, mens Laser-Lite kan sidde i mine ører i flere timer nærmest uden
jeg lægger mærke til det.

Mvh. Martin

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-06-11 00:46

"Mads Madsen" <post@FJERNmadsmadsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> men jeg kan ikke have dem på under hjelmen.
>
> Hvilke ørepropper med passende dæmpning og pasform kan anbefales?

Jeg har kun kunne lide at køre med een slags, og det er sådan nogle Bilsom /
Uvex som disse:
http://www.multikoeb.dk/vaerktoej-35/beskyttelse-142/oerepropper-706/oerepropper-1-par-1322.html

Jeg klipper en lille smule af dem, så de kan sidde meget skjult inde i øret.
Ellers får jeg ondt pga. trykken af hjelmen.
De dæmper rigtig fint til mit behov. Jeg bryder mig ikke om dem der nærmest
dæmper 100%, for jeg føler at jeg lukker alt ude, og min tinitus inde...

Kan ikke finde dem nogle steder her i byen, og jeg nægter at betale 75kr for
porto hos "Multikoeb" :). Må se om jeg kan finde dem nogle andre steder

Mvh anders

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-06-11 00:52

> Jeg har kun kunne lide at køre med een slags, og det er sådan nogle
> Bilsom / Uvex som disse:
> http://www.multikoeb.dk/vaerktoej-35/beskyttelse-142/oerepropper-706/oerepropper-1-par-1322.html

Minder de ikke lidt om dem fra EAR (som jeg synes er meget ubehagelige)?
Så kan du købe en lidt større pakke her:
http://tego.dk/product.asp?product=436

Prisen per par kan man ikke klage over. Jeg har selv købt en kasse med
250 par af mine favoritpropper, og afsat godt 100 par til venner, ellers
kan det jo tage en mindre levetid at komme igennem sådan en kasse.

Bruger gerne et sæt i en måneds tid, så jeg er godt forsynet i en del år.

--
Mvh. Martin

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-06-11 09:47

Anders Houmark skrev:
> Jeg har kun kunne lide at køre med een slags, og det er sådan nogle Bilsom /
> Uvex som disse:
> http://www.multikoeb.dk/vaerktoej-35/beskyttelse-142/oerepropper-706/oerepropper-1-par-1322.html

Kan være hud-irriterende på nogen mennesker (*mig*!) :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kent

Dato : 18-06-11 03:32

Mads Madsen kom med følgende:

> Hvilke ørepropper med passende dæmpning og pasform kan anbefales?

Jeg bruger disse
<http://uk.icm-as.dk/product/bilsom--howard-leight/max-earplug.aspx>

Jeg købte en kasse med 100 sæt for omkring kr. 250 for et par år siden
i UK. Skulle de så koste kr. 400 i dag, så er det kun kr. 4 pr. sæt.

Et sæt bruger jeg fra en dag til en uge alt efter, hvor snavsede min
fingre er under brug. Al snavs fra fingrene ender op i øregangen og kan
give infektion. Så ved meget varmt vejr og snavs, skal propperne kun
bruges en dags tid.

--

Kent

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-06-11 09:46

Mads Madsen skrev den 17-06-2011:
> Hvilke ørepropper med passende dæmpning og pasform kan anbefales?

Jeg ville aldrig vælge andet end "Classic Ear" fra Aearo Limited.

Har kun sjældent brugt dem på mc, men har brugt dem på mit arbejde 8
timer hver dag i 25 år.

Har prøvet andre uden held.

Kan formentlig fåes i byggemarkeder.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Richard

Dato : 18-06-11 03:37

On 17 Jun., 21:58, Mads Madsen <p...@FJERNmadsmadsen.dk> wrote:
> V rst af det hele var at jeg ikke rigtigt
> synes at jeg kunne h re motoren (fazer 600 med orig. potte).
<snip>
> Hvilke repropper med passende d mpning og pasform kan anbefales?

Du vil have mindre dæmpning end skumfiduserne giver, ikke sandt?

Billigst: Rul en tot vat sammen, så den passer diine øregange og
varier mængden, indtil de dæmper som ønsket. Dyp dem evt GANSKE let i
flydende sæbe eller paraffin, så de holder formen bedre.

Dyrest: Støbte propper, der generelt dæmper mindre end de bedste
skumfiduser, med et akustisk filter, som du kan aftale at få skiftet,
til det passer din situation.

Som alternativ til ørepropper kan du også eksperimentere med at
spørre lydens adgang til ørerne.: Åbningen mellem hjelm og hals kan du
lukke mere eller mindre med en halsedisse, en halsklud op om ørerne og
ved at shifte kind- og nakkepuderne i hjelmen.

Uanset fremgangsmåde må du eksperimentere og prøve dig frem, der
findes næppe to mc'ister med samme behov og vilkår for at dæmpe støjen
i ørerne

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Jan B

Dato : 18-06-11 06:02

Jeg kan godt forstå at man vil dæmpe vindstøjen, men hvorfor gør
hjelmfabrikanterne ikke mere ud af det?
At bruge ørepropper til koncert, er det ikke som at står og nyde et
nordlys med lukkede øjne?

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 18-06-11 13:41

Den 18-06-2011 14:01, Jan B skrev:
> Jeg kan godt forstå at man vil dæmpe vindstøjen, men hvorfor gør
> hjelmfabrikanterne ikke mere ud af det?
> At bruge ørepropper til koncert, er det ikke som at står og nyde et
> nordlys med lukkede øjne?

