Hvide asparges ?
Fra : Per

Dato : 28-05-11 16:17

Hej NG !

Har lige været en tur i Tyskland og her er der åbenbart sæson for friske
hvide Asparges.

De blev solgt nærmest overalt og man holdt Asparges fest på flere
spisesteder !?

Jeg synes ikke, at jeg ret ofte ser hvide aspargers (undtagen på dåse)
herhjemme. Men jeg ser til gengæld ofte de grønne.

Hvorfor denne forskel på DK og Tyskland ?

Er hvide Asparges bare ikke populære i DK ?

Mvh. Per

Fra : Max

Dato : 28-05-11 16:37

Hej Per

> Er hvide Asparges bare ikke populære i DK ?

Der hvor jeg handler i hverdagen, ja der
ligger de hvide og grønne da side om side.

Max

Fra : Per

Dato : 28-05-11 18:37

Max wrote:
> Hej Per

> Der hvor jeg handler i hverdagen, ja der
> ligger de hvide og grønne da side om side.

Hek Max !

Jamen det er måske bare mig, der ikke kommer så fine steder og køber ind
(Aldi, Rema1000 og Netto)

Jeg har været i Tyskland flere gange de sidste par år - og hvert år gør de
et stort nummer ud af de hvide asparges. Men ej her i DK.

Derfor mit spørgsmål.

Mvh. Per

Fra : Max

Dato : 28-05-11 18:50

Hej Per

> Jeg har været i Tyskland flere gange de sidste par år - og hvert år
> gør de et stort nummer ud af de hvide asparges. Men ej her i DK.

Det er det samme med kål i tyskland, men jeg tror det har noget
med madvaner at gøre, danskerne er ikke så forgabte i den
gamle hvide asparges, den betragtes som noget der skal i
varm mad, den grønne derimod bliver spist som den er i
salater og den slags.

Max

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 28-05-11 20:33

Per wrote:

> Hek Max !
>
> Jamen det er måske bare mig, der ikke kommer så fine steder og
> køber ind (Aldi, Rema1000 og Netto)

Jeg har heller ikke set dem her i det vestjyske. Jeg har også oplevet
de hvide asparges i Tyskland, og de var virkelig en lækkerbisken.
Vi dyrker selv de grønne, og de er også rigtig lækre, meget bedre end
dem man ofte kan købe i supermarkeder (som ikke er så friske efter
alle deres oplevelser Mit gæt er at de hvide asparges er mindre
holdbare mht. salg i supermarkeder, men jeg ved det faktisk ikke.
--
Lisbet

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-05-11 18:47

On Sat, 28 May 2011 19:36:34 +0200
"Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har været i Tyskland flere gange de sidste par år - og hvert år
> gør de et stort nummer ud af de hvide asparges. Men ej her i DK.

herhjemme har de altid forsøgt at få totalt ublu priser for de hvide
asparges, så derfor er interessen, og dermed salget, naturligt faldet.
Jeg var selv i Wien i påsken og der kunne man købe friskgravede hvide
asparges fra lokalområdet for omkring 15-20kr/kg. herhjemme har jeg
lige betalt 35kr for 500g.
Det er skønt når man er dernede i asparges sæsonen hvor der er
specielle asparges menuer på de fleste restauranter - det smager helt
fantastisk.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-05-11 19:59

Per skrev bl.a.:

> Har lige været en tur i Tyskland og her er der åbenbart
> sæson for friske hvide Asparges.

Ja, aspargessæsonen i Tyskland varer fra først/midt i
april til den 24. juni, som de kalder "Spargel-Silvester".

> De blev solgt nærmest overalt og man holdt Asparges
> fest på flere spisesteder !?

Skønt! Her er en gang Googlebilleder, "Spargelsaison":
<
http://www.google.dk/search?hl=da&q=spargelsaison&gs_sm=c&gs_upl=179492l183985l0l7l7l0l1l1l0l271l1218l1.1.4&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&biw=1280&bih=832&wrapid=tlif130660745319811&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

--
Herluf :·)