Pizzasten - dårlig erfaring
Fra : Steen F.

Dato : 28-05-11 23:10

Jeg købte en pizza-sten forleden dag, i den tro at mine hjemmelavede
pizza ville blive bedre. Men jeg er lidt skuffet. De er nøjagtig lige
som når de bliver bagt på en plade i ovnen.
Er der nogen her som har haft gode erfaringer med sådan en?

Mvh
Steen F.

Fra : ;o)-max-

Dato : 29-05-11 03:32

On 29-05-2011 05:10, Steen F. wrote:
> [...]
> som når de bliver bagt på en plade i ovnen.
> Er der nogen her som har haft gode erfaringer med sådan en?

Der er måske lidt inspiration at hente i disse to tests:
http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2004/20051004161347.htm
Den dej han beskriver lyder fornuftig, jeg har dog aldrig
brugt smør.. Brug mel med 12% protein (discount vare).

http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadtjek/tjektjekmad/ECE708491/dumsmart-bagesten-giver-slatne-pizzaer/

Jeg har en almindelig gasovn, og den blir kun varm nok
til puffede pitabrød helt nede i bunden, lige ovenpå
flammerne. Hvis du har en lignende, kan du evt. prøve
det til din pizza..
-max-

Fra : Frank Bach

Dato : 29-05-11 07:05

Den 29/05/11 04.32, -max- skrev:

> [...]
> til puffede pitabrød helt nede i bunden, lige ovenpå
> flammerne. Hvis du har en lignende, kan du evt. prøve

Spar pizzastenen og bag på risten dækket med siliconefolie eller
bagepapir. Varmen kommer lynhurtigt op under pizzaen da der ikke er
plader mv der skal opvarmes.
Jeg har brugt denne metode i flere år og mener ikke pizzastenen er
besværet værd.

MVh Frank Bach
Esbjerg

Fra : Max

Dato : 29-05-11 07:32

Hej Steen

> Er der nogen her som har haft gode erfaringer med sådan en?

Det eneste sted jeg har opdaget at den faktisk kan bruges,
ja det er på min gasgrill, der anbringer jeg den på risten
men en stor omvendt støbejernsgryde ovenpå, når
temperaturen i gryden er 300 grader, ja så smider
jeg lige pizzaen derind og den er jo hurtig færdig
på den måde. I ovnen gør den ingen forskel efter
min mening, der er det faktisk ovnens temperatur
der er den afgørende faktor.

Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-05-11 07:55

On Sun, 29 May 2011 00:10:17 +0200
"Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote:

> [...]
> som når de bliver bagt på en plade i ovnen.
> Er der nogen her som har haft gode erfaringer med sådan en?

Mit gæt: du lader ikke stenen blive varm nok.

Hvis du rent faktisk har givet stenen tid til at blive 250C eller mere
på overfladen (det tager ca 30-45time ved fuld varme på ovnen), så
ville du se en forskel.
Hos mig tager det uden pizzasten men med ovn på fuld varme ca 8-10 min
at få pizzaen klar. Fyldet ovenpå når ofte at blive småbranket.
Med pizzastenen, så tager det 2-3min at bage pizzaen og bunden er
perfekt sprød og fyldet har endnu ikke fået for meget.

Fra : padre

Dato : 29-05-11 10:45

Den 29-05-2011 00:10, Steen F. skrev:
> [...]
> som når de bliver bagt på en plade i ovnen.
> Er der nogen her som har haft gode erfaringer med sådan en?

Jeg får langt bedre resultater med en pizzasten end på en bageplade. På
en stenplade kan jeg lave en pizza, som er knasende sprød, og tynd som
en papplade, med et sejlende hav af tomat og ost ovenpå.

Nu skriver du ikke, hvordan du har båret dig ad så:

Ovnen skal være varm - meget varm - Kim skriver at han får sin op på 250
grader. Min egen kan iflg termostaten kun nå 225, men den skal være så
varm, som du kan få den.

