Dominator startproblemer !!
Fra : Ib

Dato : 10-06-11 11:28

Hej alle, jeg er en af dem der har fulgt med i nogle år i denne NG, uden at
have være befordret på 2 hjul. Nu har jeg efter ca 14-15 års MCcølibat
indkøbt en brugt Honda NX650 Dominator 89000 på klokken og fra -94.
.............Men, et problem her vist sig: Nogen gange vil den ikke starte,
det viser sig på denne måde: Jeg trykker på startknappen, relæet klikker,
men motoren tørner ikke. Jeg har målt on det var fordi startmotoren ikke
kunne tørne motoren/fik for lidt at leve af, men når jeg måler på batteriet
så viser det 12,65 V og når jeg trykker på startknappen og relæet klikker så
viser det 12,5 V. Dette siger mig at den er gal et eller andet sted mellem
relæ og startmotor. Ydermere skal lige siges at jeg som regel har fået den
igang ved at sætte den i 3. eller 4. gear, tørne motoren ganske lidt ved at
slippe koplingen i fart mens jeg har holdt startknappen inde, dette har
indtil nu hjulpet, men en enkelt gang tog det 10 minutter og flere liter
sved at få den igang. Der er godt noget modstand i sådan en 1-cylindret
650´er.
Håber at nogen har et eller flere forslag til hvad jeg skal gøre/se efter
for at komme videre.
På forhånd tak

--
Ib
som synes at det er helt fantastisk et være på 2 hjul igen

Fra : Kim Andersen

Dato : 10-06-11 12:16

Hej

Du hyler fordi du får lidt sved på panden - Jeg har en XT600 KUN med
kickstarter!!!

Kim

PS: Har du prøvet med noget kontaktrens? Jeg havde også startprobæemer en
gang imellem på min gamle XJ600.

Fra : Ib

Dato : 10-06-11 13:55

"Kim Andersen" <kimandersenNineNineNine@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Kim
>
> PS: Har du prøvet med noget kontaktrens? Jeg havde også startprobæemer en

Ja jeg hyler , men har du prøvet at løbe din XT´er igang, der er sgu
noget moment der skal holdes til asfalten.
Det kontaktrens du taler om, skal det i relæet eller ?

--
Ib

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 10-06-11 20:06

Ib skrev den 10 jun 2011 i

> Ja jeg hyler , men har du prøvet at løbe din XT´er igang, der
> er sgu noget moment der skal holdes til asfalten.
> Det kontaktrens du taler om, skal det i relæet eller ?

Hvad har man 2 sønner til?

--
Mvh - Arne Lorenzen

Fra : Kim Andersen

Dato : 10-06-11 22:50

Mit problem lå i starterknappen, men endte til sidst med at købe et nyt (hus
og det hele) halv dyrt!!

Kim

Fra : Ib

Dato : 10-06-11 14:49

> [...]
>
> Kim
>
> PS: Har du prøvet med noget kontaktrens? Jeg havde også startprobæemer en

Er det i startrelæet du mener jeg skal sprøjte kontaktspray ?

--
Ib

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-06-11 18:50

> [...]
> startknappen og relæet klikker så viser det 12,5 V. Dette siger mig at
> den er gal et eller andet sted mellem relæ og startmotor.

Eller også ligger fejlen i enten relæ eller startermotor. Imellem dem er
der kun en meget kraftig ledning som sjældent volder nogle problemer.

Prøv at måle spændingen på plusledningen der går fra relæet til
startermotoren når du trykker på startknappen (hvis du kan komme til
den, da den typisk er pakket godt ind da der ingen sikring er på den).
Hvis den viser en høj spænding ligger fejlen i motoren, hvis den viser
en lav, så er det relæet.

I motoren kan fejlene være brændte viklinger (pga. overbelastning) eller
slidte kul (som er billige og en sliddel).

