Køkkenindretning
Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-06-11 06:43

Hvis jeg skulle have/lave nyt køkken i dag, ville Invita og de andre
nok ikke være mit første mål. Jeg forestiller mig bare, at deres
standardskabe er lige som dem vi har.

Mit stigende engagement i køkkenet får også min irritation til at
stige. Jeg er vant til at tænke rationelt og praktisk. Når jeg så
trækker en skuffe ud og kigger ned på låget af en masse glas og
krukker i vidt forskellig størrelse, hele og åbne kartonpakker, breve
med krydderier o.s.v., klasker jeg mig på panden. Man skal jo have det
hele op for at se hvad det er.

Nu er der jo både overskabe og underskabe. Overskabene er ikke så
dybe, men dog dybe nok til, at hvis man skal udnytte rumfanget, skal
poser og krukker stå 2-3 bag hinanden. Igen rode-rage for at finde det
man skal bruge.

Teoretisk set ville hylder eller flade skabe være at foretrække, men
netop vægplads er jo ikke det der er meget af i et køkken. Vil man så
også have alle sine krydderier stillet op så man kan overskue dem,
løber man jo hurtigt tør for lodrette flader.

Jeg kan godt se dilemmaet; man kan ikke få det hele - med mindre man
indretter sit køkken som et reservedelslager i industrien. Det ville
være ultra-rationelt, men heller ikke særligt charmerende og jeg
driver jo heller ikke højskole eller en militærforlægning. Vi er trods
alt kun to til dagligt.

Er der nogen her der har foretaget sig noget bevidst m.h.t. til
indretning af "arbejdspladsen"? Købt et særligt skab/møbel, hængt
hylder op, anskaffet et stort antal glas/krukker/dåser/Tupperware til
opbevaring og hvordan er disse placeret?

Jeg lægger op til en generel debat. Dukker der specifikke ting op,
tager vi dem i næste omgang.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 08-06-11 09:53

Den 08-06-2011 07:42, Kurt Hansen skrev:
> [...]
> hylder op, anskaffet et stort antal glas/krukker/dåser/Tupperware til
> opbevaring og hvordan er disse placeret?
lodrette skabe ~40cm brede og i fuldhøjde, hvor man trækker hele skabet
ud, og så har adgang til alle hylder fra begge sider, er imho. det
bedste man kan gøre. Tyskerne startede med det fo ~25 år siden, hvor jeg
så det første gang.

//finn

Fra : Max

Dato : 08-06-11 15:53

Hej Cykelsmeden

> [...]
> skabet ud, og så har adgang til alle hylder fra begge sider, er imho.
> det bedste man kan gøre. Tyskerne startede med det fo ~25 år siden,

Nemlig, og hylderne er af metaltråd så intet kan gemme sig, det
er genialt. Var med til at sætte dem op i et køkken for nogle år
siden og har svoret at sådan nogle skal jeg også have ved næste
køkkenskift.

Forøvrigt laver man jo ikke køkkener idag, men laver udstillingsvinduer,
et rigtigt køkken skal designes med en skridttæller, det er jo en
arbejdsplads og det kan da ikke være meningen man skal rende sig
ihjel for at lave mad.

Max

Fra : Hanne

Dato : 08-06-11 08:47

On Jun 8, 7:42 am, Kurt Hansen <k...@ugyldig.invalid> wrote:
> [...]
> alt kun to til dagligt.
>
> Er der nogen her der har foretaget sig noget bevidst m.h.t. til
> indretning af "arbejdspladsen"? K bt et s rligt skab/m bel, h ngt
> hylder op, anskaffet et stort antal glas/krukker/d ser/Tupperware til
> opbevaring og hvordan er disse placeret?
>
> Jeg l gger op til en generel debat. Dukker der specifikke ting op,
> tager vi dem i n ste omgang.
> --
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
>
> S ges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Jeg bor til leje - og har gjort det en del forskellige steder, normalt
med et noget tilfældigt indrettet køkken, så jeg har desværre ikke
været ude i at indrette mit perfekte køkken.

Nu ved jeg godt, at du spurgte efter lidt mere fantastiske løsninger,
men lige præcis den med kryderiskuffen har jeg nu alligevel et forslag
til: skriv oven på lågene. Det redder ikke diverse poser, men det
hjælper rigtigt meget på glassene.

Mvh
Hanne

Fra : Heidi

Dato : 09-06-11 20:41

> [...]

>men lige præcis den med kryderiskuffen har jeg nu alligevel et forslag
>til: skriv oven på lågene. Det redder ikke diverse poser, men det

Er enig i det med krydderierne. Jeg har en hel bred skuffe under kogepladen,
som er helliget krydderier mv. Alt står i glas/krukker mv. (behøver ikke
være ens, jeg genbruger også diverse glas fra feks. marmelade), med etiket
på toppen, og i alfabetisk rækkefølge. Lidt autist er man vel altid - og det
er lynhurtigt at finde det man skal bruge. Og jeg har MANGE krydderier!
Udtræksskabet de andre nævner har vi også - og det er ganske rigtigt også
guld værd.

--
Heidi