Hvilken rute gennem tyskland har færrest s~
Fra : Mogens Jensen

Dato : 01-06-11 22:10

Hvilken vej fra her, Chalon A6 lidt nord for Lyon, på
solmotorvejen og til DK har færrest bakker og stigninger.

Jeg har en 4x4 trækker på 4liter, 200 hk, benzin og automatgear.
For nogle uger siden kørte vi til Frankrig, hvor vi nu befinder
os.

På de sidste 100 km. af turen, kunne bilen næsten ikke
trække sig selv og campingvognen op ad vejens stigninger.
Vi har kørt den samme tur i flere år uden problemer.

Kender andre til samme problem?

Der er mange teorier om hvad der er galt. Men ingen sikre.
De går på manglende olie, ny gearkasse, urene filter til luft
og brændstof, forkert valg af gear m.v.

Vi er overbeviste om at det har noget med varme i motor
gearkasse at gøre. På nettet har jeg set at flere har været ude
for samme situation uden dog at se løsninger.

--
Mvh. Mogens Jensen

Fra : Mogens Jensen

Dato : 02-06-11 06:33

"Mogens Jensen" <mojen@live????.dk> skrev i meddelelsen
> Hvilken vej fra her, Chalon A6 lidt nord for Lyon, på
> solmotorvejen og til DK har færrest bakker og stigninger.

Svaret herpå er hos FDM
http://www.fdm.dk/koer-selv-ferie/koer-uden-om-kasselbakkerne
så det har jeg fået svar på på en del af ruten.
--
Mvh. Mogens Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-11 07:27

Var det ikke en lille smule smartere at ofre et par dage og få bilen lavet
inden du begynder hjemturen. Det er måske endda billigere at komme på
værksted i frankrig (I tilfælde af sprogvanskeligheder kan FDM eller SOS
hjælpe)
Hvis det kun er de sidste 100 km. at bilen har mistet trækkraften, så er der
godtnok langt hjem til DK.

Per.

Fra : Mogens Jensen

Dato : 02-06-11 19:23

"Per Olsen" <per.olsen-snabela-smoerumnet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> inden du begynder hjemturen. Det er måske endda billigere at komme på
> værksted i frankrig (I tilfælde af sprogvanskeligheder kan FDM eller SOS

Jeg har lige besøgt et værksted og fik nye bremseplader på alle hjul kr.
3500,.
De anbefaler nyt luftfilter og benzinfilter og det monteres i næste uge.
'Anbefaler' betyder at det kunne være fejlen.
De kan lidt engelsk og jeg kan noget mindre fransk, så det går.
--
Mvh. Mogens Jensen

Fra : Mogens Sandgaard [34~

Dato : 02-06-11 11:05

Har prøvet noget lignende!

I min situation var det en defekt turboregulator som fik motorelektronikken
til at tvinge motoren til at gå i "nødprogram" for at beskytte motoren. Kan
testes ved at lukke motoren ned - genstarte - og på en VW tager det ca. 2
min. før den så går i nødprogram. I den tid har motoren normal trækkraft.
Løsning: udskiftningsturbo - ca. 11K!!!

Mvh Mogens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-06-11 13:28

"Mogens Sandgaard [3450]" <mogens@mit_efternavn.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> en VW tager det ca. 2 min. før den så går i nødprogram. I den tid har
> motoren normal trækkraft. Løsning: udskiftningsturbo - ca. 11K!!!

Turboregulator? VW?

Hvad var symptomet og hvad var der helt nøjagtigt galt? Det var vel ikke
vacuumdåsen der ikke fungerede 100% og som derved forhindrede motoren i at
trække ordentligt ved lave omdrejninger?

