TDC Homebox - hvordan fungerer dens WAN ad~
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 02-06-11 22:33

Er der nogen af jer der ved hvad homeboxen fra TDC rent faktisk gør, for
at komme på nettet via en fiberforbindelse?

Den der mediekonverter som jeg får sat op, terminerer fiberen over i en
ethernet port, burde vel være nok til at få leveret en public IP via DHCP...

Men jeg gætter næsten på det ikke er så let...

Hvordan sørger homeboxen for at få en forbindelse?

Er det dens WAN MAC adresse som den bruger? Eller laver den noget PPPoE
eller en VPN forbindelse et sted hen?

Tænker da at min egen router måske kunne sættes op til at lave de samme
tricks som homeboxen, der i mine øjne bare er en router med VOIP (og DSL
modem) indbygget...

I øvrigt et lidt mere juridisk/politisk spørgsmål

Så vidt jeg er orienteret blev DONGs fibernet lavet med det præmis at
det skullle være indholdsneutralt - så man betaler fiberleje til DONG og
vælger mellem en række udbydere af TV og net.

Så opkøber TDC fibernettet, det er jo hvad det er...

Men nu har de så sørget for opkøbe FastTV som jo leverer indhold via
fibernettet... Og samtidig har de smidt de fleste andre udbydere væk fra
deres fibernet - ved at FastTV har opkøbt alle kunderne fra Waoo, Dansk
Bredbånd, Smile Content osv.

Dvs. at TDC/FastTV nu er eneste mulighed hvis du vil have TV+internet
via fiber-forbindelsen...

Hvordan hænger det sammen med indholds-neutralitet? Er det ikke en sag
for konkurrencestyrelsen?

Fra : Chano Andersen

Dato : 04-06-11 02:26

Den 02-06-2011 23:32, Esben von Buchwald skrev:
> Den der mediekonverter som jeg får sat op, terminerer fiberen over i en
> ethernet port, burde vel være nok til at få leveret en public IP via
> DHCP...

Det kommer, som du selv er inde på, an på hvordan der etableres
forbindelse...

Du kan jo prøve at sætte en HUB på mellem mediaconverter og HomeBox, og
så sætte en computer til at lytte med på trafikken. (Eller en managed
switch, der kan lave port mirroring, hvis du har sådan en til rådighed.)

> Hvordan sørger homeboxen for at få en forbindelse?

Hvis den KUN bruger DHCP, så vil det være så let, jeg kan ikke se nogen
god grund til at TDC skulle forhindre fremmed udstyr, de gør det ikke på
ADSL, så hvorfor skulle de på fiber?

> Er det dens WAN MAC adresse som den bruger? Eller laver den noget PPPoE
> eller en VPN forbindelse et sted hen?

MAC Adresser kan spoofes, kunne forstille mig, at boxen svarer på noget
SNMP, eller de kigger på management interfacet (Web sikkert) med jævne
mellemrum, hvis de altså faktisk VIL holde dit udstyr væk.

Alternativt er den mest logiske løsning noget PPPoE.

> Tænker da at min egen router måske kunne sættes op til at lave de samme
> tricks som homeboxen, der i mine øjne bare er en router med VOIP (og DSL
> modem) indbygget...

Det kan den helt sikkert, men bruges der PPPoE, så er det ikke sikkert
TDC vil udlevere passwordet, hvis formålet er at holde eget udstyr væk
fra fiberen.

Men hvad er helt præcis formålet med at undgå deres udstyr? Hvilke
faciliteter har du behov for, som ikke tilbydes med TDC's udstyr?

- Chano Andersen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 04-06-11 23:39

On 6/4/11 03:26 , Chano Andersen wrote:

OK? Hvordan bruger man eget udstyr på ADSL? Jeg har da indtryk af at
ADSL kunder får den samme homebox som folk på fiber (den har både
ethernet WAN og ADSL WAN porte)...

