Ny pilsnerøl i Aldi
Fra : Jens Bruun

Dato : 20-05-11 13:46

Aldi er begyndt at sælge en øl med navnet "Maternus Premium Pilsener". Der
er tale om en øl af pilsnertypen med en tysk etiket, der fortæller, at øllen
er brygget i henhold til det tyske "Reinheitsgebot" - dvs. brygget alene med
vand, malt, humle og gær. Bagsideetiketten afslører, at øllen er brygget i
Belgien af "Brauerei Martens", og at man har benyttet humle OG humleekstrakt
i brygprocessen (er det tilladt i forhold til "Reinheitsgebot"?).

Øllen sælges i 0,5l-plastikflasker, holder 4,9% (vol), og koster kr. 5,50
ekskl. pant.

Øllen forekommer en smule mere humlebitter, end de fleste danske pilsnere
gør. Den minder meget om en klassisk Carlsberg (Hof, ikke Classic), men
savner lidt fylde og eftersmag. Den gode humlebitterhed kompenserer dog
noget for dette. Øllen er nok brygget mere til tysk end til dansk smag, og
det er i mine øjne (og efter mine smagsløg) en fordel. Pilsneren er jo
historisk set en tjekkisk øltype, og belgiske Maternus Premium Pilsener
halter da også langt efter typiske, autentiske pilsnere som f.eks. Urquell.

Maternus Premium Pilsener er en udmærket repræsentant for de mange
discount-øl af pilsnertypen, der findes på markedet. Samtidig leveres den i
en praktisk, let plastikflaske, og indeholder en passende mængde (0,5l
kontra de sædvanlige 0,33l). Alt i alt en rigtig god efter-fodboldkamp-øl
eller efter-græsslåning-øl, der nok også vil gøre sig godt i hånden, mens
man står og diskuterer bøfferne på Weberen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-05-11 18:39

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Aldi er begyndt at sælge en øl med navnet "Maternus Premium Pilsener".

Jeg synes også det er en ok discount pilsner. Ikke som Harboe og Vestfyns,
er blevet nu om dage. Synes de smager alt for meget af gær.

VIl bare lige tilføje, at man returnere flaskerne (og enda få penge tilbage)
i Lidl (har ikke prøvet i andre butikker)

Bjarne K.

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-05-11 19:43

Bjarne K. <nej@niet.pp> skrev i meddelelsen
4dd7f891$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> VIl bare lige tilføje, at man returnere flaskerne (og enda få penge
> tilbage) i Lidl (har ikke prøvet i andre butikker)

Irmas flaskeautomat tager dem også fint. De har pantmærke "B" påhæftet, og
er altså kr. 1,50 værd.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.