Husk at stille stenen så lavt i ovnen som muligt, så den den får mest
mulig varme nedefra og så lidt som muligt oppefra. Hvis du kan vælge ren
"bundvarme" i din ovn, så gør det. Selv gør jeg det, at jeg lægger en
bagerist direkte på ovnens bund, og lægger stenen ovenpå risten. Jeg har
tidligere lagt stenen direkte på ovnbunden, men det resulterede i for
mange sprængte sten.

Pizzaen skal helst lægges direkte på stenen. Man *kan* bruge bagepapir,
men resultatet er iflg mine erfaringer ikke lige så godt, så du skal
bruge en pizzaspade. Jeg bruger selv den almindelige aluspade, som ikke
koster så meget.

--
padre

Fra : Cykelsmeden

Dato : 29-05-11 11:31

Den 29-05-2011 11:45, padre skrev:
> Ovnen skal være varm - meget varm - Kim skriver at han får sin op på 250
> grader. Min egen kan iflg termostaten kun nå 225, men den skal være så
> varm, som du kan få den.
Jeg mener den "officielt korrekte" temperatur til pizza er 300C!

Hele ideen med stenen er varmefylden. Hvis du smider en stor pizza i en
225+ grader ovn, er den i løbet af få minutter faldet til under de 200
uden sten. Med en god sten (eks lavasten) falder temperaturen
væsentligt mindre og i kortere tid.

//finn

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-05-11 11:45

On Sun, 29 May 2011 12:30:34 +0200
Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> wrote:

> [...]
> en 225+ grader ovn, er den i løbet af få minutter faldet til under de
> 200 uden sten. Med en god sten (eks lavasten) falder temperaturen

uhm man varmer stenen op sammen med ovnen. Min sten nærmest ophober
varme, så jeg kan på overfladen af den måle temperaturer som er højere
end ovnens rum-temperatur. Bagefter kan min pizzasten holde sig
brandvarm i mange timer selv om ovnen er slukket.

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-05-11 11:49

> [...]

> en 225+ grader ovn, er den i løbet af få minutter faldet til under de
> 200 uden sten. Med en god sten (eks lavasten) falder temperaturen

Den officielle temperatur for en napolitansk pizza ovn er forøvrigt 485C
Side 20 i denne officielle vejledning:
http://www.pizzanapoletana.org/images/file/disciplinare_stg.pdf

Fra : Ivar

Dato : 29-05-11 20:21

Kim Schulz skrev:

> Den officielle temperatur for en napolitansk pizza ovn er forøvrigt 485C
> Side 20 i denne officielle vejledning:
> http://www.pizzanapoletana.org/images/file/disciplinare_stg.pdf

Da det er en skrivelse på EU, findes den også på dansk:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2008:040:0017:0025:DA:PDF

Ivar Magnusson

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-05-11 05:13

Sun, 29 May 2011 21:20:54 +0200 skrev Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>:

>Da det er en skrivelse på EU, findes den også på dansk:
>http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2008:040:0017:0025:DA:PDF

Måske skulle man slå sig ned med et pizzaria? Her er jo den
detaljerede opskrift. Man bliver helt lækkersulten, mens man læser
dette direktiv

Mon de bruger goggel til at oversætte dernede? Faldt bl.a. over denne:
"Med begge hænder trygger pizzabageren nu med lette fingertryk fra
midten og udad og drejer dejen flere gange".
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 30-05-11 09:47

Den 30-05-2011 06:13, Kurt Hansen skrev:
> Mon de bruger goggel til at oversætte dernede? Faldt bl.a. over denne:
> "Med begge hænder trygger pizzabageren nu med lette fingertryk fra
> midten og udad og drejer dejen flere gange".
det virker trygt

//finn

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-05-11 17:25

On Sun, 29 May 2011 16:25:17 +0200
Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> wrote:

> det var for såvidt det jeg forsøgte at sige!
>
> principielt kan stenen bare ikke blive varmere end ovnen, sålænge den
> er lukket.

Det er klart.

Fra : Niels

Dato : 29-05-11 11:36

On 29 Maj, 00:10, "Steen F." <st...@steenmartin.dk> wrote:
> [...]
> som når de bliver bagt på en plade i ovnen.
> Er der nogen her som har haft gode erfaringer med sådan en?

