Fedora 14 og fstab
Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 31-05-11 18:26

Hvorfor hulen reagerer Fedora ikke få flg. i fstab:

/dev/sdb1 /storage/music/flac/lp ext4 defaults 0 0

når:

mount /dev/sdb1 /storage/music/flac/lp

virker?

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Kent Friis

Dato : 31-05-11 18:37

Den Tue, 31 May 2011 19:26:09 +0200 skrev Karl Erik Christensen:
> Hvorfor hulen reagerer Fedora ikke få flg. i fstab:
>
> /dev/sdb1 /storage/music/flac/lp ext4 defaults 0 0
>
> når:
>
> mount /dev/sdb1 /storage/music/flac/lp
>
> virker?

Er du helt sikker på at sdb1 kører ext4?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 31-05-11 18:47

On 31-05-2011 19:36, Kent Friis wrote:

> Er du helt sikker på at sdb1 kører ext4?
>
> Mvh
> Kent

That's a good question

Fedora kører ext4 og den er formateret således:
mkfs -t xfs /dev/sdb1

Har læst et sted at Fedora gerne vil have uuid i stedet, men hvorfor nu det?
http://codefighters.blogspot.com/2009/03/mount-linux-lvm-devices.html

Karl Erik.

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-05-11 19:01

Karl Erik Christensen <karlerik@none.invalid.com> writes:

> That's a good question
>
> Fedora kører ext4 og den er formateret således:
> mkfs -t xfs /dev/sdb1

Så er det vel netop heller ikke ext4, når du eksplicit har bedt mkfs om
at lave et xfs filsystem?

//Makholm

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 31-05-11 19:58

On 31-05-2011 20:01, Peter Makholm wrote:

> Så er det vel netop heller ikke ext4, når du eksplicit har bedt mkfs om
> at lave et xfs filsystem?
>

> //Makholm

Det var jeg ikke opmærksom på - tak.

I fstab virker nu:
/dev/sdb1 /storage/music/flac/lp xfs defaults 1 0

Men jeg må tilstå at jeg ikke helt har styr på de sidste 2 tal, 1 og 0.

Mener det første (1) stå for "dump", altså vis indhold?
Og det andet (0) står for password (0=intet)?

Er dette korrekt?

Karl Erik.

Fra : Kent Friis

Dato : 31-05-11 20:16

Den Tue, 31 May 2011 20:57:50 +0200 skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
>
> Men jeg må tilstå at jeg ikke helt har styr på de sidste 2 tal, 1 og 0.
>
> Mener det første (1) stå for "dump", altså vis indhold?

dump = et backup program der er/var populært på rigtig Unix(R). Feltet
bruges ikke af andre programmer.

> Og det andet (0) står for password (0=intet)?

Passno = rækkefølge ved fsck.

Ifølge manualen er / være sat til 1, og alt andet til 2. 0 betyder
ingen fsck, fx FAT eller CD-drev.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 31-05-11 20:59

On 31-05-2011 21:16, Kent Friis wrote:

> [...]
> bruges ikke af andre programmer.

> Passno = rækkefølge ved fsck.
>
> Ifølge manualen er / være sat til 1, og alt andet til 2. 0 betyder

Haha - der kan man bare se hvor man kan gå og bilde sig selv noget
sludder ind

Tak Kent.

Rettet til 0 2

Karl Erik.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 31-05-11 20:59

On Tue, 31 May 2011 20:57:50 +0200, Karl wrote:

> Mener det første (1) stå for "dump", altså vis indhold?
> Og det andet (0) står for password (0=intet)?

> Er dette korrekt?

Ikke rigtigt.

man 5 fstab er din ven:

,----
> [...]
| filesystem does not need to be dumped.
|
| The sixth field, (fs_passno), is used by the fsck(8) program to determine the
| order in which filesystem checks are done at reboot time. The root filesystem
| should be specified with a fs_passno of 1, and other filesystems should have a
| fs_passno of 2. Filesystems within a drive will be checked sequentially, but
| filesystems on different drives will be checked at the same time to utilize
| parallelism available in the hardware. If the sixth field is not present or
| zero, a value of zero is returned and fsck will assume that the filesystem
`----

Mvh.

--
"None of them kicks go boom Adam Sjøgren
None of them basslines fill the room" asjo@koldfront.dk