Dej på køkkenmaskine
Fra : Martin Larsen

Dato : 09-06-11 10:59

Jeg har lige købt denne køkkenmaskine
http://www.witt.dk/Kenwood_De_Longhi/Kenwood/Koekkenmaskiner/KMC560

Den skal primært bruges til dejæltning, og i den forbindelse mangler jeg
lidt råd.

Nu har jeg bagt brød i herrens mange år, og aldrig med opskrift. Jeg
blander bare sammen hvad jeg lige har lyst til, og jeg kan let mærke når
dejen har fået nok mel mv. Tilsvarende ved jeg når dejen føles færdigæltet.

Man hvad gør man egentligt på en maskine hvor man jo netop ikke har
fingrene i dejen? Hvordan ved man når der er nok mel i, og hvordan ser
man at dejen er æltet færdig?

Er det noget man fx lærer at lytte sig frem til?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-06-11 11:37

Martin Larsen skrev:

> Hvordan ved man når der er nok mel i, og hvordan ser
> man at dejen er æltet færdig?
>
> Er det noget man fx lærer at lytte sig frem til?

Glutenprøven, måske. Prøv at sammenhold opskriften på

· http://www.meyersmadhus.dk/da/opskrifter/broed/oelandshvedebroed.html?recipeid=136

med

· http://www.meyersmadhus.dk/da/opskrifter/broed/glutenproeve.html?recipeid=138

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Abolish European Summertime
gopher://port70.dk/ | Please sign the petition ⌘ http://j.mp/noeudst

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-11 10:05

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Glutenprøven, måske. Prøv at sammenhold opskriften på

> [...]

Bruger jeg også - alternativt stop, når dejen er glat og trådet som
bolsjemasse.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 09-06-11 11:48

Den 09-06-2011 11:58, Martin Larsen skrev:
> [...]
> man at dejen er æltet færdig?
>
> Er det noget man fx lærer at lytte sig frem til?
De fleste dejge til brød afsluttes vel i hånden?

inn

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-06-11 12:36

Cykelsmeden wrote:

> De fleste dejge til brød afsluttes vel i hånden?

Aner det ikke! Maskinen er helt ny, så jeg kender ikke rigtigt
metodikken

Fra : Cykelsmeden

Dato : 09-06-11 13:03

Den 09-06-2011 13:36, Martin Larsen skrev:

> Aner det ikke! Maskinen er helt ny, så jeg kender ikke rigtigt metodikken
det gør jeg heller ikke, men en "brøddejg" vil jeg da afslutte "i
hånden" - netop af de årsager du påpeger.
- og er da glad for at være sluppet for det tunge "klisterarbejde"

//finn

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-06-11 14:15

Thu, 09 Jun 2011 11:58:50 +0200 skrev Martin Larsen:

>Jeg har lige købt denne køkkenmaskine
>http://www.witt.dk/Kenwood_De_Longhi/Kenwood/Koekkenmaskiner/KMC560

Forbavsende som den maskine ligner sig selv. Min Kenwood er mindst 20
år gammel og still going strong. En anelse mere kantet i designet, men
ellers magen til. Bomstærk og robust maskine.

> [...]
>man at dejen er æltet færdig?
>
>Er det noget man fx lærer at lytte sig frem til?

Stop maskinen og lav glutenprøven, som andre allerede har foreslået.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : ;o)-max-

Dato : 10-06-11 08:17

On 09-06-2011 11:58, Martin Larsen wrote:
> [...]
> man at dejen er æltet færdig?
>
> Er det noget man fx lærer at lytte sig frem til?

Madmoren hedder hun Camilla - anyway hun har vist en del
forskellige brød, som jeg husker det mht hvornår dejen er
æltet nok på maskinen er når den trækker tråde. Men se om
ikke programmet er på nettet. Hun har mange goe tips.

Mht hvor fugtig en dej skal være - det kommer an på så meget.
Mine deje er meget meget fugtig, på grænsen til at de ikke
kan håndæltes. Men når den har stået en halv times tid samler
den sig og man kan stikke fingrene i den. Men nu foretrækker
jeg køleskabs hævede brød. Så dejen skal kun lige røres sammen
så den er homogen, ind i køleren i fra 12 timer og op til
flere dage. Derfra ryger den i en knaldvarm ovn med damp
og det er så det. Store huller ala en emmentaler sej krumme
og knasende sprød skorpe, herlig smag, selvom det kun er
mel, vand og salt.
-max-