Jeg havde engang en pizzasten, som skulle fugtes inden brug. Jeg
valgte at pøse kogende vand på den, inden den kom i den varme ovn. Det
gav et godt resultat i form af en sprødere pizza. Måske er det et
eksperiment værd?

--
Niels

Fra : Tesla

Dato : 31-05-11 15:41

On May 29, 12:10 am, "Steen F." <st...@steenmartin.dk> wrote:
> [...]
> som når de bliver bagt på en plade i ovnen.
> Er der nogen her som har haft gode erfaringer med sådan en?

Som det tidligere er nævnt, er det vigtigt, at ovn + sten er
tilstrækkeligt opvarmet. Med en ny, lysfarvet sten, tager det lang
tid.

Jo mere du bruger stenen, jo mørkere bliver den... og med tiden bliver
den næsten sort. jo mere mørk den er, jo mere varme optager den på
kortere tid end før (da den var lys i farven), og jo kortere tid tager
det herved, at opvarme stenen.

EU-reglerne om ægte Pizze Napoletana kan dog afviges, og stadig
producere en meget god pizza. Min egen ovn kan med grill nå 275 C, og
med den temperatur kan jeg opnå en rimelig pizza (jeg laver dej og
tomatsauce fra bunden efter original opskrift). Minimumstemperaturen
for at kunne lave en rigtig god pizza er dog +320 C. Jeg tror de
fleste elektriske pizzaovne ikke når de 485 C, som en ægte pizza skal
bages ved. Hvis du, som jeg, er virkelig "hooked" på at lave en rigtig
pizza, bør du simpelthen investere i materialerne, og bygge en
trækulsfyret ovn. Jeg har endnu ikke bygget en, men agter at gøre det
indenfor en overskuelig periode (et par år, eller fem :P).

Held og lykke med pizza-bagningen. (Jeg har opskrifter, skulle du
ønske dem)

Mvh

Dave

Fra : ;o)-max-

Dato : 01-06-11 04:27

On 01-06-2011 04:40, Tesla wrote:

> [...]
> for at kunne lave en rigtig god pizza er dog +320 C. Jeg tror de
> fleste elektriske pizzaovne ikke når de 485 C, som en ægte pizza skal

Hva med en elektrisk keramik ovn - ?
-max-

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-11 13:37

On Wed, 01 Jun 2011 10:27:17 +0700, "-max-"
<smileymaxphoto@gmail.com> wrote:

>Hva med en elektrisk keramik ovn - ?
>-max-

Mener du en elektrisk pizza ovn, som de fleste pizzarier herhjemme i
DK bruger?

Jeg har fundet denne her, og den er faktisk ikke så dyr (5125 kr, inkl
moms) og den kan nå helt op på 500 °C. Der er så kun plads til én
pizza ad gangen, men når de er færdige på 1 - 1½ minut, kan man jo
sagtens lave til flere i løbet af kort tid.

http://www.fastshop.dk/shop/pizzaovn-1126p.html

Jeg tror faktisk at bare materialerne til bygning af en trækulsfyret
stenovn bliver dyrere, men så er der jo også coolness-faktoren ved, at
man selv har bygget den :D

Mvh

Dave

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-06-11 14:55

Tesla wrote:

> jo mere mørk den er, jo mere varme optager den på
> kortere tid end før (da den var lys i farven), og jo kortere tid tager
> det herved, at opvarme stenen.

Nej! Det gælder kun hvis den opvarmes af synligt eller evt. infrarødt
lys. Ved almindelig strålevarme er bølgelængden så stor at det kun har
teoretisk betydning.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 03-06-11 05:17

On 29 Maj, 00:10, "Steen F." <st...@steenmartin.dk> wrote:

> Er der nogen her som har haft gode erfaringer med sådan en?

Jeg har erfaringer tilsvarende padres. Men der er stor forskel på
pizzasten. Man kan åbenbart få nogle med glaseret overflade, som
skulle give et ringere resultat, fordi den så ikke optager fugt fra
ovnrum og pizzadej. Når stenene bliver testet får de altid meget
svingende resultater, ofte er de dyre modeller dårlige. Måske du har
en sten, der er mindre optimal til formålet?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang