Hvad hedder det? (Recola)
Fra : Steen F.

Dato : 23-05-11 20:50

Jeg har netop smagt nogle tynde skiver oksekød der hedder "resola" eller
noget i den stil. Jeg mente det staves "recola", men Google kan ikke hjælpe.
Det minder meget om pastrami, altså meget magert okseinderlår. Nogen der
ved hvad jeg snakker om? Jeg kan ikke huske navnet på det.

Mvh
Steen

Fra : Hanne

Dato : 23-05-11 13:53

On 23 Maj, 21:50, "Steen F." <st...@steenmartin.dk> wrote:
> [...]
> Det minder meget om pastrami, altså meget magert okseinderlår. Nogen der
> ved hvad jeg snakker om? Jeg kan ikke huske navnet på det.

Du tænker nok på "bresaola"?

Mvh
Hanne

Fra : Steen F.

Dato : 23-05-11 22:39

Den 23-05-2011 21:52, Hanne skrev:
> Du tænker nok på "bresaola"?

Ja netop. Tak.
Jeg synes dog det blev stavet "brecola", men måske kært barn osv.
Er det normalt at pastrami er svært at finde hos slagtere, eller var jeg
bare uheldig hos Vollstedt i Haderslev?

Mvh
Steen F.

Fra : Henrik

Dato : 29-05-11 01:06

On 23 Maj, 21:50, "Steen F." <st...@steenmartin.dk> wrote:
> Det minder meget om pastrami, altså meget magert okseinderlår. Nogen der
> ved hvad jeg snakker om? >

Der er verdener til forskel på bresaola og pastami

Bresaola er lavet af kalvekød og stammer fra Valtellina (Italien) i
nærheden af alperne og gennemgår en 3 måneder lang modningstid, hvor
den lufttørrer, den er saltet og krydret med enebær, kanel og
muskatnød.

Pastrami er kryddersaltet, røget oksekød (bov, nakke eller lårtunge).
I krydderblandingen kan indgå allehånde, hvidløg, kanel, koriander,
nellike, rød peber og/eller sort peber. I processen krydres, saltes,
røges (på nettet er der uenighed om det kold eller varmrøges) og koges
kødet.

På et tidspunkt solgte Dansk Supermarked bresaola (lå sammen med
parma- og andre skinker).

Fra : Kim Jensen

Dato : 29-05-11 09:55

> På et tidspunkt solgte Dansk Supermarked bresaola (lå sammen med
> parma- og andre skinker).

Du siger "på et tidspunkt"; så er det måske i samme ombæring, at de har
sløjfet salget af skiveskåret pancetta? I mine lokale Føtex'er har de i
hvert fald heller ikke dét længere

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-05-11 19:59

Kim Jensen <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i meddelelsen
4de209fb$0$302$14726298@news.sunsite.dk:

> Du siger "på et tidspunkt"; så er det måske i samme ombæring, at de
> har sløjfet salget af skiveskåret pancetta? I mine lokale Føtex'er
> har de i hvert fald heller ikke dét længere

Føtex i Hvidovre (både den ene og den anden) har skiveskåret pancetta. Jeg
køber nu min (i ikke-skivekåret, ikke-rullet udgave) i Supermarco, og vil
anbefale dig at gøre det samme, hvis du har mulighed for det.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim Jensen

Dato : 30-05-11 22:25

On 29-05-2011 20:58, Jens Bruun wrote:
> [...]
> køber nu min (i ikke-skivekåret, ikke-rullet udgave) i Supermarco, og vil
> anbefale dig at gøre det samme, hvis du har mulighed for det.

Efter intens søgning i den største af "mine" to Føtex'er (og efter
"slagteren" havde berettet, at han ikke rigtig vidste hvad pancetta var
....!!??!) fandt jeg faktisk et helt stykke pancetta i deres egen
"Princip"-serie i delikatesseafdelingen. Sammenholdt med en pris på 40,-
er kvaliteten i min optik ganske fin - så nu er jeg glad igen

Supermarco har vi desværre ikke her i Århus :-/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-05-11 05:26

Mon, 30 May 2011 23:24:51 +0200 skrev Kim Jensen:

>Efter intens søgning i den største af "mine" to Føtex'er (og efter
>"slagteren" havde berettet, at han ikke rigtig vidste hvad pancetta var
>...!!??!)

Han var måske etnisk dansker?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 31-05-11 19:40

Kurt Hansen wrote:

> Han var måske etnisk dansker?

Måske en hest som ikke ryger eller drikker.

--
Lisbet

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-05-11 19:59

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-05-11 10:12

On Sun, 29 May 2011 10:55:24 +0200
Kim Jensen <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> wrote:

> Du siger "på et tidspunkt"; så er det måske i samme ombæring, at de
> har sløjfet salget af skiveskåret pancetta? I mine lokale Føtex'er
> har de i hvert fald heller ikke dét længere

Her i aalborg sælger føtex og bilka både panchetta og bresaola sammen
med parmaskinke, hütten schinken, Schwarzwälder Schinken, corizo og en
masse andre udemærkede produkter af den slags.