Underlig Geografisk Distribution af Multip~
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-06-11 16:58

Sidder lige og læser om ms på netdoktor og støder på denne her "gåde".

"Multipel sclerose har en speciel geografisk udbredelse og findes hyppigere
i tempererede zoner, som i Danmark, sammenlignet med subtropiske og tropiske områder."

og videre til: http://www.mult-sclerosis.org/facts.html
The Geography of Multiple Sclerosis

World map of ms.
http://www.mult-sclerosis.org/ms_world.html
Det var dog bizzard.

Er i støt på eller kommet til en logisk forklaring af dette distributions mønster. ?

Jan Rasmussen

Fra : M

Dato : 15-06-11 15:44

In article <VBLJp.44959$M55.8724@news.usenetserver.com>,
nomail@nomail.com says...

> [...]
> Det var dog bizzard.
>
> Er i støt på eller kommet til en logisk forklaring af dette distributions mønster. ?

Hvem er "I"? MS-patienter? Jeg vil blot tale for mig selv.

Det mest interessante ved kortet er at størstedelen af jordens
befolkning ikke er repræsenteret, og at data for resten højst
sandsynligt har en noget ujævn kvalitet.

I forbindelse med al virakken omkring dr. Zambonis CCSVI-resultater, kom
det frem at Kuwait ville operere alle dets 6000 MS-patienter (og det var
sekstusinde)! Forekomst af MS i Kuwait er altså mindst lige så høj som i
DK, hvor vi "bryster" os af at have ca. 10000 patienter.

Selv om Kuwait ca. 3mill. beboere mest består af indvandrere, så er
disse primært fra "nærområdet", hvis vi regner lande som Indien og
Pakistan med til nærområdet.

Så frem for at kigge på geografi burde man måske kigge nærmere på
"rigdom" og hvorledes den transformerer en befolknings fødeemneindtag og
fysiske udfoldelse.

Der er masser mere eller mindre bizarre teorier, og de er svære at
afvise med basis i den videnskab (eller rettere: mangel på samme) der
foreligger på nuværende tidspunkt.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-06-11 18:26

"M" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> In article <VBLJp.44959$M55.8724@news.usenetserver.com>,
> nomail@nomail.com says...

>Hvem er "I"? MS-patienter? Jeg vil blot tale for mig selv.

Øhmm gruppens deltagere sådan generelt, MS-patienter er skam også velkommende
for man må da formode at de er eksperter på området.

> [...]
>
> Der er masser mere eller mindre bizarre teorier, og de er svære at
> afvise med basis i den videnskab (eller rettere: mangel på samme) der

Noget af det der fik mig til at undres var Mexico vs. Spanien,(D-vitamin forskell burde være
minimal.)
men Jeg kan se at antallet stiger med levestandarten i Mexico så kortet kan sikkert
ikke bruges til så meget, og som du også er inde på er det levestandarten og ikke
gps koordinater der afgøre distributionen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1073718/
Is the frequency of multiple sclerosis increasing in Mexico?

"Multiple sclerosis has steadily increased in Mexican mestizos
from an apparently rare disorder in the 1970s to the second most
frequent cause of admission to a neurology ward in the 1990s.
Most patients belonged to high socioeconomic and educational groups.
Familial incidence was low. Age at onset was younger than in other series
and long term disability was milder than in patients from countries in which
the disease is apparently more prevalent."

Så foresten dette her clip i en dokumentar forleden relateret til ms.
Har du nogen kommentar til dette, angående validiteten af klippet.
eller andet info. ?
http://www.youtube.com/watch?v=B8_5Ebsjk8I
Greg Cooper is a medical marijuana patient with Multiple Sclerosis
and Ataxia who shows that marijuana has very obvious medical uses.

Jan Rasmussen

Fra : M

Dato : 15-06-11 21:03

In article <q%5Kp.95965$ZA7.52716@news.usenetserver.com>,
nomail@nomail.com says...

> [...]
> Greg Cooper is a medical marijuana patient with Multiple Sclerosis
> and Ataxia who shows that marijuana has very obvious medical uses.

Der er ikke noget fusk med ovennævnte filmklip. Cannabis kan have den
effekt på bl.a. sclerosepatienter.

Cannabinoider har bl.a. neuroprotektive og antiinflammatoriske
egenskaber. Mennesket producerer selv cannabinoider (endocannabinoider).

http://www.youtube.com/watch?v=ZI2VT2kOfnM

http://www.youtube.com/watch?v=qp633lcU9F8

http://www.youtube.com/watch?v=UGrqS311-f0

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=endocannabinoids

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=cannabinoids

Det strider mod enhver logik at cannabis er ulovliggjort.