Overvågning
Fra : Mendoza

Dato : 29-05-11 06:45

Hej

Vores ADSL forbindelse er ikke så hurtig, så derfor går den helt " i knæ"
når en af vores unger henter ting og sager fra nettet.
Når jeg spørger ungerne om en af dem "suger" noget fra nettet, svares der
altid uskyldsrent nej, men når jeg så piller deres netkabel fra routeren,
hjælper det som regel på hastigheden....
Findes der en måde hvorpå jeg kan se hvem der henter noget fra en eller
anden tjeneste? Det er vist mest noget der hedder "Bitcomet" der
anvendes......

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-05-11 08:44

On Sun, 29 May 2011 07:45:01 +0200, "Mendoza" <asshole@x1812.dk>
wrote:

> [...]
>hjælper det som regel på hastigheden....
>Findes der en måde hvorpå jeg kan se hvem der henter noget fra en eller

En switch med management kan fortælle en hvor meget der suser igemmen
de forskellige fysiske porte på den, men det er nok lidt overkill til
privat brug.
Man kan også sætte brugerPCerne op til at man kan hente
traffikoplysninger fra dem og så via passende SW hente og se disse
traffikoplysninger
Det nemmeste er nok en router hvor du kan styrer hvor meget båndbredde
de enkelte brugere kan få.
Nogle få routere har det indbygget, andre kan muligvis "ombygges" til
det med dd-wrt http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database.
Man kan også købe en udgave af dd-wrt til at lægge på en router hvor
der kan skrues en del mere i detaljerne omkring dit problem, mener der
er 20 Euro.

>Det er vist mest noget der hedder "Bitcomet" der anvendes......
Bittorrent hedder synderen og det eneste der dur er at begrænse hvor
meget båndbredde de enkelte brugere har til rådighed.
Måske kan de ivrige brugere opfordres til at sætte det op til ikke at
suge så kraftigt, men så får de jo ikke deres data så hurtigt hjem.

/Hans

Fra : Mendoza

Dato : 29-05-11 08:58

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Måske kan de ivrige brugere opfordres til at sætte det op til ikke at
> suge så kraftigt, men så får de jo ikke deres data så hurtigt hjem.

Tak for dit svar. I første omgang tænkte jeg mest på om det er muligt, et
eller andet sted, at se om nogen er på en sådan tjeneste, (netstat eller
lign?)
Evt. at man kan blokere for den i routeren. Det er TDC Home Box, som vist
ikke giver de store muligheder for at regulere noget.
Jeg har ikke i første omgang lyst til at investere i nyt hardware..

Vh, Mikael

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-05-11 11:12

On Sun, 29 May 2011 09:58:12 +0200, "Mendoza" <asshole@x1812.dk>
wrote:

>Tak for dit svar. I første omgang tænkte jeg mest på om det er muligt, et
>eller andet sted, at se om nogen er på en sådan tjeneste, (netstat eller
>lign?)
Hvis det kan ses er det i routeren og på den PC der benytter en given
tjeneste.
Du kan ikke (med en alm. switch) sidde og "lytte" til det kabel din PC
sidder på og "hører" hvad der sker på de andre kabler, sådan lidt
billedligt fortalt.

>Evt. at man kan blokere for den i routeren. Det er TDC Home Box, som vist
>ikke giver de store muligheder for at regulere noget.
>Jeg har ikke i første omgang lyst til at investere i nyt hardware..
Det er nok eneste vej ud over at du sætter dig hårdt på de PCer der er
på dit netværk og konfigurerer dem så de ikke kan bruge mere
båndbredde end det du finder forsvarligt.

/Hans

Fra : Mendoza

Dato : 29-05-11 11:16

> [...]
> på dit netværk og konfigurerer dem så de ikke kan bruge mere
> båndbredde end det du finder forsvarligt.

Ok, tak for svaret.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-11 10:10

Mendoza skrev:

> Når jeg spørger ungerne om en af dem "suger" noget fra nettet, svares der
> altid uskyldsrent nej, men når jeg så piller deres netkabel fra routeren,
> hjælper det som regel på hastigheden....

Skulle det problem mellem dig og ungerne ikke løses på en anden
måde end med øget kontrol?

....bortset fra at deres pc'er kunne være inficerede.

--
Bertel

Fra : Mendoza

Dato : 29-05-11 10:33

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> måde end med øget kontrol?
>
> ...bortset fra at deres pc'er kunne være inficerede.

Det nemmeste er at jeg med et hurtigt blik kan konstatere om nogen suger fra
nettet, og i givet fald hvem, eller der er andre årsager til sløvt net.
Her i huset er det tilladt at suge fra nettet i arbejdstiden/skoletiden,
hvor der alligevel ikke er nogen hjemme, men i weekends og om aftenen når
flere bruger nettet, er det ikke acceptabelt.
Det er blevet aftalt flere gange, meeen.... det kniber med at overholde det.
Da de unge mennesker brugte Vuze, var det nemt at konstatere om nogen
sugede, og en sms fik vedkommende til at hoppe af. Nu er man overgået til
Bitcomet, som ikke umiddelbart kan ses.
Det afstedkommer flere traveture til den anden ende af huset og tilbage
igen, alternativt frakobling og genindkobling af diverse netkabler.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-11 10:47

Mendoza skrev:

> [...]
> Det afstedkommer flere traveture til den anden ende af huset og tilbage
> igen, alternativt frakobling og genindkobling af diverse netkabler.

