Stofanet, Windows 7 og adgang til internet~
Fra : Michael Sørensen

Dato : 31-05-11 20:12

Hej,

Jeg har på min gamle computer med Windows 7 og Stofanet abonnement
normalt ikke problemer med at gå på nettet. Jeg "starter" min
forbindelse til internettet op ved at gå ind på www.signon.stofanet.dk
og indtaste mine logonoplysninger. Derefter kan jeg tilgå resten af
internettet, gå på MSN, modtage mails osv. Hele opsætningen plejer at
køre således Stofanets router -> min egen trådløs router -> kablet
forbindelse til min computer. (Jeg har kun brugt den trådløse del til
min bærbare studie computer, smartphone mv)

Jeg har en ny computer, hvor der er indbygget trådløst netkort.

Her vil jeg gerne have computeren til at opføre sig på samme måde som
ovenfor. STadig md Windows 7 og samme stofanet abonnement og
konstellation (router -> privat trådløs router -> kablet forbindelse til
computer).

Jeg har sat mit trådløse net op, så det virker på den nye computer. Det
gjorde jeg som midlertidig løsning, til jeg fik flyttet kabler osv. JEg
har nu fået flyttet kablet fra dne gamle computer til den nye.

Jeg har dog nu fundet ud af, atden overhovedet ikke anvender kablet
(tror jeg). Jeg kan se, at den er tilsluttet det trådløse netværk på
proceslinien. Når jeg afbryder det trådløse netvær, er der ikke længere
forbindelse.

Normalt kan jeg så gå ind på www.signon.stofanet.dk (som normalt altid
plejer at kunne åbnes uden at have logget på internettet) hvor jeg så
kan indtaste brugernavn og adgangskode til internettet.

Denne side kan nu ikke vises hos mig, da den skriver, at jeg ingen
forbindelse har. (Kablet sidder i). Men tilslutter jeg mit trådløse net,
så er der ingen problemer. (Men det er jo fordi jeg så allerede er på
nettet via det trådløse).

Hvad gør jeg galt? Stofa har nævnt, at hvis jeg har kabel i og alt
fungerer hos mig, så bør jeg altid kunne tilgå www.signon.stofanet.dk,
da den også kan åbnes i offline tilstand (det har den også altid kunnet
på den anden maskine)

Gode råd modtages med tak.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 31-05-11 20:19

Den 31-05-2011 21:12, Michael Sørensen skrev:
> [...]
> forbindelse har. (Kablet sidder i). Men tilslutter jeg mit trådløse net,
> så er der ingen problemer. (Men det er jo fordi jeg så allerede er på
det smager af at dit kablede netkort ikke er aktivt

> [...]
> fungerer hos mig, så bør jeg altid kunne tilgå www.signon.stofanet.dk,
> da den også kan åbnes i offline tilstand (det har den også altid kunnet
Jeg vil tro at du skal ind i Netværks og delingscenter->rediger
indstillinger for netværkskort og aktivere det trådede netværkskort.

//finn

Fra : Michael Sørensen

Dato : 31-05-11 20:28

Den 31-05-2011 21:19, Cykelsmeden skrev:

> det smager af at dit kablede netkort ikke er aktivt

> Jeg vil tro at du skal ind i Netværks og delingscenter->rediger
> indstillinger for netværkskort og aktivere det trådede netværkskort.

Hej Finn.

Tak for svaret.

Jeg kan finde Netværks og delingscenter -> rediger indstillinger for
netværkskort. Men herefter er der kun 1 "netværk": Den trådløse forbindelse

Bør der ikke både være et ikon til den trådede og den trådløse forbindelse?

Fra : Cykelsmeden

Dato : 31-05-11 21:17

Den 31-05-2011 21:28, Michael Sørensen skrev:

> [...]
>
> Bør der ikke både være et ikon til den trådede og den trådløse forbindelse?
Ouups!
Din nye computer er vel ikke en Medion? (svjh md8095)

//finn

Fra : Michael Sørensen

Dato : 31-05-11 21:25

Den 31-05-2011 22:17, Cykelsmeden skrev:

> Ouups!
> Din nye computer er vel ikke en Medion? (svjh md8095)

Jo, min nye computer er en Medion, dog en P4385 (MD8890)

Frygter lidt, hvad der ligger i din sætning "Ouups! Din nye computer er
vel ikke en Medion" :(

Fra : Cykelsmeden

Dato : 31-05-11 21:41

Den 31-05-2011 22:24, Michael Sørensen skrev:

