Hvad sker der med min nye surdej?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-06-11 06:16

9 dl vand
150 g hvedemel
75 g grahamsmel
75 g rugmel

Alt mel af bedste økologiske kvalitet fra Aurion.

Efter det første døgn skilte den og, men nu har den nogenlunde samlet
sig. Jeg rører en gang i døgnet og temperaturen i lokalet er 15-20
grader.

Nu, efter 2½ døgn, er den stadig tynd som vand og lugten er svag, men
dog rigtig. Her til morgen skummede den ganske svagt.

Æhhh, bliver den ved med at have suppekonsistens, eller skal jeg bare
væbne mig med tålmodighed? Claus Meyer skriver, at man kan begynde at
bruge den efter et par dage, men at den ikke er fuldt færdig før efter
10 dage.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-06-11 16:48

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> 75 g rugmel
>
> […]
>
> Æhhh, bliver den ved med at have suppekonsistens […]?

Blandingen bliver ikke tykkere af bare at syrne (modulus at der nok kommer
noget glutenudvikling når der er hevdemel i), og ca. 5 dL mel til 9 dL vand
kan ikke undgå andet end at få en tynd konsistens.

Hvad skal surdejen bruges til bagefter? Rugbrød eller hvedebrød?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Abolish European Summertime
gopher://port70.dk/ | Please sign the petition ⌘ http://j.mp/noeudst

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-06-11 08:09

Wed, 8 Jun 2011 15:48:06 +0000 (UTC) skrev Klaus Alexander Seistrup:

>Blandingen bliver ikke tykkere af bare at syrne (modulus at der nok kommer
>noget glutenudvikling når der er hevdemel i), og ca. 5 dL mel til 9 dL vand
>kan ikke undgå andet end at få en tynd konsistens.

Ok, fint nok og hvis det er sådan den skal være, så fint med mig. Jeg
synes bare ikke rigtig der sker noget i suppen. Opskriften siger, at
jeg skal omrøre en gang i døgnet, men allerede en time senere begynder
den at skille. Så får den lige en gang mere med piskeriset.

Duften er svag og den smule skumudvikling jeg mente at kunne se i går,
har ikke udviklet sig yderligere.

>Hvad skal surdejen bruges til bagefter? Rugbrød eller hvedebrød?

Begge dele. Det er Claus Meyers standard - en generel surdej, der
bruges i mange af de brødtyper han har med i sin bog "Meyers Bageri".

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-06-11 08:40

> [...]
>kan ikke undgå andet end at få en tynd konsistens.
>
>Hvad skal surdejen bruges til bagefter? Rugbrød eller hvedebrød?

Fandt lige Meyers opskrift online:

http://www.clausmeyer.dk/da/opskrifter_/broed/surdej.html?recipeid=137

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 08-06-11 17:00

On Wed, 08 Jun 2011 07:15:32 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid>
wrote:

> [...]
>væbne mig med tålmodighed? Claus Meyer skriver, at man kan begynde at
>bruge den efter et par dage, men at den ikke er fuldt færdig før efter

Jeg har også lavet den, et par gange. Den bliver ved med at have samme
konsistens, som suppe, og man bruger den da også i decilitermål i
opskrifterne, det fungerer helt fint.

Jeg har bagt med den en del gange, Meyers Koldhævet hvedebrød. Du kan
evt. læse mere om mine forsøg/genvordigheder med brødet her:
http://grillklubben.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=1835 (man skal være
logget ind/medlem for at se billederne ..

Den er super nem at lave, bare man har en røremaskine til at ælte
dejen, som virkelig skal have tæsk i noget tid. Til gengæld får man en
super dej, som sagtens kan bages til lækkert brød, selv efter en hel
uges koldhævning i køleskabet.

Mit problem med surdejen er at den faktisk bliver dårlig (rådner?)
efter en måneds tid, selvom jeg brugte den hyppigt (ugentligt), og der
gav den ekstra vand+mel. Måske er der for varmt i køkkenet (20C++) ?

Men bare kom igang med det brød, du vil ikke fotryde det

/Jakob

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-06-11 08:20

Wed, 08 Jun 2011 17:59:55 +0200 skrev Jakob Langgaard:

>Jeg har også lavet den, et par gange. Den bliver ved med at have samme
>konsistens, som suppe, og man bruger den da også i decilitermål i
>opskrifterne, det fungerer helt fint.

Okay, så er den bekymring banket i jorden. Suppe ... tamam!

Jeg kan ikke få Meyers udsagn, at man vil kunne bruge den allerede
efter to dage, til at passe med mit visuelle og nasalt indtryk af
Margretheskålens indhold.

Væsken udskilles stadig og flyder ovenpå og jeg kan ikke konstatere
nogen gæring.

> [...]
>http://grillklubben.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=1835 (man skal være
>logget ind/medlem for at se billederne ..

