Helt grøn opstart.
Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 29-05-11 21:51

Jeg går og tænker på at starte noget op med at reparere folks computere.
Det er jeg god til. Men jeg er til gengæld 100% grøn når det kommer til
skatteregler og regnskab.

Tanken er at gøre det som hobby / fritids projekt. Regner med / håber på at
få en omsætning på mellem 20.000 og 40.000 kr pr år.

Hvad gør jeg rent praktisk?

1. Er der behov for et CVR nummer?
2. Er der behov for at der laves regnskab?
3. Hvad med skat og moms?

Har brug for specifik og udførlig instruktion...

Aner ikke hvor jeg skal se. Synes Skats hjemmeside er svær at bruge i
praksis...

Henrik

Fra : Karsten H. (7870)

Dato : 30-05-11 00:48

Den 29-05-2011 22:50, Henrik skrev:
> [...]
>
> Har brug for specifik og udførlig instruktion...
>
> Aner ikke hvor jeg skal se. Synes Skats hjemmeside er svær at bruge i

Såfremt din omsætning ikke overstiger kr. 50.000,- p.a. er du ikke
pligtig at lade dig momsregistrere og derfor heller ikke noget CVRnr.
Tvært i mod vil skat betragte din virksomhed som en hobbyvirksomhed, du
ikke kan leve af.

Ikke desto mindre skal du jo opgive dine intægter i den forbindelse som
B-indkomst.

Du får imidlertid nok et problem med dem af dine kunder, der ønsker en
faktura med moms for din ydelser.

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 30-05-11 14:23

"Karsten H. (7870)" <bito@karby.dk> wrote in message

> Såfremt din omsætning ikke overstiger kr. 50.000,- p.a. er du ikke pligtig
> at lade dig momsregistrere og derfor heller ikke noget CVRnr.

Rigtigt.

> Tvært i mod vil skat betragte din virksomhed som en hobbyvirksomhed, du
> ikke kan leve af.

Forkert. Det betragtes kun som hobbyvirksomhed, hvis det ikke drives
professionelt og med overskud for øje. Der er intet galt i at have et
hovederhverv (job, studerende m.v.) og en mindre virksomhed ved siden af.

> Ikke desto mindre skal du jo opgive dine intægter i den forbindelse som
> B-indkomst.

Og driver man det professionelt, så kan du også trække dine udgifter fra.

> Du får imidlertid nok et problem med dem af dine kunder, der ønsker en
> faktura med moms for din ydelser.

Personligt er jeg ligeglad med om, mit (lille) firma får en regning på 125
kr incl. moms eller 100 kr uden moms. Private vil selvfølgelig foretrække
det sidste, så hvis man regner med primært at have mange private kunder, så
er det kun en fordel ikke at være moms-registreret. Ulempen ved ikke at være
moms-registreret er derimod, at man heller ikke kan fratrække moms på varer
der indkøbes til brug i firmaet. Men hvis du ikke regner med at skulle købe
det helt store, så er det ikke noget problem.

Fra : Karsten H. (7870)

Dato : 30-05-11 21:22

Den 30-05-2011 15:23, Uffe Kousgaard skrev:
> [...]

> professionelt og med overskud for øje. Der er intet galt i at have et
> hovederhverv (job, studerende m.v.) og en mindre virksomhed ved siden af.

Næj, nej, såmænd ej. Det er bl.a. det jeg - måske for indirekte - antyder,
at det ikke er omsætning, man kan leve af, men det handler bl.a. om,
hvor mange kunder, du har,
inden du kan kalde for professionel drift. Det er i øvrigt i den
forbindelse ligegyldigt,

Men mon ikke vi er ude i flueknebberi? Jeg kender med stor respekt for
dine kvalifikationer dine altid relevante svar fra mange tidligere indlæg.

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 02-06-11 07:42

> [...]
>
> Men mon ikke vi er ude i flueknebberi? Jeg kender med stor respekt for
> dine kvalifikationer dine altid relevante svar fra mange tidligere indlæg.

Betyder det så at det kunne se således ud:

Jeg reparerer en PC for en mand ved navn, Jens

Jens betaler mig 1000 kr for mit arbejde.

Jeg noterer at Jens har købt for 1000 kr i min Hobbyvirksomhed.

Når der skal skal laves selvangivelse, så skriver jeg at har haft 1000 kr i
indtægt (fra Jens)

Og i fald at jeg eks har en trækprocent på 40, så betaler jeg 400 kr i
skat, og beholder de 600 kr

Er det sådan det forholder sig, eller er der andet jeg skal vide? Eller
skal jeg til at hyre en revisor eller andet?

P.S. Jeg er HELT grøn...

Mvh Henrik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-06-11 14:26

Den 02-06-2011 11:36, Henrik skrev:
> Betyder det så at det kunne se således ud:
>
> Jeg reparerer en PC for en mand ved navn, Jens
> Jens betaler mig 1000 kr for mit arbejde.
> Jeg noterer at Jens har købt for 1000 kr i min Hobbyvirksomhed.

