Router til Waoo
Fra : Ukendt

Dato : 02-06-11 10:27

Hejsa.

Nu får jeg snart lagt fiber ind fra waoo (30/30) og leder efter en
router at koble til.

Der er jo urimeligt mange, at vælge imellem! Jeg har kigget lidt på disse:

D-Link DIR-855
Linksys E4200
Linksys WRT610N

Prisen på dem alle ligger omkring 1000,- og det er nogenlunde prislejet.

Men nu er spørgsmålet så: hvilken performer bedst trådløst? Det skal
primært bruges på 2,4 GHz, men jeg vil rigtig gerne have muligheden for
5 GHz også. Der er to bærbare, der kører 2,4 GHz og så en enkelt
stationær, der også kan køre 5 GHz. Når jeg kigger på diverse
sammenligninger og tests på nettet, så synes jeg, at det er svært at se
en klar nummer 1. Routeren skal også gerne kunne følge med, hvis jeg en
dag skal have en højere hastighed.

Nogle gode forslag, kommentarer eller alternative forslag er meget
velkomne :)

Søren

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-06-11 16:52

On Thu, 02 Jun 2011 11:27:24 +0200, Søren Bøgh Nielsen
<kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> Nu får jeg snart lagt fiber ind fra waoo (30/30) og leder efter en
> router at koble til.

Er du sikker på, du ikke får leveret en med? Det gør man nogle steder.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-11 17:00

Den 02-06-2011 17:51, Asbjorn Hojmark skrev:
> Er du sikker på, du ikke får leveret en med? Det gør man nogle steder.

Ikke helt sikker, nej. Deres hjemmeside skriver intet udover, at man kan
koble en router til.

Jeg har dog læst mig frem til, at nogle skulle have fået leveret en med,
som kører b/g og det kan vel knapt følge med allerede fra 30 Mbit.

Søren

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-06-11 17:12

On Thu, 02 Jun 2011 18:00:08 +0200, Søren Bøgh Nielsen

> Ikke helt sikker, nej.

Hvilket område (hvilket elselskab) er det?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-11 17:16

Den 02-06-2011 18:12, Asbjorn Hojmark skrev:
> Hvilket område (hvilket elselskab) er det?
>
> -A

Det er Østjysk Energi/Profiber.

Søren

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-06-11 18:54

On Thu, 02 Jun 2011 18:15:40 +0200, Søren Bøgh Nielsen

> Det er Østjysk Energi/Profiber.

De leverer normalt en router med.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-11 17:46

Den 02-06-2011 19:54, Asbjorn Hojmark skrev:
> De leverer normalt en router med.

Det er vist kun hvis man også bestiller TV, hvilket jeg ikke har gjort.
Det er i hvert fald det svar jeg har fået fra en bekendt, der lige har
fået lagt fiber ind fra samme sted.

Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-06-11 22:09

Søren Bøgh Nielsen skrev:

> Det er vist kun hvis man også bestiller TV, hvilket jeg ikke har gjort.
> Det er i hvert fald det svar jeg har fået fra en bekendt, der lige har
> fået lagt fiber ind fra samme sted.

Jeg har fået to routere leveret fra Profiber/Waoo. Den første fik
jeg da jeg bestilte fiber med tv. Den anden kom da jeg opsagde tv
og opgraderede til 30/30.

Ingen af dem kan levere et ordentligt signal, så jeg bruger min
veltjente Linksys WRT54GL som dog kun kan levere 22-23 Mbit.

Jeg købte en D-Link DIR655, men den er ikke bedre. Det er muligt
at jeg ved at flytte rundt på de tre andre routere kan finde en
plet hvor de er bedre, men Linksys'en virker bare. Kravene er
ikke store for den står 4 meter fra pc'en med en halvstensvæg og
åben dør imellem.

PS. Jeg har ikke brug for telefondelen. Derfor kan jeg bruge
Linksys'en. De to profiberleverede routere har stik til
telefoner.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-11 12:51

> Jeg har fået to routere leveret fra Profiber/Waoo. Den første fik
> jeg da jeg bestilte fiber med tv. Den anden kom da jeg opsagde tv
> og opgraderede til 30/30.

Ok.

> Ingen af dem kan levere et ordentligt signal, så jeg bruger min
> veltjente Linksys WRT54GL som dog kun kan levere 22-23 Mbit.

Se, det er lige præcist min frygt. Jeg har selv en gammel WRT54GL
stående, men jeg er ikke meget for, at koble den til af selvsamme årsag.
Og hvis den medleverede fra Profiber/Waoo kun kører g-standard, så ser
jeg ikke rigtig andre muligheder end at finde en selv.

> [...]
> plet hvor de er bedre, men Linksys'en virker bare. Kravene er
> ikke store for den står 4 meter fra pc'en med en halvstensvæg og

Den D-Link har jeg også overvejet, men er mere lun på DIR855. Der er nok
ikke rigtig anden udvej end at få det prøvet af i praksis.

Søren

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-06-11 20:42

On Fri, 03 Jun 2011 18:45:32 +0200, Søren Bøgh Nielsen

> Det er vist kun hvis man også bestiller TV

Nej, det er hvis man bestiller Waoos mindste produkt (Waoo! 2), der
inkluderer telefoni, fordi de så bruger telefoni-delen på routeren.
Hvis man bestiller et ikke-Waoo produkt fra dem, kan det være noget
andet.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Sørensen

Dato : 02-06-11 23:28

Den 02-06-2011 11:27, Søren Bøgh Nielsen skrev:
> [...]
>
> Prisen på dem alle ligger omkring 1000,- og det er nogenlunde prislejet.
>
> Men nu er spørgsmålet så: hvilken performer bedst trådløst?

Prøv at kigge lidt på
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Det skal
> primært bruges på 2,4 GHz, men jeg vil rigtig gerne have muligheden for
> 5 GHz også. Der er to bærbare, der kører 2,4 GHz og så en enkelt
> stationær, der også kan køre 5 GHz.

Er det umuligt at trække et kabel til den stationære ?, trådløs er da
bare en nødløsning man bruger hvis der ikke er andre muligheder, eller
man vil ligge på sofaen med sin bærebare.

> [...]
> dag skal have en højere hastighed.
>
> Nogle gode forslag, kommentarer eller alternative forslag er meget

Jeg har en 50/50 fiber, det var mere end min netgear kunne klare, der
røg kun 14/14 igennem på kabel, jeg fandt en stor gammel TDC-router i
rodekassen som kunne klare mosten, jeg kender ikke til det trådløse flow
da jeg ikke bruger trådløs.

--
VH.
Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-11 17:46

Den 03-06-2011 00:28, Sørensen skrev:
> Er det umuligt at trække et kabel til den stationære ?, trådløs er da
> bare en nødløsning man bruger hvis der ikke er andre muligheder, eller
> man vil ligge på sofaen med sin bærebare.

Umuligt i praksis, ja. Jeg ved godt, at kablet alt andet lige er at
foretrække, men det lader sig ikke gøre.

Søren

Fra : Fietsenmaker

Dato : 03-06-11 05:04

> [...]
> dag skal have en højere hastighed.
>
> Nogle gode forslag, kommentarer eller alternative forslag er meget

Jeg har 60/60 forbindelse internet fra Waoo i nordjylland og fik en
Tilgin router med.
Man kan selv lave yderligere opsætning af routeren. Jeg har selv lavet
portforwarding til min FTP-server.
Den virker fint og der er tilsluttet 4 computere og diverse trådløse
forbindelser uden problemer.

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 03-06-11 08:45

Den 03-06-2011 06:04, Fietsenmaker skrev:
> Jeg har 60/60 forbindelse internet fra Waoo i nordjylland og fik en
> Tilgin router med.

Også her (Waoo fra Tre-For i Sydjylland). Jeg tror, Waoo leverer en
router med alle steder - så har de også styr på et vigtigt led i kæden,
hvis der er problemer med forbindelsen.

> Man kan selv lave yderligere opsætning af routeren. Jeg har selv lavet
> portforwarding til min FTP-server.
> Den virker fint og der er tilsluttet 4 computere og diverse trådløse
> forbindelser uden problemer.

Samme her. Port forwarding er en smule bøvlet at få til at virke. Hvis
du får en Tilgin (model HG1311) og skal lave port forward, så læs denne
tråd http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=91052 - der skriver
jeg, hvordan jeg fik mit op at køre.

Mvh. Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face"

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-06-11 14:39

On Fri, 03 Jun 2011 09:44:49 +0200, "Mikkel Z. Herold"
<mikkel@m-removethis-zh.dk> wrote:

> Jeg tror, Waoo leverer en router med alle steder

Det gør de ikke.

Eksempelvis får man ikke en router fra Waoo hos Energi Fyn, SEAS-NVE
og Syd Energi. Der er det en L2 CPE (en switch), der sidder ude ved
kunden, der så kan sætte en router på efter eget valg. Der er fordele
og ulemper ved begge modeller.

(Især ifm. IPv6 foretrækker jeg en routed CPE, men det er en anden
historie)

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-11 17:46

Den 03-06-2011 06:04, Fietsenmaker skrev:
> Jeg har 60/60 forbindelse internet fra Waoo i nordjylland og fik en
> Tilgin router med.

Og hvordan yder denne Tilgin-router trådløst (hvis du bruger det)?

Søren

Fra : Fietsenmaker

Dato : 04-06-11 06:04

Den 03-06-2011 18:45, Søren Bøgh Nielsen skrev:

> Og hvordan yder denne Tilgin-router trådløst (hvis du bruger det)?
>
> Søren

Nu er jeg ikke en nørd med det trådløse, men internet radioen, acer
tablet, 2 stk. Boxee Box og min HTC smartphone kan køre samtidigt uden
at jeg kan konstatere problemer. Har kun oplevet problemer én gang for
en par måneder siden, hvor jeg skulle genstarte routeren, ved ikke hvad
problemet var men det har kørt problemfrit lige siden.