Fin tråd. Når (eller hvis?) jeg kommer så langt som til at lave en dej
med surdej og skal i gang med brød, er dine erfaringer jo nyttige

>Mit problem med surdejen er at den faktisk bliver dårlig (rådner?)
>efter en måneds tid, selvom jeg brugte den hyppigt (ugentligt), og der
>gav den ekstra vand+mel. Måske er der for varmt i køkkenet (20C++) ?

Ufff, det lyder ikke godt og det burde den da ikke? Hvad gør du så?
Har du flere portioner i gang, startet med f.eks. en uges mellemrum?

>Men bare kom igang med det brød, du vil ikke fotryde det

Jeg er stadig fortrøstningsfuld, men er også ved at være lidt
utålmodig

Vil det hjælpe at røre en smule gær ud i min suppe, for at sætte lidt
fut i den?

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-11 09:22

"Jakob Langgaard" <not@mine.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Jeg har også lavet den, et par gange. Den bliver ved med at have samme
> konsistens, som suppe, og man bruger den da også i decilitermål i

Jeg bager rugbrød på en surdej der efterhånden er ca 30 år gammel.

Den er aldeles ikke flydende men har konsistens som dej (det er dej).

Jeg opbevarer den i et glas med låg på i køleskab - jeg drysser salt på
dejen i glasset for at undgå kontaminering af kulturen.

Jeg ville godt nok blive ked af det hvis jeg skulle starte forfra med en ny
kultur, da man jo aldrig kan være sikker på hvad man får. En bager har
fortalt mig at kulturen er vigtig for det færdige produkts smag.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-06-11 08:52

Wed, 08 Jun 2011 07:15:32 +0200 skrev Kurt Hansen:

> [...]
>
>Efter det første døgn skilte den og, men nu har den nogenlunde samlet
>sig. Jeg rører en gang i døgnet og temperaturen i lokalet er 15-20

Aaaaargh, hvis jeg skal have succes i køkkenet, må jeg vist se at
falde mere til ro og væbne mig med tålmodighed.

Surdejen er blandet præcist efter opskriften, men jeg havde ikke læst
det med småt: "Sørg altid for at røre helt i bund, da surdejen
bundfælder, og bundfaldet vil ganske enkelt rådne, hvis det ikke
bliver blandet med væsken".

Måske forklarer det samtidigt Jakobs problem med forrådnelse?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-06-11 09:27

Thu, 09 Jun 2011 09:51:59 +0200 skrev Kurt Hansen:

> [...]
>bliver blandet med væsken".
>
>Måske forklarer det samtidigt Jakobs problem med forrådnelse?

Ååååh nej, det bliver mere og mere pinligt. Har kigget lidt på Meyers
hjemmeside og her bekræftes, at alt som det skal være:

http://www.meyersmadhus.dk/da/opskrifter/rettelser_til_meyers_bageri.html

"Surdejen deler sig eller skummer ikke
Grundsurdejen fra side 52-53 vil hele tiden prøve at skille eller dele
sig i en klar væskedel og en meldel.
Du skal bare røre den homogen en gang om dagen – og ikke være nervøs
over at den hurtigt deler sig igen.

En surdej er en levende organisme, og den vil altid løbende skifte
karakter.
En surdej behøver ikke at skumme for at virke, og hvis du får et brød
der hæver og smager godt, skal du ikke bekymre dig om hvordan surdejen
lugter/ se ud.
Men hvis dine brød ikke hæver eller smager for surt, så er det tid til
at begynde forfra med surdejen".

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 09-06-11 20:01

Desværre, jeg har rørt godt rundt ( i bund) hver dag - og ja, den
skiller ret hurtigt. Men der danner sig simpelthen mug/råddenskab på
overfladen af vandet, og så tør jeg ikke andet end at smide den ud
og lave en ny.
Jeg har også prøvet den "rigtige" fra Meyess madhus. Fik den til en
bageworkshop som Meyer holdt i Roskilde (kan også købes i en bøtte i
hans butikker) - med samme resultat efter få uger

Så lige nu er min bagning gået en smule i stå ..

/Jakob

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-06-11 10:08

Kurt Hansen skrev:

> Fandt lige Meyers opskrift online:
>
> http://www.clausmeyer.dk/da/opskrifter_/broed/surdej.html?recipeid=137

Tak for tippet!

Mvh,

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-06-11 21:26

Jakob Langgaard skrev:

> Men der danner sig simpelthen mug/råddenskab på overfladen af
> vandet, og så tør jeg ikke andet end at smide den ud

Sædvanligvis — når man har med surdej at gøre eller laver mælkesyregærede
grøntsager — tilsætter man salt til vandet (ca. 1 spsk salt pr. liter).
Dette gør at mælkesyrebakterier får et forspring i forhold til hvad der
ellers findes i blandingen, og lisså snart mælkesyrebakterierne begynder
at gro, udskiller de eddike- og mælkesyre, og det efterhånden sure miljø
virker som endnu en hindring for andre organismer.

Jeg er klar over at Meyers surdejsopskrift ikke indeholder salt, men det
kan næppe blive værre af at man prøver med saltvand i stedet for ferskt.

> Så lige nu er min bagning gået en smule i stå ..

Op på hesten igen. :)

Mvh,