--
Mvh. Martin

Fra : Armand

Dato : 16-06-11 19:18

Den 10-06-2011 12:27, Ib skrev:
> [...]
> -94.
> ............Men, et problem her vist sig: Nogen gange vil den ikke

Kontrollér starterens kul for slid ved at sætte i gear og trække
motorcyklen baglæns i et par ryk (uden nogensomhelst brug af
starter-knappen!): Dét trækker startmotoren med baglæns rundt og kan få
slidte kul til at danne kontakt for et startforsøg eller to!
Hvis starteren således fungerer kort efter denne behandling kan du
således konstantere at starter-kullene trænger til udskiftning

Kontrollér starter-relæets funktion ved at afmontere de to tykke
ledninger der er skruet på relæet (Der er direkte strøm fra batteriet
dér selvom tændingsnøglen er afbrudt, så for at spare sig for
kortslutning mellem værktøj og stel og deraf følgende kraftige(!)
gnister bør man nok afmontere samme ledning på batteriet (= plus'en!)
istedet.
Når den tykke ledning der fører til starter-motoren er fri sætter man en
klemme (eks. dem røde) fra et startkabel på dén uden at kortslutte til
stel, og efterfølgende en anden klemme (á den sorte) på batteriets +pol
- efter forarbejdet kortslutter du de to klemmer i den anden ende af
kablerne kortvarigt et par gange, hvorved at du vil opleve om
startmotoren drejer lystigt når startkablerne udgør et "improviseret
startrelæ"!
Tørner starteren, er det tilsyneladende startrelæet der ikke magter at
agere kontakt længere (relæer ér i bund og grund sliddele!)!

God arbejdslyst!

--
Armand.

Fra : Ole Mogensen

Dato : 19-06-11 16:54

Den 10-06-2011 12:27, Ib skrev:
> [...]
> Der er godt noget modstand i sådan en 1-cylindret 650´er.
> Håber at nogen har et eller flere forslag til hvad jeg skal gøre/se

Hej Ib

Har haft samme problem på min Guzzi.

Jeg skiftede hjælperelæet + ledningen mellem hjælperelæet og starter
solonoiden, har ikke haft problemer siden.

Venligst
Ole Mogensen

Fra : Ib

Dato : 22-06-11 18:49

Hej Gruppe.

Har i dag fået rettet fejlen i samarbejde med svogeren, som er
elektromekaniker. Fejlen havde det med at være periodisk :( og selvfølgelig,
efter at have trukket Dominatoren igang med en bil imorges, så virkede alt
tilfredsstillende da vi skulle finde fejlen. Da der jo åbenbart kom strøm ud
af startrelæet, gik vi videre til startmotoren. Den blev afmonteret og skilt
ad, og det viste sig at det ene kul var så smurt ind i olie(?) og kulstøv at
det ikke kunne slutte kontakt til rotor. Vi rensede den dims som kullene
sidder på, med benzin og tørrede den med trykluft, samlede motoren igen,
efter at have fedtet lejerne og testede med startkabler (her må jeg lige
anbefale, ikke at smøre fedt på strålerne inden afprøvning. Det sad
altsammen på min t-shirt efter testen ;-( ). Startmotoren blev igen monteret
og alt virker indtil videre. Der går nok lige et stykke tid før jeg er
overbevist om at fejlen er rettet, grundet det faktum at fejlen jo var
periodisk.
Armand, du skriver at et par ryk baglæns i geden kunne angive om kullene var
slidt. Dette prøvede jeg med held et par gange, og det har åbenbart virket,
også ved mangel på "tryk" på kullet, da jeg med held startede flere gange
ved hjælp af netop dette trick.
Iøvrigt så var der masser af kul tilbage, men det virkede som om at lejerne
var lidt slidte, da der var lidt slup i akslen/rotoren. Herudover var
strålerne på den del af akslen der går ind i "gearhuset" slidt ca ½ mm. Er
det grund til at skulle skifte startmotoren ?

Mange tak for hjælpen.

--
Ib