Ja, meget forenklet sagt.

Du skriver en faktura/kvittering til Jens og beholder selv
en kopi til dit regnskab. I regnskabet lægger du alle
fakturaer sammen, og du lægger også alle udgifter sammen -
husk at gemme alle fakturaer/kvitteringer for udgifter.
Forskellen mellem de to tal er overskud/underskud.

Du skal bruge den udvidede selvangivelse, der netop har
plads til virksomhedstal, og du skal indtaste
regnskabsoplysninger såsom omsætning på Skats hjemmeside.

> Og i fald at jeg eks har en trækprocent på 40, så betaler jeg 400 kr i
> skat, og beholder de 600 kr

Nej, trækprocenten bruges kun til en midlertidig afregning.
Det nemmeste vil nok være, at du - når du har en ide om,
hvad du vil komme til at tjene - får ændret din
forskudsopgørelse. Så indregnes fortjenesten fra
virksomheden, og du får en ny trækprocent/fradrag for resten
af året.

> Er det sådan det forholder sig, eller er der andet jeg skal vide? Eller
> skal jeg til at hyre en revisor eller andet?

Det er ikke nødvendigt med en revisor, hvis du selv kan
finde ud af det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Michael Sørensen

Dato : 02-06-11 14:50

Den 02-06-2011 15:26, Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>
> Du skal bruge den udvidede selvangivelse, der netop har plads til
> virksomhedstal, og du skal indtaste regnskabsoplysninger såsom omsætning

Jeg vil blot supplere med, at det ikke er nødvendigt at indtaste
regnskabsoplysninger, herunder omsætning m.v. i dit tilfælde, hvor du
ikke forventer at blive momsregistreret pga. lav omsætning.

> [...]
> tjene - får ændret din forskudsopgørelse. Så indregnes fortjenesten fra
> virksomheden, og du får en ny trækprocent/fradrag for resten af året.

Eller det kommer girokort på B-skat/AM-bidrag til den del, der vedrører
virksomheden.

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 02-06-11 16:00

Michael Sørensen <ms@skindbeni.dk> wrote:

> [...]
> ikke forventer at blive momsregistreret pga. lav omsætning.

> Eller det kommer girokort på B-skat/AM-bidrag til den del, der vedrører virksomheden.

Ok, men når det er B-indkomst, så tjener man vel kun det der er tilbage
efter skat? Og B-indkomst betyder vel at der intet skattefradrag er?

H.

Fra : Benny Andersen

Dato : 02-06-11 20:23

Henrik wrote:

> Ok, men når det er B-indkomst, så tjener man vel kun det der er tilbage
> efter skat? Og B-indkomst betyder vel at der intet skattefradrag er?

En lønperiode bestemt fradragstørrelse er bare en beregningsteknik der
anvendes overfor lønmodtagerer.
Først når året er omme beregnes (som bekendt) den skyldige skat.
Ved den type virksomhed du nævner er der, mig bekendt, ingen
dokumentationskrav til forventet overskud - så det er helt frit hvor
meget du ønsker der skal stå på de tilsendte B-skat indbetalingskort.

Fra : Karsten H. (7870)

Dato : 03-06-11 02:02

Den 02-06-2011 16:59, Henrik skrev:
Og B-indkomst betyder vel at der intet skattefradrag er?

> H.

Det normale A-skattemæssige (personlige) fradrag har du jo allerede haft
(anført andre steder på selvopgiveren (den udvidede)), og som tidligere
beskrevet, har du jo allerede haft dine virksomhedsmæssige fradrag, idet
der, som også tidligere beskrevet, opgiver du kun nettoresultatet af
egen virksomhed i overensstemmelse med din vedlagte balance af
virksomheden.(også beskrevet tidligere i tråden).

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Fra : Benny Andersen

Dato : 02-06-11 20:50

Henrik wrote:
> Betyder det så at det kunne se således ud:
>
> Jeg reparerer en PC for en mand ved navn, Jens
Din Hobbyvirksomhed reparerer

> Jens betaler mig 1000 kr for mit arbejde.
Jens betaler din hobbyvirksomhed

> Jeg noterer at Jens har købt for 1000 kr i min Hobbyvirksomhed.
korrekt! Som bogføringspligtig fører du dette i din hobbyvirksomheds
regnskab. Det anbefales herfra at du anvender en bankkonto til din
hobbyvirksomhed for netop at skille privatøkonomi og din hobbyvirksomhed.

> Når der skal skal laves selvangivelse, så skriver jeg at har haft 1000 kr i
> indtægt (fra Jens)
Nja-
Som Bogføringspligtig laver du et årsregnskab for din hobbyvirksomhed.
Overskudet er skattepligtigt og indskrives i den udvidede selvangivelse.

> [...]
>
> Er det sådan det forholder sig, eller er der andet jeg skal vide? Eller
> skal jeg til at hyre en revisor eller andet?

Nej, det er ikke nødvendigt - man afkrydser iøvrigt i den udvidede
selvangivelse, hvorvidt ens oplysninger er udarbejdet med revisor bistand.