Råd om kluns og hjelm på tur i California
Fra : Arne Lorenzen

Dato : 10-06-11 20:25

Hej igen - og undskyld mit "funkstille" - der har været så meget

Men jeg har brug for et par gode råd i forbindelse med min og koneriets
14 dages tur fra Los Angeles til Seattle om ikke så længe, og hvor er
det mere nærliggende at spørge end her? Vi kører på en BMW R1200GS som
jeg har lejet ved Eagle Rider.

Hvad tager man med hjemmefra?
Ikke tøjet, det bliver simpelthen for varmt, der regner vi med at
leje/låne/købe noget lettere derovre, men tager man hjelmen og
støvlerne med?

Hvad gør I der har været af sted - og hvad er jeres erfaringer, gode
som dårlige, alt har interesse.

Og er der steder på den tur vi ikke må køre forbi uden at lægge mærke
til det? Sikkert, og uden tvivl - men hvilke? Ik´fordi vi ikke har
orienteret os (Turen går til Californien mm ) men allivel

--
Mvh - Arne Lorenzen

Fra : Anders Majland

Dato : 10-06-11 20:36

> [...]

> til det? Sikkert, og uden tvivl - men hvilke? Ik´fordi vi ikke har
> orienteret os (Turen går til Californien mm ) men allivel

Sådan en GS'er skriger vel næsten efter death valley national park
http://www.desertusa.com/dv/du_dvpmain.html

Der ligger også en offroad køreskole (men da jeg var i usa nåede jeg ikke
andet end arbejde så fik ikke set nærmere på andet end lufthavne og
fabrik)

Jeg ville tage stort set alt udstyr med hjemmefra. Brynje, knæbeskyttere,
støvler hjelm osv.
I mit tøj kan jeg tage foret og membranen ud og så går det formentlig an mhs
varmen.

Men mener du ikke i har noget der dur så vil det sikkert være billigere at
købe on location.

God tur

--
/A

Fra : Autzen

Dato : 12-06-11 20:47

Jeg ved ikke om du kan bruge noget fra dette katalog
med billeder fra vores tur med Motour i efteråret 2010

https://picasaweb.google.com/Finn.Autzen/FinnOgElla#

Der er også billeder hos Motour.dk

Hilsen Finn VFR800

Fra : Finn og Angela

Dato : 13-06-11 11:24

Den 10-06-2011 21:24, Arne Lorenzen skrev:
> [...]
> 14 dages tur fra Los Angeles til Seattle om ikke så længe, og hvor er
> det mere nærliggende at spørge end her? Vi kører på en BMW R1200GS som

Først og frmmest: I har noget at glæde jer til

Vi er netop vendt hjem fra 3 uger, heraf 14 dg på HD883/Honda Shadow,
som vi lejede hos "dubbelU" i San Francisco.

I SF startede og sluttede vi med nogle dage uden cykler - og dog; via
Yamha XJ-maillist var vi kommet i kontakt med Roy, som før lejningen
lånte os mc og tog os på en kompetent rundvisning i og omkring SF:
Golden Gate park, Haight Asbury, og på den anden side af broen: Hawk
Hill/Muir Woods og Sausalito. Chinatown i Sf er også et besøg værd.

Vi havde familie at besøge, så vi fik "kun" logget 1500 miles - men vi
nåede rundt om Lake Tahoe, retur ad SR 88 (Carson Pass Highway) og
derefter til området omkring Mount Shasta (gør det .

Herfra ud til kysten ad "299" og sydpå igen til SF ad kystvejen og
gennem "Avenue of the Giants" (jeg er generelt forbeholden overfor
attraktioner, heriblandt Cable Cars og Redwoods, men - damn, de er
store, de træer .

Havde vi haft mere tid (og lidt mer komfortable cykler) ville vi have
besøgt Yosemite (gerne fra Lake Tahoe ad Nevadasiden og ind via "120",
men den var vinterlukket her først i maj) + haft en dag eller 2 mere til
Higway One langs kysten (det sidste stykke af "299" og "1" tager tid
pga. de mange lækre sving

Billeder og rute kan ses her:

http://cid-16b185e66522e4de.skydrive.live.com/redir.aspx?page=play&resid=16B185E66522E4DE!105

> Hvad tager man med hjemmefra?
> Ikke tøjet, det bliver simpelthen for varmt, der regner vi med at
> leje/låne/købe noget lettere derovre, men tager man hjelmen og
> støvlerne med?

Vi havde alt gearet med i hver sin store sportstaske (klarede fint 20-kg
grænsen med god margin), som vi så
efterlod hos udlejningen efter at have pakket på cyklerne i saddeltasker
og 2 medbragte drybags/stropper. Foret havde vi taget ud hjemmefra (i
højderne var vi glade for termoundertøjet .

Vær beredt på store temperaturudsving (kyst/indland, lav-/højland) og
undgå at blive tispresset op til afleveringen af mc´en (highway one er
ikke sjov i mørke .

husk et par omformerstik til opladerne og glæd jer ellers til en
fantastisk oplevelse der uværgerligt medfører "næste gang"

Mvh. Finn og Angela

Fra : Richard

Dato : 14-06-11 12:58

Hej Arne,

> Hej igen - og undskyld mit "funkstille" - der har været så meget

Ja ja, det rammer os alle i perioder

> Hvad tager man med hjemmefra?

Det du ikke vil undvære; det du kender og føler dig godt tilpas i...