> Det kan den helt sikkert, men bruges der PPPoE, så er det ikke sikkert
> TDC vil udlevere passwordet, hvis formålet er at holde eget udstyr væk
> fra fiberen.

Nej det er jo noget lort hvis det er tilfældet..

> Men hvad er helt præcis formålet med at undgå deres udstyr? Hvilke
> faciliteter har du behov for, som ikke tilbydes med TDC's udstyr?

Jeg har en Linksys router med DD-WRT på, som jeg er meget tilfreds
med... Den kan en masse fede tricks som jeg er glad for at have, så jeg
ville være ked af at skulle køre enten dobbelt NAT eller at skulle sætte
alt det nat specifikke op ovre i homeboxen...

Fra : Chano Andersen

Dato : 05-06-11 18:05

Den 05-06-2011 00:39, Esben von Buchwald skrev:
> OK? Hvordan bruger man eget udstyr på ADSL? Jeg har da indtryk af at
> ADSL kunder får den samme homebox som folk på fiber (den har både
> ethernet WAN og ADSL WAN porte)...

Man kan enten benytte eget ADSL modem, eller en router med et ADSL
interface.

> [...]
> ville være ked af at skulle køre enten dobbelt NAT eller at skulle sætte
> alt det nat specifikke op ovre i homeboxen...

Alt efter din fremtidige båndbredde, kan det måske være det er på tide
at skifte din router ud? De fleste hjemmeroutere jeg har testet, med
nat, kunne kun følge med mellem 30 og 50 mbit, hvis den skulle lave NAT.
(Slog man NAT fra, gik det noget hurtigere, helt op til 80-100 mbit)

Men prøv da blot at sætte din egen router på, og se hvad der sker. Hvis
det virker så er det jo bare det. Hvis det ikke virker, så må du jo
ringe til TDC og høre om de gør noget særligt for at forhindre du bruger
eget udstyr. Hvis de gør, så kan du jo så overveje, om det var rigtigt
at skifte...

- Chano Andersen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-06-11 22:19

On 6/5/11 19:05 , Chano Andersen wrote:

> Man kan enten benytte eget ADSL modem, eller en router med et ADSL
> interface.

OK, og det er bare plug and play? Jeg går ud fra det er samme homebox
jeg får, på tegningerne i vejledningen har den både en WAN (ethernet) og
en DSL port.

> Alt efter din fremtidige båndbredde, kan det måske være det er på tide
> at skifte din router ud?

Nej den er fin.

> De fleste hjemmeroutere jeg har testet, med
> nat, kunne kun følge med mellem 30 og 50 mbit, hvis den skulle lave NAT.
> (Slog man NAT fra, gik det noget hurtigere, helt op til 80-100 mbit)

Min router kan klare 120 Mbps NAT... (har selv målt det), og jeg har
50/50 nu, men får nok 30/30 i fremtiden da det bliver for dyrt at have
50/50 efter TDCs ændringer.

> [...]
> det virker så er det jo bare det. Hvis det ikke virker, så må du jo
> ringe til TDC og høre om de gør noget særligt for at forhindre du bruger

Ja jeg må se om jeg skal tage den kamp...

> Hvis de gør, så kan du jo så overveje, om det var rigtigt
> at skifte...

Jeg har så absolut ikke selv valgt at der skal skiftes noget. Jeg er
fint tilfreds med min nuværende løsning som blev leveret af DONG energy
+ Dansk Bredbånd.

Men nu har TDC jo opkøbt hele lortet fra de andre selskaber og sendt dem
over i FastTV (Som er deres underselskab) så nu er alle tvunget til at
køre med TDCs udstyr og til TDCs priser...

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-06-11 23:31

Den 05-06-2011 23:18, Esben von Buchwald skrev:

> OK, og det er bare plug and play? Jeg går ud fra det er samme homebox
> jeg får, på tegningerne i vejledningen har den både en WAN (ethernet) og
> en DSL port.

Nogle gange skal man lige opsætte DSL modemmet en smule, men for det
meste vil det være Plug'n'Play.

- Chano Andersen