Skift af hjullejer
Fra : Søren Larsen

Dato : 25-05-11 13:19

Hvordan får jeg de gamle forhjulslejer på min Fazer ud, hvis jeg ikke har en
aftrækker til den slags, kan de evt. slås ud fra den anden side? Hvad plejer
I at gøre?

/Søren

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-05-11 15:06

Søren Larsen wrote:
> Hvordan får jeg de gamle forhjulslejer på min Fazer ud, hvis jeg ikke har en
> aftrækker til den slags, kan de evt. slås ud fra den anden side? Hvad plejer
> I at gøre?

Hammer og vold, de skal jo ikke bruges mere..

Nu kender jeg så ikke de aktuelle forhjul, men det plejer at være
sådan man gør.

// Hans

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-05-11 15:45

On Wed, 25 May 2011 14:19:18 +0200, "Søren Larsen"
<sblar1@SLETsurfpost.dk> wrote:

Hej Søren.

>Hvordan får jeg de gamle forhjulslejer på min Fazer ud, hvis jeg ikke har en
>aftrækker til den slags, kan de evt. slås ud fra den anden side? Hvad plejer
>I at gøre?

Mellem lejerne sidder der normalt en bøsning i hvis ene ende der er to
udfræsninger der lige passer til en 4-5mm dorn.

Først varmer man navet op omkring det leje der vender bort fra den
ende med udfræsningerne -
Opvarmningen kan foretages med en god heath gun.

Når navet er så varmt at man ikke kan holde på det lægger man hjulet
på en skruestik således at navet hviler på kæberne på hver sin side af
lejet,
Så sætter man en dorn ned i udfræsningenog giver bøsningen en ordenlig
en på "godaw'en" med hammer og dorn.
Opvarmet plejer lejet at flyve ud i et godt hug.

Efter den behandling er lejet færdigt, idet der har været slået på
inderringen med risiko for en sprængt yderring til følge.

Go' fornøwelse

--
Steen Gruby
Ducati Paso 750

Fra : Søren Larsen

Dato : 25-05-11 18:47

On 25-05-2011 16:45, Steen Gruby wrote:
> [...]
>
> Efter den behandling er lejet færdigt, idet der har været slået på
> inderringen med risiko for en sprængt yderring til følge.

Mange tak - og tak for svarene. Jeg går på med krum hals og klaphammer

/Søren