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Mogens Sandgaard [34~

Dato : 02-06-11 13:55

Hej;

Min turbo - til VW Passat - er af den type hvor der sidder nogle
lameller/vinger for enden af turboen der regulerer ladetrykket. De havde sat
sig fast/fungerede meget langsomt, hvilket betød, at ladetrykket blev alt
for stort. Dette registrerer motorelektronikken og for at beskytte motoren
bliver der aktiveret et "nødprogram". Dette betyder bl.a., at max.
omdrejningstal bliver reguleret ned og ved at neddrosle
dieselpumpen/indsprøjtningen - og dette betyder så igen at trækkraften
bliver meget reduceret. Dette kan altsammem læses udaf motordiagnose
programmet for en VW - og endda med en vis historik.

Mvh Mogens

PS: Der er også en ventil der regulerer disse lameller på turboen, denne
fungerede OK; dvs. gav signal til at ændre på lamelstillingen/reducere
ladetrykket; men det kunne turboen ikke!

Fra : Mogens Sandgaard [34~

Dato : 02-06-11 14:01

Lige lidt mere!

Dette "nødprogram" deaktiveres når motoren standses/der slukkes for
tændingen - og derfor er der fuld trækkraft når motoren startes igen -
indtil elektronikken igen slår fra.

Mvh Mogens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-06-11 17:27

> [...]
> fungerede OK; dvs. gav signal til at ændre på lamelstillingen/reducere
> ladetrykket; men det kunne turboen ikke!

Allright - jeg har lige haft det modsatte problem på min VW. Jeg kørte 3
måneder uden at gøre noget ved det, turboen var låst i den modsatte
stilling, altså ingen trækkraft. Det viste sig at være den vacuumdåse der
skulle ændre indstillingen på turboen det var galt med.

Men efter 3 måneder sad turboen så _ikke_ fast i nogen stilling, selv om
den - som altid - var blevet kørt meget forsigtig (mindre end 1500 rpm).

Vacuumdåsen er i øvrigt ikke i vw´s reservedelsprogram, så hvis jeg havde
sat bilen ind til en VW-forhandler, ville det have kostet en ny turbo (der
er inkl. den nye vacuumdåse).

Fra : Mogens Jensen

Dato : 02-06-11 19:29

> [...]
>

> Jeg har en 4x4 trækker på 4liter, 200 hk, benzin og automatgear.
> For nogle uger siden kørte vi til Frankrig, hvor vi nu befinder

Min æske har ingen turbo, er det ikke noget med dieselmotorer?

Mht. prisen på nyt autogear, så er min gamle benzinsluger ikke meget værd.
Jeg ønsker mig en nyere bil, men min kone siger nej.

--
Mvh. Mogens Jensen

Fra : Henrik J

Dato : 03-06-11 07:49

> [...]

Mht. prisen på nyt autogear, så er min gamle benzinsluger ikke meget værd.
Jeg ønsker mig en nyere bil, men min kone siger nej.

<

Bare få konen til at skubbe bagpå, op ad bakke og i regnvejr, en enkelt
gang. Så skifter hun nok mening!
Jeg synes ikke at man skal finde sig i en bil, der ikke kan klare
Kassel-bakkerne.
Held & lykke med projektet.

Mvh
Henrik J

Fra : Brian Sørup

Dato : 03-06-11 16:17

> [...]
> trække sig selv og campingvognen op ad vejens stigninger.
> Vi har kørt den samme tur i flere år uden problemer.

Det lyder som om du har en Jeep med række-6'er og en TorqueFlite gearkasse.

Er det motoren der mangler trækkraft, eller fedter den i gearkassen ?

Hvis det er motoren der mangler kræfter ville jeg tjekke luftmængdemåler
og/eller MAP-sensor.
Hvilket gear kører du i op ad bakkerne ?
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Mogens Jensen

Dato : 03-06-11 16:29

"Brian Sørup" <brizzen@live.dk> skrev i meddelelsen

> Det lyder som om du har en Jeep med række-6'er og en TorqueFlite
> gearkasse.

Ford Explorer 1999 m. automatgear 200 hk, benzin, 6cyl. 4 liter.

> Er det motoren der mangler trækkraft, eller fedter den i gearkassen ?