> Jo, min nye computer er en Medion, dog en P4385 (MD8890)
>
> Frygter lidt, hvad der ligger i din sætning "Ouups! Din nye computer er
> vel ikke en Medion" :(

derfor er jeg hurtig til at svare.
Gættet skyldes at det er konfirmandtid,og Aldi har solgt en del af dem
for nylig.
Jeg og en ligeså erfaren kollega brugte 6 timer sammen med Medion
support på en og 4 på en ny inden vi opgav at få dem stabile. -
Heldigvis var den købt i Aldi, så de røg retur og vi købte et par Compaq
med næsten samme data (-USB3 og kun 1Tb disk men +500,-)

Der skal en ny bios til, som man får hos support, for at den kan finde
netkortet. Herefter skal windows geninstalleres. - men derefter er den
ustabil, dvs BluescreenOfDeath.
Herefter skal man bede om en opdate, som leveres med mail, INDEN den
forbindes til net. Så skal der lægges W7sp1 på inder der laves
updatering af windows.
- men stadig BluescreenOfDeath hver 2-4 genstart.
Jeg fandt en 3-4 indlæg på nettet med lign. problemer, så jeg besluttede
at gøre konfirmandenderne ked af at måtte vente 3 dage inden de fik en
ny, men nu er de vældig glade for deres HPcpq.

Beklager
//finn

Fra : Michael Sørensen

Dato : 31-05-11 21:43

Den 31-05-2011 22:40, Cykelsmeden skrev:

> [...]
> at gøre konfirmandenderne ked af at måtte vente 3 dage inden de fik en
> ny, men nu er de vældig glade for deres HPcpq.

Surt,

jeg havde ellers fra gruppen dk.edb.hardware (mener jeg) hørt meget
positivt om Medion og deres maskiner, hvilket var grunden til, at jeg
gik fra at købe en Acer (eller anddre) til en Medion, som jeg ellers
ikke havde tiltro til, da det var Aldi, der solgte dem. Lidt øv, at jeg
nu har haft den i brug.

Jeg har haft en enkelt blå skærm med fejl under opstart i dag. Det lyder
til at være starten på et langt ulykkeligt ægteskab, der måske ender med
skilsmisse

Fra : Cykelsmeden

Dato : 31-05-11 22:21

Den 31-05-2011 22:43, Michael Sørensen skrev:

> [...]
> gik fra at købe en Acer (eller anddre) til en Medion, som jeg ellers
> ikke havde tiltro til, da det var Aldi, der solgte dem. Lidt øv, at jeg
Jeg har selv gennem flere år kun haft gode oplevelser med Medion/Aldi og
anbefalet det til mange. Denne model er altså kommet på gaden uden at
være testet (når det er nødvendigt med en ny bios for at bruge netkortet!)
De første 3-5 år med Dell, var også exceptionelle, både på hardware og
support, men de har struktureret om så de er umuligt at få
aftersalessupport, måske Medion er på vej i samme fælde. Da HP overtog
Compaq, gik det også galt, men det ser ud til at de er ved at rette
skuden tilbage på kurs. Acer har imho altid været hæderlige på
bærbar-siden, men gud de havde nogle elendige stationære engang.

> Jeg har haft en enkelt blå skærm med fejl under opstart i dag. Det lyder
> til at være starten på et langt ulykkeligt ægteskab, der måske ender med
> skilsmisse
_den er vel ikke ældre end at du kan levere den tilbage og få pengene
igen. Det er her Aldi plejer at vinde i kundesupport. Vi havde absolut
ingen problemer. Vi afleverede kuponen, med besked om at maskinen var
defekt ved køb og ustabil, da Netkortet ikke virkede, og fik pengene
udleveret.

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 31-05-11 22:43

Hvis du gider, er her den nye bios, som kan se netkortet på bundkortet
jeg lader den ligge til imorgen aften:
http://dl.dropbox.com/u/2768449/bio7707.exe

Opdateringen for SP1 ligger på:
http://cdn.medion.com/downloads/software/SP1Fix.exe

En opdateret driver til netkortet:
http://dl.dropbox.com/u/2768449/lanintel_pro10gbw7.exe

en opdateret driver til lydkortet:
http://dl.dropbox.com/u/2768449/skrealtek_hdaudio%28w7%29.exe

rækkefølgen:
1. installer biosopdateringen (vejledning i programmet)
2. Genstart og lav en reinstallation af windows uden netkabel.
3. installer SP1fix.exe
4. slå automatisk opdatering fra
5. genstart - nu med netkort
6. find MS w7sp1 og installer
7. installer opdateringerne for LAN og LYD
8. kør windows update
9. pil de bundlede AV af og installer MSE

god fornøjelse, og held og lykke!
(der findes brugere som er glade for maskinen, såeee.)

