Pinjekerner?
Fra : (-Peter-)

Dato : 08-06-11 08:55

Hej

Kan det virkeligt være rigtigt at pinjekerner koster næsten 30 kr for
60-70 g over alt? Det synes jeg umiddelbart er meget dyrt.

Kender I nogle steder hvor det er billigere? (er evt. villig til at
købe op til 500 g af gangen)

Gerne i eller omkring Lyngby.

Nogen der ved hvad de koster i Metro?

Mvh
Peter

Fra : (-Peter-)

Dato : 08-06-11 08:58

On 8 Jun., 16:55, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:
> [...]
> 60-70 g over alt? Det synes jeg umiddelbart er meget dyrt.
>
> Kender I nogle steder hvor det er billigere? (er evt. villig til at

Glemte lige en ting... hvis det er prisen, er der så nogen der har et
billigere alternativ til brug i pesto?

Fra : Max

Dato : 08-06-11 16:01

Hej (-Peter-)

Der findes store poser i Metro der er lidt billigere.
Men prøv at gå i grøntbutikker der køres af folk
fra mellemøsten, de sælger dem ofte fra store
sække til rimelige priser.

> Glemte lige en ting... hvis det er prisen, er der så nogen der har et
> billigere alternativ til brug i pesto?

En mulighed kan være jordnødder og paranødder,
men det er jo en smagssag.

Max

Fra : Frank Bach

Dato : 08-06-11 16:41

Den 08/06/11 17.00, Max skrev:
> [...]
> fra mellemøsten, de sælger dem ofte fra store
> sække til rimelige priser.

> En mulighed kan være jordnødder og paranødder,

Jeg bruger mandler -- det er glimrende!

MVH Frank Bach
Esbjerg

Fra : Cykelsmeden

Dato : 08-06-11 17:46

Den 08-06-2011 17:00, Max skrev:
> En mulighed kan være jordnødder og paranødder,
> men det er jo en smagssag.

men vær påpasselig med første (+ cashew). De kan komme som en ubehagelig
overraskelse for en allergiker, som kan tro du serverer pesto!

//finn - som har set det!

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-11 01:25

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i en meddelelse
> men vær påpasselig med første (+ cashew). De kan komme som en ubehagelig
> overraskelse for en allergiker, som kan tro du serverer pesto!

Mon ikke allergikere ALTID sørger for at gøre opmærksomme på så alvorlige
problemer som nøddeallergi.

Der kan være spor af jordnødder i uhyggeligt meget.

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-06-11 20:16

(-Peter-) wrote:

> lemte lige en ting... hvis det er prisen, er der så nogen der har et
> billigere alternativ til brug i pesto?

Du kan bruge mange slags nødder, men ærligt talt, det bliver *ikke* en
klassisk pesto! Engang imellem kan det dog være rart til en afveksling,
men så foretrækker jeg at lave fx persillepesto når det nu ikke skal
være den klassiske genovese.

De kan i øvrigt fås en del billigere i indvandrerbutikker.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-06-11 16:43

(-Peter-) skrev:

> er der [så] nogen der har et billigere alternativ til brug i pesto?

Cashewnødder

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Abolish European Summertime
gopher://port70.dk/ | Please sign the petition ⌘ http://j.mp/noeudst

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-06-11 22:50

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> skrev i meddelelsen
slrn-4def984c-267e1d5f@klaus.seistrup.dk:

> Cashewnødder

....er vist så langt fra billigere end pinjekerner.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : ;o)-max-

Dato : 10-06-11 07:15

On 08-06-2011 23:50, Jens Bruun wrote:
> Klaus Alexander Seistrup<klaus@seistrup.dk> skrev i meddelelsen
> slrn-4def984c-267e1d5f@klaus.seistrup.dk:

> ....er vist så langt fra billigere end pinjekerner.

En indvandrer butik havde dem en overgang til 100kr/kg
men de er steget, jeg gir 60-80 kr/kg for mellem størrelsen
0g 80-90 kr/kg for de helt store i både Indien og Thailand,
2 sortering med halve nødder kan fås billigere. Smagen er ens.

Mon ikke man også kunne bruge friske jordnødder, de koster
15-20 kr/kg rå og afskallede, skal lige koges/dampes en
gang for at få sødmen frem. I det hele taget er det en go
ide at lægge tørrede nødder i vand de blir næsten som friske
og så kan de fleste vel bruges i en pesto danese.
-max-

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-11 09:58

-max- wrote:

> [...]
> ide at lægge tørrede nødder i vand de blir næsten som friske
> og så kan de fleste vel bruges i en pesto danese.

Stadig billigere end 382/kilo som jeg så i Netto i går.

Fra : ;o)-max-

Dato : 11-06-11 10:21

On 11-06-2011 10:58, Vandtro 3140 wrote:

> Stadig billigere end 382/kilo som jeg så i Netto i går.

Der er givetvis et site man kan klikke ind på og se
hvad markedsprisen er pr ton, så kan man dele den med
1000 og gange den med 2-3 så begynder det nok at ligne
en typisk detailpris i et segment med begrænset omsætning.
Nødder er ikke noget danskere spiser nok af, så der er
ikke rigtig konkurrence på markedet. Det er sku noget
andet ude i Asien hvor du finder hundredvis af grossister
i storbyerne, pinjekerner er jeg dog ikke stødt på.
-max-

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-06-11 05:33

On Wed, 8 Jun 2011 07:55:11 -0700 (PDT)
"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> wrote:

> [...]
> 60-70 g over alt? Det synes jeg umiddelbart er meget dyrt.
>
> Kender I nogle steder hvor det er billigere? (er evt. villig til at

Jeg køber dem i 1kg poser i metro. Mener de koster omkring 130kr. posen
(et stykke tid siden at jeg sidst købte, så kan huske forkert).
Sørg for at købe dem som IKKE hedder noget med kinesiske pinjekerner.
De kinesiske er billigst, men har man tendenser for at få pinjemund så
får man det af disse (jeg er desværre selv en af de uheldige der får
det - svært ubehageligt!). Deres lidt dyrere produkt hvor pinjekernerne
er mere flotte og lange i det har jeg ikke problemet med.

Fra : padre

Dato : 11-06-11 15:50

Den 09-06-2011 06:32, Kim Schulz skrev:

> Jeg køber dem i 1kg poser i metro. Mener de koster omkring 130kr. posen
> (et stykke tid siden at jeg sidst købte, så kan huske forkert).

De er steget helt enormt indenfor det sidste halve til hele år - nu
koster de så vidt jeg husker næsten 300 kr/kg i Metro.

--
padre

Fra : Heidi

Dato : 09-06-11 20:34

> [...]

>60-70 g over alt? Det synes jeg umiddelbart er meget dyrt.

>Kender I nogle steder hvor det er billigere? (er evt. villig til at

Jeg er begyndt at bruge cashewnødder - synes de smager stort set af det
samme, og dem kan man købe til ca. 20 kr. for 100 gram (stadig dyrt, men
ikke så dyrt som den pris du nævner - i Tyskland kan de nok fås lidt
billigere, og måske også hos etniske grønthandlere).
Udover mandler som andre også har nævnt, så har jeg læst om nogen der bruger
delvist solsikkekerner, sammen med feks. mandler eller cashewnødder - har
ikke selv prøvet det, men det var måske en mulighed at eksperimentere med.

--
Heidi

Fra : Henrik

Dato : 11-06-11 03:55

On 8 Jun., 16:55, "(-Peter-)" wrote:

> Kan det virkeligt være rigtigt at pinjekerner koster næsten 30 kr for
> 60-70 g over alt? Det synes jeg umiddelbart er meget dyrt.

Hvordan vurderer du prisen? Skal alt være billigt? Kender du processen
"bag", før end du står med posen i din hånd?

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-11 17:33

"Henrik" <hallo.derude@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan vurderer du prisen? Skal alt være billigt? Kender du processen
> "bag", før end du står med posen i din hånd?

Med mindre du selv plukker, graver op eller nakker din mad ved du normalt
reelt kun dens pris samt at den formodentligt ikke er sundhedsskadelig.

Der var eksempelvis en gang jeg kunne købe æg på markedet hvor der kunne
observeres 2 æggeblommer pr. æg, at hanen havde været der osv. Så VED man at
hønsene har haft det nogenlunde.
Nu kan man kun få de kvalitessikrede æg, hvor den slags ikke kan forekomme
og så er man som forbruger ligsom afskåret fra selv at konstatere hvor ægene
kommer fra. Det kan da godt være der står alle mulige ting på æggebakkerne;
men hvorfor betale mere for et produkt hvor man ikke kan vurdere at det har
nogen bedre kvalitet ?