Den mister trækkraft opad bakke. Overdrive er koblet ud og den kobler
selv ned i gear et par gange. Forsøger at holde 2000 omdrejninger.

> Hvilket gear kører du i op ad bakkerne ?

Når der mistes fart, så sparker jeg på speaderen så gearet skifter ned
indtil 1 gear er nået. Så kører jeg om kap med sneglene.

> Hvis det er motoren der mangler kræfter ville jeg tjekke luftmængdemåler
> og/eller MAP-sensor.

Det skal der vel en mekaniker til? Hvad er en MAP sensor.

Jeg har en OBD måler, som viser P171 1/2. Det har den gjort i længere tid.

--
Mvh. Mogens Jensen

Fra : Brian Sørup

Dato : 03-06-11 16:39

> Jeg har en OBD måler, som viser P171 1/2. Det har den gjort i længere tid.

Tjek lige det her link :
http://www.obd-codes.com/trouble_codes/ford/

Din gearkasse bliver temmelig sikkert for varm - er der monteret ekstra
køler på den ?

Når jeg kører op ad bakker med meget på krogen sætter jeg gearvælgeren i "3"
så kører den stadig med Lock-Up og laver ikke ret meget varme i gearkassen.

Prøv at gøre det samme med din Ford - jeg går ud fra det er en EO4D
gearkasse du har - altså en 4-trins ?

Fra : Mogens Jensen

Dato : 03-06-11 20:11

Jeg har en OBD måler, som viser P171 1/2. Det har den gjort i længere tid.

P171 betyder, i henhold til Haynes bogen for min bil,
Air/fuel ratio is too lean or rich for PCM to correct.
(oversat med google og min hjælp:
Luft / brændstof-forholdet er for magert eller rigt for PCM at korrigere.
hvilket ikke siger mig en brik. Hvad er en PCM forkortelsen for.

Kan det betyder at luft- eller benzinfilter ikke fungerer optimalt.

> Din gearkasse bliver temmelig sikkert for varm - er der monteret ekstra
> køler på den ?

Nej, det er der ikke. Jeg tror også selv at den bliver for varm.

> Prøv at gøre det samme med din Ford - jeg går ud fra det er en EO4D

Nej, den har 5 gear. Det sidste, 5te/overdrive slår jeg fra når jeg
kører med hænger. 1 og 2 kan jeg tvinge gearet i og ellers styres
1 - 4 af automatgearet selv.

Hvad er Lock-Up???

--
Mvh. Mogens Jensen

Fra : Brian Sørup

Dato : 03-06-11 20:53

> [...]
> Luft / brændstof-forholdet er for magert eller rigt for PCM at korrigere.
> hvilket ikke siger mig en brik. Hvad er en PCM forkortelsen for.

PCM er en forkortelse af : Powertrain Control Module

> Kan det betyder at luft- eller benzinfilter ikke fungerer optimalt.

Det betyder at blandingsforholdet er så meget ved siden af at PCM'en ikke
kan korrigere nok - det er uden for min. eller max. grænserne.

Er forbruget anderledes end det plejer at være ?
Hvis ikke, er der noget der kan tyde på en utæt vacuumslange eller
indsugningspakning

> Hvad er Lock-Up???

Det er en kobling der sidder i converteren og låser de to halvdele i
converteren sammen så den virker som en manuel kobling.

Fra : Carsten Stage

Dato : 03-06-11 16:54

"Mogens Jensen" <mojen@live????.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har en OBD måler, som viser P171 1/2. Det har den gjort i længere tid.

Se her:

http://www.ford-trucks.com/forums/1030913-trouble-codes-p171-p174.html

der finder du måske løsningen...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Mogens Jensen

Dato : 03-06-11 20:15

"Carsten Stage" <camping@fabel.dk> skrev i meddelelsen

> http://www.ford-trucks.com/forums/1030913-trouble-codes-p171-p174.html

som jeg skriver ovenover til Brian så:

Fra : Carsten Stage

Dato : 03-06-11 20:56

> P171 betyder, i henhold til Haynes bogen for min bil,
> Air/fuel ratio is too lean or rich for PCM to correct.