//finn

Fra : Michael Sørensen

Dato : 02-06-11 10:55

Den 31-05-2011 23:43, Cykelsmeden skrev:
> [...]
> 9. pil de bundlede AV af og installer MSE
>
> god fornøjelse, og held og lykke!
> (der findes brugere som er glade for maskinen, såeee.)

Tak for det,

jeg har hentet filerne og vil kigge på det når jeg har et hulrum i tiden.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 02-06-11 11:15

> [...]
> 9. pil de bundlede AV af og installer MSE
>
> god fornøjelse, og held og lykke!
> (der findes brugere som er glade for maskinen, såeee.)

Hej Finn,

Jeg prøvede i går at lave en systemgendannelse, hvorefter det kablede
netkort igen var at finde. Efter et par genstarter (og opdateringer fra
Windows) var netkortet igen væk.

Jeg prøvede at ringe til Medions support lige som di.

Hans løsning var at lave en systemgendannelse, derefter slå Windows
automatiske opdateringer fra og så burde det virke.

Jeg fik vist gjort supporteren lidt småsur, da jeg kommenterede, at
Medion ikke kunne håndtere Windows opdateringerne og jeg ikke mente, at
det burde være rigtigt, at Medions maskiner skulle bestemme, om man
skulle kunne opdatere Windows automatisk, som jeg altid har fået anbefalet.

Mit korte spørgsmål.

Hvordan virker din løsning i forhold til problematikken og løsningen fra
Medion?

Bør jeg gøre noget supplerende til din løsning.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 02-06-11 11:30

Den 02-06-2011 12:15, Michael Sørensen skrev:
> Hvordan virker din løsning i forhold til problematikken og løsningen fra
> Medion?
>
> Bør jeg gøre noget supplerende til din løsning.
min - nej supportens løsning virkede i princippet. Jeg fik windows op at
køre på begge maskiner, med SP1 og nyeste updates derefter. MEN

maskinerne var ustabile, med BlueScreenOfDeath ved 2 ud af 3 genstarter ;(

Derfor fik Aldi maskinerne retur, med mærkningen "defekt ved køb -
support kunne ikke hjælpe mere!"

Med det svar du fik fra support, ville jeg skynde mig i Aldi, jvf
tidligere indlæg (undert. og Bertel)

//finn

Fra : Michael Sørensen

Dato : 02-06-11 18:50

> [...]
> 9. pil de bundlede AV af og installer MSE
>
> god fornøjelse, og held og lykke!
> (der findes brugere som er glade for maskinen, såeee.)

Jeg har taget fri i morgen til dagens udfordring ovenfor.

Jeg har EDB-evner på mere end brugerniveau, do ikke ekspert/tekniker
niveau. Derfor mine opfølgende spørgsmål til dine punkter. JEg har
nummereret dem efter dine punkter

2. Indebærer det tab af data / dokumenter, således disse skal flyttes på
anden computer forinden? Jeg mener, at det er tale om reetablering i
Medions termer, men er ikke sikker.

6. Er det Windows 7 Service Pack 1, som jeg blot finder på MIcrosofts
hjemmeside?. I så fald hvad er SP1Fix så, da jeg troede det var Service
Pack 1

8. Vil det være et problem her at slå automatisk opdateringer til igen?

9. Kan jeg få dig til at uddybe punkt 9, som jeg ikke har fanget.
"bundlede AV" og "MSE"

På forhånd tak.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 03-06-11 11:03

Den 02-06-2011 19:49, Michael Sørensen skrev:
> [...]
>
> 2. Indebærer det tab af data / dokumenter, således disse skal flyttes på
> anden computer forinden? Jeg mener, at det er tale om reetablering i

yep! den kommer efter biosopdateringen og foreslår "genetablering"
(husker ikke det konkrete ord) og det betyder at maskinen "bliver som
ny" - tager en lille ½ time!

> 6. Er det Windows 7 Service Pack 1, som jeg blot finder på MIcrosofts
> hjemmeside?. I så fald hvad er SP1Fix så, da jeg troede det var Service
> Pack 1
Ja og nej. SP1fix er et medion-program som retter et eller andet som gør
at Microsofts SP1 kan installeres, angiveligt "uden problemer" !?!

