Køletaske
Fra : Ukendt

Dato : 16-06-11 21:04

Sidste år var vi på ferie i Tyskland, og da vores køletaske ikke kølede som
den plejede, købte vi en ny dernede, som også kølede fint og bedre end den
gamle, trods varmen, men nu da vi så tager den i brug herhjemme virker den
køletakse vi købte i Tyskland ikke, den køler måske et par grader ned, den
gamle køletaske virker fint. Så er det man spørger sig selv om, er der
forskel på strømmen i Tyskland og i Danmark.
Den ny køletaske blæser luft op, så den kører, men den køler ikke.

Leif Pedersen

Fra : Henrik Hauge Sørense~

Dato : 17-06-11 08:13

"leif Pedersen" <leif-pedersen(AT)mail1.stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> forskel på strømmen i Tyskland og i Danmark.
> Den ny køletaske blæser luft op, så den kører, men den køler ikke.

Nogle køletasker kan både varme og køle - du kan tjekke om kontakten står
forkert.

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-11 15:18

"Henrik Hauge Sørensen" <Henrik(slet)@m-hauge.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>>
> Nogle køletasker kan både varme og køle - du kan tjekke om kontakten står

Hej

Der er ingen kontakter, så den kan kun køle.
Leif

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 17-06-11 17:42

> [...]
> forskel på strømmen i Tyskland og i Danmark.
> Den ny køletaske blæser luft op, så den kører, men den køler ikke.

Nej nu er det jo også sådan at blæseren kører helt tiden uanset om køleren
virker, så det er nok peltier elementet i køleren der er brændt af.
Kort oversat: Ny boks som kan købes til priser omkring 300 Dkk.

Steen.

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-11 08:10

Jeg har før hørt at man skulle stille boksen/køleskabet med bunden i vejret
et par timer, og at det skulle afhjælpe problemet.
Har aldrig prøvet, men det er gratis at prøve og man kan jo altid gå stille
med dørene hvis det ikke virker

Per.

Fra : Leif Neland

Dato : 18-06-11 22:32

Den 18-06-2011 09:10, Per Olsen skrev:
> [...]
> et par timer, og at det skulle afhjælpe problemet.
> Har aldrig prøvet, men det er gratis at prøve og man kan jo altid gå stille

Det gælder for absorbtionskøleskabe, en gammeldags type, hvor vædsken
sættes i bevægelse ved opvarmning med f.ex. gas eller el.

Ikke for køletasker med blæser og peltierelement.
(Et peltierelement er en halvleder, der flytter varme fra den ene side
til den anden, når den udsættes for en spænding)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-07-11 00:39

Den 18-06-2011 23:31, Leif Neland skrev:
> [...]
> (Et peltierelement er en halvleder, der flytter varme fra den ene side
> til den anden, når den udsættes for en spænding)

Og når den fungerer som den skal vil den flytte varmen indefra og ud.
Men vender man strømmen flytter den varmen ude fra og ind.

En kontrol af om det er strømmen der vender forkert eller om det er
elementet der er stået af, kan udføres ved at vende strømmen. Hvis
boksen derved bliver varm fungerer elementet.

(Har prøvet det engang jeg skulle skifte stikket, og fik ledningerne
vendt forkert. Lugten af varm rugbrød holder sig længe.)