PCM=Power Control Module

Det jeg ser som oftest i Ford debatgrupperne kan sammenfattes til kontrol af
MAF (luftmængdemåler), kontrol af EGR-ventil, kontrol af diverse
vakuumslanger og -dåser.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Mogens Jensen

Dato : 03-06-11 22:08

1. Kontrol af MAF (luftmængdemåler)
2. kontrol af EGR-ventil
3. kontrol af diverse vakuumslanger og -dåser?
Er der noget at dette som man selv kan checke eller skal der en rigtig mik.
hertil eller måske endda et rigtig Fordværksted af de dyre.

Det emne hører måske hjemme i en bil.teknik gruppe.

--
Mvh. Mogens Jensen

Fra : Preben

Dato : 04-06-11 00:59

> [...]
> hertil eller måske endda et rigtig Fordværksted af de dyre.
>
> Det emne hører måske hjemme i en bil.teknik gruppe.

Hej Mogens
Du kan med hjælp af fx en spraydåse med rustolie eller Dieselstart eller
lignende
finde huller i indsugningssystemet ved at sprøjte omkring samlingner og
slanger imens motoren kører tomgang..
Er der hul vil du høre at motorgangen ændrer sig... når olietågen suges ind
gennem utætheden..
Motoren skal ikke være brændvarm..Så kan der går ild i den hvis der sprøjtes
meget på..
Har du en dåse Dieselstart skal du selvfølgelig heller ikke sprøjte så meget
på at det sætter bilen i flammer..
Men det er lettere at høre end hvis du bruger sæbevand eller lignende..
Jeg har brugt begge dele med god held, da jeg rodede med biler..
mvh
Preben

Fra : Mogens Jensen

Dato : 04-06-11 07:45

"Preben" <ingenmail@***intetdomæne.overhovedet> skrev i meddelelsen
> Du kan med hjælp af fx en spraydåse med rustolie eller Dieselstart eller
> lignende
> finde huller i indsugningssystemet ved at sprøjte omkring samlingner og
> slanger imens motoren kører tomgang..

Nu er jeg i Frankrig og der er en bilforretning lige i nærheden.
Du skriver dieselstart. Min bil kører på benzin, men det er måske
ligegyldigt.

I Frankrig står alt på fransk. Man skal være heldig såfremt der,
på dåsernes etiketter, også står noget på engelsk.
Det er vel for meget at spørge om du kender de engelske gloser
for rustolie og dieselstart.
Kan jeg bruge wd40?

--
Mvh. Mogens Jensen

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-06-11 08:10

> Nu er jeg i Frankrig og der er en bilforretning lige i nærheden.
> Du skriver dieselstart. Min bil kører på benzin, men det er måske
> ligegyldigt.

Ja, det er ligegyldigt. Det der sker, når en eventuel utæthed i
vakuumsystemet suger dieselstarttågen ind, så vil du kunne høre en ændring i
motorgangen. Du kan opleve, at hvis du hiver eller skubber til slanger m.v.
så kan du fremprovokere at en utæthed bliver større, og dermed vil du
lettere kunne høre ændringerne i mototgangen. Det kan selvfølgelig også være
en utæt pakning eller vakuumdåse, og så kan det være drilsk at finde
utætheden.

> Kan jeg bruge wd40?

Tror det ikke. Indholdet af brændbare gasser i dieselstart er det der giver
resultater, og det vil jeg ikke forvente at opleve med WD40 - (i øvrigt et
opreklameret middel, der ikke tjener andet formål end som rustløsner og ikke
har nogen berettigelse som smøremiddel, brug f.eks. Würth HHS 5000 til
smøreformål.)

Men prøv, som du selv er inde på, at spørge i news:dk.teknik.bil

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Mogens Jensen

Dato : 04-06-11 09:34

> "Mogens Jensen" <mojen@live????.dk> skrev i meddelelsen

Nu er det lørdag og i morgen har forretningerne lukkede. Derfor har jeg
skyndt mig i shoppen og købt en spraydåse med
et billed af en bolt med rust i den ene ende og ny i den anden.
Det må være noget som løsner rust.