> 8. Vil det være et problem her at slå automatisk opdateringer til igen?
nej, at slå autoupdate fra, er bare for at undgå at automatikken
begynder at installere den/de opdateringer inden SP1fix retter
problemerne for dem.

> 9. Kan jeg få dig til at uddybe punkt 9, som jeg ikke har fanget.
> "bundlede AV" og "MSE"

en "billig personlig bemærkning" da jeg har efaring med bøvl med mange
(især Norton) 3'part AVprogrammer, når nu MS leverer et fortræffeligt
gratis produkt som gør det samme.
- utidig indblanding i dit problem ;( men velment!

//finn

Fra : Michael Sørensen

Dato : 03-06-11 11:11

Den 03-06-2011 12:02, Cykelsmeden skrev:

> [...]
> gratis produkt som gør det samme.
> - utidig indblanding i dit problem ;( men velment!

Tak for svar.

så er det bare at tage backup og komme i gang :)

Fra : Michael Sørensen

Dato : 03-06-11 23:16

> [...]
> 9. pil de bundlede AV af og installer MSE
>
> god fornøjelse, og held og lykke!
> (der findes brugere som er glade for maskinen, såeee.)

Hej Finn,

allerede ved punkt 1 gik det galt for mig.

Jeg har downloadet filen, pakket den ud og biblioteket indeholder 5 filer.

Hvad for en vælger jeg. Jeg har prøvet at åbne afuwingui.exe. Jeg kan
ikke finde den vejledning, som du refererer til, og programmet virker
ikke ligefrem som en af de "nemme" install/setup filer når man køber et
nyt program.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 04-06-11 08:23

> [...]
> 9. pil de bundlede AV af og installer MSE
>
> god fornøjelse, og held og lykke!
> (der findes brugere som er glade for maskinen, såeee.)

Hej Finn,

Jeg tror, at jeg har fundet ud af det hele nu - så nu er det bare at
håbe på det bedte.

Jeg takker for din og andres hjælp

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-06-11 09:07

Den 04-06-2011 09:23, Michael Sørensen skrev:
> Hej Finn,
>
> Jeg tror, at jeg har fundet ud af det hele nu - så nu er det bare at
> håbe på det bedte.
>
> Jeg takker for din og andres hjælp
ok, jeg gik tidligt i seng i går, men kan se du fik natten til at gå.
Jeg er ked af jeg husker forkert med den vejledning, men jeg tør ikke
starte exefilel på min Asus .-)

lad resultatet høre!
//finn

Fra : Michael Sørensen

Dato : 04-06-11 10:14

Den 04-06-2011 10:06, Cykelsmeden skrev:

> ok, jeg gik tidligt i seng i går, men kan se du fik natten til at gå.
> Jeg er ked af jeg husker forkert med den vejledning, men jeg tør ikke
> starte exefilel på min Asus .-)

Det gør intet,

jeg fandt en form for vejledning på Medions hjemmeside.

Dens simple vejledning hed egentlib bare: udpak filerne og åbn .bat
filen. DA jeg åbnede bat-filen tog det ca. 15 sekunder, hvor musen er
"låst" og derefter blev der i kommandoprompten skrevet OK til mig og det
var det. Så jeg formode,r at bios opdateringen er færdig.

Jeg fik åbnet exe-filen. Et program, hvor man kunne justere på nogle
indstillinger, åbne en .rom fil (hvis man kan finde den) og gemme igen.

Jeg lukkede blot programmet igen uden at vælge, gemme, åbne eller "pille" :)

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-06-11 11:07

Den 04-06-2011 11:13, Michael Sørensen skrev:
> [...]
> indstillinger, åbne en .rom fil (hvis man kan finde den) og gemme igen.
>
> Jeg lukkede blot programmet igen uden at vælge, gemme, åbne eller "pille"
Hmm!
du skal have "åbnet" .rom filenpå en eller anden vis (bat-jobbet?)
..rom filen er den nye bios, og det tager nogle minutter, hvor maskinen
ikke må røres.
svjh. pakker .exefilen batjobbet ud til en mappe på C: (\medion?) sammen
med .romfilen
Jeg mener også at huske at der under "upload" af .romfilen til bios, er
en progress tæller igang.
hvad er det som står i bat-filen?

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-06-11 11:16

Den 04-06-2011 12:06, Cykelsmeden skrev:
> [...]
> med .romfilen
> Jeg mener også at huske at der under "upload" af .romfilen til bios, er
ok, var lige inde og kigge på medion. flash.bat uploader bios, under
forudsætning at .romfilen ligger i samme bibliotek!

