Mappe ekstra drev i eksisterende mappe
Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-05-11 23:34

Hvis man har et filsystem med f.eks. /usr/hans/musik og der er ved at
være lidt plads på drevet, og derfor vil mappe en ny disk som
/usr/hans/musik - hvad sker der så med størrelsen af /usr/hans/musik?

Adderes størrelsen af den nye disk til den størrelse mappen /musik havde
før den nye disk blev monteret, eller er filsystemet "elastisk", således
at mappen /musik blot udvides så længe der er plads?

Håber jeg har gjort mig forståelig

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Leif Neland

Dato : 30-05-11 23:41

Den 31-05-2011 00:33, Karl Erik Christensen skrev:
> [...]
> før den nye disk blev monteret, eller er filsystemet "elastisk", således
> at mappen /musik blot udvides så længe der er plads?

Hvis du blot mounter en ny partition oven i et dir, så skjules alle de
eksisterende filer deri, og pladsen er sådan set spildt.

Hvis du derimod bruger UnionFS, kan du få lagt begge placeringer sammen.

Se f.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/UnionFS

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-05-11 23:53

On 31-05-2011 00:41, Leif Neland wrote:

> [...]
> eksisterende filer deri, og pladsen er sådan set spildt.
>
> Hvis du derimod bruger UnionFS, kan du få lagt begge placeringer sammen.

OK - men jeg flytter selvfølgelig indholdet af /musik inden jeg mounter
det nye drev. Spildes der så også plads derved?

Karl Erik.

Fra : Henning

Dato : 31-05-11 08:26

On 2011-05-31 00:52, Karl Erik Christensen wrote:
> OK - men jeg flytter selvfølgelig indholdet af /musik inden jeg mounter
> det nye drev. Spildes der så også plads derved?

Nej.

Et eksempel

På / har du fx 100Gb (Deraf 75Gb i /musik)

Hvis du flytter inholdet af /musk til en ny disk, og mounter den på
/musik istedet for, får du følgende layout:

På / har du fx 25Gb (Deraf 4kb i musik - selv mappen )
På /musik har du fx 75Gb

Var det klarere?

/H

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 31-05-11 11:34

On 31-05-2011 09:25, Henning wrote:

> [...]
> /musik istedet for, får du følgende layout:
>
> På / har du fx 25Gb (Deraf 4kb i musik - selv mappen )

Njaaa, det kan godt være jeg er lidt "langsom"

Flytter de 75Gb i /musik til den nye disk (500 Gb), og mounter den som
/musik - den er jeg med på.

Men hvad med den plads der bliver ledig på den gamle disk når indholdet
af /musik er flyttet?
Indgår den i den samlede tilgængelige plads, således at jeg har 575Gb
til rådighed i /musik?

Er det muligt at "mounte i" contra "mounte som"?

Ovenstående kan jeg forstå, men det kan andre måske ikke

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 31-05-11 11:42

> [...]

> eksisterende filer deri, og pladsen er sådan set spildt.
>
> Hvis du derimod bruger UnionFS, kan du få lagt begge placeringer sammen.

Tak for svaret Leif.

Ved du om jeg kan mounte en disk med UnionFS på et ext4 system?

Karl Erik.

Fra : Henning

Dato : 31-05-11 12:57

On 2011-05-31 12:42, Karl Erik Christensen wrote:

> Tak for svaret Leif.
>
> Ved du om jeg kan mounte en disk med UnionFS på et ext4 system?

Det skulle der ikke være noget problem i.

UnionsFS tager bare og lægger to (eller flere) ande filesystemer oveni
hinanden.
Dens problem kommer først når du ha det samme filenavn liggende flere
steder. Så skal du have fortalt den hvad den skal gøre.

Alternativet kan være at køre lvm eller raid. Så vil dine diske figurere
som en stor disk.
Men det putter man ikke bare lige på et eksisterende system. Det er
muligt, meeeen ....

/Henning

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 31-05-11 13:07

On 31-05-2011 13:57, Henning wrote:

> [...]
> som en stor disk.
> Men det putter man ikke bare lige på et eksisterende system. Det er

Hej Henning.