Kan det mon bruges eller er pengene spilt.
Jeg har også købt en indslukker til EU 19,-

> Men prøv, som du selv er inde på, at spørge i news:dk.teknik.bil

Det gør jeg når I ikke gider mere. I virker så kloge.
--
Mvh. Mogens Jensen

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-06-11 09:47

> Det gør jeg når I ikke gider mere. I virker så kloge.

Ha, jeg er overbevist om at der er større teknisk ekspertise i bil
gruppen... Men ellers tak

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
- der nu kigger med i dk.teknik.bil

Fra : Mogens Jensen

Dato : 04-06-11 13:06

> "Mogens Jensen" <mojen@live????.dk> skrev i meddelelsen

> - der nu kigger med i dk.teknik.bil
Jeg eer der allerede, dog ikke med P171, som jeg først mente
interessant for et par dage siden
--
Mvh. Mogens Jensen

Fra : Preben

Dato : 12-06-11 09:53

> [...]
> på dåsernes etiketter, også står noget på engelsk.
> Det er vel for meget at spørge om du kender de engelske gloser

Hvis du har WD40 må du prøve,
det er jo bare det at motorgangen ændres fordi der suges et eller andet ind
og ændrer blandingen, som du skal bruge det til.
Forslaget med at hive lidt i slanger osv. er også en god ide..
Har oplevet at der kun blev hul i en gummi fordi der var en revne,
hvis man belastede motoren eller skubbede til luftfilter+karburator...
mvh
Preben

Fra : Mogens Jensen

Dato : 08-06-11 21:57

Jeg slutter her og takker alle for deres bidrag.

Værkstedet ville montere nyt luftfilter. Det kunne ikke fremskaffes.
Det gamle blev så støvsuget og renset.
Ellers er der ikke fundet nogen fejl.
Personligt tror jeg på at gearkassen har været for varm.
En ting, som ændrer kølingen i gearkassen er air-condition
anlæget. Det må ikke køre max. da alt køling så vistnok ledes
uden om gearkassen.
Så skal jeg checke af anhængerens bremser er frigjort.
Blot holde en pause, når miseren viser sig, så gearkassen kan
få lov til at køle af.
Længere kommer jeg vist ikke med den sag. Vi kører til DK
sidst i denne måned. Kommer du sydpå og der holder en bil
med campingvogn i det nordlige nødspor, så er det nok mig.
Jeg hader autobane nødspor.

--
Mvh. Mogens Jensen

Fra : Mogens Jensen

Dato : 07-07-11 16:21

Til orientering til alle dem som har fulgt mig og kommet med indlæg så
kan jeg nu skrive at fejlen er fundet og under reparation.

Jeg havde planlagt en rute uden om Kassel bakkerne, men ved en
fejltagelse (gps aflæsning) måtte jeg køre af A7 over Kasselbakkerne.
Her gik det galt. Bilen stoppede tæt ved Göttingen. Den ville ikke engang
trille ned af bakkerne. Bil og campingvogn blev bragt til et Ford
værksted i Göttingen søndag den 26/6. Her fandt man flere fejl.
I går fandt man den fejl, som er/var skyld i mine problemer med kørsel
op af bakker.
Der er vand og snavs i bezintanken, hvilket ikke er godt for
brændstofpumpen.
Når bilen hælder med næsen lidt opad, så suger brændstofpumpen
vand og snavs. Vand er ikke et godt brændstof.
Benzin påfyldningsrøret har et større hul på siden. Ved kørsel kaster
venstre bagdæk regnvand og snavs rundt under skærmen. Ved røret
er der ingen skærm, så lortet er fiset ind i tanken herfra.
Jeg regner med at hente og betale for reparationen i morgen og være i
DK 2 dage efter.

--
Mvh. Mogens Jensen