Jeg tror faktisk hjelmproducenterne gør et stort stykke arbejde for at
dæmpe støjen. Men selv om hjelmen dæmper rigtig godt på én cykel, så kan
den være et støjhelvede på en anden.
Jeg tror derfor det er rigtig svært at fremstille en hjelm der virker på
alle cykler og personer.
Husk på, at den også skal være nem at tage på og få af igen.
Selv kører jeg med en "støjsvag" Schubert.
I "", fordi den støjer af pommern til på min cykel.

Hilsen Matthias

Fra : JE

Dato : 30-06-11 22:56

On 18-06-2011 14:41, Matthias H. Matthiessen wrote:

> [...]
> Selv kører jeg med en "støjsvag" Schubert.
> I "", fordi den støjer af pommern til på min cykel.

Jeg tror fabrikanterne desværre ikke helt forstår problemet og tro det
lige så
meget ligger i selv materialet og formen af hjelmen.

Da jeg skulle have ny hjelm for et par år siden var jeg meget opmærksom på
det da jeg lider af tinitus, og rev mig og købte en Schubert til
erstatning for min gamle "No name"

Det var næsten en katastrofe og jeg måtte returnere den efter at have
kørt de
30 km hjem med den. Mine ører sang i flere dage i en grad jeg aldrig
tidligere
have oplevet med min billige Bieffe. Jeg lagde mærke til, at når man
havde hjelmen
på og selv lavede lyde i hjelmen så var der resonanser i en grad der var
uudholdelig,
så jeg konkluderede, at vindstøj og lignende faktisk var den mindste
synder til støj
i en hjelm. En anden årsag var nok også, at den nye hjelm sad rigtig tæt
til hovedet
og nok også derved videregav flere resonanser desværre. Den gamle sad
løst til
hovedet og var ikke nær så ubehagelig at køre med, men så nok mindre sikker.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-06-11 18:25

> At bruge ørepropper til koncert, er det ikke som at står og nyde et
> nordlys med lukkede øjne?

Sådan har jeg det ikke - jeg kan høre detaljerne meget bedre og man kan
stadig snakke sammen. Uden ørepropper forvrænger lyden tydeligt i
ørerne, og det bliver meget klarere med ørepropper.

Her snakker jeg om høj rockmusik og ikke en stille akustisk koncert,
hvor det nok er en helt anden sag.

--
Mvh. Martin

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 19-06-11 07:22

Jan B forklarede:
> At bruge ørepropper til koncert, er det ikke som at står og nyde et
> nordlys med lukkede øjne?

Har du været til koncert?

Da vi hørte "Yes" i Falconercenteret engang kom man ikke i tvivl om
værdien af ørepropper :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 19-06-11 07:23

Richard forklarede:
> Dyp dem evt GANSKE let i
> flydende sæbe

Ville jeg være forsigtig med aht huden.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Søren Larsen

Dato : 18-06-11 18:35

On 17-06-2011 22:58, Mads Madsen wrote:
> [...]
> men jeg kan ikke have dem på under hjelmen.
>
> Hvilke ørepropper med passende dæmpning og pasform kan anbefales?

Formstøbte SonoCustom fungerer rigtigt godt for mig. De koster kassen,
men jeg har aldrig fortrudt. Jeg havde meget svært ved at få skumfiduser
til at sidde rigtigt og slutte tæt, og når de ikke gør det, føltes det
værre end at køre uden. De formstøbte passer hver gang

/Søren

Fra : Mads Madsen

Dato : 18-06-11 22:05

Den 17-06-2011 22:58, Mads Madsen skrev:
> Hvilke ørepropper med passende dæmpning og pasform kan anbefales?

Nå, jeg kan se at der er meget delte meninger om emnet. Jeg ville helt
sikkert gerne have et sæt specialtilpassede med mulighed for ændring af
dæmpningen, men der er der ikke lige råd til pt.

Jeg fandt lige her i eftermiddag et ekstra sæt 'koncert-juletræer' i
skuffen helt i silikone. Jeg har klippet stilken af så jeg kan have dem
på under hjelmen. Når jeg har dem på kan jeg stadig høre både kone og
børn (det kan jo diskutteres om det er en fordel). Så måske fungerer de
på mc'en. Jeg har ikke haft tid til at prøve endnu.

Tak for gode indlæg!

/Mads

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 20-06-11 20:17

Mads Madsen skrev den 18 jun 2011 i
klip
> Jeg fandt lige her i eftermiddag et ekstra sæt 'koncert-juletræer'
> i skuffen helt i silikone. Jeg har klippet stilken af så jeg kan
> have dem på under hjelmen.
klip

Så må man jo håbe du kan fumle dem ud igen uden pincet

Jeg/vi har prøvet rigtig mange forskellige, og endt med at bruge nogle
som også lastoptagerne på havnen bruger. Kan godt bruges en hel dag
uden at det irriterer for meget og har en rigtig god dæmpning.

Der står E.A.Rsoft Neons på kassen - har købt dem her:
http://www.hatting-
ks.dk/Default.aspx?ID=6587&ProductID=8937901&VariantID=&GroupID=horevae
rn

--
Mvh - Arne Lorenzen

Fra : Janitor

Dato : 19-06-11 11:24

> Hvilke repropper med passende d mpning og pasform kan anbefales?
>
> /Mads

Jeg tog mig sammen for 3 år siden og fik støbte ørepropper - de var
ganske vist dyre men jeg synes pengen har været givet godt ud.
"Nulrepropperne" kom jeg altid op at slås med og de støbte er født med
filter så man stadig kan høre men ikke bliver generet af vindstøj.
Kører med bluetooth headset som fint går igennem propperne - kort sagt
kan kun anbefale at bruge pengene på støbte ørepropper.

/Klaus