Ja, jeg har sgu egentlig eksperimenteret en del med raid tidligere, men
konkluderede at ens data skal være _meget_ vigtige, for at opveje
udgiften til strøm

Planen er egentlig at bygge en multimedieserver med atom-processor, men
det har jeg sgu ikke "tid" til, lige for tiden

Karl Erik.

Fra : Henning

Dato : 31-05-11 13:29

On 2011-05-31 14:07, Karl Erik Christensen wrote:
> Ja, jeg har sgu egentlig eksperimenteret en del med raid tidligere, men
> konkluderede at ens data skal være _meget_ vigtige, for at opveje
> udgiften til strøm

Hvorfor det? Det behøver jo ikke nødvendigvis være verdens største og
hurtigste maskiner.

En maskine med et par diske der bliver stripet?

> Planen er egentlig at bygge en multimedieserver med atom-processor, men
> det har jeg sgu ikke "tid" til, lige for tiden

Hvis du løbende vil kunne udvide kapaciteten, så kig på at ligge dine
data på en lvm. Så kan du tilføje diske efterhånden som du får brug for
mere plads.

Det er rimeligt simplet når gund setuppet først kører. Ubuntu-server
giver dig muligheden for at installere det disekte på en ny server.

Når du vil tilføje mere disk plads, fortæller du blot lvm at nu skal den
også bruge /dev/sdx til din fysiske volume.

Derefter fortæller du den hvilken logisk volume der skal have mere plads
tildelt.

Sidste step er så at køre e2resize så filsystemet bruge hele pladsen.

/Henning

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 31-05-11 13:42

On 31-05-2011 14:28, Henning wrote:

> [...]
> tildelt.
>
> Sidste step er så at køre e2resize så filsystemet bruge hele pladsen.

My God Henning, du er sgu en engel

Går straks i gang med at studere LVM.

Karl Erik.

Fra : Henning

Dato : 31-05-11 14:09

On 2011-05-31 14:42, Karl Erik Christensen wrote:

> My God Henning, du er sgu en engel

Næh.

Jeg har bare lige været delvis igennem samme mølle. Valgte dog at lave
et raid6-setup i stedet for.

Jeg havde nemlig brug for at være sikker på at et disk-crash ikke
ødelage +5Tb data.

Men i bund og grund er det de samme valg du skal igennem med raid og lvm.

LVM giver dog en hel del mere muligheder mhv at dele dine diske op efter
behov. Det gør en ren raid ikke, da alle dine disk blot vil fremstå som
en enkelt stor disk.
Jeg har lige nu 6,5Tb data på min raid6, og skal snart ha udvidet med et
har diske mere.

/H

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 31-05-11 14:37

On 31-05-2011 15:08, Henning wrote:

> [...]
> en enkelt stor disk.
> Jeg har lige nu 6,5Tb data på min raid6, og skal snart ha udvidet med et

Fandt denne tråd som præcis beskriver "hvad jeg skal gøre"

http://vortexbox.org/forum/help/using-lvm-to-extend-the-storage/

Karl Erik.

Fra : Kent Friis

Dato : 31-05-11 16:26

Den Tue, 31 May 2011 14:07:12 +0200 skrev Karl Erik Christensen:

> Hej Henning.
>
> Ja, jeg har sgu egentlig eksperimenteret en del med raid tidligere, men
> konkluderede at ens data skal være _meget_ vigtige, for at opveje
> udgiften til strøm

Når data er vigtige laver man backup. Når oppetid er vigtig bruger man
raid.

Raid beskytter kun mod defekt hardware, ikke mod "rm -rf * NEJ HOLD STOP,
DET ER DEN FORKERTE MAPPE"

Min erfaring er at det sidste er det der sker oftest.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Kent Friis

Dato : 31-05-11 16:27

Den 31 May 2011 15:25:31 GMT skrev Kent Friis:

> [...]
> DET ER DEN FORKERTE MAPPE"
>
> Min erfaring er at det sidste er det der sker oftest.

Og så gik de top for mig at det var striping der var emnet. Det er
altså det stik modsatte af "vigtige data".