Et andet eksempel er at en kaffebonde sagtens kan levere økologisk kaffe
selvom tonsvis af gift fra naboen er drevet ind over hans mark - bare han
ikke selv har spredt noget.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 12-06-11 08:26

Den 11-06-2011 18:33, Carl Alex Friis Nielsen skrev:
> Der var eksempelvis en gang jeg kunne købe æg på markedet hvor der kunne
> observeres 2 æggeblommer pr. æg, at hanen havde været der osv. Så VED man at
> hønsene har haft det nogenlunde.

Sikke dog en gang forhistorisk overtro!

Haner har absolut intet med ægproduktion at gøre, bortset fra hvis
blommen har udviklet sig til et foster, hvor ægget så må have mistet sin
interesse som konsum - i hvert fald på vore kanter.

//finn

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-11 09:16

> [...]
> har udviklet sig til et foster, hvor ægget så må have mistet sin interesse
> som konsum - i hvert fald på vore kanter.

Hvis du køber æg fra fritgående høns, hvor der er en hane i hønsegården,
hvordan vil du så undgå at ægene bliver befrugtede ?

Hvis man mener at hønsene skal have et så naturligt liv som muligt, så kan
man slet ikke ungå at spise befrugtede æg - dem med store tydelige fostre
(over ca 1 døgn gamle) sorteres selvfølgeligt fra; men hvis enhver lille rød
(eller hvid hvis fostret er MEGET lille) klat er uacceptabel, så kommer der
nok ikke ret mange æg ud af det.

Iøvrigt er udvikler blommen ikke til et foster - den levere fostrets "mad"
og svarer således mest til moderkagen i pattedyr.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 13-06-11 10:20

Den 13-06-2011 10:16, Carl Alex Friis Nielsen skrev:
> [...]
>
> Iøvrigt er udvikler blommen ikke til et foster - den levere fostrets "mad"
> og svarer således mest til moderkagen i pattedyr
vi er helt enige.
Det jeg opponerede imod var at et æg, og ikke mindst med to blommer, var
et resultat af at en hane havde været på færde, men jeg har så
fejltolket dit udsagn!
- men der er stadig mennesker som tror der skal en hane til for at få æg

//finn

Fra : (-Peter-)

Dato : 14-06-11 01:36

On 11 Jun., 11:54, Henrik <hallo.der...@gmail.com> wrote:

> Hvordan vurderer du prisen? Skal alt være billigt? Kender du processen
> "bag", før end du står med posen i din hånd?

Jeg er ligeglad med processen, det er det endelige produkt der er
interessant - og pt. har jeg ikke kunne smage forskel på de
pinjekerner jeg har smagt..

Fra : Preben

Dato : 13-06-11 09:43

Den 13.06.2011 kl. 10:16 skrev Carl Alex Friis Nielsen <cafn*mail.dk>:

> [...]
> rød
> (eller hvid hvis fostret er MEGET lille) klat er uacceptabel, så kommer

"Store tydelige fostre" kan kun ses, hvis hønen har ruget på ægget i
mindst 14 dage, og ikke "over ca. 1 døgn gamle".

--
mvh/Preben

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-06-11 06:14

Wed, 8 Jun 2011 07:55:11 -0700 (PDT) skrev (-Peter-):

> [...]
>60-70 g over alt? Det synes jeg umiddelbart er meget dyrt.
>
>Kender I nogle steder hvor det er billigere? (er evt. villig til at

Hvad bruger I/man pinjekerner til i større mængder? Jeg har jævnlig
kontakt til Polen, hvor nødder og kerner er ret billige.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Max

Dato : 19-06-11 07:43

Hej Kurt

> Hvad bruger I/man pinjekerner til i større mængder? Jeg har jævnlig
> kontakt til Polen, hvor nødder og kerner er ret billige.

Pesto.

Max

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-06-11 08:22

Sun, 19 Jun 2011 08:42:59 +0200 skrev Max:

>Pesto.

Aha, javel. Pesto er jo moderne, så det må jeg nok hellere kigge
nærmere på. Min vandring fra frikadeller, kartofler og hvid mælkesovs
er lang, men spændende