//finn

Fra : Michael Sørensen

Dato : 06-06-11 17:06

> ok, jeg gik tidligt i seng i går, men kan se du fik natten til at gå.
> Jeg er ked af jeg husker forkert med den vejledning, men jeg tør ikke
> starte exefilel på min Asus .-)
>
> lad resultatet høre!

Hej Finn,

Umiddelbart virker lortet nu :)

Har ikke oplevet problemer (udover maskinen frøs fast i går, da jeg
lukkede ned og den ville installere nogle opdateringer inden den
automatisk slukker. Den stod frosset fast ved 15 % og en "drejende"
cirkel i stedet for musemarkør. Jeg turde ikke slukke og efter 15-20
minutter begyndte den igen at køre op i procenter og slukkede)

Netkortet kan den også stadig finde.

Jeg kvitterer med tak for hjælpen.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 06-06-11 18:37

Den 06-06-2011 18:06, Michael Sørensen skrev:

> Umiddelbart virker lortet nu :)

herligt

> [...]
> cirkel i stedet for musemarkør. Jeg turde ikke slukke og efter 15-20
> minutter begyndte den igen at køre op i procenter og slukkede)
og jeg forstår at den nu lukker pænt ned hver gang!
Det var måske her vor tålmodighed slap op
men det kan ikke være rimeligt at kunder skal døje så meget så længe
med et nyt produkt. Jeg håber Medion får så mange retur at det ikke
gentager sig. Desværre tror jeg computerkunder er en særlig langmodig race ?

> Netkortet kan den også stadig finde.
>
> Jeg kvitterer med tak for hjælpen.

Rart at være til nytte.

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-11 23:28

Michael Sørensen skrev:

> [...]
> gik fra at købe en Acer (eller anddre) til en Medion, som jeg ellers
> ikke havde tiltro til, da det var Aldi, der solgte dem. Lidt øv, at jeg

Jeg er en af dem der har rost Medion og Aldi.

> Jeg har haft en enkelt blå skærm med fejl under opstart i dag. Det lyder
> til at være starten på et langt ulykkeligt ægteskab, der måske ender med
> skilsmisse

Nej da. Du har to muligheder.

1. Hvis det er mindre end 30 dage siden du købte, kan du
returnere computeren og få pengene tilbage - uanset at du har
brugt den. Det garanterer Aldi, og det virker (har brugt det to
gange (ikke computere)).

2. Selv om der er gået mere end 30 dage, har du ifølge købeloven
ret til at levere maskinen tilbage og få alle pengene retur. Man
er aldrig nødt til at finde sig i en vare der ikke virker. Det
kræver kun at du reklamerer til Aldi inden der er gået mere end 2
år samt at du ikke venter for længe efter at du har opdaget
fejlen (2 måneder er ikke for længe).

Note:
Jeg udelukker omlevering og reparation som ellers er de
muligheder der først skal afprøves. Ifølge Cykelsmedens
beskrivelse løser de ikke problemet.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 01-06-11 10:21

> Jeg er en af dem der har rost Medion og Aldi.

gælder også mig

> [...]
> kræver kun at du reklamerer til Aldi inden der er gået mere end 2
> år samt at du ikke venter for længe efter at du har opdaget

enig i begge punkter

> Note:
> Jeg udelukker omlevering og reparation som ellers er de
> muligheder der først skal afprøves. Ifølge Cykelsmedens
> beskrivelse løser de ikke problemet.
Man skal aldrig være skråsikker i denne branche, men undtagelsesvis
føler jeg mig ret sikker i denne konklusion, - 2 forskellige maskiner og
2 forskellige, ellers ret drevne, teknikere samt kontakt til support

//finn

Fra : Ole Helms

Dato : 02-06-11 21:11

On Wed, 01 Jun 2011 11:21:05 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:
>Man skal aldrig være skråsikker i denne branche, men undtagelsesvis
>føler jeg mig ret sikker i denne konklusion, - 2 forskellige maskiner og
>2 forskellige, ellers ret drevne, teknikere samt kontakt til support

Bevisbyrden synes løftet.
;-}

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-11 21:29

Michael Sørensen skrev:

> Jeg kan finde Netværks og delingscenter -> rediger indstillinger for
> netværkskort. Men herefter er der kun 1 "netværk": Den trådløse forbindelse

Så er dkabelkortet ikke aktivt. Er der installeret drivere? Prøv
at kikke i enhedshåndtering.

> Bør der ikke både være et ikon til den trådede og den trådløse forbindelse?

Jo.

--
Bertel