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-05-11 19:03

Kent Friis wrote:

> Raid beskytter kun mod defekt hardware, ikke mod "rm -rf * NEJ HOLD STOP,
> DET ER DEN FORKERTE MAPPE"

Præcis! For nylig var jeg igang med en rsync --delete hvor jeg kom til
at trykke enter før jeg havde skrevet hele destinationsmappen. Ergo
virkede rsync --delete et niveau højere oppe end forventet og slettede
en masse forkert filer.

Heldigvis fik jeg reddet mine filer med UFS Explorer Standard Recovery
(et fremragende program til at redde data fra bl.a. ext3/4).

Martin

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-05-11 11:57

Karl Erik Christensen <karlerik@none.invalid.com> writes:
> [...]
> /musik - den er jeg med på.
>
> Men hvad med den plads der bliver ledig på den gamle disk når

Den er så ledig på den disk, hvor du har slettet data.

> Indgår den i den samlede tilgængelige plads, således at jeg har 575Gb
> til rådighed i /musik?

Nej, så har du 75 GB på / og 425 (=500-75) GB på /musik.

--
Jacob - www.bunk.cc

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 31-05-11 12:23

On 31-05-2011 12:56, Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Den er så ledig på den disk, hvor du har slettet data.

> Nej, så har du 75 GB på / og 425 (=500-75) GB på /musik.

10 øre'n faldt måske i 1øre'er, men den faldt

Hvis jeg havde haft begge diske monteret inden jeg installerede systemet
(Vortexbox), var problemet vel ikke opstået?
SÃ¥ ville jeg vel bare have haft en "glidende" overgang til den anden
hdd, når den første var fuld - ikk?

Jeg vil kikke på UnionFS som Leif omtaler - eller måske starte forfra
med begge diske monteret.

Karl Erik.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-05-11 12:28

> [...]
> systemet (Vortexbox), var problemet vel ikke opstået?
> SÃ¥ ville jeg vel bare have haft en "glidende" overgang til den anden

Nej, ikke umiddelbart.

Har du en USB-stick? Så er det en hurtigt måde at teste konceptet på.
Prøv at skrive 'mount' og 'df -h' i terminalen før og efter du
tilslutter den, og sammenlign outputtet. Det virker på præcis samme måde
med en ekstra harddisk.

--
Jacob - www.bunk.cc

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 31-05-11 12:58

On 31-05-2011 13:28, Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> Prøv at skrive 'mount' og 'df -h' i terminalen før og efter du
> tilslutter den, og sammenlign outputtet. Det virker på præcis samme måde

Ok - arbejdede lidt med Novell Netware for en del (masse) år siden.
Der smed vi da bare en disk på, når pladsen blev for trang.

Troede at *nix havde lidt af samme funktion.

Karl Erik.

Fra : Kent Friis

Dato : 31-05-11 16:23

Den Tue, 31 May 2011 13:57:33 +0200 skrev Karl Erik Christensen:

> Ok - arbejdede lidt med Novell Netware for en del (masse) år siden.
> Der smed vi da bare en disk på, når pladsen blev for trang.

Hvad skete der så når man tog disken ud igen?

> Troede at *nix havde lidt af samme funktion.

Det kan lade sig gøre med LVM + resize2fs, men det er så absolut ikke
default - af ovennævnte årsag.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-05-11 13:09

> [...]
> Der smed vi da bare en disk på, når pladsen blev for trang.
>
> Troede at *nix havde lidt af samme funktion.

Det er der 'ikke umiddelbart' kommer ind ... det kan godt lade sig gøre
at udvide et filsystem, men det sker ikke automatisk.

--
Jacob - www.bunk.cc

Fra : Leif Neland

Dato : 31-05-11 15:27

> [...]
> være lidt plads på drevet, og derfor vil mappe en ny disk som
> /usr/hans/musik - hvad sker der så med størrelsen af /usr/hans/musik?

En hel anden mulighed er at bruge en musikafspiller, der kan håndtere
flere biblioteker.

Nu går eksemplet her tilsyneladende ud på musik, men mythtv kan klare at
man bare sætter en disk til på, og så bliver den også brugt.

Eller have undermapper med forskellige genrer på forskellige diske.

/usr/hans/musik/klassisk
/usr/hans/musik/party som kan være en usb-disk, man tager med i byen

Leif