> Ikke tøjet, det bliver simpelthen for varmt, der regner vi med at
> leje/låne/købe noget lettere derovre, men tager man hjelmen og
> støvlerne med?

....så hvorfor ikke det hele? Årstiden til CA-turen har I sørme ikke
valgt for smart, men til en tur i maj-juni på østkysten med temp på
25-38c var jeg alligevel glad for at have mit eget tøj med:
Læderdress, rygbeskytter, støvler og handsker pakket sammen i jakken
og i en blød sportstaske, der lige kunne rumme det. Hjelmen med
solbriller, halsedisse og klud kom ned midt i den store sportstaske,
jeg kørte rundt med på bagsædet. Så var der samling på det både på
fly- og mc-turen.

Vel var det varmt, men som jeg sagde, når nogle undrede sig over at
jeg sad og svedte ved lyskryds i de få større byer, jeg kom igennem om
dagen: 'Better being hot feeling safe than being stone cold'. Se evt
her fra Times Square den sidste aften:

http://i292.photobucket.com/albums/mm13/Vefferic/V4%20stuff/HamptontilManhatten0781024x.jpg

(Min VF1100S på billedet der gik forresten gennem told- og reg-syn
forleden, yes. Ved lejlighed skal jeg tilpasse dine gamle VF750S Givi-
beslag, Arne).

Nuvel, til de stegende hede dage i CA kunne I kigge efter mesh suit
som fx Vanson laver:

http://www.vansonleathers.com/press/vx3.htm

Det er åbent for luftgennemstrømning, men har den nødvendige
beskyttelse, laves i mange fabrikater og udførelser; dem med løse
forpaneler der kan lynes på/af er mest praktisk. (Så et rigtig godt et
med løse udvendige forpaneler i en H-D biks; det var svinedyrt, så jeg
spurgte ekspeditøsen, om man kunne få det uden H-D-mærket – det burde
jo halvere prisen. Det spørgsmål valgt hun at overhøre

Mange af mine Honda V4-kammmerater derovre sværger til Aerostich
heldragter af textil, når de kører i de varme stater. Det fås fx med
en indvendig lomme til en vandflaske, som man kan drikke fra vha et
langt blødt sugerør, man så blot tygger på under kørslen. De sidder
til gengæld løst og yder næppe den bedste beskyttelse ved et fald, men
bedre end hvad dansker ofte kører rundt i (uden?) derovre. Her er et
udvalg:

http://www.aerostich.com/aerostich-suits

Et tredie tip til at udstå varmen er jævnligt at overhælde t-shirten
under dresset med vand, skynde sig afsted igen og nyde køligheden,
indtil vandet er fordampet igen. Og så forfra

> Hvad gør I der har været af sted - og hvad er jeres erfaringer, gode
> som dårlige, alt har interesse.

Sørg for at have rigeligt vand med og tag jeres bedst ventilerede
hjelm med; man bliver ør i hovedet, når solen hamrer ned i knolden på
en, mens man stop/starter gennem en by – endnu en god grund til at
undgå større byer i dagtimerne.

> Og er der steder på den tur vi ikke må køre forbi uden at lægge mærke
> til det? Sikkert, og uden tvivl - men hvilke? Ik´fordi vi ikke har
> orienteret os (Turen går til Californien mm ) men allivel

Først og fremmest, kør Highway 1 fra nord til syd; så står landskabet
flottest i modlys, Big Sur-kysten kommer ikke helt til sin ret kørt i
nordlig retning. Og I får gradvis varmere havvand fra det pissekølige
nord for San Francisco, til det dansk-sommerkølige ved Santa Cruz
videre til det behagelige ved Santa Barbara og syd derfor og til det
næsten stegende i San Diego's indsøer. Kørt iden anden retning bliver
hvert nyt havbad blot en større skuffelse

Skal I igennem LA's bagland kan I køle af i Raging Waters ude i Orange
County. Men brug mindst mulig tid i LA, næsten alt andet på kysten er
mere interessant, Six Flaggs Magic Mountain med de helt forrygende
rutschebane lige undtaget. San Simeon syd for Santa Barbara er spøjst
og tankevækkende hvad anvendt rigdom angår. San Diego's kyster med
valg mellem hav, mellem og indsøer som vejret lige er den dag er helt
fascinerende IMHO.

Men I kører vel derovre for at køre mc, ikke for at køre sight seeing,
vel?

God tur, tihverttillfald
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 20-06-11 09:48

Richard og mange flere skrev i

...... gode råd om kluns og andet.

Tak for jeres input - det er dejligt at få lidt forskellige synspunkter
når mman er lidt usikker på hvad der vil være "det rigtige".

Vi er nået frem til at vi tager det hele med, og så ser hvad vi får
brug for når vi ser de lokale vejrudsigter - dollaren står jo ganske
fordelagtigt for en feriende dansker, så der burde kunne blive til
noget alternativt. Det vi får tilovers og ikke skal bruge på GSén
sender vi i forvejen, så ikke der bliver for meget at slæbe på.

Vi kører jo ude ved kysten fra LA til Seattle, og nomaltemperaturen
ligger mellem 18-25 grader - faktisk hele vejen, ekstremerne er 13-32
grader, så det kan jo blive lidt af hvert. Aldrig så snart man bevæger
sig ind i landet er det en helt anden snak Samtidigt er juli den
måned hvor det faktisk ikke regner i LA, men oppe nordpå kan der godt
komme lidt så overtrækserne kommer også med.

--
Mvh - Arne Lorenzen - med ønsket om mange dejlige og sikre mckilometer
til alle.