Okay. I min router (Linksys WRT54GL) kan jeg sætte en
adgangspolitik (eller flere) op der specificerer klient-IP'er,
tidspunkter (ugedag og klokke) og protokoller eller webadresser
som der spærres for eller modsat gives adgang til (menupunktet
hedder "Access restrictions").

Måske kan du det samme med din router?

--
Bertel

Fra : Mendoza

Dato : 29-05-11 11:17

> [...]
> tidspunkter (ugedag og klokke) og protokoller eller webadresser
> som der spærres for eller modsat gives adgang til (menupunktet

Det tror jeg desværre ikke, men jeg prøver at rode lidt med det.
Tak for svaret.

Fra : Chano Andersen

Dato : 29-05-11 14:51

Den 29-05-2011 11:32, Mendoza skrev:
> Det nemmeste er at jeg med et hurtigt blik kan konstatere om nogen suger
> fra
> nettet, og i givet fald hvem, eller der er andre årsager til sløvt net.

Det nemmeste vil være at kigge på switchen, og se hvilken lampe der
blinker voldsomt. Det er den port hvorpå synderen sider. (Når du lige
husker at se bort fra routeren, hvor al trafikken jo også skal forbi)

Det kræver naturligvis at blinkeriet matcher trafik mængden, men det
synes jeg generelt hænger sammen på de fleste enheder jeg har set til
privat brug.

- Chano Andersen

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-05-11 14:33

Mendoza wrote:

> Da de unge mennesker brugte Vuze, var det nemt at konstatere om
> nogen sugede, og en sms fik vedkommende til at hoppe af. Nu er man
> overgået til Bitcomet, som ikke umiddelbart kan ses.

Hvad mener du med ses? BÃ¥de Bitcomet og Vuze er Bittorrent klienter, og
jeg tvivler på at Bitcomet er sværere at opdage end Vuze med de værktøjer
som du har til rådighed.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-05-11 14:35

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> klokke) og protokoller eller webadresser som der spærres for eller
> modsat gives adgang til (menupunktet hedder "Access restrictions").

Hvad forhindrer dine LAN klienter i at skaffe sig en anden IP?
Børn er ret snedige i dag

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-11 14:59

Jesper Lund skrev:

> Hvad forhindrer dine LAN klienter i at skaffe sig en anden IP?

Det er de da velkomne til. Så sætter jeg nemlig bare policy til
at være "allow" og angiver de tre IP-numre som må få adgang
(eller hvor mange børn der nu er).

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 01-06-11 20:34

> Det er de da velkomne til. Så sætter jeg nemlig bare policy til
> at være "allow" og angiver de tre IP-numre som må få adgang
> (eller hvor mange børn der nu er).

Og så skifter de deres IP til at være din IP...

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-06-11 21:52

Chano Andersen skrev:

> Og så skifter de deres IP til at være din IP...

Næ, for det er routeren der tildeler IP-numre. De skal spoofe min
MAC-adresse, og så kan de jo se hvordan nettet så virker.

Og anden gang de gør det, hægter jeg alle andre kabler end mit
eget af.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-05-11 21:12

Mendoza wrote:

> Vuze kan ses med et ikon i "netværk" (win7), når det kører.... det kan
> Bitcomet ikke.

Ok, men det forudsætter at man letter r*ven og begiver sig ind på
børneværelset.. Hvis du sidder i førerbunkeren ved routeren, kan du let
genkende p2p trafik ved det store antal forbindelser til høje destination
porte. Her er der ingen forskel mellem Vuze og Bitcomet.

Jeg kan heller ikke tro andet end at Vuze kan skjule dette taskbar ikon
(et "Boss mode" som i uTorrent?), så folk kan fildele i fred på arbejdet
uden at chefen blander sig, eller børn kan fildele i hjemmet uden at
forældrene kan se det

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-06-11 23:06

Bertel Lund Hansen wrote:

> Næ, for det er routeren der tildeler IP-numre. De skal spoofe min
> MAC-adresse, og så kan de jo se hvordan nettet så virker.

Du mener nok DHCP serveren, men hvis maskinen opsættes med statisk IP
kommer DHCP serveren slet ikke i spil.

Hvad der sker afhænger af hvordan IP adresse konflikter håndteres
<http://www.tech-faq.com/ip-address-conflict.html>

> Og anden gang de gør det, hægter jeg alle andre kabler end mit eget af.

Det er svært at stoppe det frie informationsflow, bare spørg Mubarak
eller Gadaffi.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-06-11 05:27

Jesper Lund skrev:

> Det er svært at stoppe det frie informationsflow, bare spørg Mubarak
> eller Gadaffi.

Jo, men der er ikke tale om frit informationsflow. Der er tale om
at man vil forhindre sine børn i at tilrane sig hele familiens
internetforbindelses båndbredde. Og det kan klares på den
beskrevne måde.

Hvis de så i stedet går andre steder hen - det er jo nærmest kun
en fordel.

--
Bertel